ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ПРАВОВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
На сучасному етапі розвитку суспільства право не тільки охоплює більшість сфер людської життєдіяльності, а й розширює межі своєї дії в міру ускладнення суспільних стосунків. Тому, проблема прав дітей є одною з найактуальніших у нашому суспільстві, оскільки рівень правової культури та знань дітей про свої права й обов’язки доволі низький. Про це свідчать результати опитування інституту соціальних досліджень.
Дитинство – унікальний період, коли формуються риси характеру, основи моделі поведінки, ставлення до себе і навколишнього світу. Основи правового виховання закладаються саме в дитинстві у моральних відносинах у родині, дитячому колективі. Ці ідеї покладено в основу вдосконаленого варіанту Базового компонента дошкільної освіти України, який ґрунтується на основних положеннях Міжнародної конвенції ООН про права дитини, Законах України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», інших нормативних актах у галузі дитинства.
Науково-педагогічне обгрунтування проблеми правового виховання в різні періоди розвитку освіти розглядалися в роботах Н. П. Вербицького, І. Ф. Рябко, Є. В. Татаринцева, В. В. Тишенко. Основою для побудови морально-правової свідомості та поведінки, є ідеї Н. К. Крупської, А. С. Макаренко. Значимі для дослідження роботи Л. С. Виготського, В. А. Сухомлинського, в яких педагогічний процес розглядається на основі гуманістичного принципу співробітництва дорослих і дітей.
За рекомендацією ЮНЕСКО навчання правам людини, тобто правове виховання, пропонується починати на дошкільному рівні. Сьогодні у дошкільній педагогіці ця проблема тільки розробляється, викликаючи інтерес у дослідників і практиків (Доронова Т. Н., Козлова С. А., Голубєва Л. Г., Князєва О. Л., Соловйова О. В., Смагіна Л. І., Соловей С. А., Щеглова С. М.).
Зважаючи на це, ми вважаємо, що правове виховання дошкільників - обов’язкова умова формування життєвої компетентності особистості.
У педагогічній літературі вказується, що дітям дошкільного віку доступні лише загальні уявлення про свої права, закріплені у міжнародних та державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих ситуаціях. Це ставить перед педагогами дошкільних установ такі завдання: допомогти дитині зрозуміти і осмислити свої елементарні права; формувати почуття самоповаги, поваги до власних прав і прав інших людей; розвивати прагнення дитини реалізовувати свої права, не порушуючи прав оточуючих його людей.
Дитина повинна володіти свободою вибору, проявляти активність, ініціативність, самостійність, мати можливість висловлювати власну думку, проявляти шанобливе ставлення до думки інших, вміти надавати допомогу і приймати її. Без цього не можуть розвиватися такі необхідні кожній людині громадянські якості, як активність, самостійність, рішучість, відповідальність.
Аналіз психолого-педагогічної літератури показує, що в основу системи правового виховання дошкільників необхідно поставити «нероздільну» програму морально-правового виховання, тобто у правовиховній роботі з дошкільниками дуже важливо поєднувати зміст, форми і методи правового та морального виховання. Виділяти тільки правові норми, не пов'язуючи їх з моральними, недоцільно. Адже на практиці дитина не стикається з ситуаціями, які вимагають тільки юридичної оцінки без звертання до моральних уявлень, поглядів, почуттів.
Зважаючи на вищезазначене, ми визначили чотири групи прав, з якими слід ознайомити дітей дошкільного віку.
1. Права на гідне існуванняі, виживання, що включає право на життя і здоров'я, житло, їжу, ім'я, родину, турботу батьків, громадянство.
2. Права на розвиток, освіту, відпочинок і дозвілля.
3. Права на захист від приниження, насильства та експлуатації, а також особливі права дітей-інвалідів та сиріт.
4. Права на свободу слова, думки та діяльності.
Для формування у дітей елементарних уявлень про права і свободу, пошану і терпимість до інших людей необхідно не лише давати їм елементарні знання, але і створювати умови для їхнього практичного застосування. Для цього слід організовуватити ігрову і художньо-продуктивну діяльність, проводити сюжетно - рольові, театралізовані, дидактичні ігри; вправи на розвиток емоційної сфери, емпатії, комунікативних умінь і навиків. Організовувати проблемно – пошукову діяльність, що допоможе дитині відтворити засвоєні дії, а також побачити з боку як виглядає той або інший вчинок, які відчуття і емоції він викликає.
Проаналізувавши вищезазначене ми прийшли до висновку, що зміст навчально-виховної роботи з правового виховання дошкільників полягає у розв’язанні пізнавальних, розвивальних та виховних завдань, спрямованих на набуття дітьми початкових знань про норми поведінки, формування навичок їх дотримання, відповідного ставлення до правомірних дій, вчинків, а також до правопорушень, злочинів, шкідливих звичок та інших проявів антигромадської поведінки, виховання поваги до батьків, вихователів, ровесників, людей похилого віку, ознайомлення з правилами бережливого ставлення до природи, своїх речей, предметів побуту. Необхідно пам'ятати, що успішність даного процесу залежить від загальної соціально-правової ситуації, рівня правової культури педагогів та батьків, а також ефективності засобів та методів правової освіти.