Рефлексія замість висновків....
Творча праця народжує взаємну любов.
Ми разом пізнаємо світ....
Ми вчимося розуміти, що світ увесь кольоровий!
Ми усі - це частинки вселюдського серця добра.
Ми знаємо і щиро віримо, що людина - це сонце.
Нам усім тепло від усмішок, подарованих один одному!
23. Тема тижня. Ігровий фольклор.
Тема дня. Світ пізнання, гри, краси, творчості, добра, успіху, досконалості, любові…. Ігри до скарбнички малюків ( повторення найулюбленіших ігор).
Робота з дитячою книжкою. ( Ти - слухняний. Ти – слухняна. Вчинки персонажів твору. Характерні риси персонажів твору. Слухняний – неслухняний: добре це чи погано).
Додавання і віднімання чисел в межах 20 на основі нумерації. Порівняння виразів. Розв’язування задач на знаходження невідомого доданка.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: виготовлення колективної композиції « Квітуча галявина».
Інтегруються предмети: навчання грамоти (позакласне читання), математика, художня праця.
Мета тематичного дня:
спостережливість, допитливість;
Очікувані результати
Після проведення тематичного дня першокласники:
Для вчителя:
Обладнання: книжка для 1 класу «Перші кроки» ( стор.70-77), читання в класі казки Г.Фаллада «Історія про мамину казку»; підручник з математики ( автор М.В. Богданович, Г.П.Лишенко); зображення красуні Зими ( фото або малюнок), конверт сріблястого кольору, картки-тлумачення слів, смішні зображення зайців, різні іграшки, казкові картинки для створення колажу – аплікації, вирізані з картону букви, аркуш оцінювання оповідання Г.Фаллади, картка для створення плану; кольорові ватмани, кольоровий папір , ножиці, прості олівці, шаблони (квітів, дерев, хмарок), підручник «Трудове навчання» 1 клас ( автори В.П.Тименко, І.М.Веремійчик, підручник «Художня праця» 1 клас ( автор В.П.Тименко), зображення для кожного з трьома сходинками ( графічна рефлексія), шкала творчості для кожного.
Зміст занять протягом дня:
2 заняття: вправа – розминка «Іграшки по колу», подорож у казку Ганса Фаллади, словесне малювання уявних картин казки, продуктивна праця дітей на уроці, створення творчої композиції за змістом прочитаного твору, народна гра «Перстень», вправа-пригадування етюду «Малюнок у повітрі», бесіда про різання паперу ножицями з елементами практичної діяльності, демонстрація послідовності роботи з шаблоном та трафаретом, практична робота з художньої праці, кінезіологічна вправа «Коліно – лікоть», розвиток і закріплення математичних знань, гра для позитивного завершення роботи;
3 заняття: аркуш оцінювання оповідання Г.Фаллади, практична робота з художньої праці, забавлянка для пальчиків, вчимося складати план до казки, створення колективної композиції – аплікації,гра «Лобода,вправа «Уважне вушко»).
Хід занять протягом дня
І. Етап орієнтації та мотивації
1. Створення сприятливого емоційного настрою учнів (2 хв.)
- На урок запрошуються гарні, чемні, виховані, розумні, спостережливі, допитливі ……першокласники.
- Подивіться на мене щирими, розумними очима, усміхніться, побажайте успіхів на уроці.
- Пам’ятка школяреві ( самонавіювання)
Я школяр(ка).
Я творча особистість.
Я думаю, спостерігаю, замислююсь.
Я аналізую, висловлюю свої думки.
Я хочу все знати.
2. Мотивація ( 2 хв.)
Наш п’ятий день - тематичний,
І цікавий, і незвичний,
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві справи ждуть.
- Який наш день? (Тематичний, цікавий, незвичний)
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( Відповіді дітей).
- Я очікую від вас: злагодженої роботи, дружної співпраці, говоріння чіткого й виразного, письма грамотного й правильного.
- Сподіваюся, що день пройде у теплій, дружній атмосфері і у вас залишаться яскраві, приємні спогади.
- Давайте поплескаємо нашим гостям!
- Всіх присутніх чекають сюрпризи!
ІІ. Етап цілепокладання
1 заняття
( діти голосують).
Гра «Куца баба»
Діти з-поміж себе вибирають «куцу бабу». Зав’язують їй хусткою очі. Учасники стають навколо неї, крутять її на місці і кажуть:
Усі кажуть:
Кого «баба» піймає та ще й вгадає, той і стає «куцою бабою».
І гра продовжується.
Завдання від красуні Зими ( читає вчитель або учень)
Дітям потрібно знайти конверт сріблястого кольору.
Наш зимовий щоденник
Орієнтовні відповіді
Цукерки з карамелі – карамельний сніг.
Цукерки з шоколаду – шоколадний сніг.
Льодяники з малини – малиновий сніг.
Карамельки з м’яти – м’ятний сніг.
Іриски з молока – молочний сніг.
Желейки з полуниці – полуничний сніг.
Зефір з меду – медовий сніг.
Мармеладки з яблука – яблучний сніг.
Коротка вправа, що відновлює енергію учнів. Вона дає змогу успішно запобігати зниженню активності класу, відновлювати інтерес до уроку, налаштовує на подальшу продуктивну працю.
Інструкція. Діти сидять у колі й обирають назви тих смаколиків, які їм до вподоби ( учитель пропонує 4-5 назв; наприклад, мармелад, шоколад, карамель, бісквіт….). Потім учитель називає один смаколик. Ті діти, які його обрали, весело підстрибують, усі інші кажуть «Ням-ням!». Коли вчитель промовляє: «Кондитерська!»,усі, підстрибуючи і промовляючи «Ням-ням!», міняються місцями. Учитель у цей час сідає на чиєсь місце. Той, хто залишився без стільця, стає ведучим.
Вчуся бути вправним читачем
Змінюй силу свого голосу
Поклич котика тихим голосом:
- К – с –к - с – к – с. Не чує?
Поклич голосніше: -
А тепер ще голосніше!
- К – с – с - с –к - с – с – с – к – с- с – с !!
Змінюй силу твого голосу
Прочитай речення спочатку мовчки. Зверни увагу на слова-підказки, а також на розділові знаки, умовні позначки.
Прочитай виразно вголос.
- Ти знайшов! – голосно закричали мишенята.
- Ти обмолотив, тихіше сказали вони.
- Теж ти, - зовсім тихо пропищали Круть і Верть.
- Все ти, все ти, - прошепотіли мишенята.
Вправа «Пеньочок»
гора річка місто
нора річка місто
гора річка тісто
гора нічка місто
гора річка місто
У кожного на парті різнокольорові картки
Хвалько, хвастун, базіка – любить хвалитися, багато розповідати про свої успіхи, задуми ( багато базікає).
Вчитель читає приказку, яка найбільше подобається й обговорює з учнями
Взимку заєць Вухань пошкодив 15 молодих дерев з лісонасаджень, а заєць Біляк – 10 фруктових дерев у садку дідуся Пилипа. У кого із зайців більший апетит? На скільки більше дерев пошкодив заєць Вухань?
– Майстер викував уміло
Два однакових ножі,
Дуже зустрічі зраділи,
Два однакових ножі.
Обнялись, і роз’єднати
Їх уже ніхто не зміг.
Підкажіть, як називати
Почали відтоді їх? (Ножиці)
13.Правила користування ножицями, користування клеєм ( 2 хв.)
( стор. 11 підручника з трудового навчання)
1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
3) Не тримай ножиці вістрями догори.
4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
6) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.
Правила користування клеєм ( стор. 27 підручника з трудового навчання)
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися матер’яною серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
14. Етюд «Малюнок у повітрі» ( 2 хв.)
Мета: рефлексія почуттів.
Якщо діти виконали вправу, спробуйте складніше завдання: намалювати картину «Радість». Діти діляться своїми враженнями.
2 заняття
15. Вправа – розминка «Іграшки по колу» ( 2 хв.)
Учні стають у коло, тримаючи руки за спиною. У вчителя в руках іграшки ( лялька, мишка), які потрібно передати по колу з рук у руки якомога швидше, щоб вони не впали. Якщо іграшки упали – гра починається з початку.
16. Подорож у казку Ганса Фаллади ( 3хв.)
- Читання теми уроку, записаної на дошці.
- Читання вчителем «Історії про мамину казку» (автор Г.Фаллада)Ганс Фаллада —нiмецький письменник, автор оповiдань для дiтей.
17. Словесне малювання уявних картин казки ( 2 хв.) Відповіді дітей
18. Продуктивна праця дітей на уроці, створення творчої композиції за змістом прочитаного твору ( 5 хв.)
- Створити «панораму подій», які відбулися у творі у вигляді колажу
- аплікації.
Матеріал для творчої композиції ( вчитель ще раз читає казку, учні вибирають відповідно картинки, змісту прочитаного, на ватмані створюють колаж-аплікацію й повторюють головні події казки).
Висновок
19. Гра «Перстень» ( 5 хв.)
Діти стають у коло, руки тримають витягнутими вперед, долоні вкупі. В центрі кола два ведучих. Підходять по черзі до кожного гравця і перший непомітно для другого і всіх учасників комусь у руки кладе вирізані з картону вивчені букви. Обійшовши усіх, другий ведучий повинен відгадати у кого букви. Якщо відгадав, то той, хто клав букву стає на місце граючого, а другий учень виходить у коло і гра починається знову.
Після повторення букв, діти пригадують, які букви й звуки вивчили упродовж тижня.
Придумати слова, у назвах яких уживаються ці звуки.
Орієнтовні відповіді
- «Відповідай на букву «Ю» ( Юра, Юля, юнак, юшка, Югославія,юннат,юрта, юнга).
20. Вправа-пригадування етюду «Малюнок у повітрі» ( 1 хв.)
( що малювали - квітку, дерево, метелик, хмарку).
21.Бесіда про різання паперу ножицями з елементами практичної діяльності ( 2 хв.)
Повторення термінів: «шаблон», «розрізати», «відрізати», «вирізати», «надрізати»
22. Демонстрація послідовності роботи з шаблоном та трафаретом( 1 хв.)
І спосіб
- Обведи шаблон квітки,метелика.
- Виріж квітку, метелик
ІІ спосіб ( стор. 33-34 підручника з трудового навчання)
23.Практична робота з художньої праці ( 5хв.)
- Учні вирізають різного кольору метелики, квіти, проявляючи фантазію. Складають готові вироби у плетену корзину.
24. Кінезіологічна вправа «Коліно – лікоть» ( 3 хв.)
Вправа активізує ділянки обох півкуль, утворюється значна кількість нервових шляхів, що забезпечує причинно обумовлений рівень мислення.
Вихідне положення: стоячи. Підняти й зігнути ліву ногу в коліні, ліктем правої руки доторкнутися до коліна лівої ноги, потім те саме з правою ногою і лівою рукою. Повторити вправу 5-8 разів.
25. Розвиток і закріплення математичних знань ( 5 хв.)
- Задача з «життєвим» сюжетом
У Марійки перед уроком трудового навчання було 8 аркушів кольорового паперу. Після уроку в неї залишилося 5 аркушів. Скільки аркушів паперу використала Марійка на уроці?
- Виконання завдань 3, 5 на с. 98 підручника ( письмово)
- Виконання логічних завдань 4, 6 на с. 98 підручника( усно)
26. Граємо для позитивного завершення роботи ( 1 хв.)
Учитель пропонує усміхнутися так, як усміхається:
3 заняття
27. Аркуш оцінювання оповідання Ганса Фаллади ( 5 хв.)
28. Практична робота з художньої праці ( 5хв.) ( стор.42 підручника з трудового навчання)
- Учні вирізають різного кольору дерева - витинанки, згинаючи папір,проявляючи фантазію відповідно кольору крону й стовбура. Складають готові вироби у плетену корзину.
29.Забавлянка для пальчиків ( 2 хв.)
Ладунки, ладусі!
А де були?
у бабусі.
А що їли?
Кашку.
А що пили?
Бражку.
А що на закуску?
Хліб та капустку.
30. Вчимося складати план до казки ( 3 хв.)
Орієнтовний план
І. Казка тільки для слухняних.
ІІ. Діалог з мишкою.
ІІІ. Сон без пудінгу та казкової історії.
31. Практична робота з художньої праці ( 5хв.)
- Учні вирізають різного кольору хмаринки, користуючись шаблонами, які підготували вдома батьки, або вчитель ( стор. 49 підручника з трудового навчання).
32. Вправа – фантазування ( 3 хв.) ( стор. 16-17 підручника з художньої праці В.П.Тименко)
- На що схожа хмарка? ( Карта України, крона дерево, квітку….)
- Сонечко хмарку освітило
і всю її позолотило.
І синя хмарка заясніла,
всміхнулась і …..позеленіла.
садівник хмарку зняв із неба
і груші причепив до стебел.
Чарівники зелені хмарки
дарують всім садам і паркам.
33. Створення колективної композиції – аплікації ( 10 хв.)
( Діти наклеюють все, що вирізали на кольоровий ватман)
- Наш тиждень добігає свого кінця.
- Сподіваюся, що зібрані зернятка знань проростуть рясним урожаєм у майбутньому…..
- Протягом тижня ми подорожували з вами країною Знань…. Ви довели, що ви дійсно допитливі, спостережливі, творчі, талановиті, вмієте співати, танцювати, малювати й просто радіти життю.
- Ми створимо колективну, різнокольорову композицію «Квітуча галявина»,а допомагали нам наші любі помічники!
- Давайте поміркуємо……
- Протягом тижня нам було цікаво й ви вирізали різнокольорові квіти, таких кольорів у нас були уроки….
- Протягом тижня нам було весело й ви вирізали метеликів, хай кружляють над квітами. Це наші «пурхаючи красуні».
- Протягом тижня ми постійно чули щось нове, тому ви посадили дерева, хай ростуть.
- Протягом тижня нам було важко й ви вирізали хмаринки, нехай проливають дощик, напоять землю, виростуть дерева, квіти і нам стане легше.
- Ви, діти, здатні творити дива!
- Я дякую вам за дива!
32. Гра «Лобода» ( 2 хв.)
Вчитель запитує у першокласників:
А звідки ви йдете?
Діти відповідають:
З нашого городу.
Вчитель:
А що в торбинці несете?
Діти відповідають:
Зелену лободу.
Вчитель:
А на город за руки йшли?
Діти відповідають:
Йшли!
Вчитель:
А за плечі!
Діти відповідають:
Ні!
Вчитель:
То ходімо!
Діти стають у коло, беруться за плечі і, рухаючись один за одним,промовляють:
Лобода, лобода – це така весела гра.
33. Вправа на розвиток уваги під час слухового сприйняття
«Уважне вушко» ( 1 хв.)
Учитель пропонує дітям розповісти про звуки, які лунали протягом дня у класі.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Рефлексія діяльності
Дає можливість осмислити способи та прийоми роботи з навчальним матеріалом, знайти найбільш раціональні.
Застосування цього виду рефлексії наприкінці дня оцінює активність кожного учня.
Графічна рефлексія.
Вправа «Високий політ».
Мета: навчати виявляти недоліки в знаннях і способах дій учнів, установлювати причини власних недоліків; розвивати здатність у школяра до оцінних дій.
Учні перед початком уроків отримують зображення з 3 сходинками ( сходинок стільки, скільки частин тематичного дня). Учні оцінюють свою діяльність на кожному етапі, кольором, який вибирають самостійно, зафарбовуючи 1/3, 1/2, або всю сходинку, яка веде до успіху.
Рефлексія творчості
Граємо для позитивного завершення тематичного тижня
Вправа «Збираємо рюкзак»
Інструкція. Кожному учню на спину приклеюється аркуш паперу з його ім’ям. Діти рухаються по класу і записують маркером коментарі, побажання, залишають невеликі позитивні малюнки – піктограми.
Мета вправи: створити приємну пам’ятку про тематичний тиждень, яку можна забрати додому. Учитель повинен звернути увагу дітей на те, що все, що вони пишуть чи малюють має бути добрим і позитивним.
Сюрпризи для всіх присутніх
І сюрприз
Всі присутні малюють, грає музика…..
ІІ сюрприз
Використані джерела