Урок "Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка.Тарас Шевченко "Реве та стогне Дніпр широкий"".

Про матеріал

Розширити знання учнів про життя Т.Г.Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, формувати мовленнєву компетенцію, робити висновки з прочитаного. Виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря, виховувати любов до історії свого народу, його мови.

Перегляд файлу

 

Тема. Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка.

Реве та стогне дніпр широкийТарас Шевченко

Мета: розширити знання учнів про життя Т.Г.Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, вчити давати характеристику дійовим особам, формувати мовленнєву компетенцію, робити висновки з прочитаного. Виховувати бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря, виховувати любов до історії свого народу, його мови.

Учні знатимуть: окремі факти з життя Т. Г. Шевченка; зміст, тему, основну думку виучуваного твору.

Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати вірші Т. Г. Шевченка , визначати його головну думку, робити характеристику.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань .

Обладнання : портрет Т. Г. Шевченка; репродукції картин Шевченка; відеозапис;  підручник «Українська мова та читання», 4 клас, за Р.Б.Шияном.

Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальні  індивідуальні завдання, розповідь учителя, виразне читання, розгадування кросворда; за рівнем пізнавальної самостійності учнів – пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково – пошуковий методи.

Акметехнології: «Констатація успіху», «Міжпредметні зв’язки», «Інформаційна палітра», «Зв’язок поколінь».

 

Хід уроку.

 

  1.     Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.

Читання вірша «Холодний яр» Т.Г.Шевченка (демонструє підготовлений учень).

 

  1.     Мотивація навчальної діяльності школярів.

З’ясування емоційної готовності до уроку.

 

  1.     Повідомлення  теми, мети, завдань уроку.

Цілевизначення та планування :

  1. Очікувані результати.
  2. Ознайомлення з планом роботи.

 

  1. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
  1. Евристична бесіда.

- Як називається наша Земля?

- Ми любимо свою країну, шануємо і поважаємо інших людей. А коли згадують про Україну в якійсь чужій далекій країні, то при цьому обов’язково називають ім’я одного чоловіка. Пам’ятники йому стоять під небом Аргентини,  Америки, Франції та багатьох інших держав. Багато людей знають його і шанують, бо він – народний поет.

 

  1. Слухання слів І. Франка про Т. Г. Шевченка (читає підготовлений учень).

«Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…  Доля  переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі  у ржу…  Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».

 

  1. Розгадування кросворда:

 

 

 

 

 

Ш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

-       Пригадаймо рядки з творів цього поета, нехай ця радість поселиться і у наших серцях. (Завдання діти отримують на картках. Відповіді записують на дошці).

-       Якщо правильно запишете слова  по горизонталі, то по вертикалі прочитаєте прізвище цього народного поета:

  1. Любо, любо стало, … зраділа. (Пташечка).
  2. Світає, край … палає. (Неба).
  3. Тече … з – під явора. (Вода).
  4. Зоре моя … , зійди над горою. (Вечірняя).
  5. Зацвіла у лузі … калина. (Червона).
  6. Встала й весна, чорну землю … розбудила. (Сонну).
  7. Садок вишневий …  хати. (Коло).
  8. Пишається … ,явір молодіє.(Калинонька).

 

-         Чиє прізвище ви прочитали?

-         Що вам відомо про цю людину?

 

  1. Осмислення об’єктивних зв’язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.

В автобіографії Т. Шевченка сказано: «Історія мого життя становить частину історії моєї Батьківщини». У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.

 

  1. Виступи підготовлених дітей(наперед  давалось   завдання розкрити зміст  життєвого шляху Т.Г.Шевченка).

1 учень: Т. Г. Шевченко народився 9 березня 1814 р. в с. Моринці на Черкащині. Ріс Тарасик лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку. Але радість і втіха хлопчика потьмарилась горем : коли йому було 9 років , померла мама. І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа, недобра жінка дуже погано ставилася до Тараса. Її дратувала його мрійність, гаряча вдача. Коли Тарасові виповнилось 11 років, помер і батько. (Уривок із вірша «Якби ви знали паничі»)

2 учень:Пішов Тарас тинятись по чужих людях : рубав дрова, топив піч, носив воду школярам; був і пастухом, і погоничем, і нянькою. Про своє нелегке сирітське життя він згадує у своїх віршах. (Уривки з віршів «Думка», «Мені тринадцятий минало»)

3 учень:Малому Тарасу дуже хотілося вчитися читати і писати. А ще він хотів бути малярем. Все, що бачив, хотілося малювати. (Сценка із життя Тараса, коли він малює)

4 учень:Довго терпів Тарас знущання дячка Богорського, аби тільки вчитися і малювати. Ось як про це він згадує у вірші «А. О. Козачковському».(Уривок із вірша «Давно те діялось»)

 

-  Посміхнулась доля Шевченкові, коли йому було 24 роки. Які зміни відбулися у його житті, дізнаєтесь, прочитавши статтю, яка відкриває розділ «Шевченкове слово».

 

  1. Опрацювання  статті про поета.

-         Яка подія змінила життя Шевченка?

-         Що нового ви дізнались з його біографії?

 

  1.     Читання  статті мовчки.
  2.     Вибіркове читання : доведіть, що …

-         Шевченко народився на Черкащині;

-         Т. Шевченка викупили з кріпацької неволі;

-         поета вислали за вірші;

-         прочитайте, яким був Тарас у дитинстві.

  1.     Виконання тестів:

-         -Т. Г. Шевченко народився :

а) 9 березня 1814 року;  б) 9 вересня 1814 року;  в) 9 березня 1914 року;

-         батьки  Тараса  Григоровича були :

а)робітниками;       б) кріпаками;       в) панами;

-         Тарас в дитинстві мріяв стати:

а) співаком;             б) поетом;             в) малярем;

-         за волелюбні вірші поета відправили :

а) в Україну ;           б)на заслання;     в) в тюрму;

-         книга  Т. Г. Шевченка називається:

а) «Кобзар»;           б) «Чумаки»;        в) «Садок вишневий коло хати».

 

Взаємооцінювання в парах

 

  1. Узагальнення і систематизація знань.
  1. Опрацювання вірша Тараса Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий»
    1. Розповідь учителя :

Т. Г. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 були у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною. Трагічною була доля Шевченка.Та його життя було, як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз. Багато письменників присвятило свої твори хвилюючій розповіді про його тернистий шлях, яким пройшов не схиливши голови, великий поет і художник Т. Г. Шевченко. (Розгляд репродукцій картин Т. Г. Шевченка, оцінювання учительсько-учнівського портфоліо) (Додаток А)

  • Вам буде цікаво знати, яким був у дитинстві Шевченко. (Перегляд відеосюжету)
  • Чи схвилювало вас побачене?
  • Яким було дитинство Т. Шевченка?

 

  1. Читання вірша (починає вчитель, продовжує учень).
  • Про які нові факти ви дізнались із життя Шевченка?

 

  1. Словникова робота :

Читання  колонок слів «буксиром», пояснення незрозумілих слів .

               

 

  1. Читання вірша вголос «ланцюжком».

 

  • Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик? Чому?
  • Які картини малювала уява хлопчика? Прочитайте.

 

  1. Вправи на розвиток навички читання:

     гра «Знайди і поясни» (знайти і прочитати сполучення виду «прикметник+іменник»);

     гра «Дочитай речення до кінця» (учитель читає початок речення з тексту,а учні, відшукавши його, дочитують далі).

 

Інтерактивна вправа «Займи позицію».

Тарас

допитливий                      уважний                                       байдужий

мрійливий                         спостережливий                        злий

вразливий                          добрий                                         гордий

  • Доведіть свої думки словами тексту.
  • Ви вже знаєте, що Т. Г. Шевченко був і художником і письменником.Багато композиторів і режисерів звертались до його творів, поставити фільм, чи покласти слова його віршів на музику.
  • Які фільми, пісні на слова Шевченка ви знаєте?

 

  1. Перегляд відеозапису. («Тече вода з – під явора», у виконанні сучасного  зразкового дитячого ансамблю)

 

  1. Підведення  підсумків уроку.

Рефлексивно – оцінювальний етап.

  • Чи справдилися ваші очікування щодо уроку?

 

Прийом «Мікрофон».

Продовжіть речення : «Шевченко для нас …»

  • Куди б не закидала доля Шевченка, він завжди пам’ятав, любив рідний край – Україну.
  • А ви любите Україну, як любив її поет?
  • Будете берегти її як берегли ваші діди і прадіди?
  • Читайте його твори і ваша мова буде теж гарною, чарівною, барвистою, бо українська мова – одна з найкрасивіших мов світу. Нам нащадкам, посилав він свої заповіти, і серед них – найперший і найголовніший :

Свою Україну любіть,

Любіть її. Во время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї господа моліть.

 

 

  1. Повідомлення домашнього завдання.

Вивчити вірші Т. Г. Шевченка, доповнити портфоліо новим матеріалом про письменника.

 

1

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку