Узагальнення й систематизація вивченого з теми „Лексикологія. Фразеологія”.

Про матеріал
Матеріал до уроку, що допоможе узагальнити й систематизувати знання здобувачів освіти з теми „Лексикологія. Фразеологія”.
Перегляд файлу

C:\Users\Olga\Desktop\1.jpg          Добрий день, шановні учні!

Сьогодні настав час підсумувати вивчене з теми «Лексикологія. Фразеологія».

Двадцять п’яте жовтня

Класна робота

Узагальнення й систематизація вивченого з теми  «Лексикологія. Фразеологія»

І.Пригадаймо

  1. Що вивчає лексикологія? Що таке лексика?
  2. На які групи за походженням поділяють лексику української мови?
  3. За активністю вживання розрізняють які групи лексики?
  4. Які слова відносимо до загальновживаних?
  5. Пригадайте групи стилістично забарвленої лексики.
  6. Що вивчає фразеологія?

 Сумніваєтеся у відповідях? 

Повторіть матеріал §8-17.

 

ІІ. Потренуймося!

 

1.Лексичний пошук.

Визначте власне український відповідник до запозиченого слова.

1. Дебати

А пустощі

Б запал

В увезення

Г обговорення

2.Синхронно

А нишком

Б одночасно

В крадькома

Г уряди-годи

 

2.Визначте іноземця.

Прочитайте уважно речення. Визначте запозичені слова. Доберіть власне українські відповідники.

1. Ця бонна має гарну освіту. 2. Перші драже могли собі дозволити лише заможні люди. 3.Агатангел Кримський – справжній поліглот.

 

3. Чи знаєш ти архаїзми?

Доберіть синоніми до зазначених архаїзмів.

крам –

чадо –

десниця -

ректи –

чоло –

перст -

 

4. Цікаві незнайомці.

Добери з довідки загальновживані слова, що є синонімічними до діалектизмів.

Бараболя -

ґазда –

ватра –

когут –

ногавиці –

колиба –

кузік –

вуйко - 

Довідка: житло, півень, картопля, ґудзик,

господар, суконні штани, дядько, багаття.

 

5. Знайди пару.

З'ясуйте значення фразеологізмів. 

Фразеологізм

Значення

Довідка

  •               ділити шкуру невбитого ведмедя -
  •            духопелики перепадуть - 
  •            лізти чобітьми в душу-
  •            продати очі Сіркові -
  •               тютя з полив’яним носом -
  •            шукати кістки в молоці –
  •               вогнем дихати -

?

Бути злим;

вередувати;

втратити гідність задля

якоїсь вигоди;

нетямуща,

безхарактерна людина;

грубо втручатися в

чиїсь справи;

заздалегідь розподіляти те, чого ще немає;

хтось буде битий.

6.Синтаксичний розбір.

Довго сусід нас за носа водив.

 

ІІІ. Перевірмо себе

Готуємося до контрольної роботи з теми

«Лексикологія. Фразеологія»

Виконайте пропоновані завдання.

 

1.До АКТИВНОЇ лексики належать

А історизми

Б загальновживані слова

В неоголізми

Г діалектизми

 

2.Усі слова є АРХАЇЗМАМИ в рядку

А ланіти, гетьман, чічка

Б десниця, ректи, чоло

В перст, сотник, плай

Г рамена, піїт, срібло

 

3.Усі слова є ІСТОРИЗМАМИ в рядку

А глас, віче, кіш, булава

Б свічадо, брань, місто, кармазин

В лучник, князь, бараболя, кузік

Г мушкет, бунчук, осавул, древляни

 

4.Усі слова є ЗАГАЛЬНОВЖИВАНИМИ в рядку

А отаман, оренда, берег, вечір

Б день, конференція, гетьман, вибір

В кімната, цирульник, школяр, маржина

Г дитина, земля, хліб, вітер

 

5.Укажіть, яке запозичене слово має таке значення: «Службовець, який розносить ділові папери»

А поштар                 

Б кур’єр

В студент

Г водій

 

6.Усі слова є діалектизмами в рядку

А файний, кімната, писати, дивитися

Б ґазда, ватра, когут, вуйко

В колиба, чайка, шаланда, плавати

Г гомон, ногавиці, спідниця, хустка

 

7.Професійні слова й терміни належать до

А загальновживаної лексики

Б діалектизмів

В неологізмів

Г стилістично забарвленої лексики

 

8. Укажіть  просторічні слова

А понімаєш, маршрутка, фізика

Б калідор, сходи, будинок

В нащот, ніч,  учора

Г конєшно, вроді, портхвель, остановка

 

9.Укажіть власне українське слово, яке є синонімом до іншомовного слова

БІБЛІОТЕКА

А книга                 

Б книгозбірня

В книжки

Г книгарня

 

10.Укажіть іншомовне слово, яке є синонімом до власне українського слова ДОКАЗ

А формула                

Б аргумент

В правило

Г виняток із правил

 

11. Поясніть значення фразеологізмів.

Накивати п’ятами –

Як дві краплі води –

Вішати локшину на вуха –

 

12. Виконайте синтаксичний розбір речення.

Катруся розповідала про свої пригоди п’яте через десяте.

 

13.Запишіть слова відповідно до орфографічних норм.

Знак мʼякшення

Рел..єф, рез..юме, едел..вейс, ад..ю, дос..є, сен..йор, бул..йон.

Апостроф

Кон..юнктивіт, миш..як, дез..інфекція, кр..юшон, кур..єр, м…юслі, ф..юзеляж, олів..є.

Подвоєння

Піц..а, ал..о, кол..ектив, мадон..а, телеграм..а, ван..а, крос..ворд, мас..а, оперет..а, Ген..адій, гол..андець, хоб..і, дур..а (рослина), брут..о.

И, і, ї

Ч..пси, такс..ст, лаб..ринт, моза..ка, капуч..но, м..грень, консерватор..я, серт..ф..кат, д..апазон, жур.., гр..льяж, суверен..тет.

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2022
Переглядів
1027
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку