П. Меріме «Кармен». Бурхливі людські пристрасті у новелістиці письменника.

Про матеріал

Урок позакласного читання. Тема. П. Меріме «Кармен». Бурхливі людські пристрасті у новелістиці письменника.

  • ознайомити учнів з біографічним матеріалом про П. Меріме;
  • розкрити історію написання новели «Кармен», її ідейно-тематичний зміст та проблематику;
  • проаналізувати та порівняти образи головних героїв Кармен та Хосе;
  • розвивати навички текстуального аналізу художнього тексту, компаративного аналізу, логічного мислення, усного зв'язного мовлення, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, що піднімаються у творі, аргументуючи свою точку зору;
  • виховувати в учнів розуміння того, що кохання – це світле і чисте почуття, порядність, здатність відповідати за свої вчинки, критичне ставлення до брехні, ницості, підступності.
Перегляд файлу

1

 

Тема: П. Меріме «Кармен». Бурхливі людські пристрасті у новелістиці письменника.

Мета:

  • ознайомитися з біографічним матеріалом про П. Меріме;
  • розкрити історію написання новели «Кармен», її ідейно-тематичний зміст та проблематику;
  • проаналізувати та порівняти образи головних героїв Кармен та Хосе;
  • розвивати навички текстуального аналізу художнього тексту, компаративного аналізу, логічного мислення, усного зв’язного мовлення, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, що піднімаються у творі, аргументуючи свою точку зору;
  • виховувати в учнів розуміння того, що кохання – це світле і чисте почуття, порядність, здатність відповідати за свої вчинки, критичне ставлення до брехні, ницості, підступності.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: збірка поетичних творів О. Блока; схема «Історія створення новели «Кармен»; роздатковий матеріал: таблиця «Загальна характеристика новели П. Меріме «Кармен»; схема «Контраст як основний художній прийом автора новели: Кармен і Хосе».

Шлях аналізу: пообразний.

                                                 Структура уроку

І. Підготовка до сприйняття.

 1. Виразне читання вчителем поезії О. Блока із циклу «Кармен».

 2. Робота з епіграфом

ІІ. Аналіз художнього тексту. Творче читання.

 1. Слово вчителя.

 2. Повідомлення учня про життя і творчість П. Меріме (випереджальне завдання).

 3. Робота зі схемою «Історія створення новели «Кармен».

 4. Складання таблиці «Загальна характеристика новели П. Меріме «Кармен».

 5. Фронтальна бесіда.

 6. Складання порівняльної таблиці «Контраст як основний художній прийом автора новели: Кармен і Хосе».

 7. Слово вчителя. Образ Кармен у мистецтві.

ІІІ. Підсумок уроку.

 

 

 

                                                                                                  Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться –     

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

Л. Костенко                                              

 

                                                            ХІД УРОКУ

І. Підготовка до сприйняття.

 

1. Виразне читання вчителем поезії О. Блока із циклу «Кармен».

Бушует снежная весна.

Я отвожу глаза от книги…

О, сташный час, когда она,

Читая по руке Цуниги,

В глаза Хозе метнула взгляд!

Насмешкой засвітились очи,

Блеснул зубов жемчужный ряд,

И я забыл все дни, все ночи,

И сердце захлестнула кровь,

Смывая пам'ять об отчизне…

А голос пел: Ценою жизни

Ты мне заплатиш за любов!

 

2. Робота з епіграфом.

– Зверніть увагу на епіграф уроку:

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться –

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

Ці слова належать Ліні Костенко.

1) Як ви вважаєте, як ці слова пов’язані з новелою «Кармен»?

2) Чи справді ці слова можуть зірватися з вуст головної героїні? Чому?

 

ІІ. Аналіз художнього тексту. Творче читання.

 

1. Слово вчителя.

Всесвітньо відомий образ гордої і прекрасної Кармен створив Проспер Меріме.

За сюжетом новели П. Меріме – це яскраві оповіді, у яких було зображено сильні характери, «цілеспрямованих людей». Автор змальовував екзотичні країни, сучасну Францію, використовував старовинні легенди, містичні історії. Але перед тим як розпочати роботу над новелою, давайте прослухаємо доповідь про життя і творчість її автора.

 

2. Повідомлення учня про життя і творчість П. Меріме (випереджальне завдання).

Проспер Меріме народився 28 вересня 1803 року в сімї освіченого хіміка й  живописця Жана Франсуа Леонора Меріме. Закінчивши курс юридичних наук у Парижі, він одержав призначення на посаду графа д’Арту, який був одним із міністрів червневої монархії, а потім головним інспектором історичних пам’ятників Франції. Під час своєї першої подорожі до Іспанії 1830 року він потоваришував з графом де Тебом і його жінкою, донька яких Євгенія згодом стала французькою імператрицею, дружиною Наполеона ІІІ. Незважаючи на вдалу й швидку політичну кар’єру, політика відігравала в його житті другорядну роль. Справжнім покликанням Меріме була література.

Як письменник він дебютував досить рано, коли йому виповнилося лише 20 років. Першим твором стала історична драма «Кромвель», що її схвально зустрів Стендаль. Але, незважаючи на високу оцінку Стендаля, Меріме залишився незадоволений своїм твором і тому драма не потрапила до друку. Пізніше письменник написав декілька драматичних п’єс, що були надруковані під назвою «Театр Клари Газуль». Цікаво, що Меріме у передмові до книги заявив: автором творів є нібито невідома іспанська актриса мандрівного театру.

Упродовж 1828-1829 років з-під пера письменника виходять драма «Жакерія», історичний роман «Хроніка часів Карла ІX», новели «Матео Фальконе», «Таманго», «Етруська ваза».

1839 року Меріме здійснив поїздку на Корсіку. Його завжди приваблювали екзотичні країни, звичаї інших народів, цивілізацій.

Письменник написав кілька творів з історії Греції, Риму, Італії,. Зазначимо, що його історичні розвідки про короля Кастилії користуються популярністю навіть серед спеціалістів.

Універсальність літературної освіти Меріме помітно вирізняє його серед французьких письменників. Зокрема, Меріме одним з перших французьких митців поцінував російську літературу, оволодів російською мовою, щоб прочитати в оригіналі твори Пушкіна та Гоголя.  Він обожнював Пушкіна, у 1851 році переклав його повість «Пікова дама». За спогадами І, Тургенєва, П. Меріме у присутності самого В. Гюго називав Пушкіна найкращим поетом доби. У 1851 році вийшов етюд Меріме про Гоголя, а  в 1853-му – переклад «Ревізора».

У 50-ті роки Меріме жив дуже самотньо. Після смерті Батька він більше п’ятнадцяти років прожив з матір’ю. В 1852 році Анна Меріме померла. У Проспера не було ні братів, ні сестер, ні дружини. Звужувалося коло його друзів. Ще 1842 року помер Стендаль, з яким Меріме товаришував упродовж двадцяти років. Стосунки з Валентиною Делессер приносять письменникові багато страждань. 1852 року Валентина покинула Меріме, він болісно переживав її вчинок. Тепер письменник відчував наближення старості, підупало його здоров’я (він хворів на астму).

Стан Меріме погіршився ще й від того, що Франція 19 липня 1870 року оголосила війну Пруссії. Він розумів: війна веде до катастрофи, глибоко співчував імператриці. Незважаючи на хворобу, Меріме двічі робить візити до Євгенії.

11 вересня 1870 року письменник переїздить до Канн. Своєму лікареві він сказав: «Франція помирає, і я хочу померти разом з нею». 23 вересня 1870 року о дев’ятій годині вечора Проспер Меріме несподівано помер. Йому було 67 років.

Після смерті П. Меріме російський письменний І. Тургенєв  написав: «Під зовнішньою байдужістю він приховував любляче серце; він був до кінця вірним своїм друзям».

  • Творами яких російських письменників зачитувався Проспер Меріме?
  • Як називався перший літературний твір митця?
  • Чи склалося у Проспера Меріме з особистим життям?
  • Коли помер письменник?

   3. Робота зі схемою «Історія створення новели «Кармен».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментар вчителя

У 1845 році новела «Кармен» побачила світ. Ще до того, як розпочати роботу автор потратив надзвичайно багато часу, сил і енергії, щоб зібрати не обхідну інформацію. В 1830 році Проспер Меріме відвідав Іспанію. Саме там його вразив колорит, звичаї, традиції, побут і мова циганського народу. Письменник навіть тривалий час перебував у циганському таборі, аби зануритися в атмосферу їхнього повсякденного життя, подивитися на буденщину циган з внутрішньої сторони. Євгенія Монхіто, давня подруга письменника,  в Іспанії розповіла йому про циганку Карменсіту, що й стала прототипом головної героїні в новелі. Крім цього Меріме вивчав історичні праці про циган, мову їхнього народу. Усі ці зусилля мали на меті забезпечити правдивість "місцевого колориту" та іспанського характеру, який зображений у новелі.

 

4. Складання таблиці «Загальна характеристика новели П. Меріме «Кармен».

 – Вдома ви прочитали новелу, тому давайте зараз спробуємо проаналізувати її, заповнивши таблицю.

1) Виведіть тему та ідею новели.

2) Які проблеми автор піднімає у своєму творі?

3) До якого жанру можна віднести «Кармен»? Чому?

4) Згадайте побудову новели. Із скількох розділів вона складається? Про що розповідається в кожному з них?

5) У чому полягає зовнішній та внутрішній конфлікт у творі?

6) Чому за своєю структурою новела «Кармен» є «оповіданням в оповіданні»?

 

   Таблиця «Загальна характеристика новели П. Меріме «Кармен»

 

 

Тема

 

 

Зображення життєвої долі циган та людей контрабандистів

 

Ідея

 

 

Засудження деяких негативних рис циганського народу, возвеличення винахідливості, сміливості та вміння вистояти у скрутних обставинах

 

Проблеми

 

 

  • кохання;
  • матеріального блага та його впливу на людину;
  • помсти;
  • товариськості;
  • зради;
  • честі і чесності;
  • обов’язку;
  • цінності людського життя

 

Жанр

 

 

Реалістична – 1) реальна історія

                           2) сухий, фактологічний виклад подій

психологічна – посилена увага до емоційно-почуттєвої

                             сфери особистості          

новела  невеликий прозовий твір, в основі якого лежить

                  одна подія з несподіваним фіналом, особливо

                 загострений конфлікт

 

Архітектоніка

 

 

1 розділ: знайомство археолога і Хосе;

2 розділ: знайомство Археолога і Кармен

3 розділ: оповідь від імені Хосе, знайомство Хосе і Кармен;

4 розділ: опис укладу життя, мови, звичаїв іспанських циган.

 

Конфлікт

 

                                 Зовнішній конфлікт

 

 

             Кармен                                                  Хосе

 

       природне начало                              цивілізований світ

 

вульгарність,          щирість          почуття,             життєвий

підступність,         чарівність        мрії, мета           вибір

моральна            справедливість

зіпсованість

 

 

                                    Внутрішній конфлікт

 

Структура

 

 

Оповідання в оповіданні (введення в твір оповідача)

 

 5. Фронтальна бесіда.

1) Де відбувається дія в новелі? (Іспанія, Кордов)

2) Продемонструйте цитатою опис Хосе? Що вразило автора в його зовнішності? (Суворий і гордий погляд)

3) Який можливий шлях між вибрати Хосе? (Військова кар’єра, тихе, спокійне сімейне життя, чесне життя, по совісті)

4) А яку життєву стежину вибрав герой? (Простий солдат, бурхливе пристрасне кохання якого призвело до кочового способу життя, контрабандистських злочинних дій)

5) Знайдіть опис Кармен. Я сильно сомневаюсь в чистокровности сеньориты Кармен; во всяком случае, она была бесконечно красивее всех её соплеменниц, которых я когда-либо встречал. Чтобы женщина была красива, надо, говорят испанцы, чтобы она совмещала тридцать "если" или, если угодно, чтобы её можно было определить при помощи десяти прилагательных, применимых каждое к трём частям её особы. Так, три вещи у неё должны быть чёрные: глаза, веки и брови; три - тонкие: пальцы, губы, волосы, и т. д. Об остальном можете справиться у Брантома. Моя цыганка не могла притязать на все эти совершенства. Её кожа, правда, безукоризненно гладкая, цветом близко напоминала медь. Глаза у неё были раскосые, но чудесно вырезанные; губы немного полные, но красиво очерченные, а за ними виднелись зубы, белее очищенных миндалин. Её волосы, быть может, немного грубые, были чёрные, с синим, как вороново крыло, отливом, длинные и блестящие. Чтобы не утомлять вас слишком подробным описанием, скажу коротко, что с каждым недостатком она соединяла достоинство, быть может, ещё сильнее выступавшее в силу контраста. То была странная и дикая красота, лицо, которое на первый взгляд удивляло, но которое нельзя было забыть. В особенности у её глаз было какое-то чувственное и в то же время жестокое выражение, какого я не встречал ни в одном человеческом взгляде» ).

6) Які риси характеру притаманні Кармен? (Вона увібрала в себе багато поганого від того оточення, в якому жила. Вона не може не брехати, завжди готова взяти участь в будь-якій авантюрі. «Она лгала, сеньор, она всегда лгала. Я не знаю, сказала ли эта женщина хоть раз в жизни слово правды; но, когда она говорила, я ей верил; это было сильнее меня». Але поряд з тим, вона вражає чесністю і щирістю в коханні, готовністю до самопожертви навіть своїм життям заради внутрішньої незалежності)

7) Які відносини були між Кармен та Хосе? Продемонструйте їх цитатою. (Відносини між ними були надзвичайно складними. «Я буду с тобою до смерти, да, но жить с тобой я не буду», «Как мой ром, ты вправе убить свою роми; но Кармен будет всегда свободна. Кальи она родилась и кальи умрет» ).

8. Що є спільного між головними героями? (Вони обоє ладні віддатися всепоглинаючому почутті кохання)

 

   Доля Хосе – це історія людини, спустошеної і згубленої пристрастю. Кармен у коханні залишається внутрішньо вільною, а Хосе, покохавши Кармен, втрачає волю. Він страждає від своєї пристрасті, але не зможе її здолати. Він убиває Кармен, бо вона не любить його, але волі її здолати не може. Смерть Кармен не приносить йому звільнення.

 

6. Складання порівняльної таблиці «Контраст як основний художній прийом автора новели: Кармен і Хосе».

  – Як головний художній засіб у новелі «Кармен» Проспер Меріме  використав контраст. Особливо чітко він просліджується в образах головних героїв – дуже різними вони є кожен по собі. Давайте зробимо порівняльну характеристику образів Хосе та Кармен.

 

Таблиця  «Контраст як основний художній прийом 

автора новели: Кармен і Хосе»

 

ХОСЕ

 

Контраст

 

КАРМЕН

баск

 

Рідна культура

 

циганка

селянське патріархальне життя

 

Погляди на світ

 

свобода понад усе

світло-русий, світлий колір шкіри, голубі очі

 

Зовнішній вигляд

 

карі очі, темне волосся, темна шкіра

постійне, незмінне, єдине на все життя

 

Кохання

 

імпульсивне, спонтанне

мужній, сміливий, хоробрий, людина слова і честі, добрий, розумний

СЛАБКОДУХІСТЬ

 

Визначальні риси характеру

хитра, непостійна, кмітлива, підступна, пристрасна, горда, агресивна, вольова

СИЛА ВОЛІ

 

цілеспрямований, обдумує кожен крок, діє в рамках людської честі

 

 

Поведінка

 

роздумлива, підступна, аморальна, імпульсивна, непередбачувана, вимоглива, вольова

 

 

жертва кохання

 

Стосунки одного з іншим

 

 

зла доля, яка постійно руйнує життя Хосе

 

 

 

7. Слово вчителя. Образ Кармен у мистецтві.

Образ Кармен неодноразово привертав увагу митців. До нього зверталися О. Блок (цикл «Кармен»), М, Цвітаєва (вірші про Кармен), Ж. Бізе (опера «Кармен»),   Р. Щедрін (балет «Кармен-сюїта). Знято декілька фільмів про циганку Карменсіту. Образ цієї вольової жінки цікавив багатьох живописців.

 

ІІІ. Підсумок уроку.

 

Слово вчителя

Проспер Меріме у новелі «Кармен» створив складний і неоднозначний образ циганки. В душі кожної людини поряд живуть добро і зло, нікчемне і шляхетне. Меріме вважає, що там, де людина вчиняє негідно, винні не особистісні якості, а соціальні умови, в яких вона живе. Письменник не ідеалізує людину, і не зневажає її, бо вірить, що навіть у тому, хто здійснив злочин, живуть у душі добрі почуття. Новела виявила великий талант психолога, який зумів розповісти про вічну драму кохання.

  • Вашим домашнім завданням буде написати відгук про новелу «Кармен» Проспера Меріме.

 

(Оцінювання роботи учнів на уроці)

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
17296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку