Педагогічні читання. Уявна подорож «Квітка сонця під блакитним небом»

Про матеріал

Цей матеріал можна використати на педагогічну раду, педагогічні читання до 100 річчя В.Сухомлинського. Уявна подорож "Квітка сонця під блакитним небом" нагадає педагогам про основні принципи особистісно-орієнтованого навчання і виховання молодших школярів. Педагоги будуть працювати в групах, виконуючи при цьому цікаве завдання з соняшником і краплинками.


Перегляд файлу

 

Уявна подорож

«Квітка сонця під блакитним небом»

 

В.О. Сухомлинський про основні принципи

особистісно-орієнтованого навчання і виховання молодших школярів

 

(презентація,3 квітки соняшника із паперу,

 краплинки роси на кожну групу)

Принципи і методи виховання людини В. О. Сухомлинський розробляв протягом усього життя.

Василь Сухомлинський – письменник.

Ми його знаємо, як письменника, що писав казки для дітей. А чому він це робив? Тому що прагнув навчити діточок, як треба правильно себе поводити в різних життєвих ситуаціях.

Василь Сухомлинський – вчитель-педагог.

Він працював вчителем і директором у Павлиській середній школі. Але трапилось так, що йому довелось вчити і шестирічних діточок. Саме для них він створює „школу під блакитним небом”.

Так як Василь Сухомлинський був творчою людиною, він видає багато книжок для вчителів. В них він описує те, як навчає і виховує дітей, свої міркування щодо різних ситуацій, вчить любити, розуміти і поважати учнів. В цей час він і пише свої казки для дітей. Він любив дітей всією душею. Найвідоміша книга Василя Сухомлинського  так і називається „Серце віддаю дітям”.

  •       Послухайте уривок з казки “Квітка сонця” Василя Сухомлинського.

(звучить музика)

На високому стеблі квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та вранці, тільки сходить зірниця, тремтять пелюстки. Радіє соняшник сходу сонця. Вдень сонце пливе по небу і соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Зайде сонце. Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко.

Спить золота квітка і сниться їй ранкова зірка.

(на столох у групах вчителів квітки соняшника і краплинки )

Як ви вже певно побачили „Квітка сонця” розквітла сьогодні і на наших педагогічних читаннях. Вона нам стане у пригоді. Її теплі  пелюстки ми будемо прикрашати краплинками роси. Наші краплинки – це наші педагогічні надбання. Які ж основні принципи особистісно-орієнтованого навчання і виховання молодших школярів?

  • Епіграфом на нашої подорожі будуть слова В.Сухомлинського: «Діти мають жити у світі краси, гри, казки, малюнка, творчості, фантазії»
  •  Отже розпочинаємо нашу уявну подорож. Я розповідатиму, а ви ловіть краплинки і прикріплюйте їх на пелюстки.

(презентація з афоризмами Сухомлинського)

Одним із найефективніших підходів до реформування сучасної освіти, відповідно до Національної доктрини розвитку освіти, є особистісно-орієнтований підхід. Всі, або майже всі положення, що можуть бути покладені в основу сучасної концепції особистісно орієнтованого навчання й виховання, містяться у працях класиків української педагогіки К.Д.Ушинського, А.С.Макаренка, В.О.Сухомлинського.

Головною метою навчально-виховного процесу В.О.Сухомлинський вважав всебічний розвиток особистості. Одним із основних положень у системі поглядів педагога на сутність процесу є положення про неповторність кожної дитини. « Кожна людина неповторна. Саме з цього ми повинні виходити у практиці своєї виховної роботи», або: «Людська індивідуальність дитини неповторна», - стверджував він у своїх працях. Положення про неповторність кожної дитини є немовби наріжним каменем всієї системи навчання і виховання, як у практиці роботи видатних педагогів, так і для концепції особистісно орієнтованого підходу, оскільки саме з нього випливає положення про дитину як найвищу цінність і головного суб’єкта навчально-виховного процесу. Це дає змогу сформулювати перший, фундаментальний принцип особистісно орієнтованого підходу до навчання і виховання – принцип неповторності кожної дитини. З цим положенням пов’язане наступне положення В.О.Сухомлинського про відсутність нездібних, бездарних і лінивих дітей. «У кожної людини є задатки, обдаровання, талант до певного виду або кількох видів діяльності,»  - пише він, але, щоб розкрити їх, потрібно створити для дитини «належні умови», застосувати «вміле виховання». Потрібно «поважати в кожному учневі людину, виявляти до нього гуманне ставлення», тобто «розкрити в ньому таку людську неповторність». Звідси випливає другий принцип особистісно орієнтованого підходу – принцип визнання відсутності нездібних дітей.

З положення про відсутність нездібних, бездарних і лінивих дітей пов’язане положення про нерівність розумових здібностей дітей. Наявність такої нерівності обумовлена різними розумовими задатками дітей. «Ми бачимо, що дискретність роботи мозку проявляється у дітей по-різному: в одних ця робота швидка, в інших – повільна, звідси – кмітливість і некмітливість, тямущість і нетямущість, міцність і неміцність пам’яті, сильно і слабо виражена здатність до оволодіння знаннями», - пише педагог. Без урахування цього не можна уявити сучасний навчально-виховний процес. Отже, третім принципом особистісно орієнтованого підходу є принцип урахування нерівності розумових здібностей дітей.

Навчання і виховання дітей із високими розумовими здібностями не викликає особливих труднощів. А що робити із дітьми, які мають знижену здатність до навчання? Впоратися з цим завданням можна лише за умови використання для навчання і виховання таких дітей особливих заходів, тонкого і делікатного індивідуального підходу. На думку В.О.Сухомлинського, за допомогою різних форм і методів навчання і виховання необхідно розвивати індивідуальні нахили цих учнів так, щоб кожний з них досяг успіху якщо не в навчанні, то в праці, і щоб цей успіх став моральною підтримкою учня, яка б надихала його на подолання труднощів у навчанні. «Головне,» - підкреслював педагог, - «це не допустити, щоб такі діти переживали свою «неповноцінність», не припустити у них почуття честі й гідності, а врятовувати їх, увести їх у світ суспільства, духовного життя, краси цілком повноцінними і щасливими».

Проте індивідуальний підхід дуже ефективний для навчання і виховання всіх дітей без винятку, і з високими розумовими здібностями також. Сухомлинський зазначав: «Мистецтво й майстерність навчання й виховання полягає у тому, щоб, розкривши сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці. А це означає, що в навчанні має бути індивідуалізація – і в змісті розумової праці, і в часі». Звідси випливає четвертий принцип  особистісно орієнтованого підходу – принцип індивідуалізації навчально-виховного процесу.

Прикладом методу навчання, що враховує нерівність розумових здібностей учнів, є поділ класу на  групи відповідно до розумових здібностей: від найсильніших до найслабших груп. При цьому часом розвиток здібностей дає змогу переходу в іншу, вищу за складністю навчання групу. Індивідуалізація навчання – це навчання і виховання кожного учня за індивідуальним планом. Проте справа це дуже складна. Це найтонше і найскладніше з усього, що є у вихованні, оскільки потребує вивчення і розкриття індивідуальних здібностей та нахилів кожного учня. Природні задатки, нахили, обдаровання складають зміст індивідуальних особливостей учнів, а їх виявлення – зміст п’ятого принципу особистісно орієнтованого підходу – принципу врахування індивідуальних особливостей учнів.

Розкриваючи суть цього принципу, В.О.Сухомлинський постійно використовує поняття особистість дитини. Особистість – це індивідуум з почуттям власної гідності. Він писав: «Виховання людської особистості – це насамперед виховання почуття власної гідності.» Особистістю не народжуються, нею стають лише у процесі виховання.

Отже, шостим принципом, що випливає із ідей великого педагога, є принцип визнання кожного учня особистістю.

Головним завданням щодо реалізації цього принципу є збереження і розвиток у дитини почуття людської гідності. Це завдання В.О.Сухомлинський вважав одним із найважчих і найтонших завдань педагога і надавав йому дуже важливого значення. Сьогоднішні погляди на сутність особистісно орієнтованого підходу у педагогіці ґрунтуються саме на такому розумінні відносин між вихователем і вихованцем, коли вчитель і учень є рівноправними учасниками навчально-виховного процесу. Тобто, кінцевою метою такого підходу є виховання в учнів бажання бути хорошим – це бути таким, кого шанують і поважають люди.

Виховується бажання бути хорошим багатьма способами: красою, людяністю, добротою, чуйністю, правдою, повчанням, спонуканням, працею, позитивними прикладами, але насамперед радістю. І радість цю мають приносити насамперед успіхи у навчанні. Радість – це позитивне почуття. Роль почуттів у житті людини переоцінити важко. Але особливо велике значення вони мають у малої дитини, яка більше відчуває, ніж розуміє. Позитивні інтелектуальні почуття, які отримує школяр від подолання труднощів під час розв’язання важких завдань, «поступово утверджують у дітей свідомість власної інтелектуальної гідності, а негативні -  поступово пригнічують дитину, що супроводжується втратою інтересу до розумової діяльності». Звідси – наступний, сьомий принцип – принцип отримання позитивних почуттів від навчання.  Як здібних дітей, так і дітей із заниженими здібностями до навчання слід «уміло вести шляхом подолання труднощів, добиваючись, щоб людина вже в отроцтві завоювала право на радість, знала справжню ціну цьому почуттю». Цю вимогу можна сформулювати як восьмий принцип – принцип навчання через подолання труднощів.

Навчання – це важка розумова праця, а щоб вона була успішною, треба зробити її цікавою як за змістом, так і за способом пізнання. Одним із найефективніших способів пізнання є дослідницький підхід до предмета вивчення. Знання, здобуті у процесі дослідницької роботи, зберігаються в пам’яті міцніше, оскільки «вони не пасивно засвоюються, а здобуваються активними зусиллями». Отже, дев’ятим принципом можна вважати принцип дослідницького підходу до предмета вивчення.

Сьогодні цей принцип широко використовується у навчанні під назвою проблемного, який передбачає не тільки вивчення навчального матеріалу на уроках, а й пошуково-дослідницьку роботу у наукових гуртках. Така діяльність – один із шляхів самостійного добування знань учнями. В.О.Сухомлинський писав: «Навчання стає працею за тієї умови, коли учень самостійно добуває знання. Це необхідно не лише для міцності знань. Самостійне здобування знань породжує зрілість думки». Звідси випливає десятий принцип – принцип обов’язковості самостійної розумової праці учнів у процесі навчання. Важливим чинником педагог вважав людяність, любов, доброту, чуйність, сердечність і тактовність стосовно учнів. Бажання добре вчитися у дитини – ніби вогник, принесений нам, учителям, з довірою. Тож дуже важливо не погасити його різкістю, грубістю, байдужістю, невірою в неї. Тож одинадцятий принцип формулюється як принцип людяності, чуйності і тактовності по відношенню до учнів.   "Оцінка стає в руках учителя інструментом виховання, якщо вона пробуджує дитяче бажання вчитися і допомагає цьому бажанню, а не карає за небажання" 

Усі сформульовані на підставі аналізу праць В.О.Сухомлинського принципи особистісно орієнтованого підходу проникнуті пильною увагою до індивідуума (особистості) як суб'єкта навчання і виховання.

 

Тож давайте підсумуємо, які краплинки роси впали на ваші соняшники, якими основними принципами особистісно-орієнтованого навчання і виховання молодших школярів повинен володіти кожен вчитель.

(групи звітують про виконану роботу)

 

Шановні колеги!

Нехай яскрава Зірка Вашої геніальної особистості продовжує зігрівати серця дітей благодатним теплом мудрості і любові! Будьте добрими, даруйте всім свої посмішки і позитивний настрій і ведіть своїх учнів до нових незвіданих далей, високих вершин Миру і Добра!

Дякую за увагу!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
1092
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку