ПЧ. Ф. М. Достоєвський “Хлопчик у Христа на ялинці” - Росія - ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ Й ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ ХІХ СТ. Мета — формувати компетентності: предметні (знання т

Про матеріал
ПЧ. Ф. М. Достоєвський “Хлопчик у Христа на ялинці” - Росія - ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ Й ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ ХІХ СТ. Мета — формувати компетентності: предметні (знання творчості Ф. М. Достоєвського та його оповідання “Хлопчик у Христа на ялинці”; розуміння психологічної лінії твору; мовлення; творчі здібності; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативну: навички ефективної роботи в парі та в колективі; інформаційну: навички ефективної роботи з додатковою літературою, уміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурну: почуття милосердя й гуманізму; прагнення літературної обізнаності; гуманістичний світогляд),розвиток асоціативного мислення.
Перегляд файлу

ПЧ. Ф. М. Достоєвський “Хлопчик у Христа на ялинці” - Росія - ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ Й ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ ХІХ СТ.

Мета — формувати компетентності: предметні (знання творчості Ф. М. Достоєвського та його оповідання “Хлопчик у Христа на ялинці”; розуміння психологічної лінії твору; мовлення; творчі здібності; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативну: навички ефективної роботи в парі та в колективі; інформаційну: навички ефективної роботи з додатковою літературою, уміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурну: почуття милосердя й гуманізму; прагнення літературної обізнаності; гуманістичний світогляд),розвиток асоціативного мислення.

 

Тип уроку: урок позакласного читання, урок-асоціації,урок-роздум. Слайд№1

 

Міжпредметні зв'язки: інформатика, художня культура,музика

 

Обладнання:  текст “Хлопчик у Христа на ялинці”, презентація до твору, кроссенс

 

Будьте милосердними і співчутливими.

Щастя всього світу не варте жодної сльозинки на щоці невинної дитини...

Я не хочу й не можу вірити в те, щоб зло було нормальним станом людини.

 

                                                                                                          Ф. М. Достоєвський .  Слайд№2

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Мотиваційна компетентність

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Евристична бесіда

Всі люди люблять свято. Із найбільш шанованих сьогодні у світі є Різдво. Чому?

Учень. Різдво – це народження людини-Бога, яка прийшла у цей світ для того,щоб очистити його від гріхів, допомогти зробити життя людей кращим, світлішим, чистішим, чеснішим…

Учитель. Багато митців переосмислюють цю тему у своїй творчості, так як вона провокує часто діаметральні асоціації. Йосип  Бродський «Різдвяна Зірка» - сучасне тлумачення біблійної притчі. Слайд№3

Учитель. У яких творах ви зустрічали різдвяну тему?Що вони розкривали? Слайд№4

- Виховний зміст,глибока моральна символіка.Слайд№5

-Сім’я. Свято. Диво Переродження. Розуміння. Осмислення. Віра. Випробування. Філософія життя.

Чому ці теми не втрачають своєї актуальності?

- Проблема вічних цінностей – боротьба добра і зла,спокути за гріхи,винагороди за доброчинність. Слайд№6

Учитель. Тема Різдва — одна з улюблених у митців слова. Зазвичай у творах цієї тематики йдеться про очікування радості або й дива, піднесення від цього очікування. Нерідко читачі стають свідками морального й духовного очищення героїв, які раптом розуміють, що життя прекрасне і жити потрібно в гармонії з навколишнім світом, даруючи радість людям. Слайд№7

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Сьогодні ми погортаємо сторінки різдвяного оповідання, щоб побачити ще один бік людського життя. Допоможе нам  творчість одного з «найважчих» письменників-реалістів світової літератури Ф.М.Достоєвського і його оповідання «Хлопчик у Христа на ялинці». Слайд№1

 

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Теорія літератури (запис до зошитів) Слайд№8

Різдвяне оповідання (святочна оповідь) — літературний жанр, що належить до календарної літератури й характеризується певною специфікою порівняно з традиційним жанром оповідання.

Серед головних мотивів святочного оповідання виділяють наступні:

  • мотив "етичного переродження героїв"
  • мотив "божественного дитяти"
  • мотив "різдвяного дива".

2. Практикум. Визначте ознаки різдвяного оповідання у творі.

