Зміст
1. Золоті правила уроку
1. Вимоги до розповіді
2. Як аналізувати
2. Прийоми логічного мислення
3. Форми ведення записів
4. Пам’ятка по роботі з підручником
4. Як найкраще запам’ятовувати виучуваний матеріал
5. Як слухати і записувати лекцію
5. Як підготувати доповідь
6. Як скласти рецензію
6. Як працювати над історичним документом
7. Як підготувати домашнє завдання
8. Правила роботи з історичною картою
Золоті правила уроку
-
Знання здобувай переважно на уроці.
-
Не можна залишати нічого не зрозумілого, недовивченого на уроці.
-
На уроці має бути повне напруження сил і концентрація уваги.
-
Розвивай на уроці мислення, пам’ять, спостережливість, уміння конспектувати.
-
Будь самостійним, не заучуй, а відкривай для себе нові істини.
-
Не втрачай на уроках жодної хвилини, втрачені хвилини спричиняють втрату годин, днів, місяців, років.
-
Оволодівай знаннями, це зробить тебе сильним, впевненим у собі, здатним долати значні перешкоди.
Вимоги до розповіді
-
Розповідь має відповідати темі, розкривати головну думку, відповідати наміченому плану.
-
Викладаючи хід подій, пам’ятай про хронологічну послідовність їх викладу.
-
Розповідай доказово, обґрунтуй висновки фактами.
-
У ході розповіді поясни причину, характер, суть, наслідки явища, події.
-
Будь точним в описанні фактів, висновків, вживанні історичних термінів, висловів.
Як аналізувати?
-
Виділи складові частини, ознаки предмета явища, події.
-
Вияви, як вони взаємодіють між собою.
-
Вибери головні, суттєві, визначальні ознаки, відкинь несуттєве.
-
Сформуй висновок, зроби узагальнення, сформуй відповідне поняття.
Прийоми логічного мислення
Доказ – обґрунтування правильності чи хибності якої-небудь думки.
Поняття – знання про суть явища.
Визначення поняття – це стисле розкриття його змісту.
Узагальнення – виділення головного і загального.
Аналіз – розчленування цілого на частини.
Сутність – саме головне в явищі, тобто те, без чого воно не може існувати.
Синтез – поєднання частин в одне ціле.
Порівняння – встановлення спільного і відмінного.
Форми ведення записів
План – перелік основних питань теми, статті, твору, доповіді.
Простий план – коротке, стисле перерахування головних питань, що містяться у тексті твору.
Складний план – розгорнутий перелік основних питань, їх розшифровка з деталізацією та висновками.
Виписки – вибрані з тексту найбільш важливі місця: визначення, факти, статичні дані, схеми, таблиці. У виписці необхідна точність, посилання на джерело, відповідність тексту оригінала.
Тези – стисло сформовані основні положення теми, статті, книги, доповіді, лекції; це положення достовірність яких автор має довести. Тези складаються тоді, коли тема гарно засвоєна і не вимагає більш повних записів.
Анотація - дуже коротке викладення змісту, іноді з критичною оцінкою.
Коментар – тлумачення, пояснення суті якого-небудь тексту, окремих місць, фраз, виступів.
Резюме – стисла оцінка написаного чи прочитаного, короткий висновок.
Бібліографія – перелік літератури з якоїсь проблеми, теми.
Конспект – найбільш досконала форма запису, в якому виділено головне у виучуваному творі, матеріалі, лекції. Такий запис містить короткі, чіткі формування узагальнення, важливих теоретичних положень.
Реферат – доповідь з певної теми, що включає огляд джерел і літератури.
Пам’ятка по роботі з підручником
-
Прочитай текст. Сформулюй головну ідею.
-
Розподіли текст на завершені частини. Склади план.
-
Для аргументації пунктів плану використовуй факти, приклади, схеми таблиці.
-
Доповни знання про події із тексту підручника відомостями з документальних джерел.
-
Дай відповіді на запитання до документу.
-
Дай відповіді на запитання в кінці параграфа, зроби висновки.
Як краще запам’ятовувати
виучуваний матеріал?
-
Прочитай весь матеріал.
-
Проаналізуй прочитане, виділи важливі місця, розбий їх на логічні частини, якщо матеріал великий за обсягом. І якщо необхідно склади план.
-
Читай і запам’ятовуй частинами, звертай особливу увагу на важливі місця.
-
Прочитавши текст, перекажи перечитане (про себе, вголос).
-
Вивчаючи матеріал використовуй порівняння, добирай власні факти.
-
При відтворенні матеріалу користуйся планом, тоді в пам’яті збережеться система знань, а не окремі їх фрагменти.
-
Слід засвоїти, що першою умовою запам’ятовування є глибоке розуміння матеріалу. Але назви, дати, терміни, іншомовні слова слід заучувати, багаторазово їх повторюючи , використовуючи в новій ситуації.
Як слухати і записувати лекцію
-
Чітко уясни її тему.
-
Записуй основні думки вчителя, основні положення, яскраві факти, висновки.
-
Краще записувати з одного боку аркуша.
-
По закінченню лекції виясни всі виниклі запитання, уточни факти, назви тощо. Тому, записуючи лекцію, на полях став знаки проти місць, які вимагають уточнення.
-
Привчи себе, після скорочено записаних слів залишати місце, щоб обробляючи текст, можна було їх дописати.
-
Найближчим часом її слід допрацьовувати: дописати скорочені слова, виправити помилки, стиль, потім за джерелами названими вчителем доповнити записане фактами, записавши їх на чистому боці аркуша.
-
Виділи головне у зробленому записі.
Як підготувати доповідь :
-
підберіть літературу за темою;
-
опрацюйте матеріал(довідковий, критичний);
-
розробіть і складіть змістовний план. Для цього тему необхідно розділити на мікротеми, підпорядковані головній ідеї доповіді;
-
починати слід із загальних положень, а закінчувати – подробицями;
-
викладіть текст доповіді у вигляді тез;
-
підведіть підсумки, зробіть висновки;
-
складіть список використаної літератури.
Як скласти рецензію :
-
охарактеризуйте повноту розкриття теми в доповіді(повідомленні, проаналізуйте його структуру);
-
відзначте найбільш вдалі моменти виступу;
-
укажіть недоліки, що мали місце;
-
оцініть культуру мови доповідача;
-
внесіть доповнення й уточнення(якщо необхідно);
-
оцініть виступ доповідача, надайте йому рекомендації.
Як працювати над історичним документом
З’ясуйте:
-
Хто? Хто зробив чи написав це? Яку посаду чи становище він обіймає?
-
Що? Що він нам розповідає? Про що він нам не розповідає?
-
Коли? Коли це було написано? Який історичний контекст?
-
Які особливості того періоду або ідеї могли вплинути на автора?
-
Де? Де ці події мали місце або чого вони стосуються?
-
Чому? Чому це було зроблено або написано? Чи існувала якась конкретна причина? Чи можна розкрити цю причину шляхом:
-
Визначення, на яку аудиторію була розрахована робота;
-
аналіз умови та стилю, які були використані у роботі;
-
читання між рядків?
-
Як? Яким чином був побудований чи зведений разом? Як його можна порівняти з іншими доступними джерелами?
-
Документ виглядає збалансованим чи перебільшеним, тенденційним чи перекрученим?
Як готувати домашнє завдання?
-
Щоденно і ретельно записуй у щоденник (зошит) домашнє завдання.
-
Привчи себе готувати уроки щоденно в один і той же час.
-
Готуй уроки завжди в певному місці.
-
Правильно організуй своє робоче місце, прибери все зайве.
-
Готуй спершу уроки з предметів середньої складності, потім переходь до важчих для тебе і під кінець залишай легший матеріал.
-
Через 40-50 хвилин занять роби перерви на 10-15 хвилин.
-
Готуючи уроки не відволікайтесь. Вимкни аудіо і відео прилади, до розмов прислухайся.
-
Користуйся словником і довідками.
-
Виконавши письмове завдання, ретельно перевір його.
-
Якщо зустрілось незрозуміле слово, запитай про нього у вчителя, однокласника.
-
Щоденно повторюй пройдений матеріал.
-
Приготувавши уроки, відпочинь, розслабся, погуляй на повітрі, виконавши домашні доручення.