Освітній STEM-простір як сучасний виклик та засіб розвитку STEM-компетентностей

Про матеріал
Впровадження принципів STEM-освіти в навчальний простір школи сприяє створенню принципово нової моделі навчання з новими можливостями для вчителів і учнів. Використовуючи міждисциплінарний підхід, інтеграцію шкільних предметів, практичну спрямованість під час проведення занять, орієнтуючись у своїй діяльності на концепції НУШ і STEM, ми зможемо побудувати сучасне, економічно стабільне, з високим рівнем технологізації, розумне та щасливе суспільство.
Перегляд файлу

Освітній STEM-простір як сучасний виклик та засіб розвитку STEM-компетентностей

Розвиток науки і технологій у найближчій перспективі буде головним джерелом загального прогресу людства. Останнім часом у світовому науковому дискурсі наголошується на важливості всіх дисциплін шкільного плану, що потребує розвитку STEAM-підходу – зміцнення і розширення взаємодії між наукою, творчістю, підприємницькою й інноваційною діяльністю, а також потребою вивчення природничих наук через інші дисципліни і, навпаки, вивчення інших дисциплін через природничі науки.

Наша держава зараз активно долучається до цього руху, а в деяких напрямках – є в авангарді. Міністерство освіти і науки України оприлюднено план заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року. Саму Концепцію Уряд ухвалив ще 5 серпня 2020-го.

Документ визначає комплекс заходів, пов’язаних з формуванням і розвитком навичок науково-дослідницької та інженерної діяльності, винахідництва, підприємництва, ранньої професійної самовизначеності та готовності до усвідомленого вибору майбутньої професії, популяризацією науково-технічних та інженерних професій, поширенням інновацій у сфері освіти.

Так, основним завданням початкової школи є стимулювання допитливості, підтримка інтересу до навчання і пошуку знань, мотивація до самостійних досліджень, створення простих приладів, конструкцій тощо.

Надалі середня школа повинна розв’язати завдання формування в учнів стійкої цікавості до природничо-математичних наук, оволодіння системою практичних навичок, необхідних для подальшого життя людини у техносфері, ґрунтовного розуміння екології та природи у цілому. На цьому етапі особливо важливим є залучення учнів до дослідницької діяльності і винахідництва, що дозволить збільшити відсоток тих, хто стане талановитим ученим, інженером, новатором.

На завершення середньої освіти старша школа має сприяти свідомому вибору подальшої освіти STEM-профілю, поглибленій підготовці зі STEM-дисциплін (профільне навчання), освоєнню наукової методології, усвідомленню фізичної, технікотехнологічної і наукової картин світу у контексті розуміння сутності, функціонування і розвитку світових економічних систем.

Реалізації означених задач на різних етапах навчання і рівнях готовності учнів Шепетівської ЗОШ №1 сприяє використання навчальних роботів-конструкторів LEGO Mindstorms EV3 та Makeblock, що дозволяють в ігровій формі знайомитись з основами робототехніки, електроніки, механіки, програмування, висувати свої ідеї, створювати складні конструкції з різноманітними датчиками для навігації та взаємодії з оточуючим середовищем і реалізовувати їх на практиці.

Варто наголосити, що у центрі уваги STEM-методики знаходиться практичне завдання, або реальна проблема, яка потребує вирішення у процесі організації інтегрованого, компетентнісно-орієнованого, міждисциплінарного навчання. Зацікавленим учням пропонуються технічні завдання більш високого рівня з використанням мікропроцесорів і цифрових вимірювальних комплексів, дослідницькі практики зі створення складних роботизованих механізмів, програмування та робота з датчиками тощо.

У нашій школі створено STEM-лабораторію в кабінеті інформатики. Для формування  STEM-компетентностей активно використовуємо 3 базових набори LEGO MINDSTORMS Education EV3, 2 комплекти для робототехніки, набір винахідника (намір різноманітних датчиків), стіл для роботів, де учні випробовують свої роботи. Активно в роботі STEM-лабораторії та й на уроках використовуємо інтерактивну панель INBOARD GT50 .

Один з найновіших пристроїв, які урізноманітнили наш STEM-арсенал, це 3D-принтер.  У кожній школі для математичних або природничих дисциплін потрібні певні предмети — об’ємні геометричні фігури, головоломки, шестерні. З їхньою допомогою можна краще показати, як працюють закони та явища. Якщо разом із дітьми видрукувати ці предмети на 3D-принтері, то тема їм точно запам’ятається!  Один з прикладів використання 3D-принтера – друк матеріальної моделі рівностороннього трикутника на інтегрованому уроці з геометрії та інформатики. У додатку 1 подана розробка цього уроку.

Впровадження принципів STEM-освіти в навчальний простір школи сприяє створенню принципово нової моделі навчання з новими можливостями для вчителів і учнів. Використовуючи міждисциплінарний підхід, інтеграцію шкільних предметів, практичну спрямованість під час проведення занять, орієнтуючись у своїй діяльності на концепції НУШ і STEM, ми зможемо побудувати сучасне, економічно стабільне, з високим рівнем технологізації, розумне та щасливе суспільство.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
21 березня 2023
Переглядів
424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку