Конспект уроку разом із практичною роботою. можна використати під час вивчення розділу інформатики " Бази даних" для учнів 10 (9) класу. урок розроблений за підручником Й. Ривкінд, Т. Лисенко, Л.Чернікова, В. Шакотько
Тема уроку: «Введення і редагування даних у таблицях».
Практична робота №12
Створення бази даних в середовищі СКБД.
Мета уроку:
- сформувати вміння учнів створювати таблиці, які містяться у базі даних;
- розвивати практичні вміння учнів щодо вибору оптимального способу створення таблиць, навички редагування даних у БД;
- виховувати сучасну людину, яка повинна вміло опрацьовувати різні види інформації.
Тип уроку: засвоєння знань, формування умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап уроку.
Доброго дня, шановні гості! Доброго дня, дорогі учні! Усім зичу гарного настрою, творчої праці. Хочу бачити вас уважними та активними, старанними та працьовитими. А наш сьогоднішній урок хай проходить під таким девізом:
«Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись,
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись»
Бажаю усім успіху!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя:
Антична мудрість стверджує: «Знання – це сила». А на мою думку, знання – це одна зі сходинок до успіху. Тому зараз дізнаємось чи міцні знання у наших учнів.
Пропоную усім гру «Закінчіть речення».
- Сховище інформації певної предметної області називають … (базою даних);
- Програми для роботи з БД мають назву … (СКБД);
- Ми вивчаємо СКБД … (Access);
- Головним елементом у СКБД Access є … (таблиці);
- Окрім таблиць у СКБД Access використовують також … (форми, звіти, запити);
- Для моделювання інформаційної бази даних необхідно … (вибрати предметну область; вказати типи об’єктів , які будуть включені до БД; визначити зв’язки між ними);
- Поняття «сутність» у базі даних означає … (тип реального або уявного об’єкта предметної області);
- Між сутностями однієї бази даних допустимі такі зв’язки … (один до одного, один до багатьох, багато до багатьох);
- Реляційна модель бази даних – це … (база даних, у якій дані подаються у формі таблиць);
- Запис реляційної бази даних – це … (рядок таблиці, який містить відомості про один екземпляр сутності);
- Поле реляційної бази даних – це … (стовбець таблиці, який містить дані одного типу та визначає значення однієї властивості об’єкта).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Відомий англійський письменник Редьярд Кімплінг писав:
«Шістьох я служок мав,
Усе від них про світ я знав.
І ось як я їх всіх зову:
Хто? Що? Як? Де?
Коли? й Чому?»
- Як ви вважаєте, як пов’язаний даний вислів з нашим уроком?
(Бо тільки в БД можна отримати одразу відповіді на усі ці запитання. Microsoft Access поєднує відомості з різних джерел в одній реляційній базі даних. Об’єкти бази даних дають змогу ефективно оновлювати дані, отримувати відповіді на питання, здійснювати пошук необхідних даних, аналізувати дані, друкувати звіти).
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Досягти успіху можна тільки тоді, коли є певна мета.
Тема нашого уроку: «Введення і редагування даних у таблиці». Практична робота «Створення бази даних у середовищі СКБД».
Отже, ми уже:
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Хочемо навчитися |
Що таке БД? |
Способи створення таблиць |
Створювати таблиці |
Етапи проектування БД |
||
Що таке таблиця, запис, форма, звіт? |
Способи введення та редагування даних у таблиці |
Правильно записувати імена полів та визначати їх тип |
Що таке поле? Запис |
Як переглянути параметри властивостей полів? |
|
Як будувати модель реляційної БД? |
Способи економії часу під час введення даних |
Форматувати таблиці на власний смак |
V. Вивчення нового матеріалу.
«Щоб дійти до мети, треба перш за все йти» – закликає усіх Оноре де Бальзак. Тому рухаємося далі і дізнаємося, що підготували для нас вдома наші учні.
1. Про способи створення таблиць.
Таблиця – основний, обов’язковий об’єкт бази даних, куди записують дані, та де вони зберігаються. Створення нової таблиці можна розпочати натисканням на кнопку Создать, після чого на екрані з’явиться вікно Новая таблица. Розглянемо докладніше способи створення таблиць.
Режим таблиці – виводить бланк таблиці, у який можна вводити дані. У цьому режимі можна виконувати додавання записів, редагування,перегляд, фільтрацію, сортування записів, змінювати структуру таблиці.
Конструктор. У режимі Конструктора можна переглядати параметри всіх елементів структури таблиці. Можна змінювати структуру таблиці – вилучати або додавати поля, переміщувати їх відносно інших полів, змінювати типи даних.
