Міксіке – освітнє онлайн середовище http://mіksіke.net.ua, яке надає можливість вчителям, учням і батькам створювати та використовувати власні навчальні онлайн матеріали, а також використовувати онлайн-колекцію навчальних матеріалів, яку спільними зусиллями створили педагоги-учасники проекту
ОСВІТНЯ ОНЛАЙН СИСТЕМА МІКСІКЕ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК УСНОГО МАТЕМАТИЧНОГО РАХУНКУ
Впродовж 2014-2016 рр. у ЗНЗ України успішно реалізовувався міжнародний освітній проект «Міксіке в Україні», організований OU MІKSІKE за підтримки Програми розвитку Міністерства закордонних справ Естонії та Міністерства освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 15.02 2016 № 1/11-1721 та листів департаменту загальної середньої та дошкільної освіти від 23.03.2015 № 2/2-14-600-15 та від 15.09.2015 № 2/2-14-1869-15). У 2016-2017 н.р. проект реалізувався відповідно до листа МОН України від 05.10.2016 № 2/2-14-2040-16 «Про продовження реалізації міжнародного освітнього проекту «Міксіке в Україні» у 2016–2017 н. р».
У 2017-2018 н.р. проект реалізувався відповідно до Меморандуму про співпрацю між МОН України та ОК MIKSIKE (Естонія) від 08.092017 року та листа МОН України від 05.10.2017 № 2/2-2434.
Міксіке – освітнє онлайн середовище http://mіksіke.net.ua, яке надає можливість вчителям, учням і батькам створювати та використовувати власні навчальні онлайн матеріали, а також використовувати онлайн-колекцію навчальних матеріалів, яку спільними зусиллями створили педагоги-учасники проекту.
Також освітнє онлайн середовище Міксіке дозволяє організовувати та проводити навчальні змагання серед учнів школи, між учнями різних шкіл області або країни, а також між школами різних країн Європи. З 1994 року Міксіке працює в Естонії та інших європейських країнах, бере участь в освітніх проектах Европейського Союзу.
В процесі проведення спільних освітніх заходів у середовищі Міксіке в країні утворилась активна онлайнова спільнота, яка складається з педагогів, учнів ЗНЗ різних типів від спеціальних ЗНЗ та шкіл-інтернатів до спеціалізованих шкіл та ліцеїв, позашкільних навчальних закладів тощо та їхніх батьків зі всіх регіонів України.
Arengukoostöö Programm (Estonіan Development Cooperatіon) Міністерства закордонних справ Естонії підтримав українську ініціативу реалізації нового освітнього проекту «Розробка та впровадження спільних онлайнових освітніх заходів в Україні», що спирається та продовжує здобутки попередніх проектів Міксіке в Україні.
Проект у 2017-2018 навчальному році розвиватиметься за 4 основними напрямами:
У кожному з напрямів заплановано проведення низки всеукраїнських та регіональних заходів, підтримуватимуться регіональні ініціативи.
Головна мета проекту – стимулювати та підтримувати активність спільноти педагогів, учнів та їх батьків.
Проект можна розглядати як практичний інструмент для проведення освітньої реформи України на рівні середньої загальної освіти, що допомагає створювати ефективне освітнє середовище з використанням сучасних інформаційних та педагогічних технологій.
Прангліміне як засіб формування обчислювальних навичок
Для формування обчислювальних навичок у системі Міксіке створено підсистему Прангліміне. Тренувальні майданчики Прангліміне рекомендовано використовувати Міністерством освіти і науки України для розвитку усного математичного рахунку в учнів ЗНЗ (лист від 17.08.2016 № 1/9-437 «Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах»).
Прангміліне – онлайновий математичний тренажер, платформа для проведення тренувань і змагань з усного рахунку для всіх зареєстрованих користувачів незалежно від віку, інтелектуальна гра-змагання, яка є одним з видів діяльності, що проводяться освітнім середовищем Міксіке.
Тренажер розвиває навички усних математичних розрахунків, дає можливість активно спілкуватися між собою учасникам змагань із різних країн, таких як Естонія, Литва, Латвія та Словенія.
Назва змагання «Прангліміне» пішло від назви острова Пранглі в Естонії, де зусиллями директора школи Kalev Poldsaar було розроблено алгоритм і проведено перші змагання з усного рахунку. Команда Міксіке багато років активно працювала над розвитком змагань з усного математичного рахунку в школах Естонії і тепер це вже міжнародні змагання, в яких можуть брати участь учні всіх класів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, студенти вищих навчальних закладів, вчителі, викладачі, батьки. Змагання Прангліміне проводяться в Естонії, Латвії, Литві, Словенії та Україні. Щороку в змаганнях беруть участь понад 30 000 учасників, цьогоріч тільки в Україні у І онлайн етапі змагань взяли участь понад 70 000 учасників.
Тренувальні майданчики Прангліміне
На тренувальному майданчику учасники можуть вибрати завдання за своїми силами, наприклад, множення і ділення натуральних чисел, цілих чисел, заповнити пропуски або порівняти. Перед учасником з'являється поле з завданнями, йде час, відображається кількість балів. Завдання: виконати якомога більше завдань з мінімальними помилками.
По закінченні виконання вправи користувач отримує на екрані звіт про кількість виконаних вправ та помилки, які він допустив. Жоден робочий зошит не вмістить в себе таку кількість завдань, яке поміщається на одному тренувальному майданчику. Вчителі можуть використовувати майданчик і на уроках, і як домашнє завдання.
Тренувальні майданчики поділені на три категорії: Тренування з натуральними числами, Тренування з цілими числами та Тренування з десятковим дробами. Друга та третя категорія містять по 7 типів вправ (Додавання, Віднімання, Додавання/Віднімання, Множення, Ділення, Множення/Ділення та Випадковий), а перша - 9 типів (додатково Порівняння та Вставити пропущене).
Завдання в кожному з типів поділені за рівнями складності (від 1 до 6). Тренування можливе в двох режимах - Стандарт та Спринт. В режимі Стандарт на кожен з рівнів дається 40 секунд. Перехід на вищий рівень здійснюється за умови отримання певної кількості балів. Також користувач може вибрати тренування лише на одному рівнів протягом 240 секунд.
В режимі Спринт на все тренування дається 190 секунд. Перехід на наступний рівень відбувається при виконанні 5 завдань. При помилці рівень зменшується на 1. Якщо користувач авторизований на сайті, то його результат відображається в таблиці. Таблиця результатів передбачає фільтр даних за класами учнів, навчальним закладом та територіальною ознакою. Для заповзятих прихильників швидкісного усного математичного рахунку створено мобільний додаток Міксіке, який допомагає тренуватись використовуючи мобільний телефон або планшет в off- та on-lіne режимах.
Щорічно проводяться офіційні національні та міжнародні змагання, які проходять у декілька етапів. В Україні, на попередніх етапах учасники змагаються в триатлоні, де вони повинні за 20 хвилин виконати 3 різних, наперед визначених вправи. Для кожного віку вибираються свої завдання. За результатами попередніх етапів вибираються учасники, які потрапляють на очний фінал.
З 2016 року проводяться обласні та національний фінали. У фіналі учасники змагаються в п'ятиборстві, де на виконання 5 вправ дається 50 хвилин. Перелік вправ для попередніх та фінальних змагань визначаються організаторами перед початком нового сезону. Вправи, що входять до фінальних змагань однакові для всіх країн - учасниць змагань.
Змагання проводяться в 6 вікових категоріях (1-3 клас, 4-6 клас, 7-12 класи хлопці, 7-12 класи дівчата, дорослі чоловіки та дорослі жінки). Причому в змаганнях беруть участь і самі вчителі, і батьки учнів.
У змаганнях з'явилися цілі сімейні команди, зокрема, наша сім’я у складі трьох чоловік бере участь у змаганнях четвертий рік поспіль. Також у багатьох регіонах України проводяться місцеві чемпіонати шкіл, міст, районів. Долучитись до змагань може будь-хто, зареєструвавшись на сайті проекту.
