Добрий день, шановні учні!
Сьогодні настав час підсумувати вивчене з теми «Лексикологія. Фразеологія».
Двадцять п’яте жовтня
Класна робота
Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Лексикологія. Фразеологія»
І.Пригадаймо
Сумніваєтеся у відповідях? Повторіть матеріал §8-17. |
||||||||||||
ІІ. Потренуймося!
1.Лексичний пошук. Визначте власне український відповідник до запозиченого слова.
2.Визначте іноземця. Прочитайте уважно речення. Визначте запозичені слова. Доберіть власне українські відповідники. 1. Ця бонна має гарну освіту. 2. Перші драже могли собі дозволити лише заможні люди. 3.Агатангел Кримський – справжній поліглот.
3. Чи знаєш ти архаїзми? Доберіть синоніми до зазначених архаїзмів.
4. Цікаві незнайомці. Добери з довідки загальновживані слова, що є синонімічними до діалектизмів.
5. Знайди пару. З'ясуйте значення фразеологізмів.
6.Синтаксичний розбір. Довго сусід нас за носа водив. |
ІІІ. Перевірмо себе
Готуємося до контрольної роботи з теми
«Лексикологія. Фразеологія»
Виконайте пропоновані завдання.
1.До АКТИВНОЇ лексики належать
А історизми
Б загальновживані слова
В неоголізми
Г діалектизми
2.Усі слова є АРХАЇЗМАМИ в рядку
А ланіти, гетьман, чічка
Б десниця, ректи, чоло
В перст, сотник, плай
Г рамена, піїт, срібло
3.Усі слова є ІСТОРИЗМАМИ в рядку
А глас, віче, кіш, булава
Б свічадо, брань, місто, кармазин
В лучник, князь, бараболя, кузік
Г мушкет, бунчук, осавул, древляни
4.Усі слова є ЗАГАЛЬНОВЖИВАНИМИ в рядку
А отаман, оренда, берег, вечір
Б день, конференція, гетьман, вибір
В кімната, цирульник, школяр, маржина
Г дитина, земля, хліб, вітер
5.Укажіть, яке запозичене слово має таке значення: «Службовець, який розносить ділові папери»
А поштар
Б кур’єр
В студент
Г водій
6.Усі слова є діалектизмами в рядку
А файний, кімната, писати, дивитися
Б ґазда, ватра, когут, вуйко
В колиба, чайка, шаланда, плавати
Г гомон, ногавиці, спідниця, хустка
7.Професійні слова й терміни належать до
А загальновживаної лексики
Б діалектизмів
В неологізмів
Г стилістично забарвленої лексики
8. Укажіть просторічні слова
А понімаєш, маршрутка, фізика
Б калідор, сходи, будинок
В нащот, ніч, учора
Г конєшно, вроді, портхвель, остановка
9.Укажіть власне українське слово, яке є синонімом до іншомовного слова
БІБЛІОТЕКА
А книга
Б книгозбірня
В книжки
Г книгарня
10.Укажіть іншомовне слово, яке є синонімом до власне українського слова ДОКАЗ
А формула
Б аргумент
В правило
Г виняток із правил
11. Поясніть значення фразеологізмів.
Накивати п’ятами –
Як дві краплі води –
Вішати локшину на вуха –
12. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Катруся розповідала про свої пригоди п’яте через десяте.
13.Запишіть слова відповідно до орфографічних норм.
Знак мʼякшення |
Рел..єф, рез..юме, едел..вейс, ад..ю, дос..є, сен..йор, бул..йон. |
Апостроф |
Кон..юнктивіт, миш..як, дез..інфекція, кр..юшон, кур..єр, м…юслі, ф..юзеляж, олів..є. |
Подвоєння |
Піц..а, ал..о, кол..ектив, мадон..а, телеграм..а, ван..а, крос..ворд, мас..а, оперет..а, Ген..адій, гол..андець, хоб..і, дур..а (рослина), брут..о. |
И, і, ї |
Ч..пси, такс..ст, лаб..ринт, моза..ка, капуч..но, м..грень, консерватор..я, серт..ф..кат, д..апазон, жур.., гр..льяж, суверен..тет. |