Висвітлено основні види самостійних робіт на уроках біології та географії. Особлива увага приділяється творчому методу.
Бернард Шоу: «Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність». За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіють іншими уміннями.
Учитель та учні як учасники освітнього процесу зустрічаються на уроці. Між ними завжди - океан знань та рифи протиріч. І це нормально. Тих, хто наполегливо долає цей океан, він обдаровує мальовничими пейзажами, недосяжністю горизонту, таємничим життям своїх глибин і несподіваними берегами. У цьому плаванні капітаном і штурманом завжди буде вчитель. Саме від нього залежить, як отримують знання учні: чи звичним способом - завчив-зазубрив, чи через активну пізнавальну діяльність, спрямовану на осмислене сприйняття нової інформації.
Відтворюючі самостійні роботи за зразком необхідні для запам'ятовування способів дій в конкретних ситуаціях, формування умінь і навичок та їх міцного засвоєння. При виконанні робіт цього типу діяльність учнів не зовсім самостійна, оскільки їхня самостійність обмежується простим відтворенням, повторенням дій за зразком (Характеристика об’єкта за планом)
Реконструктивно-варіативні самостійні роботи дозволяють на основі раніше отриманих знань та за даної вчителем ідеї самостійно знайти конкретні способи вирішення завдань. Самостійні роботи цього типу сприяють осмисленому перенесенню знань у типові ситуації, виробленню умінь аналізувати події, явища, факти, формуванню прийомів і методів пізнавальної діяльності, розвитку внутрішніх мотивів пізнання, створюють умови для розвитку розумової активності школярів. (Чим можна пояснити розташування пустелі Атакама на узбережжі Тихого океану?)
Творчі самостійні роботи є вінцем системи самостійної діяльності школярів, яка дозволяє їм отримувати принципово нові знання, зміцнити навички самостійного пошуку знань. Психологи вважають, що розумова діяльність школярів при вирішенні проблемних, творчих завдань аналогічна розумовій діяльності творчих і наукових працівників. Завдання такого типу — один з найефективніших засобів формування творчої особистості.