Озера і болота України

Про матеріал
Цей урок вміщує інтерактивні завдання, які направлені на пошук відповідей на запитання через виконання завдань.
Перегляд файлу

Тема: Озера і болота України

Мета:

  • Навчальна: Сформувати уявлення учнів про озера і болота як важливі компоненти природного середовища України, їх різноманітність, значення та особливості.
  • Розвиваюча: Розвивати в учнів пізнавальний інтерес до природи рідного краю, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати та робити висновки.
  • Виховна: Виховувати бережливе ставлення до природи, усвідомлення важливості охорони озер і боліт.

Обладнання:

  • Фізична карта України
  • Атлас для 4 класу
  • Ілюстрації озер і боліт
  • Мультимедійний проектор (за наявності)
  • Презентація

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційна частина

  • Привітання.
    • Добрий день, діти! Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте теплу посмішку; скажіть ласкаве слово; побажайте плідної праці на уроці.
  • Повідомлення теми і мети уроку.
    • Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож по водних просторах України. Дізнаємося багато цікавого про озера і болота, їх мешканців та значення для природи і людини.
  • Хвилинка поезії.
    • Щоб налаштуватися на урок, послухаємо чудові вірші про природу.
      • (Обираємо вірші, які відповідають темі уроку, наприклад, про ліс, воду, природу рідного краю.)
      • Можна запропонувати учням вивчити напам’ять кілька рядків або ж прочитати їх хором.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Фронтальне опитування.
    • Що таке водойми? Які види водойм ви знаєте?
    • Яке значення мають річки для природи і людини?
    • Які річки протікають територією України?
  • Робота з картою.
    • Знайдіть на карті України найбільші річки.
    • Поміркуйте, чому річки так важливі для життя людей.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Розповідь: Таємниці озер і боліт

Діти, чи знаєте ви, що озера і болота – це не просто водойми? Це справжні дива природи, повні таємниць і загадок! Давайте разом вирушимо в подорож і дізнаємося про них більше.

Озера – небесні дзеркала

Уявіть собі величезну ямку, наповнену чистою водою. Це і є озеро! Деякі озера утворилися в результаті танення льодовиків, інші – через землетруси або просідання землі. Вода в озерах може бути прісною, як у Світязі, або солоною, як у Сиваші. Озера – це домівки для багатьох тварин: риб, жаб, птахів. А ще в озерах ростуть різноманітні рослини – очерет, латаття, водяні лілії. У теплу пору року озера – це чудове місце для відпочинку. Тут можна купатися, засмагати, ловити рибу.

Болота – зелені легені планети

Болота – це дуже особливі місця. Вони вкриті м’яким мохом, різноманітними травами і чагарниками. Вода в болотах зазвичай стояча і має коричневий колір через розчинені в ній речовини. Болота – це домівки для багатьох рідкісних рослин і тварин. Тут мешкають журавлі, чаплі, ондатри, болотні черепахи. Болота дуже важливі для природи. Вони очищають воду, збагачують повітря киснем і слугують природними фільтрами.

Легенди і казки про озера та болота

Про озера і болота складено багато легенд і казок. Кажуть, що в деяких озерах живуть водяні, які можуть затягнути на дно необачних мандрівників. А в болотах, за народними віруваннями, мешкають лісовики і русалки. Звичайно, це все лише казки, але вони роблять озера і болота ще більш загадковими і таємничими.

Охорона озер і боліт

Озера і болота – це багатство нашої країни. Але, на жаль, багато з них забруднені і потребують захисту. Ми повинні берегти озера і болота, не смітити біля них, не мити в них машини і не залишати після себе сміття. Адже озера і болота – це домівки для багатьох тварин і рослин, а чиста вода – це наше здоров’я.

Практична робота.

  • *Розглядаємо фізичну карту України. Знаходимо найбільші озера і болота нашої країни.
  • Обговорюємо, чому саме в цих місцях утворилися озера і болота.

Запропонуємо учням по черзі "надягати" кожен з шести капелюхів, щоб глибше дослідити тему озер і боліт.

1. Білий капелюх: Факти

  • Які факти ми знаємо про озера і болота в Україні?
  • Які найбільші озера і болота нашої країни?
  • Які рослини і тварини там мешкають?
  • Яке походження озер і боліт?

2. Червоний капелюх: Почуття

  • Які емоції викликають у вас озера і болота?
  • Які відчуття ви переживаєте, коли бачите озеро або болото?
  • Які звуки, запахи і кольори пов’язані з цими водоймами?

3. Чорний капелюх: Проблеми

  • Які проблеми можуть виникнути через забруднення озер і боліт?
  • Які загрози існують для озерних і болотних екосистем?
  • Які негативні наслідки може мати зникнення озер і боліт?

4. Жовтий капелюх: Позитив

  • Які переваги дають нам озера і болота?
  • Яке значення вони мають для природи і людини?
  • Які позитивні емоції і враження ми отримуємо від відвідування озер і боліт?

5. Зелений капелюх: Креатив

  • Які нові ідеї ви можете запропонувати для збереження озер і боліт?
  • Як ми можемо зробити озера і болота більш привабливими для туристів?
  • Які незвичайні способи використання озер і боліт ви можете уявити?

6. Синій капелюх: Контроль

  • Які висновки ми можемо зробити з нашої дискусії?
  • Які наступні кроки ми можемо зробити для вивчення цієї теми?
  • Як ми можемо поділитися нашими знаннями з іншими?

Завдання для учнів:

  • Робота в групах: Кожна група обирає один з капелюхів і шукає відповіді на запитання.
  • Презентація результатів: Кожна група презентує свої ідеї та висновки.

ІV. Узагальнення і систематизація знань

  • Бесіда.
    • Чим відрізняються озера від річок?
    • Яке значення мають озера і болота для природи?
    • Чому важливо охороняти озера і болота?
  • Творче завдання.
    • Уявіть, що ви – маленька крапелька води. Куди б ви хотіли потрапити: в річку, озеро чи болото? Чому? Розкажіть про свої пригоди.

V. Підсумок уроку

  • Рефлексія.
    • Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
    • Що найбільше запам’яталося?
    • Чи сподобався вам урок?

 

 

docx
Додано
1 листопада
Переглядів
150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку