Педагогічна ідея «РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ»

Про матеріал
Головні завдання, які я ставлю у роботі з дітьми, — це навчити учнів мислити, створювати відповідні умови для реалізації творчих можливостей. Діти завжди повинні знаходитися в пошуку, кожного разу відкриваючи для себе щось нове. У творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, задуми, виникає атмосфера співпраці, яка у свою чергу спонукає до творчості, робить її привабливою для усіх. На мою думку, використання творчих завдань та спеціальних вправ дозволяє досягти цієї мети.
Перегляд файлу

Педагогічна ідея

вчителя трудового навчання  Макорти Людмили Олексіївни

 

«Розвиток творчих здібностей  на уроках трудового навчання за допомогою творчих завдань »

Враховуючи вимоги часу педагогічна наука і практика України звертаються до прогресивних технологій навчання та виховання, які дають можливість кожній дитині виявити себе як особистість, а кожному вчителеві озброїтися ефективними методами подання навчального матеріалу в педагогічній діяльності.

Відповідно до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти, і зокрема, в трудовому навчанні учнів. Так сучасний розвиток суспільства та виробництва потребує не лише навчати учнів запам’ятовувати і відтворювати техніко-технологічні знання та прийоми роботи, а й застосовувати такі знання та вміння на практиці — через розв’язання творчих завдань (виконання навчальних творчих проектів), формування відповідного досвіду.

З точки зору педагогічної психології найбільш актуальним є питання про формування креативної уяви і творчих здібностей учнів. На сьогоднішній день актуальною є проблема пошуку засобів розвитку розумових здібностей, пов’язаних з творчою діяльністю учнів як в колективній, так і в індивідуальній формі навчання. Цим зумовлений вибір проблеми, над якою я працюю – «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання за допомогою творчих завдань».

Одна з головних цілей в моїй роботі з дітьми — це навчити учнів мислити та створити відповідні умови для реалізації творчих можливостей. Діти завжди повинні знаходитися в пошуку, кожного разу відкриваючи для себе щось нове. У творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, задуми, виникає атмосфера співпраці, яка у свою чергу народжує смак до творчості, робить його привабливим для усіх. На мою думку використання творчих завдань та спеціальних вправ дозволяє досягти цієї мети.

Педагоги, психологи, учені усього світу відзначають, що слабшає інтерес учнів до процесу навчання. Причинами цього явища є наявність протиріч між дидактичними та психологічними аспектами творчості. Діти відрізняються між собою не тільки освітніми інтересами, а й можливостями, рівнем та темпом розвитку здібностей. Різний рівень інтересів, можливостей і темпів розвитку учнів вступає в протиріччя з колективним методом навчання. Діти з високим рівнем інтелектуального розвитку володіють достатніми академічними здібностями до самостійного навчання. Для дітей з посередніми академічними здібностями швидкість навчання є значно нижчою. Вирішити цю проблему допомагає впровадження диференційованого навчання.

Іншою проблемою є механічне розширення і поглиблення навчального матеріалу. Перевантаження пам’яті не сприяє розвитку творчих здібностей дітей. Шляхом вирішення цієї проблеми може слугувати запровадження інтегрованих навчальних предметів. Наприклад: інтегрований предмет «Дизайн і технологія» включає в себе образотворче мистецтво, матеріалознавство, конструювання і моделювання. Необхідно надати можливість школяреві можливість самостійно вибирати як навчальні предмети, які його цікавлять, так і темп їх вивчення.

Для міцного засвоєння знань необхідно багаторазове повторення матеріалу, що вивчається. Ця механічна дія гальмує розвиток творчих здібностей особистості. Цю суперечність можливо подолати, якщо чергове повторення фактів буде відрізнятися від попереднього, але не занадто, щоб не ускладнювати процес запам’ятовування.

Розвиток творчих здібностей особистості найбільш ефективний, коли засвоюється не форма, а зміст предметів, способів розв’язання тих чи інших творчих задач. Єдині відомості та знання, які можуть використовуватися для творчих цілей, — це інформація, отримана в процесі самостійного розв’язання проблемної ситуації.

Процес творчості стримується жорсткими рамками та формами навчального процесу, тому особливо актуальним є використання нестандартних форм уроку. Серед них такі: урок-вікторина, урок-змагання, урок-конкурс, урок-виставка, інтегрований урок.

У процесі творчої діяльності важливу роль відіграють і пізнавальні процеси, і потреби, і почуття, і вольові дії. Пізнання починається з відчуттів та сприймань, розвиток яких дає можливість відбивати предмети та явища реальної дійсності у всій їх повноті та точності. У процесі творчої діяльності в учнів виробляється вміння виділяти відчуття окремих якостей та властивостей матеріалів, сприймати конструктивні особливості деталей вузлів та виробів у цілому.

Для розвитку творчих здібностей, уяви і фантазії учнів підбираю цікаві і зрозумілі для них теми для творчості. До кожного уроку включаю елементи, які активізують емоції, розвивають у дітей творчу уяву, уміння в звичайному бачити незвичайне. Для цього використовую загадки, вірші, прислів’я, приказки, легенди та цікаві розповіді, що викликають позитивне відношення до виконуваної діяльності.

Пізнавальні завдання та вправи, які використовую на своїх уроках, дозволяють цілеспрямовано здійснювати роботу по розвитку творчих здібностей дітей.

Метою моєї педагогічної діяльності є створення оптимальних умов для творчого розвитку учнів в системі національного виховання.

 Реалізація провідної ідеї мого педагогічного досвіду сприятиме формуванню і розвитку проектно-технологічної та інформаційно-комунікативної компетентностей учнів на уроках трудового навчання та в позаурочний час.

        У процесі роботи використовую основні теоретичні засади розвитку освіти в Україні, які викладено в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, у Національній стратегії розвитку освіти  Україні в XXI ст., в інших нормативних документах.

 Встановлені стандартом вимоги до результатів навчання викликають необхідність у зміні змісту предмета на основі національного виховання як умови досягнення високої якості сучасної освіти. Усвідомлюю, що сучасний учитель трудового навчання повинен стати конструктором нових педагогічних ситуацій, нових завдань, спрямованих на використання узагальнених способів діяльності, формуванні трудових навичок та вмінь, виховання національної свідомості, розвитку проектно-технологічної та інформаційно-комунікативної компетентностей.

 Організація навчального процесу реалізується в урочному, позаурочному, позашкільному та дистанційному напрямах.

Систематично проводжу бінарні та інтегровані уроки, організовую виставки, конкурси, зустрічі з майстрами  і як наслідок цього підштовхую учнів до розвитку дослідницької діяльності.

 Серед найбільш результативних методів виділяю групові (робота в парах, трійках, малих групах) та фронтальні ( мозаїка, велике коло).

 Головна задача – створення умов навчання, які допоможуть дитині самій відкрити нове, розвинути власні думки, ідеї, відчуття національної гідності. Діяльність вчителя будується на взаємодії, яка спрямована на спільне конструювання навчальної діяльності, прагнення до використання засвоєних способів у різних сферах життєдіяльності.

 Постійне відстеження якості навчального процесу через моніторинг навчальної діяльності учнів та участі у конкурсах різних рівнів, надає можливість своєчасно вносити корективи до системи роботи та підвищувати якість навчання.

 Намагаюсь кожен свій урок зробити засобом розвитку творчих здібностей учнів, їх талантів, інтересів, самовираження та самореалізації, розвивати постійне прагнення до пізнання й самовдосконалення. Технологія застосування інтерактивних методів навчання дає змогу створювати таке середовище, де процес набуття теоретичних та практичних знань та вмінь тісно пов’язаний з опануванням відповідних видів діяльності, а групові форми організації навчання використовується як основний механізм розвитку дитини в системі національного виховання.

  Активне спілкування учнів, взаємодія сприяє перетворенню уроку трудового навчання в спільну працю. Колективна пізнавальна діяльність більш емоційна і привчає до прояву ініціативи. Двосторонній обмін інформацією є найбільш важливою складовою всіх інтерактивних методів навчання. Взаємодія не тільки між учнем та вчителем, а й між учнями  мають фундаментальний принцип. Саме в такій взаємодії народжується творча особистість, здатна до генерування і використання нового(нових ідей, задумів, нових підходів та рішень), гнучка, креативна, яка орієнтується в складних умовах життя і головне здатна творити майбутнє нації.

Результатом моєї педагогічної діяльності є високий рівень знань учнів, який підтверджується позитивною динамікою результатів навчання за останні п’ять років роботи. Мої учні є переможцями ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання.  У 2018-2019 навчальному році  переможцями стали такі учні: Скляренко Валерія (8 клас) – ІІ місце, Лубенський Юрій (11 клас) – ІІ місце, у 2019-2020 навчальному році – Скляренко Валерія (9 клас) – ІІІ місце, Ткаченко Сергій (11 клас) – ІІ місце. Традиційною є для школи  виставка робіт декоративно-ужиткового мистецтва «Дивограй», на якій учні представляють найрізноманітніші вироби. Кращі роботи приймають участь у районному конкурсі «Дивограй».

Брала участь у районних семінарах - практикумах,  майстер-класах, засіданнях творчих груп, груп педагогічної майстерності, районних конкурсах  декоративно – ужиткового мистецтва «Ниточка до ниточки, квіточка до квіточки», «Весна із квітами з’являється на світ» (ІІ місце), член журі з оцінювання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання.

Головною проблемою в роботі вважаю обмеженість часу викладання трудового навчання, в зв`язку зі шкільною спеціалізацією. Розв’язання даної проблеми здійснюється за рахунок варіативної складової. Не завжди технічні та матеріальні можливості школи відповідають моїм задумам та ідеям.

Таким чином, розвиток творчих здібностей учнів відкриває нові можливості  для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяє формуванню ключових компетентностей, дозволить стимулювати учнів до активної участі в різноманітних конкурсах та проектах.

При цьому особливу увагу слід звертати на розвиток самостійних творчих здібностей учнів, бо саме через творчість найбільш повно виявляються професійні інтереси та нахили.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гулевата Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 грудня 2020
Переглядів
1194
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку