Матеріал може зацікавити та допомогти вчителю зарубіжної літератури та російської мови удосконалити свій професіоналізм, розкрити свою обізнаність в понятті акмеології на уроках зарубіжної літератури та російської мови.
Бердянський НВК “ЗНЗ-І-ІІІ ст.-ДНЗ” Зачепилівської селищної ради Зачепилівського району Харківської області
Номер слайду 2
Підготувала вчитель російської мови і зарубіжної літератури. Вагаршакян Яна Олександрівна. Педагогічний професіоналізм учителя зарубіжної літератури, російської мови в контексті акмеології
Номер слайду 3
В умовах цивілізаційно-історичних та освітніх викликів ХХІ століття сучасний педагог живе й працює в режимі акме, виступаючи активним суб’єктом власного професійно-особистісного самовдосконалення й самотрансценденції. Його професійний розвиток становить неперервний процес прогресивного й гуманістичного формування особистості, яка прагне підняти себе до рівня вершинних професійних еталонів. Акме (від др.-грець. ακμή, akme – розквіт, вершина, зрілість, вищий ступінь чогось). Педагогічна акмеологія – новий науковий напрямок, предметом вивчення якого є професійне становлення педагога, досягнення ним вершин у професійній діяльності, шляхи й способи удосконалювання як професіонала. Одне з центральних понять педагогічної акмеології – поняття професіоналізму педагога. Професіоналізм педагога – це інтегральна характеристика педагога, яка передбачає володіння ним видами професійної діяльності та наявність у педагога професійно важливих якостей, які забезпечують ефективне вирішення професійних педагогічних завдань з навчання та виховання дітей і дорослих. Високий професіоналізм – це не просто знання, вміння та навички, але завжди пристрасть, життєвий порив особистості.
Номер слайду 4
Поняття професіоналізму охоплює три сторони праці: професійну діяльність, професійне спілкування, особистість професіонала. Професійна діяльність відображає результат та процес праці, значимість її продукту для соціуму, використання сучасних технологій. Професійне спілкування характеризує клімат, атмосферу праці, які багато в чому визначають її ефективність. Особистість професіонала визначає ціннісні орієнтації, внутрішній сенс, професійний менталітет людини праці. Педагогічна діяльність – включає в себе:- знання про сутність праці вчителя, про психологічні та вікові особливості учнів, про зміст шкільних програм тощо;- педагогічні вміння: вміння вивчати педагогічну ситуацію та ставити адекватні педагогічні завдання; вміння відбирати, групувати та оновлювати навчальний матеріал, вміння вивчати учнів (їхню пам'ять, мислення, увагу та ін.), стан навченості та вихованості учнів, прогнозувати їх зону ближнього розвитку; вміння відбирати та комбінувати методи, засоби та форми навчання та виховання;- професійні педагогічні позиції: предметник, методист, новатор;- професійна ерудиція та обізнаність;- педагогічне мислення (як здатність до аналізу педагогічних ситуацій та прийняття педагогом педагогічного рішення з урахуванням особливостей учнів);
Номер слайду 5
Педагогічне спілкування (комунікативна компетентність) – містить:- знання про завдання та засоби спілкування, про педагогічну етику;- педагогічні вміння: вміння ставити широкий спектр загальних завдань та гнучко їх перебудовувати в ході спілкування; використання демократичного стилю та відкритої позиції у спілкуванні; вміння вивчати та оцінювати досвід колег, брати участь у педагогічній співпраці; проектування нової професійної середи, створення нових форм ділового та творчого спілкування; забезпечення взаємопізнання, взаєморозуміння, взаємокорекції: безконфліктна співпраця з колегами; забезпечення позитивного психологічного клімату у професійній діяльності та ін.;- професійні педагогічні позиції: гуманіст, «психотерапевт», актор, учасник та суб’єкт педагогічної співпраці;- педагогічна емпатія, співпереживання;- педагогічний такт (як розумна міра у виборі впливу на учнів з урахуванням умов та можливостей учасників спілкування);- педагогічна чутливість;- емоційна саморегуляція;- дотримання професійної етики, норм та мови спілкування, прийнятих у даному професійному середовищі
Номер слайду 6
Особистість професіонала – складають:- професійні та педагогічні позиції: самодіагностика, усвідомлена індивідуальність;- проектування себе як професіонала, вміння побудувати оптимальний сценарій свого професійного розвитку та слідувати ним;- максимальне використання людиною своїх можливостей та їх компенсація;- вироблення індивідуального стилю професійної діяльності:- здатність максимально мобілізувати свої можливості, сконцентрувати зусилля;- адекватність та економічність поведінкових професійних дій;- вміння поєднувати високу мобілізованість та концентрацію зусиль;- здатність підтримувати задоволення працею, позитивне відношення до себе як професіоналу;-використання кожної нової можливості для професійного вдосконалення, ;- здатність до вироблення індивідуального професійного оптимуму;- обізнаність про світ професій та необхідних якостей особистості;- усвідомлення багатовершинності свого професійного розвитку,;- володіння прийомами побудування індивідуальної програми руху до вершин професіоналізму, складання акмеограми
Номер слайду 7
Кожна людина неповторно індивідуальна, у кожного з нас – своя вершина, свій Олімп. Ми всі «олімпійці» в прагненні до досягнення своєї вершини, своєї здійсненності. Бажаю всім нам успіхів!Будьмо всі здорові!.«rr