В оповіданні "Хлопчик у Христа на ялинці" ми знаходимо всі ознаки різдвяного оповідання:

  • Дія відбувається в переддень Різдва.
  • У образі головного героя відбивається мотив "божественного дитяти": немовляти Христа, не прийнятого світом. На це вказують вік героя і його одяг: йому років шість або навіть менше, одягнений він в якийсь халатик. Саме таким з'являється немовля Христос на багатьох православних іконах. Мотив "божественного дитяти" зв'язує оповідання з іншими різдвяними творами. Ситуація Різдва повторюється: як колись для Богоматері не знайшлося місця в будинках Віфлеєма, так і в оповіданні в переддень великого свята ніхто не допоміг хворій матері та її хлопчику.
  • Мотив дива пов'язаний з передсмертним баченням замерзаючого хлопчика.
  • Жанр святочного оповідання дозволив вирватися з буденної суєти, людської байдужості, заглянути у світ дива, нагадати про добро і милосердя.

 

 

3. Повідомлення учнів (за випереджальним домашнім завданням)

(Учень (учениця) стисло розповідає про історію створення Ф. М. Достоєвським оповідання; коротко сюжет)

Федір Достоєвський  ‘’ Хлопчик у Христа на ялинці ’’

Історія створення

До теми обездолених дітей Ф.М. Достоєвський звернувся у сорокові роки XІX століття у творах «Бідні люди» та «Ялинка і весілля» і не відступав від неї протягом усього життя. 26 грудня 1875 року Федір Михайлович з дочкою у різдвяні дні побував на пишній ялинці у Петербурзькому клубі художників. Наступного дня, 27 грудня, Достоєвський і А. Ф. Коні відвідали Колонію для малолітніх злочинців на околиці міста. У передноворічні дні він кілька разів на вулицях Санкт-Петербурга зустрічав маленького хлопчика, який просив милостиню. Той контраст, який побачив письменник, передноворічні враження лягли в основу оповідання «Хлопчик у Христа на ялинці». Достоєвський почав його писати 30 грудня 1875 року. До кінця січня «Хлопчик у Христа на ялинці» був опублікований поряд з іншими матеріалами в січневому випуску «Щоденника письменника». Оповіданню «Хлопчик у Христа на ялинці» в «Щоденнику письменника» передував маленький розділ «Хлопчик з ручкою», де були публіцистичні роздуми на тему співчуття до дітей.

 

Сюжет

Тема оповідання - доля дітей. В основі сюжету зображено маленького хлопчика років п’яти - шести. У першій частині оповідання автор описує портрет голодної дитини, яка знаходиться у холодному підвалі. Поруч померла мати і якийсь п'яний чоловік. З темного підвалу хлопчик виходить на вулицю і зачаровано дивиться на розкішну вулицю великого міста і святкову ялинку в багатому будинку. Там багато світла, іграшок, смачної їжі. Гарно вдягнені діти веселяться і танцюють. А дитина змушена терпіти приниження і побої. Він давно не їв досита і не бачив нічого, крім пияцтва, злиднів, грубості. Ніхто не проявив милосердя навіть у різдвяні дні. У другій частині оповідання хлопчик-жебрак змушений замерзати на петербурзьких вулицях. Голос автора змінюється голосом хлопчика. Він мріяв потрапити на свято, і його мрія збувається. Хлопчик з іншими дітками-ангелами потрапив на Христову ялинку. Диво представлене присутністю Ісуса Христа. У реальному житті насправді диво не відбувається: дитина замерзає.

 

4. Аналіз тексту літературного твору

Складіть сюжетну лінію оповідання Ф. М. Достоєвського “Хлопчик у Христа на ялинці”.Слайд№9

  1. Хлопчик у холодному й вологому підвалі, років шести; йому холодно та голодно →
  2. хвора мама на нарах та хвора старенька у кутку →
  3. голодний хлопчик, темрява і зовсім холодна мама → 
  4. яскраве святкове місто довкола і відчуття голоду та самотності хлопчика →
  5. місто святкує, у кожному вікні ялинки, ласощі, танцюють діти й радіють дорослі →
  6. заможний будинок, де багато пирогів; хлопчик не втримався і зайшов →
  7. як на нього кричали! Вибіг хлопчик — і навтьоки →
  8. лялечки у вітринах; сміх крізь сльози →
  9. “сильному легко образити слабкого” →
  10. чуже подвір’я, сховок за дровами: “Тут не знайдуть, та й темно” →
  11. раптом стало тепло, хлопчик почув спів матері. “Мамо, я сплю, ах, як тут добре спати!” →
  12. “Підемо до мене на ялинку, хлопчику...” →
  13. “О, яке світло! О, яка ялинка!” →
  14. “Це Христова ялинка... У Христа завжди цього дня ялинка для маленьких діточок, у яких там немає своєї ялинки...” →
  15. зустріч дітей зі своїми матерями →
  16. уранці двірники знайшли трупик замерзлого хлопчика; його мама померла ще раніше.

Бесіда за змістом:

 Чому хлопчик іде з підвалу? (Відчуває холод, нікому не потрібний.)Зустріч хлопчика із світом. Слайд№10

 Яким автор зобразив хлопчика?

 Яке місто побачив хлопчик? Як поводяться люди? (Вирує життя, егоїзм, холодність стосунків, роз’єднання людей.)

 Що відчуває й думає хлопчик? (Відчуває небезпечність міста й натовпу, самотність, страх, голод і холод, згадує село.)

 На що сподівався хлопчик, увійшовши у двері заможного будинку?

 Як до нього поставилися?  Чому хлопчик не відчув радості від Різдва? (Радість свята затьмарили жорстокість та бездушність, тому хлопчик почувається самотнім і наляканим.)

Чому хлопчик засміявся біля вітрини з іграшками?(Дивина, він дитина,краса)

Чи сучасний у своєму творі Ф.Достоєвський? Слайд №11 Проблеми твору.

Чим різняться описи першої ялинки та ялинки у Христа? (На ялинці у Христа хлопчик потрапляє в атмосферу любові, він отримує те, чого не мав на землі.)

 Кого бачить хлопчик на ялинці у Христа? Хто ці діти?

 

 Чи сталося диво в оповіданні?Хто винен? Чи спокутували люди свою провину?

 

 Чому це оповідання визначають як різдвяне? (Ангельська душа дитини звільняється від земних страждань. )

 

У фіналі оповідання автор сам себе запитує: “І навіщо ж я вигадав таку історію?”(Не святкову,без дива). Як ви вважаєте, навіщо?

 

 

Учень. Художні особливості

Автор наповнив оповідання реальним зображенням великого міста. Реальність описуваних ним подій проявляється уже у передмові до оповідання «Хлопчик у Христа на ялинці»: «Але я романіст і, здається, одну" історію "сам склав. Чому я пишу: "здається", адже я сам знаю напевно, що написав, але мені все ввижається, що це десь і колись сталося якраз напередодні Різдва, в якомусь величезному місті і в жахливий мороз». Письменник «знає напевно», що придумав оповідання, але водночас ніби вірить в реальність описаних ним подій. Відчувається ефект присутності. Автор хоче достукатися до людських сердець,прагне сказати, що хлопчику холодно не скільки від морозу, стільки від людської жорстокості та безсердечності. Однорідні члени речення, запитальні і окличні речення підсилюють контраст між красою і величчю міста. Радість свята поряд з жорстокістю і бездушністю, тому хлопчику і стає самотньо та страшно

Учитель. Найважливіша особливість стилю Достоєвського –ПОЛІФОНІЯ. Слайд№12

Автор пронизує,викликає у читача певні емоції,враження,співвідношення, кричить до світу вустами своїх героїв через колір,звук,запах,відчуття,контраст. Це як формат? Це вражає?

Сучасний Ф.М.Достоєвському живопис також допомагає підсилити ці враження.Слайд№13

У різдвяному оповіданні Достоєвського дива не сталося,світ не змінився,дитина стає щасливою лише після смерті? Це вже ознаки модернізму,нового художнього стилю, який знайде своє місце у творчості інших митців

Слайд№14. Пісня «Рай» Анрі Волохонського

Слайд№15.Вірш «Христу» З. Гіппіус  Чи актуальне це оповідання сьогодні?

5. Робота з епіграфом

· Як ви зрозуміли епіграф до уроку? (Діти у творчості художників ХІХ стол.)

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

Які асоціації від твору? Від автора? Від теми? Від уроку? Слайд №16

Мікрофон

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Складання кроссенсу за здобутою інформацією.Слайд№17

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Для всіх: написати есе «Мої враження від спілкування з героями творів Ф.Достоєвського»

docx
Додано
15 січня 2021
Переглядів
387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку