«Я КРОКУЮ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ»
педагогічний тренінг
Учасники педагогічного тренінгу: молоді та малодосвідчені вчителі.
Мета: сформувати у молодого викладача впевненість у правильному виборі професії, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, активізувати творчий потенціал кожного молодого педагога.
Завдання:
Девіз: Розуміти один одного, поважати, прощати, любити.
Хід заняття
Вступ (2 хв.)
Шановні молоді педагоги! Зараз у вас триває період адаптації до своєї професії, професійного становлення і самоствердження. Це дуже важливо. Від того, як молодий учитель впорається з цим, залежить його подальша доля в професії, його внутрішній стан – самоповага, душевна рівновага, задоволеність життям, так і його зовнішні прояви – ставлення молодого педагога до людей і людей до нього. І, зрештою, стан психологічного здоров’я. Допомогти вам у професійному становленні та досягненню успіху – мета цього заняття. Засідання буде проходити у формі педагогічного тренінгу на тему «Я крокую до педагогічної майстерності» та обміну досвідом щодо ваших перших успіхів і досягнень в педагогічній діяльності.
Вправа «Раз, слівце - два слівце» (вітання, 3 хв.)
Мета: створити сприятливу невимушену психологічну атмосферу в групі.
Тренер пропонує членам групи скласти загальне привітання від всіх і кожного всім і кожному. Учасники тренінгу в порядку черговості (починає ведучий) говорять по одному слову. Кожен наступний член групи доповнює попереднього. Тренер командує «СТОП», коли текст привітання стає завершеним.
Вправа «Потрібен учитель» (знайомство, 7 хв.)
Мета: учасникам необхідно скласти й записати резюме (3 – 4 речення) про прийом на роботу, потрібно вказати власні професійні педагогічні й особисті якості. На виконання завдання відводиться 2 хвилини.
Зачитуються оголошення кожним учасником тренінгу.
Питання для обговорення:
Мозковий штурм «Правила роботи в групі» (2 хв.)
Для чого в нашому житті необхідні різноманітні правила?
Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:
Ведучий: Щоб запропонували ви? (пропозиції учасників педагогічного тренінгу)
Ведучий оголошує прийняті правила роботи:
Ведучий:Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила?
Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу (2 хв.)
Для нашої роботи потрібно визначити мету нашого заняття, тобто чітко окреслити очікуваний результат.
Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.
Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети.
Отже, мета нашого заняття: сформувати впевненість у правильному виборі професії, вчитися діяти та спілкуватися в колективі, підвищувати свій професійний рівень, знаходити вихід із будь-якої ситуації, активізувати творчий потенціал кожного.
Інформаційне повідомлення «Урок» (4 хв.)
Урок – це форма організації навчання, коли викладач проводить заняття в класній кімнаті з постійним складом учнів, які мають приблизно однаковий рівень фізичного і психічного розвитку, за розкладом і регламентом.
В.О. Сухомлинський писав: «Урок – основна ділянка навчально-виховного процесу, на якій учитель щоденно здійснює освіту, виховання і всебічний розвиток учнів. Урок є тією головною сферою інтелектуального життя вихованців, у якій повсякденно відбувається духовне спілкування навченого життям наставника і його вихованців, які вступають на перші щаблі життя».
Відеоролик «Типи та структура уроків» (4 хв.)
Робота в групах. Асоціація «Урок» (3 хв.)
На аркуші А – 1 вертикально записуємо слово «урок».
Шляхом вільного висловлювання запишіть слова, які асоціюються з уроком, що починаються з літер «у», «р», «о», «к».
Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова.
У кожного різні відчуття щодо однієї й тієї самої речі.
У – уміння, упевненість, універсальність;
Р – раціональність, результативність, різноманіття;
О – оптимальність, організація, об’єктивність;
К – комфорт, корекція, контроль.
Відеоролик про сучасний урок (3 хв.)
Вправа «Педагогічна майстерність» (7 хв.)
Розв’язання педагогічних ситуацій.
Педагогічна ситуація №1
Ви почали вести урок, всі учні заспокоїлись, настала тиша, і раптом в класі хтось голосно засміявся. Ви здивовано подивились на того учня. Він, дивлячись вам прямо у вічі, заявив: «Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви починаєте урок». Як ви відреагуєте на це? Виберіть і поясніть варіант із запропонованих нижче.
«Ось тобі й на».
«А що тобі смішне?»
«Ну й ради Бога».
«Ти що, дурний».
«Люблю веселих людей».
«Я радий(а), що створюю у тебе веселий настрій».
Запропонуйте свій варіант.
Педагогічна ситуація №2
На початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить заяву: «Я не думаю, що ви як педагог зможете нас чогось навчити».
Ваша реакція:
«Твоя справа – вчитися, а не вчити викладача».
«Таких, як ти, я, звичайно, нічому не зможу навчити».
«Може тобі краще перейти у інший клас або вчитися у іншого викладача?»
«Ти просто не хочеш учитися».
«Мені цікаво знати, чому ти так думаєш?»
Педагогічна ситуація №3 «Хто зайвий?»
Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпіння, наказуєте йому залишити клас.
- А ви не маєте права вигнати мене з класу. Я не вийду, - говорить учень.
Ви наполягаєте на своєму.
Погрожуєте, що інакше клас залишите ви.
Нагадуєте учневі, що в нього є не лише права, а й обов’язки.
Запропонуйте свій варіант.
Педагогічна ситуація № 4
Учень прийшов до школи з великим бажанням вчитися. Але вже через місяць занять він намагається кинути школу.
Ваші дії.
Педагогічна ситуація № 5
Учень запізнився на урок. Як ви вчините:
Запропонуйте свій варіант.
Вправа "Кошик сміття" (3 хв.)
Мета: звільнення від негативних почуттів та емоцій.
Матеріали: аркуші паперу, ручки, відро для «сміття».
Посеред кімнати психолог ставить символічний кошик для сміття. Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для сміття і чому його потрібно постійно звільняти. Психолог: «Уявіть собі життя без такого відра. Коли сміття поступово заповнює кімнату, стає неможливо дихати, рухатися, люди починають хворіти. Те ж відбувається і з почуттями - у кожного з нас накопичуються не завжди потрібні, деструктивні почуття, наприклад, образа, страх. Я пропоную всім викинути в сміттєве відро старі непотрібні образи, гнів, страх. Для цього на аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: "Я ображаюся на ...", "Я серджуся на ...", тощо ".
Після цього педагоги рвуть свої папірці на дрібні шматочки і викидають їх у кошик, де вони всі перемішуються і забираються.
Підсумки заняття. Метод «Прес» (3 хв.)
Підсумовуючи роботу на сьогоднішньому семінарі, закінчіть думку:
Сьогодні мене вразило…
Сьогодні мені згадалося…
Мені запам’яталося …
Мене дратувало …
Мені було цікаво …
Мене порадувало...
Спілкування було …
Гра "Чарівна скринька" (2 хв.)
Наприкінці семінару-практикуму учасникам пропонується дістати по одній записці з чарівної скриньки (вази, мішечка), яка підкаже їм, що на них чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.
Варіанти побажань: