Розширити знання учнів про життя Т.Г.Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, формувати мовленнєву компетенцію, робити висновки з прочитаного. Виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря, виховувати любов до історії свого народу, його мови.
Тема. Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка.
Мета: розширити знання учнів про життя Т.Г.Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, формувати мовленнєву компетенцію, робити висновки з прочитаного. Виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря, виховувати любов до історії свого народу, його мови.
Учні знатимуть: окремі факти з життя Т. Г. Шевченка; зміст, тему, основну думку виучуваного твору.
Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати вірші Т. Г. Шевченка , визначати його головну думку, робити характеристику.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань .
Обладнання : портрет Т. Г. Шевченка; репродукції картин Шевченка; відеозапис; підручник «Українська мова та читання», 4 клас, за Р.Б.Шияном.
Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальні індивідуальні завдання, розповідь учителя, виразне читання, розгадування кросворда; за рівнем пізнавальної самостійності учнів – пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково – пошуковий методи.
Акметехнології: «Констатація успіху», «Міжпредметні зв’язки», «Інформаційна палітра», «Зв’язок поколінь».
Хід уроку.
Читання вірша «Холодний яр» Т.Г.Шевченка (демонструє підготовлений учень).
З’ясування емоційної готовності до уроку.
Цілевизначення та планування :
- Як називається наша Земля?
- Ми любимо свою країну, шануємо і поважаємо інших людей. А коли згадують про Україну в якійсь чужій далекій країні, то при цьому обов’язково називають ім’я одного чоловіка. Пам’ятники йому стоять під небом Аргентини, Америки, Франції та багатьох інших держав. Багато людей знають його і шанують, бо він – народний поет.
«Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури… Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі у ржу… Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».
|
|
|
|
|
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
- Пригадаймо рядки з творів цього поета, нехай ця радість поселиться і у наших серцях. (Завдання діти отримують на картках. Відповіді записують на дошці).
- Якщо правильно запишете слова по горизонталі, то по вертикалі прочитаєте прізвище цього народного поета:
- Чиє прізвище ви прочитали?
- Що вам відомо про цю людину?
В автобіографії Т. Шевченка сказано: «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини». У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.
1 учень: Т. Г. Шевченко народився 9 березня 1814 р. в с. Моринці на Черкащині. Ріс Тарасик лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку. Але радість і втіха хлопчика потьмарилась горем : коли йому було 9 років , померла мама. І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа, недобра жінка дуже погано ставилася до Тараса. Її дратувала його мрійність, гаряча вдача. Коли Тарасові виповнилось 11 років, помер і батько. (Уривок із вірша «Якби ви знали паничі»)
2 учень:Пішов Тарас тинятись по чужих людях : рубав дрова, топив піч, носив воду школярам; був і пастухом, і погоничем, і нянькою. Про своє нелегке сирітське життя він згадує у своїх віршах. (Уривки з віршів «Думка», «Мені тринадцятий минало»)
3 учень:Малому Тарасу дуже хотілося вчитися читати і писати. А ще він хотів бути малярем. Все, що бачив, хотілося малювати. (Сценка із життя Тараса, коли він малює)
4 учень:Довго терпів Тарас знущання дячка Богорського, аби тільки вчитися і малювати. Ось як про це він згадує у вірші «А. О. Козачковському».(Уривок із вірша «Давно те діялось»)
- Посміхнулась доля Шевченкові, коли йому було 24 роки. Які зміни відбулися у його житті, дізнаєтесь, прочитавши статтю, яка відкриває розділ «Шевченкове слово».
- Яка подія змінила життя Шевченка?
- Що нового ви дізнались з його біографії?
- Шевченко народився на Черкащині;
- Т. Шевченка викупили з кріпацької неволі;
- поета вислали за вірші;
- прочитайте, яким був Тарас у дитинстві.
- -Т. Г. Шевченко народився :
а) 9 березня 1814 року; б) 9 вересня 1814 року; в) 9 березня 1914 року;
- батьки Тараса Григоровича були :
а)робітниками; б) кріпаками; в) панами;
- Тарас в дитинстві мріяв стати:
а) співаком; б) поетом; в) малярем;
- за волелюбні вірші поета відправили :
а) в Україну ; б)на заслання; в) в тюрму;
- книга Т. Г. Шевченка називається:
а) «Кобзар»; б) «Чумаки»; в) «Садок вишневий коло хати».
Взаємооцінювання в парах
Т. Г. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 були у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною. Трагічною була доля Шевченка.Та його життя було, як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз. Багато письменників присвятило свої твори хвилюючій розповіді про його тернистий шлях, яким пройшов не схиливши голови, великий поет і художник Т. Г. Шевченко. (Розгляд репродукцій картин Т. Г. Шевченка, оцінювання учительсько-учнівського портфоліо) (Додаток А)
Читання колонок слів «буксиром», пояснення незрозумілих слів .
гра «Знайди і поясни» (знайти і прочитати сполучення виду «прикметник+іменник»);
гра «Дочитай речення до кінця» (учитель читає початок речення з тексту,а учні, відшукавши його, дочитують далі).
Інтерактивна вправа «Займи позицію».
Тарас
допитливий уважний байдужий
мрійливий спостережливий злий
вразливий добрий гордий
Рефлексивно – оцінювальний етап.
Прийом «Мікрофон».
Продовжіть речення : «Шевченко для нас …»
Свою Україну любіть,
Любіть її. Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї господа моліть.
Вивчити вірші Т. Г. Шевченка, доповнити портфоліо новим матеріалом про письменника.
1