Тема: Озера і болота України
Мета:
-
Навчальна: Сформувати уявлення учнів про озера і болота як важливі компоненти природного середовища України, їх різноманітність, значення та особливості.
-
Розвиваюча: Розвивати в учнів пізнавальний інтерес до природи рідного краю, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати та робити висновки.
-
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до природи, усвідомлення важливості охорони озер і боліт.
Обладнання:
-
Фізична карта України
-
Атлас для 4 класу
-
Ілюстрації озер і боліт
-
Мультимедійний проектор (за наявності)
-
Презентація
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційна частина
-
Привітання.
-
Добрий день, діти! Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте теплу посмішку; скажіть ласкаве слово; побажайте плідної праці на уроці.
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож по водних просторах України. Дізнаємося багато цікавого про озера і болота, їх мешканців та значення для природи і людини.
-
Хвилинка поезії.
-
Щоб налаштуватися на урок, послухаємо чудові вірші про природу.
-
(Обираємо вірші, які відповідають темі уроку, наприклад, про ліс, воду, природу рідного краю.)
-
Можна запропонувати учням вивчити напам’ять кілька рядків або ж прочитати їх хором.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Фронтальне опитування.
-
Що таке водойми? Які види водойм ви знаєте?
-
Яке значення мають річки для природи і людини?
-
Які річки протікають територією України?
-
Робота з картою.
-
Знайдіть на карті України найбільші річки.
-
Поміркуйте, чому річки так важливі для життя людей.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Розповідь: Таємниці озер і боліт
Діти, чи знаєте ви, що озера і болота – це не просто водойми? Це справжні дива природи, повні таємниць і загадок! Давайте разом вирушимо в подорож і дізнаємося про них більше.
Озера – небесні дзеркала
Уявіть собі величезну ямку, наповнену чистою водою. Це і є озеро! Деякі озера утворилися в результаті танення льодовиків, інші – через землетруси або просідання землі. Вода в озерах може бути прісною, як у Світязі, або солоною, як у Сиваші. Озера – це домівки для багатьох тварин: риб, жаб, птахів. А ще в озерах ростуть різноманітні рослини – очерет, латаття, водяні лілії. У теплу пору року озера – це чудове місце для відпочинку. Тут можна купатися, засмагати, ловити рибу.
Болота – зелені легені планети
Болота – це дуже особливі місця. Вони вкриті м’яким мохом, різноманітними травами і чагарниками. Вода в болотах зазвичай стояча і має коричневий колір через розчинені в ній речовини. Болота – це домівки для багатьох рідкісних рослин і тварин. Тут мешкають журавлі, чаплі, ондатри, болотні черепахи. Болота дуже важливі для природи. Вони очищають воду, збагачують повітря киснем і слугують природними фільтрами.
Легенди і казки про озера та болота
Про озера і болота складено багато легенд і казок. Кажуть, що в деяких озерах живуть водяні, які можуть затягнути на дно необачних мандрівників. А в болотах, за народними віруваннями, мешкають лісовики і русалки. Звичайно, це все лише казки, але вони роблять озера і болота ще більш загадковими і таємничими.
Охорона озер і боліт
Озера і болота – це багатство нашої країни. Але, на жаль, багато з них забруднені і потребують захисту. Ми повинні берегти озера і болота, не смітити біля них, не мити в них машини і не залишати після себе сміття. Адже озера і болота – це домівки для багатьох тварин і рослин, а чиста вода – це наше здоров’я.
Практична робота.
-
*Розглядаємо фізичну карту України. Знаходимо найбільші озера і болота нашої країни.
-
Обговорюємо, чому саме в цих місцях утворилися озера і болота.
Запропонуємо учням по черзі "надягати" кожен з шести капелюхів, щоб глибше дослідити тему озер і боліт.
1. Білий капелюх: Факти
-
Які факти ми знаємо про озера і болота в Україні?
-
Які найбільші озера і болота нашої країни?
-
Які рослини і тварини там мешкають?
-
Яке походження озер і боліт?
2. Червоний капелюх: Почуття
-
Які емоції викликають у вас озера і болота?
-
Які відчуття ви переживаєте, коли бачите озеро або болото?
-
Які звуки, запахи і кольори пов’язані з цими водоймами?
3. Чорний капелюх: Проблеми
-
Які проблеми можуть виникнути через забруднення озер і боліт?
-
Які загрози існують для озерних і болотних екосистем?
-
Які негативні наслідки може мати зникнення озер і боліт?
4. Жовтий капелюх: Позитив
-
Які переваги дають нам озера і болота?
-
Яке значення вони мають для природи і людини?
-
Які позитивні емоції і враження ми отримуємо від відвідування озер і боліт?
5. Зелений капелюх: Креатив
-
Які нові ідеї ви можете запропонувати для збереження озер і боліт?
-
Як ми можемо зробити озера і болота більш привабливими для туристів?
-
Які незвичайні способи використання озер і боліт ви можете уявити?
6. Синій капелюх: Контроль
-
Які висновки ми можемо зробити з нашої дискусії?
-
Які наступні кроки ми можемо зробити для вивчення цієї теми?
-
Як ми можемо поділитися нашими знаннями з іншими?
Завдання для учнів:
-
Робота в групах: Кожна група обирає один з капелюхів і шукає відповіді на запитання.
-
Презентація результатів: Кожна група презентує свої ідеї та висновки.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
-
Бесіда.
-
Чим відрізняються озера від річок?
-
Яке значення мають озера і болота для природи?
-
Чому важливо охороняти озера і болота?
-
Творче завдання.
-
Уявіть, що ви – маленька крапелька води. Куди б ви хотіли потрапити: в річку, озеро чи болото? Чому? Розкажіть про свої пригоди.
V. Підсумок уроку
-
Рефлексія.
-
Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
-
Що найбільше запам’яталося?
-
Чи сподобався вам урок?