Майстер таблиць – дає змогу обирати поля для майбутніх таблиць із переліку зразків полів різних типів.
Імпорт таблиць – дозволяє імпортувати дані з інших файлів як в середині програми Access, так і інших програм, наприклад, MS Excel.
2. Створення таблиць у режимі Конструктор.
1. Для створення нової бази даних виконати команду меню
Пуск → Усі програми → Microsoft Office → Microsoft Access або скористатися ярликом програми Microsoft Access на робочому столі.
2. Виконати команду меню Файл → Создать → Новую базу даних.
З’явиться вікно збереження файла, де слід обрати папку для збереження файла, записати назву та натиснути кнопку Сохранить.
3. У новій збереженій базі даних виконати команду Создать → Новая таблица → Конструктор. З’явиться вікно Конструктор, у якому слід записати імена полів майбутньої таблиці.
4. Кожному полю призначити тип даних.
5. Задати або не задати ключове поле – поле, яке однозначно визначає запис. Воно позначається ключиком.
6. Закрити вікно Конструктора.
7. На екрані з’явиться вікно, у якому програма запитає, чи потрібно зберегти створену структуру чи ні. Після натискання кнопки ОК, з’явиться вікно зі спеціальним полем, у якому програма пропонує записати назву таблиці.
8. Записати назву таблиці та натиснути кнопку ОК.
9.З’явиться назва нової таблиці.
Клацнути двічі ЛКМ на назві таблиці, вона відкриється у режимі заповнення даними.
3. Введення та редагування даних.
Введення та редагування даних відбувається шляхом перемикання між режимами Подання таблиці та Конструктор.
За замовчуванням поля в таблиці містять певний тип даних, наприклад, текст або числа. Слід вводити той тип даних, якого набуває відповідне поле. Інакше відображається повідомлення про помилку.
Якщо до поля застосовано маску введення, формат яких складається з літеральних символів (таких як дужки або дефіси),то може виникнути необхідність вводити дані у певному форматі. Редагування структури таблиці виконується у режимі Конструктор. Перейменування, вилучення, додавання полів відбувається тільки тоді, коли поле виділене. Натискання ПКМ відкриває контекстне меню, з якого вибирається відповідна команда.
4. Перегляд параметрів властивостей полів здійснюється через режим Конструктора таблиці. Налаштування властивостей поля впливають на введення даних і параметри редагування. Для зміни властивостей полів слід скористатися командою Вид → Конструктор.
5. Способи економії часу під час введення даних.
Якщо для кількох записів значення певного поля однакове, наприклад, місто, країна або регіон можна заощадити час, налаштувати значення за замовчуванням для елемента керування зв’язаного з цим полем. Під час відкривання форми або створення нового запису це значення за замовчуванням відображатиметься в елементі керування.
VI. Вправа для зняття втоми очей.
1. Покліпайте швидко очима 15 разів.
2. Заплющіть очі. Не розплющуючи очей подивіться вліво на рахунок «раз-чотири». Поверніться у вихідне положення.
3. Так само подивіться вправо на рахунок «п’ять-вісім». Поверніться у вихідне положення. Повторіть5 разів.
4. Спокійно посидіть із заплющеними очима, розслабившись 5 с.
VIІ. Застосування знань, умінь, навичок.
Китайська мудрість говорить: «Покажи мені – і я запам’ятаю. Дай мені діяти самому – і я навчуся». Щоб кожен міг упевнено сказати, що він досяг успіху, необхідно самостійно виконати практичну роботу. Але перед цим пригадаємо правила Техніки безпеки.
1. Правильно сиди біля комп’ютера. Відстань від монітора до очей повинна бути більша за витягнуту руку.
2. Сидіть прямо, спину тримайте рівно, пальці легкі й розслаблені.
3. Руки випряміть більш ніж на половину, лікті зігнуті і перебувають на відстані 3 см від тулуба.
4. Клавіатуру помістіть нижче за лікті або на їх рівні.
5. Голову тримайте прямо, за бажання з невеликим нахилом вперед.
6. Не допускайте втоми очей і загальної перевтоми організму.
7. До роботи за комп’ютером приступати тільки з дозволу вчителя.
8. Не торкайтесь руками кабелів, якими з’єднано блоки комп’ютера та електричних розеток.
9. Не підключайте до комп’ютера або не відключайте від нього будь-які додаткові пристрої.
10. При відчутті сторонніх запахів, звуків перервати роботу та повідомити вчителя.
А зараз я роздам вам завдання до практичної роботи (на слайді презентації).
VIІІ. Підсумок уроку.
- Що запам’ятали з уроку?
- Чого навчились на уроці?
- Що сподобалось на уроці?
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал: «Форми, їх призначення та способи створення».