Однією із технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обяг знань, а й сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення. Критичне мислення відноситься до основних навичок XXІ століття. Критичне мислення – модель для навчання й виховання громадян суспільства майбутнього. Наталя Вукіна
* аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його. КМ – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:
* * Процес прозвитку критичного мислення проходить три фази: актуалізацію, усвідомлення змісту та рефлексію. До кожної з них відносять певні прийоми та технології. Наприклад, на фазі актуалізації найчастіше вчителі застосовують асоціативний кущ, мозкову атаку, передбачення ( за звуками, прислів’ями, малюнками) та ін. На фазі усвідомлення змісту – дискусія в парах, групах, порушена послідовність, метод «Прес», «Знаємо-Хочемо дізнатися-Дізналися», «Джигсоу» (Мозаїка), різнокольорові капелюшки Боно та ін. На фазі рефлексії – вільне письмо(есе), складання сенканів, діаграма Венна, обери позицію, мікрофон та ін.
Кола Вена (Діаграма Вена) НАРОДНА КАЗКА Автор – народ. Є різні варіанти казки. ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА Є автор – письменник-казкар. Зміни в текст не вносяться. Про людей, про тварин, вигадані події, чарівні предмети, любов, добро, дружба перемагають зло До теми «Дивосвіт літературної казки» в 4 класі
* * Математика Цікава, пізнавальна. Доводить, навчає, переконує. Математика – цариця всіх наук. Урок. Сім’я Дружна, рідна. Згуртовує, радіє, розмовляє. Це мої найрідніші люди. Родина. Природа Красива, чарівна. Милує, вабить, захоплює. Мій куточок для відпочинку. Диво. Калина Червона, ніжна. Росте, чарує, пишається. Найгарніша рослина в садку. Символ України. Казка Чарівна, розумна. Навчає, виховує, веселить. Вчить, як на світі жить. Добро. Козак Сміливий, сильний. Воює, захищає, навчає. Любить свою рідну землю. Воля.
Сторітелінг Один із найбільш простих та швидких шляхів встановлення контакту між вчителем та учнями, засіб утримання їх уваги. Сторітелінг – це творча розповідь. Обов’язковими компонентами такої розповіді мають бути самостійно створені дитиною нові образи, ситуації, дії. При цьому учні використовують свій набутий досвід, знання, але по-новому комбінують їх. Особливо метод сторітелінгу допомагає у роботі з дітьми, які мають особливі освітні потреби. * *
Мандри Листочка На високому каштані ріс листочок. Про нього всю весну і літо турбувався батько-каштан. Аж ось настала осінь. Листочки почали потихеньку опадати на землю. Вони кружляли у повітрі і тихо засинали на землі. Лише один залишився на дереві. Сумно йому стало. Вирішив він податися з вітерцем у мандри. Відірвався від гілки і полетів. Подорож була недовгою, але цікавою. Він побачив море, океан, ліси і гори. З Вітерцем було весело летіти все далі і далі. І так вони долетіли аж до Північного полюсу. Листочку стало холодно. Він попросив, щоб Вітерець відніс його додому. Повернувся листочок, а всі дерева вже вкриті снігом. Він тихенько ліг до своїх братиків і сестричок та заснув. (Івашко Анна)
ПРИГОДИ СНІЖИНКИ Жила-була Сніжинка. Вона дуже любила гуляти по синьому небу. Одного зимового дня вона спустилася на дах будинку і роздивлялася все навкруги. Потім побачила дівчинку і спустилася на її руку. Дівчинка розглядала малесеньку сніжинку і дивувалася її тонким рученяткам. Сніжинка була дуже гарною. Дівчинці вона сподобалась. Та раптово налетів вітер і поніс сніжинку в небо. (Ахунова Олеся) * *
* * Список використаної літератури Бєлкіна-Ковальчук О. В. Формування критичного мислення учнів початкових класів у процесі навчання: теорія навчання. /Луцьк: Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки, 2006. – 215 с. Вукіна Н.В., Дементієвська Н.П. Критичне мислення. Як цього навчати./ Харків: Основа, 2007. – С.7-9. Пометун О., Сущенко І. Путівник з розвитку критичного мислення в учнів початкової школи.// Київ, 2018, 96с. Стіл Дж., Мередит К., Темпл Ч. Методична система “Розвиток критичного мислення у навчанні різних предметів. / Посібники I-VIII. – Науково-методичний центр розвитку критичного та образного мислення “Інтелект”, 1998. Тягло О. В. Критичне мислення: навч. посіб. / О. В. Тягло. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 189 с.