Педагогічний практикум-тренінг за ідеями В.Сухомлинського

Про матеріал
Усім відомо, що учительська професія нелегка, і з кожним роком все ускладнюється та збільшується об’єм роботи. Тому сьогоднішня тема «Творча майстерність учителя» є однією із актуальних проблем в сучасній освіті. Адже тільки майстер може по-справжньому пізнати дитину, що є однією із найважливіших вимог В.О.Сухомлинського до педагогів, пізнати цей «ніжний паросток, який стане могутнім деревом», цей «цілий світ, неповторний і своєрідний». «Щоб мати доступ до цього казкового палацу, ім’я якого – Дитинство, ви повинні перевтілитися, стати деякою мірою дитиною – лиш за цієї умови вам доступна буде мудра влада над людиною-дитиною», - навчав великий педагог. В.О.Сухомлинський наголошував на необхідності постійного поповнення «майстерні педагогічних засобів, яку повинен створити для себе кожний учитель» У вчителя велика місія на землі. Він навчає, надихає, запалює, наповнює сенсом життя підростаючі покоління.
Перегляд файлу

            Корюківська ЗОШ І-ІІІ ст. №1

            Корюківської міської ради

            Чернігівської обл.

 

 

 

Педагогічний практикум-тренінг

за ідеями В.Сухомлинського

 

 

 

 

                        Керівник творчої групи:

                     Ховдій Антоніна Семенівна

 

 

                            2019 р.

      Усім відомо, що учительська професія нелегка, і з кожним роком все ускладнюється та збільшується об’єм роботи. Тому  сьогоднішня тема «Творча майстерність учителя» є однією із актуальних проблем в сучасній освіті. Адже тільки майстер може по-справжньому пізнати дитину, що є однією із найважливіших вимог В.О.Сухомлинського до педагогів,  пізнати цей «ніжний паросток, який стане могутнім деревом», цей «цілий світ, неповторний і своєрідний». «Щоб мати доступ до цього казкового палацу, ім’я якого – Дитинство, ви повинні перевтілитися, стати деякою мірою дитиною – лиш за цієї умови вам доступна буде мудра влада над людиною-дитиною», - навчав великий педагог.  В.О.Сухомлинський  наголошував  на  необхідності  постійного  поповнення «майстерні педагогічних засобів, яку повинен створити для себе кожний учитель» У вчителя велика місія на землі. Він навчає, надихає, запалює, наповнює сенсом життя підростаючі покоління.

Справжній учитель повинен пам’ятати, що основним і кінцевим результатом педагогічної діяльності є сам учень, розвиток його особистості.

Педагог, який вірить в успіх справи, як правило, його досягає.

Як стати гарним учителем? Що для цього потрібно? Талант? Можливо, й талант. Мистецтво? Так, і мистецтво. Майстерність? І майстерність також. Усе це правильно. Але й майстерність, і талант – це на 99% наслідки наполегливої праці. І головне – праці раціональної, що допомагає запобігти витраті часу і бере з передового досвіду головне, суттєве.

         Сьогодні ми з вами поговоримо про те, що і загальнолюдські цінності, і педагогічна майстерність, і професійні переваги органічно притаманні природі педагогічної праці й потенційно присутні в кожному з нас. Слід лише своєю титанічною працею допомогти їм проявитися.

        За допомогою цього тренінгу спробуємо створити умови, в яких кожен учитель максимально зможе наблизитися до педагогічної майстерності, спробуємо скласти модель творчого вчителя.

       Недаремно В.О.Сухомлинський сказав: «Ми маємо  справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим,   що є в житті, - з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності залежить її життя, здоров’я, розум, характер, воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя».

 На  підтвердження  цього ми з вами проведемо педагогічний практикум-тренінг за ідеями В.Сухомлинського. Спробуємо створити умови, в яких кожен учитель максимально зможе наблизитися до педагогічної майстерності,спробуємо скласти модель творчого вчителя.    

       Мета: 

  • активізувати творчий потенціал учасників тренінгу;
  • вчити діяти та спілкуватися;
  • стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень.

       Завдання:

  • допомогти педагогу знайти вихід із будь-якої ситуації, яка може скластися;
  •  створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста;
  • розвивати вміння короткої самопрезентації;
  • сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини.

А зараз давайте поділимося на групи для проведення тренінгу і ознайомимося з правилами роботи у групі та назвами груп.

Правила роботи у групі:

  • не перебивати один одного;
  • не оцінювати і не засуджувати жодні висловлювання як погані чи хороші;
  • не давати порад без потреби;
  • намагатися дотримуватися теми обговорення;
  • брати участь в обговоренні;
  • критикувати не людину, а конкретний учинок.

 

 

 

                                         Вправа « Очікування»

Роздаються невеликі аркуші паперу.

  • Напишіть, чого саме ви очікуєте від тренінгу.

Кожен презентує свої записи та прикріплює на плакаті із зображенням дерева життя.

Вправа «Портфель вчителя на кожний урок»

 

Мета цієї вправи: визначити передумови ефективного уроку, його компоненти, складові, фактори.

 

  • На кожному сердечку, запишіть складові, фактори ефективного проведення уроку .
  • За допомогою методики «Вибір»  зробимо висновок з найважливіших факторів та складових для проведення ефективного уроку.

 

(Наявність методичної літератури, наочності, попередня підготовка вчителя, творчий потенціал вчителя, багаж знань дітей, використання інтерактивних методів і форм роботи, мікроклімат, використання комп’ютерних технологій, різних джерел отримання інформації).

 

  • Самореалізація особистості має на меті отримання та максимальне використання інформації для подальшої діяльності.  Наші діти використовують інформацію з різноманітних джерел, проте найпотрібніша інформація подається на уроці. Тому вчителеві необхідно найефективніше подати цю інформацію.

 

 А зараз ми перевіримо, чи знаєте ви моделі спілкування педагогів з дітьми та пограємо в гру «Який це вчитель?»                

 

Модель спілкування педагогів з дітьми

 

Учитель “Я – сама” (головний ініціатор учнівського процесу, але знищує всі форми учнівської ініціативи).

Учитель ”Китайська стіна” (виставляє дистанцію між собою і учнями, головне завдання – повідомити, а не навчити).

Учитель “Тетерук” (чує тільки себе, не налаштований на учнів).

Учитель “Ангел” (не нервує, не критикує, встановлює з усіма дружні стосунки).

Учитель “Шоу -мен”(урок нагадує спектакль, а результати мінімальні).

Учитель “Тиран” (Я – цар і Бог).

Учитель “Товариш” (переважають дружні стосунки, але спілкування втрачає діловий контекст і набуває особистісного характеру).

Учитель “Робот” (діє на основі надуманого алгоритму, не звертаючи увагу на обставини, що потребують змін при спілкуванні. Наприклад, не підемо на перерву, якщо не виконаємо вправу).

Учитель “Гамлет” (характеризується постійними сумнівами, не має чіткої позиції, захищається чужим авторитетом)

Учитель “Локатор” (спрямовує роботу на одну групу дітей – сильних, слабких або обдарованих).           

 

Вправа «Моє бачення творчого вчителя»

 

 Ви повинні протягом декількох  хвилин  до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вчителя.

(Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість»)

Слухаємо групи, поставивши  питання: «У вас вчитель який?»

Кожна група презентує свої відповіді.

Т-толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В-винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…

О-оригінальний, оптимістичний, організований, органічний

Р-рішучий, розкутий, реактивний, романтичний …

Ч-чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І-ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…

С-самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т-товариський, турботливий, тактовний…

Ь

       Творчий вчитель спонукає до творчості учнів. Творчий вчитель вносить новизну, оригінальність у свою щоденну роботу. Це сприяє розкутості учнів, розкріпаченню їхньої творчої уяви, а це і є передумова формування творчих особистісних якостей. А головне сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу.       

     Творчість є однією із складних і таємничих явищ людського життя. Це діяльність, що породжує щось якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю та певною унікальністю. Педагогічна творчість спрямована на особистість учня, що розвивається. Процес творчості — це перш за все відкриття нового: нових об’єктів, нових знань, нових методів їх вирішення. Творчість учителя виявляється насамперед у прагненні й умінні постійно вдосконалювати свою педагогічну майстерність, відкидати застарілі, знаходити нові, більш досконалі методи практичної реалізації вимог часу, творчо застосовувати надбання передового досвіду, досліджувати свою роботу.

