Добрий день, любі учні!
Ми з вами розпочинаємо знайомство з розділом мовознавства, що називається словотвір. Сьогодні поговоримо про похідні й непохідні слова, дізнаємося, як утворюються нові слова. Крім того, продовжимо знайомство з орфографією й
удосконалимо правописні навички.
Тридцять перше жовтня
Класна робота
Словотвір. Орфографія
Змінювання і творення слів. Твірне слово
І.Пригадаймо!
ІІ.Порівняймо Порівняйте подані слова. Поміркуйте, яке зі слів кожної пари виникло раніше, а яке утворено від нього. Яке з них, на вашу думку, називають похідним? Чому? Сніг - сніговий; ходити - заходити; книга - книгарня.
|
||||||||
ІІІ.Зарубайте на носі Словотвір – розділ мовознавства, що вивчає способи та особливості творення похідних слів. Орфографія - розділ мовознавства, що вивчає правила передачі усного мовлення на письмі. Непохідні слова – не утворені від інших слів, основа складається лише з кореня: ліс, літо, небо, піч. Похідні слова – утворені від інших слів, можна простежити спосіб творення: літній ← літо, садок ← сад, солоний ← сіль, прочитати ← читати, кінозал ← кіно + зал, КУ ← комунальна установа. Твірне слово – слово, яке повністю «лягає» в основу похідного слова: холодний ← холод, праліс ← ліс.
Твірна основа – частина слова, від якої творяться нові слова: кобзар ← кобза, читання ← читати.
|
||||||||
ІV.Тренуймося 1. Розподілімо слова. Розподіліть слова на дві групи: 1) непохідні; 2) похідні. Дім, зимовий, нора, співак, ікра, парк, перехід, рука, кінотеатр, океан.
2.Словотвірне будівництво. За поданими підказками спробуйте утворити похідні слова. Позначте твірні основи й словотворчі афікси в них.
|
||||||||
Підсумуймо! Використовуючи фразеологізм, опишіть свою роботу на занятті.
|
||||||||
VІ. Перевірмо себе
1.Вивчіть матеріал рубрики «Зарубайте на носі».
2. Спишіть. Доведіть, що в кожній парі основа другого слово є твірною для першого. Позначте твірні основи, а також словотворчі засоби.
|
||||||||
Медок ← мед; шахіст ← шахи; премудрий ← мудрий; засвітити ← світити; підфарник ← фара; припічок ← піч.
|