ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.
ОЗНАЧЕННЯ
Випишіть словосполучення й заповніть відповідні комірки поданої таблиці.
Узгоджене означення |
Неузгоджене означення |
Неузгоджене означення, виражене інфінітивом |
Прикладка |
|
|
|
|
Попередній запис, осінній вальс, вишневий сад, циркуль Олени, екзамен з історії, дитина двох років, екзаменаційний білет, зошит учня, естафета з бігу, дівчина–красуня, учитель - фізик, дзвінкий голос, вирішив не говорити, ігрова кімната, попросив заспівати, ремонт класу, квіти бузку, азбука безпеки,пароплав «Тарас Шевченко» наш випуск, ріка Дніпро,листок здоров’я, квітчаста хустка, арабські казки, обкладинка журналу.
Із перших літер першої та другої колонок прочитаєте початок висловлення німецького письменника Й. Гете «…, у якому кожен показує своє обличчя».
Порівняйте два речення. Чим вони відрізняються одне від одного ?
Зіставте пари речень, виділіть у них граматичні основи.
Дослідіть, які речення двоскладні, а які – односкладні. Як впливає порядок слів у реченні на його структуру?
Сонячний ранок Безмежний степ Щира посмішка Рання весна
|
Ранок сонячний Степ безмежний Посмішка щира Весна рання |
До поданих слів доберіть синонімічні словосполучення.
Чи тотожні їхні значення?
Назвіть узгоджені та неузгоджені означення.
Книгарня –
Друг –
Дрібниця –
Дотеп –
Паркан –
Бір –
Небезпека –
Бідняк –
Продовжіть кожен рядок 3-4 власними прикладами.
1.Співуче слово, …
2.Дівчина-красуня, …
3.Небо осені, …
Визначте «зайвий елемент» у кожному рядку.
Аргументуйте свій вибір.
1. Новорічна ніч, дзвони Великодня, різдвяна пісня.
2. Кабінет математики, завдання з географії, музичне мистецтво.
3. Свято першого дзвінка, День знань, день відкритих дверей
Замініть узгоджені означення неузгодженими. Які відбулися зміни ?
Кабінет фізики, турнір знавців мови, традиції народу, краса осені, погода з дощем, небо із зорями, щоденник учня, символи держави, вугілля з Кривого Рогу, собор Святого Миколая.
Учитель «кидає» у клас словосполучення з неузгодженим означенням, а учні «відбивають», переробивши неузгоджене означення на узгоджене.
Вода з джерела, гілка з верби, озеро в лісі, гірлянда снігу, промінь сонця, вершини за хмарами, день вересня, сад восени, людина без турбот, порада батька, турбота дідуся, кабінет історії, чай із м’яти, дитина двох років, підручник Василя.
Спишіть речення, ставлячи подані в дужках слова в потрібній формі.
Зазначте їхній відмінок, підкресліть як члени речення.
1. І (біла) хмарці в платтячку (лілея) так хочеться любити всіх і все.
2. Кружляє вальс над (білий) полем під (світлий) музику (вітри).
3. (Тоненький) (білий) простирадлом накрилася тверда рілля.
4. Вже літо стежку промітає серед (опалий) пелюсток.
5. Покотилося сонце в долину і розтало у морі (квітки).
6. Над (білий) полем летіли гуси усім морозам, вітрам на зло.
7. Здавалось осені – вона розквітла в обіймах (дужий) (золотий) світла.
8. Ген на листочках (багряний) грає чи дощ, чи роса (За тв. О. Діхтяренка).
Перепишіть, підкресліть головні члени речення.
Виділіть неузгоджені означення, виражені інфінітивом.
Випишіть у відповідну колонку словосполучення, у складі яких є означення. Якими частинами мови найчастіше виражені означення?
Узгоджене означення |
Неузгоджене означення |
Прикладка |
|
|
|
1. Кошлатий вітер-голодранець в полях розхристує туман.
2. Фанерні журавлі не полетять у вирій.
3. Останній пензель літньої майстерні – тополя зронить краплю багрецю.
3. У цих садах, в сонатах солов’їв, він чує тихі кроки браконьєра
4. А коло хати пелехатий сонях пасе траву в блакитному дощі.
5. А угорі про таїнства природи задумався мислитель-чорногуз.
6. Старі дуби, спасибі вам за осінь, за відлітання радості і птиць.
7. Я лиш інструмент, в якому плачуть сни мого народу.
8. І вже дотлів цвітастий ситець літа. (Л. Костенко).
1 учень – називає іменник у будь-якому відмінку;
2 учень – добирає означення;
3 учень – дає характеристику означенню, визначає засіб його вираження (рід, число, відмінок).
Опишіть улюблену пору року, використовуючи тільки означення.
Наприклад: Довгождана, дзвінка, запашна, квітуча… (весна).
Знайдіть і відредагуйте речення, де неправильно поставлені запитання до виділених слів.
Аргументуйте свій вибір.
Випишіть лише ті словосполучення, у яких залежне слово, виражене прикметником, ужито в знахідному відмінку.
10. Березове небо гойдає березові коси. (О. Діхтяренко)
Відтворіть прислів’я і приказки, дібравши їх продовження з іншої колонки. Запишіть.
Поясніть уживання розділових знаків.
Випишіть означення, визначте засіб їх вираження
Лисиця не боїться … У поганої справи … Вір своїм очам, а… На чужий коровай… Тиха вода… Старе дерево ламається, а… На колючий терен … У доброї хазяйки … Стара лисиця… |
не чужим речам очей не поривай молоде нагинається знайдеться гостра лопата від собак захиститься бережечки ломить хвалькуватого мисливця гарного місця не буває корова маслом доїться |
Знайдіть в тексті узгоджені означення, поставте до них запитання.
Назвіть прикладки, поясніть їх написання.
Настина сила йде лише на добрі справи. Ніколи її зілля не служило ні злу, ні людській гордині, ні заздрощам, ні лихим задумам. Тих, хто переступав поріг її хати з недобрими намірами, Настя випроваджувала за ворота і сердилася, мовби й сама торкнулася скверни. Бо вона, Настя-Спасителька, Настя-Рятівниця, Настя-Берегиня, поставлена вартовою коло воріт людської долі, коло воріт спасіння і милосердя. Бо вона вірить у гріх і розплату за заподіяне зло. Вона не зробила і вже не зробить жодного гріховного кроку. Бо цей край для неї безмежно любий, і земля, у якій поховано великий ключ її роду – свята. Вона знає на ній кожну деревину, квітку, зелину. Вона відчуває ті місця, з яких сила земна переходить у людину, і знає й ті, які забирають її в людини.
Стара дивилася на вечоровий світ. З очей сотався тихий зойк, з них брала початок ріка безмірної печалі і впадала прямо в зелене річище лугів (К. Мотрич).
Знайдіть у реченнях означення та помістіть їх у кошики: 1 – узгоджені означення, 2 – неузгоджені означення, 3 – прикладки.
За тв. О. Діхтяренка