Педагогічна ідея
ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДУ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ
Державним стандартом НУШ передбачено формування у здобувачів освіти ключових компетентностей. Моє завдання як вчителя – дібрати технології, в результаті яких учні набудуть досвід, вміння застосовувати здобуті знання в житті. Ефективними є технології для активізації навчання, які сприяють формуванню стійкого пізнавального інтересу. Одним із кращих, на мою думку, є метод візуалізації, який ґрунтується на значущості візуального сприйняття для людини. Візуалізація – це процес подання певних даних у вигляді зображення з метою максимальної зручності їхнього розуміння. Хоч мозок людини сприймає інформацію завдяки 5 органам чуття, проте 80-90% інформації сприймається людиною візуально. Візуалізація будується на принципі наочності, який дозволяє подавати інформацію цікавіше та зрозуміліше. Серед великої кількості прийомів методу візуалізації я обрала ізографи, лепбук, скрайбінг. Ізографи – картинки, на яких зображені різні предмети, цифри або слова, що утворені буквами, які по-різному розташовані в просторі й оптично схожі на предмет, який в них зашифрований. Різновидом ізографів є ребус – загадка, в якій слова або фрази, що розгадуються, зображено у вигляді комбінацій малюнків з літерами та іншими знаками. Предмети для ребусів добираю так, щоб сумнівний звук був наголошеним. Спочатку практично знайомлю учнів з правилами складання ребусів. 1. Замість окремих слів або їх частин малюють предмети. (Джміль.) 2. Назви предметів, речей, явищ дають в початковій. 3. Кома перед малюнком означає, що від слова назви – предмета треба відкинути першу букву. Якщо ж кома стоїть після малюнка, то відкидається остання буква слова. Кома може бути не одна і перед малюнком і після нього. Скільки ком — стільки відкидається букв. (Ґанок.) (Дитина.) 4. Над малюнком може стояти закреслена буква. Це означає, що її в назві предмета читати не треба. (Диктант.) 5. Якщо над малюнком закреслена буква і поряд з нею написана інша, то нею треба замінити закреслену. (Мільйон.) (Дисципліна.) 6. Над малюнком можуть бути цифри. Це означає, що певні букви назви предмета треба читати в певному порядку. (Дзиґа.) 7. Окремі букви, склади в ребусах іноді пишуть один над одним, в середині, один за одним, один під одним. Розв'язуючи ребуси, залежно від розміщення букв, складів, потрібно додавати прийменники в, з, на, за, над, під. (Напам’ять.) (Восени.) (Ворона.) Якщо це два слова, то кожне зображується на окремому аркуші. (До побачення.) Далі залучаю учнів до самостійного складання ребусів. Використовую ребуси не лише на уроках української мови при вивченні словникових слів, а й на уроках ЯДС, математики, образотворчого мистецтва. Маю досвід у проведенні майстер–класу «Ребуси до словникових слів як засіб вироблення в учнів початкових класів мотивації навчання української мови» для вчителів та учнів.
Складання ребусів – захоплююча гра, яка розвиває логічне мислення, креативність, допомагає запам’ятовувати словникові слова або відгадувати персонажів, які завітали на урок. Ребуси є чудовою можливістю для складання кросворду. Тому дуже часто поєдную ребуси із кросвордами.
Лепбук - це саморобна інтерактивна папка, де збираються і яскраво оформлюються різноманітні пізнавальні матеріали з певної теми, що вивчається. Головна перевага лепбука в тому, що він створюється власноруч і оформлюється за власним смаком з додаванням різноманітних рухливих деталей, кишеньок, конвертиків, міні–книжечок чи інших елементів. Це дозволяє структурувати інформацію, активно долучатися до навчального процесу і виявляти творчі здібності школярів. Завдяки цьому процес пізнання стає дійсно захопливим! Лепбуки створюємо з учнями на уроках ЯДС, української мови, під час виховних бесід.
Застосовую елементи скрайбінгу – способу розповіді чи пояснення, що супроводжується паралельним створення схематичних малюнків, які відтворюють ключовий зміст сказаного. У 1 класі під час вивчення букв застосовую вірші Віктора Дзюби «Український алфавіт». До кожного поетичного твору готую ілюстрацію, за якою учні легко запам’ятовують зміст, а на наступному уроці вивчений вірш використовую, як скоромовку для артикуляційних вправ:
Прийоми візуалізації роблять навчальний процес креативним, цікавим, розвивають логічне мислення й виконують головну функцію – навчати цікаво. Для мене, як для вчителя, дуже важливо бачити в очах дітей іскорки зацікавленості, що покращують процес навчання. Тому й надалі планую разом з учнями навчатися цікаво з іншими прийомами методу візуалізації.
|