У Державній національній програмі «Освіта (Україна ХХІ століття)» підкреслюється: «В основу національного виховання мають бути покладені принципи єдності сім’ї і школи, наступності і єдності поколінь. Школа має продовжувати родинно-сімейне виховання, працювати в тісному контакті з батьками, налагоджувати взаємозв’язок між школою і родиною, бо це – основа, передумова підвищення активності навчання та виховання»
Учителі й батьки повинні налагоджувати комунікацію. Вчитель – це людина, яка має педагогічну освіту, розуміється на методиках навчання та виховання, а от батьки у цьому необізнані. Проте вони спільно з учителем повинні ставити дитину посередині й з обох сторін вкладати в неї все найкраще.
Спілкування під час зустрічі на батьківських зборах. Зміст спілкування – навчальна програма, здобутки дітей, очікування батьків тощо. Щоб батьки залишалися задоволеними як від процесу, так і від результатів, а самі збори сприяли розвитку культури співробітництва, планую збори, розуміючи їх мету – тобто, даю відповідь на запитання: «Для чого ми збираємося?» Приклад, темою перших батьківських зборів була тема: «Залучення батьків до освітнього процесу». Другий крок після визначення мети і очікуваних результатів – спланувала процес і відповідальних осіб.
Чим більше деталей ми продумаємо і сплануємо, тим ефективніше пройдуть наші збори і батьки залишаться задоволеними як результатами, так і процесом. До кожних зборів готую лекцію на певну тему. Наприклад: «Успішність моєї дитини»«Труднощі адаптації дитини до навчання»«Розвиток творчих здібностей дитини в процесі спільної діяльності»Досить часто за декілька днів до цих зборів проводжу анкетування учнів класу і, опрацювавши відповіді, - оголошую певні висновки. Також , якщо ця анкета не анонімна, то роздаю батькам відповіді анкетування , щоб їх обговорили вдома з дитиною. Для того, щоб зустріч з батьками завершилася ефективно, підсумовую її результати – повторюю найголовніші пункти обговорення та досягнуті домовленості.
Зустрічі групи батьків. Наприклад, ремонт в класі, підготовка до виховного заходу – ярмарки «Дари природи», допомога збройним силам України. Святкові заходи. Наприклад, привітання з жіночим святом, святом першого і останнього дзвоника, Новорічними святами. Творчі проєкти в класі. Наприклад, «Весела тусовочка», «Джентельмени нашого класу», «Фізика навкруги».Інші форми спілкування. Батьки залучаються і допомагають у навчально-виховному процесі.
• Отримання від батьків додаткової інформації про дітей.• Надання батьками допомоги в організації освітнього середовища,виготовленні навчальних матеріалів.• Надання допомоги батьками у проведенні окремих навчальнихзанять – проведення екскурсії, під час проектної діяльності.• Участь батьків у навчальному процесі збільшує їхню повагу до роботи вчителя. Переваги співпраці батьків і вчителів
Дитина, перебуваючи в шкільному соціумі, дуже часто поводить себе не так, як в родинному соціумі. Дуже важливо це зрозуміти і батькам і вчителям, та знайти шляхи співпраці. Це повинна бути постійна комунікація. Щастя дитини в руках вчителів і батьків. Взаємодія школи і сім'ї - джерело і важливий механізм розвитку. Основними проявами цієї взаємодії є взаєморозуміння, взаємовплив.