Тема гурткового заняття: Паспортизація музейного експонату
Мета: навчити складати паспорт музейного експонату, розвивати уміння працювати з інформаційними джерелами, виховувати шанобливе ставлення до культурно-історичної спадщини українського народу.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу. Рекомендовано проводити заняття у музеї.
Хід заняття
І. Активізація пізнавальної діяльності
Організаційний момент.
Розгадування кросворду з ключовим словом (музей).
Кросворд
1 |
|
|
|
|
|||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Запитання до кросворду
1.Об’ємне відображення зовнішнього вигляду музейного предмету, який точно передає його форму, розмір, колір – це …( Муляж)
2. Платформа (підвищення, підставка), на яку встановлюється експонат називається (Подіум)
3. Розміщення в музейних і виставкових залах або на відкритому повітрі по певній системі пам’яток історії, художніх творів і різних допоміжних матеріалів – це…(експозиція)
4. Текст в експозиції, що представляє собою анотацію до окремого експонату: його назва, дані про нього – це …(етикетка)
5. Музейний предмет в експозиційному комплексі, який виділяється серед інших предметів – це… (Експонат ведучий)
Із кросворду розуміємо, що тематика нашого заняття пов’язана з музеєм. Пропоную вам попрацювати із табличкою і записати у першу колонку відому вам інформацію про музей (кілька вихованців озвучують свої відповіді).
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
(орієнтовна відповідь) |
|
|
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми і мети заняття. Давайте повернемося знову до таблички і ви висловите про що очікуєте дізнатися на занятті?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
1. Що таке музей? 2. Які предмети зберігаються в музеї 3. Правила поведінки в музеї (орієнтовна відповідь) |
1. Як складати паспорт експонату 2. Типи музейних предметів 3. здійснювати опис експонату за планом (орієнтовна відповідь) |
|
Керівник гуртка коментує 1-2 реченнями відповіді вихованців. Ви використали у своїх відповідях спеціальні слова, давайте з’ясуємо за термінологічним словником їхнє значення.
Музейний предмет – це оригінальна пам’ятка історії, культури чи природи вилучена з середовища існування і включена до складу музейної збірки. Сукупність таких предметів становлять основний фонд музею.
Експонат – це музейний предмет, виставлений на показ. Це структурна одиниця експозиції.
Експонат ведучий – музейний предмет в експозиційному комплексі, який виділяється серед інших предметів.
Раритет – унікальний предмет.
Реліквія – музейний предмет, який особливо цінний як пам’ять про історичну подію або знамениту людину.
Легенда предмета – дані про історію предмета, місцезнаходження, відомості про його хазяїна.
Сьогодні немає єдиної точки зору в науці щодо класифікації музейних предметів. Найчастіше визначають такі типи, які в свою чергу поділяються на види:
1. Речові – знаряддя праці, предмети побуту (одяг, прикраси, домашні речі), зброя, нумізматичні матеріали (монети, медалі, значки і т.д.), а також зразки живої і неживої природи (геологічні, палеонтологічні, зоологічні, ботанічні та ін.), оброблені і законсервовані для тривалого зберігання.
2. Образотворчі – графіка, живопис, скульптура, гравюра.
3. Писемні – літописи, рукописи, листи, актові і діловодні документи, статистичні джерела, матеріали соціологічних досліджень, судово-слідчі документи, документи громадських об’єднань та політичних партій, періодична преса, археографічна, наукова та художня література.
4. Фонічні – фонозаписи, аудіозаписи.
5. Фотоджерела – фотографії.
6. Кіноджерела – документальні і художні фільми.
Комплектування фондів музею можна здійснювати під час походів рідним краєм, спостережень за його природою, дослідження різних ланок економічного, соціального і культурного життя, листування з учасниками воєн, зустрічей зі старожилами, геологічних, археологічних розвідок, екскурсій та подорожей, що дають змогу зібрати чимало оригінальних документів, речей, зробити записи спогадів, тощо. Цьому сприяє участь юних дослідників у Всеукраїнських, обласних краєзнавчих експедиціях та акціях.
Паспортизація музейного експонату здійснюється за такою структурою:
№ п/п |
Назва, автор |
Джерело і спосіб надходження |
Датування та місце створення |
Матеріал |
Опис |
Стан збереження |
Призначення |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 графа – номер за порядком. В інвентарній книзі дається кожному предмету, який стає його обліковим номером. При групових надходженнях кожен предмет отримує дробовий номер.
2.Автор, найменування предмета починається з головного предметного слова. Наприклад, костюм чоловічий, годинник наручний.
3.Джерело і спосіб надходження. Від кого надійшов предмет (прізвище, ім’я, по-батькові назва установи, адреса. Надійшов предмет, як подарунок, в результаті експедиції. Вказується номер і дата акту прийому, всі супроводжуючі документи, що прикладені до акту (легенди, записи).
4 .Датування і місце походження( додаткова інформація: підписи, розмір, вага, позначки) . Оригінал чи копія.
5.Матеріал і техніка виготовлення предмета. Тут треба вказати матеріал, з якого виконаний предмет, техніка його виготовлення. Наприклад, мідь, бронза, чеканка, лиття.
6. Опис (за типом джерела)
При описі творів образотворчого мистецтва вказується автор і дати його життя (якщо відомі), потім короткий опис: для картин, скульптури, сюжетної фотографії – опис сюжету, опис портретних фотографій починається з прізвища та ініціалів , вказується місце і час зробленого знімка (якщо відомо) тип портрета: погрудний, поясний, повний зріст і т.д.
Опис групових фотографій включає загальну назву групи, поіменне перерахування зліва направо. Опис фотографій, що відтворюють різні події, починають із найменування сюжету.
Опис документальних матеріалів починається з прізвищ та ініціалів, потім дається назва документа. Якщо автор відсутній, опис починається з назви самого документа.
При описуванні книг, рукописів і документів вказується загальна кількість листків, якщо відсутнє точне датування предмета, то вказується приблизна дата або дата зі знаком питання (?). Вказується призначення предмета, його місце походження, історія використання. Фіксуються всі надписи, знаки, помітки на предметі.
Розміри предмета вказуються в сантиметрах або міліметрах: для прямокутних предметів – висота, ширина для круглих і еліпсоподібних – найбільший діаметр для об’ємних предметів – три виміри: ширина, висота, глибина.
7 .Стан збереження предмета. Фіксується те, як предмет зберігся при його надходженні в музей, що має важливе значення для контролю за станом предмета, який передано у фондосховище чи експозицію. Фіксуючі всі дефекти: тріщини, поломки і т.д. При відсутності дефектів пишеться: «повністю зберігся».
8 .Призначення предмета.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах: Описати за планом музейний експонат/
І група.
Опис предмета
Критерії характеристики |
Приклад |
Назва предмета (місцева , якщо є) |
|
Назва предмета ІІ (загальновживана) |
|
Опис лицьової та зворотної сторони |
|
Написи на предметі |
|
Місце знаходження |
|
Призначення предмета |
|
ІІ група.
Опис книги
Критерії характеристики |
Приклад |
Найменування автора |
|
Назва книги |
|
Кількість аркушів |
|
Видавництво |
|
Рік |
|
Дарчі надписи |
|
ІІІ група.
Опис світлини
Критерії характеристики |
Приклад |
ПІБ сфотографованого |
|
Звання або професія людини |
|
Роки народження і смерті |
|
Стисла характеристика діяльності |
|
Місце і дата зйомки |
|
Тип зображення (голова, погруддя, поясний, на повний зріст та ін.) |
|
Типові ознаки |
|
Зображення чорно-біле чи кольорове |
|
ІV група
Опис пам’ятки
Критерії характеристики |
Приклад |
Найменування пам’ятки |
|
Вид |
|
Складається |
|
Короткий опис зі вказівкою її особливостей |
|
Спосіб виготовлення |
|
Матеріал |
|
Датування |
|
Призначення |
|
Дані про власника |
|
Стан збереженості |
|
Місце знаходження |
|
Дефекти |
|
Керівник гуртка аналізує групову роботу, відзначає найбільш вдалі описи, вказує на недоліки.
VІ. Підсумки заняття
У підсумку гуртківці заповнюють третю колонку таблиці, про що вони дізналися?
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
1. Що таке музей? 2. Які предмети зберігаються в музеї 3. Правила поведінки в музеї (орієнтовна відповідь) |
1. Як складати паспорт експонату 2. Типи музейних предметів 3. здійснювати опис експонату за планом (орієнтовна відповідь) |
1. Особливості паспортизації експонатів різних типів. 2. вивчення нових термінів 3.Удосконалення практичних умінь (орієнтовна відповідь) |
Наставник узагальнює відповіді вихованців.
VІІ. Домашнє завдання
Скласти паспорт одного із експонатів: булави, мотовила, нагрудного знака, ордена, кептарика, постолів (на вибір)