Ознаки обдарованої дитини
У дитячому віці людина схильна до творчості більше, ніж у зрілому. На дитину не впливають стереотипи. Природа наділяє маленьку людину багатими можливостями розвитку, але вони не залишаються незмінними. Чим раніше пробуджуються творчі здібності, тим вищого рівня розвитку вони досягають; чим пізніше – тим важче їх розвивати.
Здавна існували різноманітні погляди щодо навчання обдарованих дітей: було висунуто ідею прискореного навчання, створювалися спецшколи та спеціальні класи. Нині ці починання мають втілення у створенні індивідуальних планів розвитку здібних дітей педагогами – новаторами.
Останнім часом у всьому світі панівною стає тенденція відмови від створення спеціальні класів для обдарованих, адже кожна обдарована дитина переважну частину свого життя житиме у суспільстві , яке складається з людей різних типів.
Вирази «обдаровані діти», «видатні діти» - дуже умовні. Цими термінами позначають учнів із надзвичайно раннім розумовим підйомом , з яскравим вираженням тих чи інших спеціальних розумових властивостей. Але оскільки йдеться про дітей, усі ці характеристики мають значення тільки чогось попереднього : виявлені особливості можуть не отримати очікуваного розвитку, залишитися нереалізованими.
Разом з тим, справжні здібності інших дітей можуть перебувати нібито у прихованому стані і виявитися лише згодом. Важливо зазначити, що, хоча обдарованість найтіснішим чином пов'язана з рівнем розвитку здібностей , її не можна ототожнювати зі ступенем розвитку однієї або кількох здібностей. Наприклад, неприпустимо розглядати інтелектуальну обдарованість ізольовано від пізнавальних потреб, здатності до регуляції своїх дій. Крім того, виявлення і розвиток обдарованості нерозривно пов'язані з розвитком психофізіологічної, вольової та інших сфер психіки людини. З огляду на те, що всі вони з віком розвиваються, обдарованість – явище динамічне.
У найбільш загальному вигляді обдарованість можна визначити як підвищений рівень розвитку однієї або кількох здібностей людини, на основі яких з'являється можливість досягати високих результатів у соціально – значущих видах діяльності.
Розвиток творчих здібностей слід розпочинати з ранніх років, використовуючи наявний нахил дитини до праці. Саме цей нахил є секретом дитячої обдарованості.
У практичному відношенні необхідно звернути увагу на комплексний характер проблеми обдарованості, основними складовими якої є проблеми виявлення, навчання й розвитку обдарованих дітей, з одного боку, і проблеми професійної та особистісної підготовки вчителів музичного мистецтва для роботи з обдарованими дітьми, з іншого.
Є два підходи до проблеми виявлення й розвитку обдарованості: якщо перший передбачає роботу з «елітою», тобто спеціально відібраними учнями, для яких характерні вже розвинуті здібності
(так звані особливо обдаровані діти), то другий підхід випливає з уявлень про резерви обдарованості, закладені практично у кожної дитини.
З огляду на різноманітність, індивідуальну своєрідність феномена обдарованості, вибір методів роботи з обдарованими дітьми потребує попереднього визначення:
Обдарованість може виявлятися , як:
Ознаки обдарованої дитини
Показники творчої обдарованості дитини
Дитина, як особистість:
10.Створення своєї індивідуальності.
Поради батькам, які бажають розвивати здібності своїх дітей
1.Не стримуйте розкриття потенційних можливостей психіки.
2. Уникайте однобокості в навчанні та вихованні.
3. Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок; створюйте умови для виходу дитячої енергії, рухливості, емоційності.
4. Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб: почуття безпеки, любов, повага до себе та оточуючих.
5. Залишайте дитину на самоті й дозволяйте займатися своїми справами.
6. Пам'ятайте: якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.
7. Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до невдач.
8. Уникайте незадовільного оцінювання творчих спроб дитини.
9. Поважайте допитливість дитини.
Обдаровані діти – це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, що є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання.
Часто у спілкуванні можна почути слова «талановитий, обдарований». Іноді ці слова вживаються як синоніми, але поняття не можна ототожнювати.
Обдарованість – це сукупність здібностей, що дозволяють індивіду досягти вагомих результатів у одному або декількох видах діяльності, що є цінними для суспільства.
Талановитий – це той, хто має дуже високий ступінь здібностей до якої – небудь спеціальної діяльності: музичної, художньої, літературної, технічної, спортивної.
М.С.Лейтес виділяє 3 категорії обдарованих дітей:
*діти з ранньою розумовою реалізацією;
*діти з прискореним розумовим розвитком;
*діти з окремими ознаками нестандартних здібностей.
Діти з прискореним розумовим розвитком – це ті, які при рівних умовах різко виділяються високим рівнем інтелекту. Особливо бувають помітні в ранньому віці. За даними психологів, прискорений розвиток інтелекту завжди буває пов'язаний з великою розумовою активністю, з ненаситною пізнавальною потребою.
Діти з ранньою розумовою реалізацію – це ті, в яких при звичайному рівні інтелекту спостерігається особлива «тяга» , «цікавість» до якого – небудь окремого навчального предмету. Така дитина пристрасно захоплюється математикою, фізикою, літературою, музикою, історією. Із «свого» предмет дитина може виділятись, значно випереджуючи ровесників.
Діти з окремими ознаками нестандартних здібностей – це діти, що виділяються своїми розумовими особливостями, не випереджують ровесників у загальному розвитку інтелекту і не проявляють яскравих успіхів з того чи іншого навчального предмету, але відрізняються особливими якостями окремих психічних процесів (надзвичайна пам'ять на які – небуть об'єкти, багатство уяви або здатність до спостереження). Серед таких зустрічаються діти з нелегким характером: незалежні, вперті, недостатньо контактні.
Базовою характеристикою обдарованості є творча активність дитини. Навчання на уроках музичного мистецтва має забезпечувати оптимальні передумови для самореалізації особистості дитини, розкриття усіх закладених в неї природних задатків, її здатності до свободи, відповідальності й творчості.