«Коучинг - це мистецтво сприяти підвищенню результативності, навчання і розвитку іншої людини . Він спирається не на знання, досвід, мудрість або передбачення коуча, але у більшій мірі - на здатність людини вчитися самому і діяти творчо» (Дауні).
(Сербін В.В.)
Коучинг –технологія
та її роль у підвищенні компетентності педагогічних працівників
Навчання буде успішним тільки тоді, коли зміст навчання буде відповідати потребам і інтересам учня.
У.Джемс
Будь-які перетворення, що відбуваються в сучасній школі, знаходяться у прямій залежності від рівня професійно-педагогічної компетентності, їх особистісних якостей, а також від рівня розвитку мотиваційно-ціннісної орієнтації на професію «педагог», тому постає питання про необхідність розвитку професійної компетентності педагога, його майстерності , розвитку професійно-ціннісних орієнтацій і якостей, творчого стилю мислення, освоєння сучасних педагогічних технологій, саморозвитку і повноцінної самореалізації в обраній професії. Методична служба сьогодні покликана вирішувати завдання формування креативного педагогічного потенціалу.
Концепції сучасної освіти максимально відповідає коучинговий підхід як ефективна, апробована на практиці система розвиваючого взаємодії, а коучингові навички органічно вбудовуються у профіль компетенцій сучасного вчителя.
«Коучинг - це мистецтво сприяти підвищенню результативності, навчання і розвитку іншої людини . Він спирається не на знання, досвід, мудрість або передбачення коуча, але у більшій мірі - на здатність людини вчитися самому і діяти творчо» (Дауні).
Педагогічний коучинг - це спеціальна система, яка допомагає, використовуючи знання і досвід самого учня, вирішити його певні проблеми, завдання і поставлені цілі, ця технологія допомагає, використовуючи власний потенціал, підвищити продуктивність і ефективність навчання, підвищити самооцінку. Педагогічний коучинг - це цілеспрямований процес, який може проводитися як у формі індивідуальних занять, так і в рамках організаційного консультування. Технологія педагогічного коучингу є базовою моделлю тьюторства для супроводу процесу індивідуального освіти у школі, вузі, в системах додаткового і безперервної освіти.[1]
Сьогодні очевидно, що «у новому стандарті учитель з транслятора знань перетворюється на людину-навігатора, організатора навчальної діяльності дітей». На даний час є актуальним передача технологій і знань в сферу освіти, і основний акцент робиться на тому, що повинна змінюватися роль викладача: він стає людиною, в першу чергу підтримує, створює атмосферу творчого потоку, що допомагає пройти всі вищевказані стадії будь-якого ефективного проекту. Сучасний учитель повинен бути хорошим коучем, щоб на кожному з цих етапів допомагати дитині планувати свої дії і розподіляти ресурси. Один з основних принципів коучингу свідчить, що кожна людина спочатку володіє всіма необхідними ресурсами. Учитель повинен володіти технологіями, які допомагають ці ресурси активізувати і спрямувати в потрібне русло.
Основні методи роботи педагога – коуча:
Активно слухає, задає сильні питання.
Допомагає визначити мету, скласти план, прийняти рішення, створити ідеї, перейти до дій.
Тримає центр уваги на результат .
Надихає, мотивує, знімає тривогу і стрес.
Дає зворотний зв'язок.
Нові підходи в роботі педагога – коуча:
Центр уваги у складних ситуаціях ставиться не на проблему, а на рішення.
Розвиток та навчання ставиться з акцентом не на недоліки, а на сильні сторони.
Навчання не на помилках, а на перемогах.
Орієнтир ставиться не на те, що було, а на те, що може бути у майбутньому.
Педагог-коуч - це не завдання та контроль, а виклик та підтримка.
Щирий інтерес до людини;
Емоційна компетентність;
Віра у потенціал людини;
Уміння слухати і чути інших, набагато важливіше ніж уміння використовувати власні знання.
Емпатія, як здатність розуміння почуттів іншої людини і готовність надати емоційну підтримку.
Розвивати, мотивувати, наділяти відповідальністю (залучати учнів у вирішення проблем, учити виробляти відповідальні рішення).
Уміння задавати розвиваючі питання і давати зворотний зв'язок. Уміння задавати правильні запитання, набагато важливіше ніж уміння віддавати прямі і чіткі вказівки.
Уміння задавати запитання, що відображають активне слухання і розуміння погляду співрозмовника, питання, що провокують вчинення відкриттів, осяяння, що будять цілеспрямованість і активність .
Уміння задавати відкриті питання, які породжують більшу ясність, нові можливості чи знання.
Уміння задавати питання, які просувають людини у напрямку до бажаного, а не потребують від нього знаходити докази або озиратися назад [2]
В коучингу є інструменти, які дозволяють усвідомити свою цінність і значимість в професії. Тому для нашої методичної служби головне - навчити педагогів користуватися власними ресурсами, шукати точку прикладання отриманих раніше знань. Впровадження деяких технологій коучингу в педагогічну практику, застосування їх на ранньому етапі роботи з дитиною дозволить нам спочатку ростити покоління інноваційного формату: люди, починаючи зі школи, будуть привчатися жити в стані фокусу уваги, створення нових проектів, поліпшення якості свого життя і життя оточуючих. Найбільш ефективним для педагогів є поетапне впровадження коучингу і коучингового підходу в освітньому процесі.
Удосконалення педагогічної майстерності та підвищення рівня професійної компетентності можливо проводити через систему методичної роботи навчального закладу, в основу якої має бути покладений індивідуальний підхід, тобто гнучке використання різних форм і методів роботи з педагогами,спрямованими на результат у тому числі і коучинг-технології.[1]
Висновок.
Демократичні перетворення у сучасному суспільстві ведуть до переоцінки цінностей і підвищенню вимог до якості освіти. Я вважаю, що сучасний учитель повинен навчитися цінувати у школярі не тільки вміння читати, рахувати і вирішувати завдання, скільки позитивне ставлення до самого себе, впевненість у своїх силах, відкритість зовнішньому світу, самостійність, ініціативність, допитливість, а також розвинені уява, довільність, комунікативні здібності, самооцінку, а все це у повній мірі вбирає у себе методика коучингу.
Література.
1. Коучинг як професійна педагогічна компетентність сучасного вчителя. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://coachingineducation.ru/kouching-kak-professionalno-pedagogicheskaya-kompetentnost-sovremennogo-uchitelya/
2. Максимов В.Е. Коучинг от А до Я. Возможно все.- СПб.: Издательство "Речь", 2004. - 264 с.