2.5. Динаміка формування навичок усного математичного рахунку в Прангліміне
Формування навичок усного рахунку в системі Прангліміне прослідкувати досить легко, порівнявши досягнення протягом кількох років. Розглянемо досягнення Шибецького Олександра, який у 2014/15 навчальному році посів 6 місце на Всеукраїнському фіналі Прангліміне у місті Львові, а в 2015/16 навчальному році – ІІ місце на Вінницькому регіональному фіналі Прангліміне (проводився для учасників з Вінницької, Житомирської, Хмельницької та Одеської областей).
Нав-чальний рік |
Користувач |
Школа |
Клас |
І етап |
У тому числі |
||
Додавання |
Множення |
Порів-няння |
|||||
2014/15 |
ShybetskyS |
Маркушівська школа |
4 клас |
3303 |
1033 |
1082 |
1188 |
2015/16 |
ShybetskyS |
Бердичівська ЗОШ №1 ім. Т.Г.Шев-ченка |
5а клас |
4082 |
1021 |
1255 |
1806 |
2016/17 |
ShybetskyS |
Бердичівська ЗОШ №1 ім. Т.Г.Шев-ченка |
6а клас |
6040 |
1592 |
1633 |
2815 |
2017/18 |
ShybetskyS |
Бердичівський міський ліцей №15 |
7б клас |
6061 |
1340 |
1960 |
2761 |
Як видно з таблиці, з кожним роком результати покращувалися. Ще наочніше це видно на діаграмі.
Незначне погіршення результатів у 2017/18 навчальному році пов’язане з переходом з вікової категорії «Дослідники» у вікову категорію «Хлопці 7-11 класів». Не дивлячись на не зовсім вдалий початок, у віртуальному фіналі Олександр посів ІІІ місце (після учасників з Києва та Харкова), показавши найкращий результат у Житомирській області у всіх вікових категоріях.
Починаючи з 2016/17 навчального року міжнародний проект МІКСІКЕ знайшов своє втілення і у загальноосвітній школі №6 міста Бердичева. Протягом трьох місяців учні 5А, 5Б та 7Б класів (всього 56 учнів) ознайомлювалися з усним математичним рахунком у Прангліміне, тренувалися та пройшли І онлайн етап змагань Житомирської області. Результати перших тренувань та результати першого етапу кращої дванадцятки учнів наведемо в таблиці.
Рейтинг |
Учень |
Клас |
Тренування |
І етап |
Детально |
1 |
Олександр Шевчук |
5б клас |
2244 |
3030 |
1027+718+1285 |
2 |
Вєроніка Лєпіліна |
7б клас |
2676 |
2775 |
550+430+1795 |
3 |
Владислав Каспрук |
5а клас |
2157 |
2375 |
901+570+904 |
4 |
Вікторія Скіба |
5б клас |
1905 |
2246 |
949+672+625 |
5 |
Деніс Джеймс Сінько |
5а клас |
1280 |
2109 |
643+561+905 |
6 |
Максим Вишневський |
7б клас |
2513 |
2068 |
566+0+1502 |
7 |
Юліанна Ревковська |
5а клас |
1419 |
1924 |
773+516+635 |
8 |
Оксана Струтовська |
5б клас |
1116 |
1844 |
602+726+516 |
9 |
Євген Меладзе |
7б клас |
701 |
1814 |
382+457+975 |
10 |
Владислав Чумак |
7б клас |
1216 |
1783 |
130+548+1105 |
11 |
Максим Корнійчук |
5б клас |
2067 |
1781 |
687+472+622 |
12 |
Каріна Данилюк |
5а клас |
1441 |
1771 |
694+505+572 |
З таблиці видно, що 10 з 12 учнів за три місяці тренувань у системі Прангліміне покращили свої навички усного математичного рахунку. Це свідчить про високу ефективність системи Прангліміне щодо формування навичок усного математичного рахунку.
Система Прангліміне доречно застосовувана на уроках математики під час вивчення матеріалу або повторення.
Як видно, позитивна динаміка досить помітна, але зупинятись на цьому не варто, зробивши огляд досягнень учнів інших регіонів країни, успіхів фіналістів всеукраїнських та міжнародних змагань Прангліміне.