        Головна особливість творчої людини — це віра у власні сили та у свої можливості. Як тільки людина повірить в це — в неї зароджується творче начало. І його ніхто потім не може зупинити.

 

Вправа «Казковий    вернісаж»

 

         А ще вчитель повинен вміти хоча б на декілька хвилин входити в роль учня. Усі ми родом із дитинства. І завжди з ніжністю і любов’ю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка – не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це джерело, що дає творчу наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям.

        Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий вернісаж». Кожна група по черзі витягує згортки з кошика  із описом знайомої всім казки. Група думає над відповіддю, потім зачитує опис казки і свій варіант відповіді.

 

  • У якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре?

                                                                   «Червона шапочка»

 

  • Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.

                                                                        «Рукавичка»

 

  • Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.

                                      «Золота рибка;  Про липку та зажерливу бабу»

 

  • В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.

                                                                         «Коза-дереза»

 

  •  Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал – трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине.

                                                                              «Колобок»

 

  •  Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі.

                                                                               «Царівна жаба»

 

      Ви  справилися з цим завданням,бо знаєте багато казок.

 

                                      Вправа «Серцеведення»

 

  •      А зараз поговоримо про те, без чого вся наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуванні з дітьми.

   Як ви гадаєте, про що йтиме мова?

Думки вголос.

Демонструється епіграф: « Той шлях, який веде до серця людини, є найкоротшим».

  • Чи можемо говорити про любов, якщо їй немає де перебувати? І де

«житиме» терпіння, якщо його помешкання зачинене? Щоб не розгубити ці та інші чесноти Душі, потрібно створити для них сад, який називається Серцем!

  • Я бачу, що всі ви прийшли в школу за покликанням душі. У світі існує безліч словників, але немає словника Серця. Давайте спробуємо створити його.

 Серце яке? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чесне, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материнське, всепрощаюче, багатостраждальне,  віддане, усміхнене, зажурене, розумне, чуйне, дбайливе...).

  • Що може робити Серце? (Любити, прощати, сумувати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилюватися, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...).
  • У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гордість і суворість Обов'язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості, піднесеність Відданості, іскра Щирості, легкість Покаяння, нива Благородства...

А що має бути у серці вчителя,ми дізнаємося,коли прослухаємо казку.     

 

Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно — невгамовний пустун з непокірним характером...».

У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і павиним криком припиняла будь-яку спробу списування.

«Ханжа... Не від Серця вона...».

     У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце». Учень помилився і написав «Сердце».

-   Скільки разів тобі пояснювати!.. Дай щоденник... Двійка!

«Неук... Не від Серця він...»

 Заглянув янгол до наступного класу — там учитель проводив урок математики.   

   Порахуйте, скільки разів постукає Серце протягом доби, якщо за одну хвилину воно стукає 56 разів.

Один учень, не вираховуючи, зразу вигукнув:

-  80 640 разів... А за тиждень — 564 480 разів.

Діти ахнули. А вчитель грубо перебив учня:

-   Як ти смієш викрикувати з місця, та ще й без мого дозволу!

«Грубіян... Не від Серця він».

          Янгол сумно подумав, залишаючи будівлю школи: «Усі згадують про Серце, але жити Серцем не хочуть...».

Засумували і вчителі.

-  Можливо, врятує Мудрість? — сказали вони.

 І знайшли Мудреця, який сидів у печері.

-  О, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів!

Сказав їм Мудрець:

-  Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість дар ваш!

Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець? Тоді Мудрець сказав:

-         Якщо в когось є роздратування, віддай мені роздратування.

-         Якщо в когось є гнів, віддай мені гнів.

-         Якщо в когось є жорстокість, віддай мені жорстокість.

-         Якщо в когось є грубість, віддай мені грубість.

-         Якщо в когось є сумнів, віддай мені сумнів.

-         Якщо в когось є ненависть, віддай мені ненависть.

-         Якщо в когось є злоба, віддай мені злобу.

-         Якщо в когось є страх, віддай мені страх.

-         Якщо в когось є зрада, віддай мені зраду.

-         Якщо в когось є забобони, віддай мені забобони.

-         Якщо в когось є погані думки, віддай мені погані думки.

-         А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму і ці запилені брязкальця.

-         Але не забудьте, чого вартий той, хто відніме раз подароване.

-         Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і Воно стає чистим. А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя!

-         І нехай кожен педагог скаже:

(Вчителі по черзі  зачитують із презентації)

Я  Вчитель.

Я  Любов і Відданість, Віра і Терпіння.

Я  Радість і Співрадість, Страждання і Співстраждання.

Я  Істина і Серце, Совість і Благородство.

Я  Той, хто Шукає і Дарує,творить і надихає.

Я  Вчитель і Учень, Вихователь і Вихованець.

Я  Той, хто Прокладає Шлях, і Художник Жит­тя.

Я  Захисток Дитинства і Колиска Людства.

Я  Посмішка Майбутнього і вогнище інновацій.

  • Шановні колеги, я гадаю, що поради Мудреця ви будете втілювати у своїй професійній діяльності.

 

Вправа « Рюкзак, м’ясорубка, кошик»

 

Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркуші із записами ваших очікувань покласти:

  •  у рюкзак -  якщо ви взяли на занятті для себе щось нове;
  • у м’ясорубку - якщо вам потрібно щось обміркувати;
  • у кошик - якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали.

Бачимо, що найбільше ви взяли на занятті для себе щось нове, наш з вами рюкзак заповнився новими ідеями і думками, які використаємо у своїй подальшій роботі.

Підсумовуючи роботу на сьогоднішньому занятті, закінчіть думку:

  • Сьогодні мене вразило …
  • Сьогодні мені згадалося …
  • Мені запам’яталося …
  • Мене дратувало …
  • Мені було цікаво …
  • Мене порадувало …
  • Спілкування було …

Учитель роздає  листочки учасникам, на яких надруковані  запитання. Кожен учасник промовляє вголос свої відповіді, прикріплюючи  листочок на «дерево підсумків» на дошці.

       Дерево наше заплодоносило, тому будемо вважати, що і ми досягли позитивного результату.  Я бажаю вам, щоб риси, властиві цьому прекрасному дереву, були притаманні кожному з вас. Тільки тоді ви зможете досягати високих цілей.

       Остання  вправа,яку ми з вами виконаємо має назву:

 

Вправа « Рука дружби»

 

На руці,яку вам роздано потрібно написати своє імя і передавати по колу своєму сусідові,де кожен напише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки « своя» рука не повернеться до свого власника.

Ми з вами успішно склали модель творчого вчителя, провівши практикум-тренінг за ідеями В.О.Сухомлинського. Досягли поставленої мети.

Дякую усім учасникам за сумлінну працю, відкритість. Зичу вам гарного настрою, плідної праці, сімейного благополуччя та взагалі всього того, що ви самі собі бажаєте, щоб усе справдилося та збулося.

 

Побажання:

 

  1. Не втрачайте здатності зацікавити учнів і передбачати результати своєї взаємодії з ними.
  2. Не втрачайте людяності.
  3. Не втрачайте креативності, здатності до творчості.
  4. Постійно вдосконалюйте свою педагогічну майстерність.
  5. Завжди прагніть оригінальності і досконалості в роботі.
  6. Вмійте бачити й відчувати кожного учня, давати можливість дитині показати свої результати.
  7. Орієнтуйте свою роботу на майстерності, знаннях, інтуїції.
  8. Прагніть вдосконалення щомиті.
  9. Перетворюйте процес навчання на радість.
  10.  Отримуйте професійне задоволення від праці.
  11.  Упевненим кроком йдіть до своєї мети.
  12.  Помічайте в собі найкраще!

 

Недаремно В.Сухомлинський сказав: «Найпрекрасніші і водночас найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя,піклуючись про щастя інших».

 

Нехай життя дарує щастя й долю

Душевну щедрість, доброту й любов.

Терпіння, працьовитість, силу й волю,

Поступливість і злагоду в усьому.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
18 квітня 2019
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку