Т. В. Канащук
У статті розкрито особливості використання паперової пластики на уроках трудового навчання як засобу корекції емоційно-вольової сфери молодших школярів з особливостями інтелектуального розвитку.
Ключові слова: паперопластика, емоційно-вольова сфера, розумова
відсталість,учні молодший шкільний вік.
Актуальність. Гуманістична спрямованість корекційної освіти вимагає особливої уваги до особистісного розвитку дітей, корекції вад, що перешкоджають цьому процесу. Одним із актуальних завдань сучасної корекційної освіти є розвиток творчого, нестандартного просторового мислення дітей з порушеннями психофізичного розвитку та застосування його у практичній діяльності.
Дослідженнями В. І. Бондаря, 0. М. Граборова, В. М. Синьова доведено, що процес трудового навчання розумово відсталих школярів сприяє розвитку їх сприйняття, мислення, відіграє велику роль у справі виховання, є основним засобом корекції, а також вирішує завдання професійної підготовки [2; 4].
Інноваційні підходи до застосування засобів ручної праці і метою корекції емоційно-вольової сфери молодших школярів з особливостями інтелектуального розвитку передбачають позитивний вплив на активізацію їхнього інтересу до навколишнього світу, розвиток почуття розуміння і співпереживання одноліткам, розвиток довільності поведінки, її регуляцію та саморегуляцію, розвиток рефлексії, усвідомлення емоцій, їх прояву в себе і оточуючих, забезпечення стану емоційного комфорту, внутрішнього благополуччя, почуття певної захищеності [1; 5]. Процес корекції емоційно-вольових порушень у розумово відсталих дітей потребує включення нових адаптованих засобів корекційного впливу не тільки під час уроків, а й під час всього навчально-виховного процесу в навчальному закладі.
Мета статті полягає у розкритті особливостей використання паперопластики в процесі трудового навчання як засобу корекції емоційно-вольової сфери молодших школярів з особливостями інтелектуального розвитку.
Виклад основного матеріалу. Сучасна дитина характеризується частими порушеннями в емоційно-вольовій сфері особистості, підвищенням рівня неврівноваженості, невротизації, агресивності. Емоційна рівновага є необхідною засадою, тим базовим станом, на основі якого можливе гармонійне функціонування особистості. Емоційно врівноважена особистість набагато легше адаптується до складних життєвих умов.
Провідні дослідники в галузі корекційної освіти Г.М. Дульнєв, В.М.Синьов, В.О. Липа наголошують на позитивному впливі процесу трудового навчання на корекцію емоційно-вольової сфери розумово відсталих дітей [1; 4]. З цією метою особливе значення мають корекційно-розвиваючі заняття з урахуванням індивідуального та диференційованого підходу до дитини, врахування особливостей розвитку кожної, комплексного підходу до сприйняття (стимулювання усіх діючих сенсорних систем), психодинамічного розвантаження (чергування психічного навантаження і рухової активності).
Трудове навчання є обов'язковою умовою і складовою частиною навчання, виховання та розвитку дитини на початковому етапі спеціальної школи, яка реалізується засобами різноманітної класної та позакласної роботи учнів. Основоположна роль у трудовому навчанні підводиться його змісту - педагогічно обґрунтованому, логічно впорядкованому і зафіксованому у навчальній програмі, на основі якого учні засвоюють знання і трудові дії (практичні вміння), необхідні для їх трудової підготовки та корекційно-розвивальної роботи [1].
Ручна праця у спеціальній школі спрямована на досягнення освітньої (засвоєння знань, вмінь, навичок) та корекційно-розвивальної (виправлення порушень розвитку, психофізичний розвиток у цілому) мети. Більшість уроків ручної праці в початкових класах присвячені роботі з папером і картоном. Папір та картон самі по собі є коморами фантазії і гри уяви.
Праця з папером і картоном надає великий вплив на розумовий розвиток учнів, на розвиток їх мислення, уваги. Використання ручної праці є ефективним засобом корекції емоційно-вольової сфери дітей з інтелектуальною недостатністю в умовах спеціального навчального закладу [3; 5].
Ручна праця позитивно впливає на активізацію інтересу до навколишнього світу, розвиток почуття розуміння і співпереживання одноліткам, розвиток довільності поведінки, її регуляції та саморегуляції, розвиток рефлексії, усвідомлення емоцій, їх прояву в себе і оточуючих, забезпечення стану емоційного комфорту, внутрішнього благополуччя, почуття певної захищеності. Увага вчителя повинна бути спрямована на виховання в учнів уміння цілеспрямовано і планомірно спостерігати, представляти образ майбутнього виробу, спираючись на особливості матеріалу, орієнтуватися на обмеженій площині аркушу паперу, а також у навколишньому просторі. Тільки через стійке емоційне ставлення дитина молодшого шкільного віку засвоює етичні норми поведінки, в неї формуються вольові елементи діяльності, формуються певні етичні звички та форми поведінки.
Інноваційним засобом ручної праці для корекції емоційно-вольової сфери учнів молодшого шкільного віку з особливостями інтелектуального розвитку є паперопластика - це конструювання об'ємних та напівоб'ємних форм з паперу шляхом його механічної обробки та трансформації.
В процесі використання паперопластики учні навчаються знаходити кольорове вирішення, яке допомагає скоригувати власний емоційний стан, налаштувати позитивний настрій; дотримуватися послідовності в створенні виробу, а отже коригувати власну вольову сферу, проявляючи оригінальність та акуратність.
Паперова пластика визначається засвоєнням прийомів різноманітної обробки паперу та картону та його трансформації [3]:
Головною умовою впровадження корекційно-розвиваючих вправ є створення неформальної обстановки під час занять, що дасть змогу учням відчути себе «вільно», позитивно впливати на встановлення емоційного контакту вчителя з учнями. В неформальній атмосфері діти краще засвоюють навчальний матеріал та почувають себе більш спокійніше, що в свою чергу сприяє навчально-виховному процесу та створює більш сприятливі умови для корекції емоційно-вольової сфери учнів. Використання паперопластики позитивно впливає на активізацію інтересу до навколишнього світу, забезпечення стану емоційного комфорту, внутрішнього благополуччя, почуття певної захищеності.
Висновки. У роботі доведено, що корекційний вплив використання паперопластики відбивається не тільки на всебічному розвитку, а й корекції емоційно-вольової сфери розумово відсталих учнів молодшого шкільного віку. Впровадження інноваційних засобів ручної праці для корекції емоційно-вольової сфери учнів молодшого шкільного віку на підґрунті використання паперопластики навчає дітей самостійно знаходити рішення, що допомогає скоригувати власний емоційний стан, налаштувати позитивний настрій, дотримуватися послідовності в створенні виробу, коригучи таким чином власну вольову сферу, проявляючи оригінальність та акуратність. В процесі використання паперопластики на уроках ручної праці в учнів молодшого шкільного віку з особливостями інтелектуального розвитку коригуються такі негативні прояви, як агресивність, підвищена збудливість та безініціативність.
Перспектива дослідження. Перспективу подальшого дослідження ми вбачаємо в пошуках і вдосконаленні засобів трудового навчання з метою корекції емоційно-вольової сфери розумово відсталих учнів інших вікових груп.
Список використаних джерел
1.Давидюк Н. Керівнику гуртка, студії, творчого об'єднання / Н. Давидюк. - Рівне: РОІППО, 2009.-128 с.
2.Коппалова Н. М. Гурткова робота з аплікації та орігамі / Н. М. Коппалова. -
Тернопіль: Мандрівець, 2009. -184 с.
3.Черниш И. А. Дивовижний папір/И. А. Черниш. - М.: АСТ-Пресс, 2000. - 87 с.
4.Синьов В. М. Психологія розумово відсталої дитини / В. М. Синьов, М. П. Матвеева, О. П. Хохліна. - К.: Знання, 2008. - 320 с.
5.Шинкаренко В. А. Трудовуе навчання та виховання учнів допоміжної школи: навчальний посібник / В. А. Шинкаренко. - Мн.: Університетське, 1990. -158 с