Використання різних видів мотивації у системі самоосвітньої компетентності учнів
Ключові слова: мотив, мотивація, пізнавальні мотиви, соціальні мотиви, емоційні мотиви.
Для того, щоб учень по-справжньому почав працювати, необхідно, щоб завдання, які ставляться перед ним у навчальній діяльності були зрозумілі внутрішньо, тобто , щоб вони були значущі для учня та знайшли, таким чином, відгук та відправну точку в його навчанні. У кожного школяра є деякий особистий рівень позитивної мотивації, на який можна спиратися, так і перспективи, резерви його розвитку.
Зважаючи на те, що мотивація є рушійною силою будь-якої діяльності, стимулом , що забезпечує прагнення до мети й досягнення цілей, нами було обрано тему педагогічного дослідження «Використання різних видів мотивації у системі самоосвітньої компетентності учнів».
У ході роботи проаналізовано типи мотивів, досвід формування позитивної навчальної мотивації, здійснено розробку та апробацію прийомів формування різних типів мотивів.
Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить, що питання мотивації тривалий час перебуває в центрі уваги науковців і практиків.
Матюхіна М.В. відзначає важливість навчальної мотивації.
Маркова А.К. виділяє групи мотивів.
Тализіна Н.Ф. визначає способи формування позитивної мотивації.
Що ж ми називаємо мотивом? Його значення. Мотив – це спрямованість школяра на окремі сторони навчання, які пов’язані з внутрішнім ставленням учня до неї (Маркова А.К.).
Формування мотивів навчання - це створення умов для появи внутрішніх прагнень до навчання, сприйняття їх учнями. Вивчення та формування мотивів навчання повинні мати об’єктивний характер з одного боку та здійснення поваги до особистості учня з іншого (Орлов А.Б.).
Мотиви створюють потенційну можливість розвитку учня, оскільки реалізація мотивів залежить від процесів цілеспрямованості, тобто, умінь школярів ставити мету та досягати її у навчанні.
Мотив є важливим аспектом мотиваційної сфери. У системі навчальної діяльності розрізняють такі види мотивів: пізнавальні, соціальні, емоційні.
Пізнавальні мотиви – мотиви, які пов’язані зі змістом навчальної діяльності та процесом її виконання.
Соціальні мотиви – спрямованість на іншу людину протягом навчання або взаємодія школяра з іншими людьми.
Емоційні мотиви – мотиви, які пов’язані з інтересом (зацікавленістю) до навчання, можливістю реалізації учнями поставлених цілей.
Різні мотиви мають неоднакові прояви в навчальному процесі.
Наприклад,пізнавальні мотиви проявляються у прийняті рішень завдань, у звертанні до вчителя за додатковими відомостями. Так, при вивчені ділових паперів у 8-9 класах, тема «Написання заяви» з’ясовуємо, з якою метою вивчаємо правильне написання документів, де це вміння буде потрібним у житті. Учні дають відповіді: потрібно у майбутньому житті при вступі до навчального закладу, чи при вступі на роботу.
При формуванні соціальних мотивів з’ясовуємо вміння учнів працювати в групах, вчаться співставляти, порівнювати,відстоювати або заперечувати точку зору.
Наприклад, тема «Узагальнення та систематизація вивченого про прийменник у 7 класі» клас ділиться на групи (можна ділити за різними критеріями); кожна з груп отримує завдання: дібрати до запропонованих слів синонімічні фразеологізми, у яких були б прийменники. Учні розуміють, що оцінка групи залежить від роботи кожного в ній.
При формуванні емоційних мотивів з’ясовуємо налаштованість учнів на отримання знань, зацікавленість предметом.
Наприклад, у 5 класі при вивченні теми «Правопис слів іншомовного походження» з’ясовуємо емоційний настрій учнів і налаштовуємо на позитивність протягом уроку. На дошці записано епіграф уроку: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь… » Т.Шевченко. Учитель ставить питання до епіграфа уроку, з’ясовуємо , день народження якого поета України відзначаємо навесні, з чим у них асоціюється перший місяць весни. Учні висловлюють свої думки, тим самим налаштовуємо на позитивність школярів.
Крім цього, можна виявити домінуючий мотив навчання. Наприклад: на уроці учням пропонується самостійно виконати на вибір завдання, які розрізняються:
- за складністю та характером діяльності (творча чи репродуктивна)
- за практичною чи теоретичною спрямованістю пізнавальної діяльності
- за характером виконання завдань (індивідуальне чи групове)
Одночасно кожен учень отримує аркуш, в якому зазначені позиції, що відображають причину вибору учнем того чи іншого завдання.
– Бажання себе випробувати.
– Краще пізнати свої можливості в даному предметі.
– Корисно підготуватися до майбутньої професії.
– Подобається навчатися.
– Бажання бути духовно багатим, культурним та корисним для суспільства.
Результати дослідження учитель занотовує в таблицю та виділяє домінуючий мотив за оцінкою самого учня.
Наприклад, у 8 класі при вивченні теми «Словосполучення» учням дається завдання різні за складністю та характером діяльності.
1. У поданих словосполученнях визначити головне та залежне слова.
2. Із поданих речень вибрати словосполучення (пошукова робота).
3. Із поданих словосполучень утворити речення.
У виданому аркуші учні зазначають позиції вибору завдання і здають учителю.
Отже, формувати та розвивати мотивацію навчання з метою формування самоосвітньої компетентності учнів – означає не закладати готові мотиви, а поставити їх в такі умови і ситуації розгортання активності, де бажані мотиви складалися та розвивалися з урахуванням досвіду, індивідуальності, внутрішнього спрямування самого учня.
Систематичне застосування прийомів мотивації учнів до самоосвіти забезпечує позитивні результати. Зокрема , у 6-7 класах зменшилось байдуже ставлення до навчання, збільшилась активно-позитивна мотивація; на відміну від 2009 н.р. у 6-8 класах переважають пізнавальні мотиви; за 2010 – 2011 н.р. сформовано позитивну мотивацію до самоосвіти (діаграма 1).
Діаграма 1
Список літератури