Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами (практично). Правопис. Виділення вставних слів на письмі комами. Культура мовлення. Правильне інтонування речень зі вставними словами.
Мета:
□ навчальна: ознайомити учнів із поняттям «вставні слова»; навчити визначати їх у реченні; формувати вміння виділяти в тексті вставні слова комами; аналізувати їх стилістичну роль учити правильно інтонувати речення зі вставними словами; формувати загально пізнавальні вміння оцінювати роль вставних слів у реченні, знаходити вставні слова та словосполучення в реченні;
□ розвивальна: розвивати вміння школярів складати висловлювання на вказану
тему; працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву;
мовленнєві навички; розвивати творчі вміння використовувативставні слова у
своєму мовленні, логічне мислення, увагу, фантазію
□ виховна: виховувати культуру мовлення учнів, повагу до українських оберегів, традицій українського народу, шанобливе ставлення до української мови та літератури, музичного мистецтва, а також прищеплювати поважне ставлення до символів України – соціокультурної змістової лінії уроку.
Завдання:
освітні:формувати в учнів знання про вставні слова, словосполучення, речення та розділові знаки при них; формувати в учнів вміння знаходити вставні слова, словосполучення, речення у реченні та текстах;
виховні: формувати в учнів культуру мовлення, повагу до українських оберегів, шанобливе ставлення до української мови та літератури, музичного мистецтва, а також прищеплювати поважне ставлення до символів України – соціокультурної змістової лінії уроку;
розвиваючі: формувати в учнів пунктуаційну та орфографічну грамотність, комунікативну компетентність учнів; вміння будувати і придумувати речення; розвивати креативність в учнів, зацікавлення до пошукової діяльності;
Внутрішньопредметні зв'язки: пунктуація, лексикологія, орфографія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: робочий зошит, підручник, сигнальні картки, зображення державних символів України
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ми всі діти українські,
Український славний рід.
Дбаймо, щоб про нас щасливих,
Добра слава йшла у світ.
Учитель. Пролунав і стих дзвінок.
Починається урок.
Повернемось, посміхнімось до гостей
І радісно промовимо:
«Добрий день!».
Хай мине час недаремно.
Будьте уважні й старанні усі -
Сідайте рівненько на місця свої.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
А) У світі одна – всім потрібна вона. (Батьківщина)
Б) На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: (Україна)
(МИ ЛЮБИМО НАШУ СЛАВНУ ( ЧАРІВНУ, НІЖНУ, ГАРНУ…) УКРАЇНУ)
► Запишіть слова. Поясніть орфограми. Розберіть слова за транскрипцією(ЛЮБИМО, НІЖНУ, УКРАЇНУ)
Бе..журно, ро...ширити, бе..порадний, ро..плавлений, ро..чистити, ро..шукати
► Запишіть слова. Поясніть орфограми. Розберіть слова за будовою
Ро..ширений, ро..чарувати, бе..словесний, бе.. страшний.
В)На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)
►Складіть монологічне висловлювання з теми «Державні символи України»( один з групи розповідає про Україну, Герб, прапор, Гімн, Мову, народні символи)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
— Прослухайте усмішку П. Глазового. Запропонуйте свою назву. Яким чином автор досягає комічного ефекту?
Вже ніч на дворі. Не спить дитина.
Схилився батько над ліжком сина
і виявляє любов і ласку.
Так, значить, дід жив, значить, баба.
Була в них, значить, ще й курка ряба.
І сіла, значить, вона в гніздечко
і, так сказати, знесла яєчко.
Дід бив яєчко, і баба била.
Ну, баба, значить, теж не розбила.
А, так сказати, пробігла мишка...—
І тут синочок схопився з ліжка:
Не треба казки! Я хочу спати!
— Які слова увесь час вживаються в гуморесці?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ
Так, вставні слова – це диво!
«Безперечно» і «правдиво»,
«Справді», «вибачте» і «отже»,
«Як відомо», кажуть «може» -
«Ваша честь» чи «Ваша ласка»,
Ви скажіть мені, «будь ласка»,
Чи «неправда», чи «мабуть»
Слів цих дивних не забудь.
2. Оголошення теми та мети уроку
Завдання нашого уроку непросте – нам потрібно розкрити таємниці вставних слів. Я впевнена, що ви впораєтеся з цим. Отже, давайте запишемо тему нашого уроку.
3. Метод «Незакінчене речення» Сьогодні я для вас створила букет під назвою «Мрія».
- А що нагадує вам ця квітка, з чим асоціюється? (з кольорами прапора України)
Отож дарую кожній групі квітку, а ви на пелюсточці цієї квітки запишіть ціль уроку,яку ви хочете досягти.. А в кінці уроку ми визначимо, чи цілі досягнуто.
(визначення цілей уроку)
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось..
- Ми навчимось..
- Після уроку ми зможемо...
4. Для з’ясування емоційного стану учнів включаю уривок пісні про батьківщину,Україну (учні на звороті пелюстки малюють смайлик , яким висловлює настрій).
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Слово вчителя КУБ «БЛУМА»
На шляху до успішного завершення уроку у нас з вами буде з'являтися безліч перешкод у вигляді різноманітних завдань, але я впевнена, що ми їх подолаємо.
Зараз я буду крутити куб, хто яке питання обере, той повинен відповісти.
- Яку тему ми вчили з вами на минулому уроці?
- Для чого слугують звертання в реченні?
- Як на письмі відокремлюються звертання?
- Яким членом речення виступає звертання?
2. Лінгвістична розминка.
1) Дібрати синоніми до слова безумовно. 2) Назвати антонім до слова на жаль. 3) Продовжити ряд слів по-перше, по-друге, .... 4) Назвати слова по- моєму, по-твоєму у формі множини. 5) Дібрати синонім до слова можливо.
3. Орфографічний тренажер «Лікбез». Запишіть правильно.
Здається, нібито, без сумніву, як відомо, на щастя, до речі, безперечно, тобто, все-таки, по-перше, по-третє, на жаль.
4. Лінгвістичне дослідження Спостереження над мовним матеріалом
► Чим відрізняються речення? Який відтінок вносить виділене слово?
Варіант 1
Жовтий та блакитний кольори є символами життя й миру.
Варіант 2
Жовтий та блакитний кольори є, напевно, символами життя й миру.
Варіант 3
Жовтий та блакитний кольори є, безперечно, символами життя й миру.
Варіант4
Жовтий та блакитний кольори є символами життя й миру, на мою думку.
Варіант5
Як відомо, жовтий та блакитний кольори є символами життя й миру.
►І так ми з вами підійшли до «Теоретичної частини». Щоб продовжити, нам треба звернутися до підручника.
5 . Робота з підручником. Правило на сторінці 191
►Наступна наше завдання «Знайди». Аудіювання Виконання впр 477.
- Добре, про вставні слова ми дещо дізналися, тож вирушаємо далі.
6. Пояснення вчителя про групи вставних слів. Виявляється, що вставні слова поділяються на групи.
Вірш
Вставні слова у реченні часто так буває.
Упевненість, невпевненість
Вони виражають.
Звичайно, дійсно, безумовно,
Здається, мабуть, очевидно,
Вживайте їх, пишіть частіше,
Хай мова буде барвистіша.
На щастя, радість, на біду,
їх я ніяк не обійду.
По-моєму, по-твоєму —
Слова ці є у вас,
Як часто можна чути
Від кожного із нас.
Вам треба щось сказати,
Ні з чим щоб не змішати,
Порядок викладу думок
Повинні знати назубок.
По-перше, чи по-друге,
По-третє, чи нарешті,
Значить, таким чином —
Слова оці скажіть
І помилок у мовленні
Ніколи не робіть.
Не забудьте також
Ці чарівні слова:
Вибачте, будь ласка, —
У них є всі права.
Зверніть увагу, зрозумійте,
Вивчіть правила —
І дійте.
Слова вставні нам так потрібні,
У мові нашій необхідні,
Хоч членами речення
Вони не бувають,
Та ставлення до того,
Хто про щось говорить,
Завжди виражають.
7.► Робота з підручником. Робота з таблицею (стор. 192)
8. Наступне завдання - це «Групи за значенням».
- На партах у вас лежать конверти зі вставними словами, а на дошці, ви бачите потяг, але він пустий, без пасажирів. Вам потрібно кожне слово посадити до відповідного вагону. (Слова з конверта)
1 група - звичайно, очевидно, на біду, по-друге, вибачте.
2 група - безперечно, здається, на жаль, по-третє, по-моєму.
3 група - безумовно, може, на радість, наприклад, кажуть.
4 група - без сумніву, мабуть, на щастя, по-перше, будь ласка.
5 група - справді, певно, шкода, отже, прошу вас.
Вагони:
Упевненість — звичайно, безперечно, безумовно, без сумніву, справді.
Невпевненість, припущення — очевидно, здається, може, мабуть, певно.
Різні почуття — на щастя, на радість, на жаль, на біду, шкода.
Джерело думки — по-моєму, кажуть.
Порядок викладу думок — по-перше, по-друге, по-третє, отже, наприклад.
Ввічливість — вибачте, будь ласка, прошу вас.
Лише вставні |
Не бувають вставними |
Залежно від контексту |
мабуть, по-перше, по-друге, щоправда, крім того, а втім, отже, а також (у середині простого речення), однак, одначе, проте |
навіть, майже, приблизно, принаймні, все-таки, якраз, мовби, неначе, причому, саме, особливо |
правда, кажуть, може, звичайно, здається, можливо, видно, навпаки, справді, очевидно, нарешті, на щастя, виходить |
VІ. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ
1 Релаксація.
Фізкультхвилинка патріотична
УКРАЇНА, (дітирозводять руки по сторонах)
РІДНИЙ КРАЙ, (піднімають руки догори)
ПОЛЕ, РІЧКА, (повороти тулуба з розведеними по сторонах руками)
СИНІЙ ГАЙ. (присідають)
ЛЮБО СТЕЖКОЮ ІТИ (ходьба)
ТУТ ЖИВЕМО Я І ТИ ! (за руки)
Руханка-розмежуванка. Використовуючи рухи визначте вставні слова // та такі, що не є вставними: / лівою синій – не вставні; правою жовтий – вставні /
- упевненості: безумовно, безперечно, певна річ, очевидно
- невпевненості: мабуть, може
- джерело інформації: по-моєму, як відомо, на думку …
- порядку: по-перше, отже, наприклад, таким чином
- не вставні: майже, навіть, нібито, мовби, неначе, адже
1. Гори [невпевненість] стояли тут поруч (О.Гончар). 2. Відступати нам[послідовність викладу] пізно, і [послідовність викладу] немає підстав (В. Собко).3. Старенька груша дихає на пальці, їй [невпевненість] сняться повні жмені груш(Л. Костенко). 4. [Джерело думки] люди жили табунами, спали покотом в млі печер...
Довідка. Здається, по-перше, здавалося, кажуть, по-друге.
4. Наступное завдання під назвою «Кома».
Виконання впр.479.
5.Словесне намисто.
Зберіть слова-намистини, створіть речення використавши
1гр. вставні упевненості
2гр. вставні невпевненості
3гр. джерело інформації
4гр ввічливі слова
5 гр послідовність викладу думок
6. Наступне завдання називається «Лабораторія творчості».
Діти, потрібно за схемами скласти речення та записати їх у зошит.
VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
1. На нас чека «Графічний диктант» Виконання впр 481
Вибірковий графічний диктант.
Прослухайте текст, запишіть схеми речень із вставними словами.
(Взаємоперевірка – в парах).
2. Тестові завдання
1. Своє ставлення до повідомлюваного мовця виражає за допомогою:
А однорідних членів речення;
Б вставних слів, словосполучень;
В звертань;
Г головних членів речення.
2. Вставні конструкції виділяються:
А комами;
Б лапками;
В дужками;
Г тире.
3. Позначте речення зі вставними конструкціями
А У таких болотах ішли дні, місяці і, нарешті, роки.
Б Маю я святе синівське право, з матір’ю побувати на самоті.
В Для нас у ріднім краї навіть солодкий та коханий.
4. Вставні слова «по-перше», «нарешті», «з одного боку», «отже», «власне
кажучи» виражають:
А впевненість
Б невпевненість
В порядок викладу думок
Г джерело повідомлення.
5. У якому реченні немає вставного слова? (Розділові знаки пропущено.)
А. Сьогодні, мабуть буде завірюха.
Б. Без сумніву весна колись переможе зиму.
В. Навіть могутні дуби застигли в мовчанні.
Г. Погода на щастя видалася гарною.
3. Скарбничка-пазл. Доповнити опорну Скарбничку так, щоб зібрати необхідний матеріал, частини якого написані на аркушах. Прокоментувати вибір.
ПУР ПР
Вставні слова, словосполучення, речення Не є вставними словами
- виражають ставлення мовця - є членом речення
- вимовляються зниженим тоном - можна поставити питання
- виділяються комами - комами не відокремлюються
- виражають упевненість - навіть, майже, приблизно, нібито,
- виражають невпевненість принаймні, все-таки, мовби,
- виражають емоції неначе, адже, тобто, особливо
- вказують на джерело повідомлення
- вказують на послідовність викладу
- безумовно, на щастя, як відомо, по-перше
- здається, кажуть, думаю, звичайно
видно, можливо, на жаль, на щастя
VІІІ. Підбиття підсумків уроку Рефлексія та мотивація оцінювання
► Заповніть таблицю, оцінивши свої знання з теми.
Назва теми |
Усе розумію і вмію |
Знаю теоретично, але допускаю помилки |
Не все розумію |
Вставні слова |
|
|
|
«Мікрофон»
- Ми сьогодні познайомились...
- Чи сподобався вам урок...
- Що найбільше сподобалось...
- Що найбільше запам’яталось...
- Як гадаєте, чи треба нам з вами вставні слова...
- Як ви вважаєте чи довели ми розпочату справу до кінця?
► Хочу відзначити найактивніших …
ІХ. Інструктаж з виконання домашнього завдання
Вивчити правила & 45.
Скласти текст-пораду «національні та державні символи України», використовуючи вставні слова по-моєму, звичайно, по-перше, по-друге, по-третє, отже, зверніть увагу та інші.
І група. УКРАЇНА
Ми живемо в Україні. Україна - наша держава, Україна - наша Батьківщина.
Батьківщина - це земля не лише наших батьків, а й дідів і прадідів. Батьківщина - це край, де здавна звучить наша рідна мова й материнська пісня. Наша Батьківщина зветься Україною.
ІІ група. Українські символи - це герб, прапор,гімн, пісня, верба, калина і чарівна народна мова, яка полонить кожне серце. В основу нашого герба покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. З історичної літератури відомо, що тризуб є символом державності, блискавиці. Жовтий колір - колір небесних світил, сонячного проміння, без якого неможливе життя.
IIІгрупа.Національний прапор України має синій і жовтий кольори. Жовтий - це колір пшеничної ниви, хліба, зерна, золотого сонця, без якого не дозрів би хліб; синій - це колір чистого, мирного неба. Ці кольори на нашому прапорі, ніби пшениця в степах під блакитним склепінням неба, що символізує віковічне прагнення до миру, праці, краси та багатства рідної землі.
IVгрупа Гімн — це урочистий музичний твір. Слова урочистої пісні «ще не вмерла Україна» написав у 60-х роках XIXстоліття Павло Чубинський. На музику вірш майбутнього гімну поклав композитор Михайло Вербицький. А 16 січня 1992 року Верховна Рада України затвердила перший стовпчик вірша як Державний Гімн України, трохи замінивши слова «Ще не вмерла Україна і слава, і воля» на «Ще не вмерла України ні слава, ні воля». Державний Гімн України звучить і при церемонії підняття Державного Прапора на щоглу. Під час звучання гімну України слід стояти струнко лицем до прапора . Тож давайте і ми вшануємо символи нашої вільної Батьківщини.
(Звучить мелодія гімну.)
Vгрупа. Кожен символ несе в собі часточку душі українського народу, і тому без них не існувало б нашої України.Найціннішим з усіх символів є українська мова. Вона, перш за все, - невичерпне джерело мудрості, в якому зібрані кращі надбання українського народу. Ми повинні пишатися тим, що живемо на такій землі і називаємо рідною таку красиву мову.