Нова українська школа і ключові ідеї Василя Сухомлинського
Педрада – ділова гра
План проведення засідання педагогічної ради на тему
1.Слово про директора «школи радості» В. Сухомлинського.
2. Про використання ідей Сухомлинського в управлінській діяльності.
3.Про творчий розвиток школярів з використанням спадщини Василя Сухомлинського.
4. Про проблему охорони здоров’я в педагогічній спадщині В.Сухомлинського.
Директор. Василь Олександрович Сухомлинський - учитель з великої літери, один із видатних педагогів не лише в Україні, а й у всьому світі. розроблена ним педагогічна система збагатила науку новаторськими ідеями і положеннями, зробила внесок і в теорію, і в практику навчання та виховання.
Педагогічна спадщина Василя Олександровича Сухомлинського – цілюще джерело педагогічних ідей, рекомендацій, знахідок, добрих порад, які є актуальними і в наш час, час становлення нової української школи. Директор, Заслужений учитель, герой соціалістичної праці, академік. Він все своє професійне життя присвятив дітям, бо вважав, що продовжуючи себе в дітях, ми створюємо не лише нову людину. Ми створюємо самих себе. Школа, яку він очолював багато років мала назву «Школа радості», і це було цілком виправдано.
Сьогодні ми в «гостинах» ідей Василя Сухомлинського. Вашій увазі пропонується згадати ключові ідеї великого педагога. Першою до виступу я запрошую заступника з НВР Андрусик Л.Д., яка коротко розкаже про використання ідей Сухомлинського в управлінській діяльності, оскільки він був директором школи.
- Матюк Г. П. розповість нам про творчий розвиток школярів, використо -
вуючи спадщину Василя Сухомлинського.
Директор. Сучасна українська школа має на меті досягнення особливого психологічного клімату, в умовах якого дитина почувалася б комфортно. Основні її засоби – такі як і в «Школі радості» Василя Олександровича Сухомлинського. Система роботи Нової української школи також тісно пов'язана з ідеями, які пропагував у своїй роботі Василь Олександрович Сухомлинський.
В центрі усієї педагогічної праці великий учитель вважав особистість дитини.А метою нової загальної середньої освіти є різносторонній розвиток особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності. Такі завдання ставить перед освітніми закладами Концепція Нової української школи. Основна відмінність нової освітньої діяльності полягає у її компетентнісному підході. А В. О. Сухомлинський ще в 60-роках минулого століття намагався впровадити компетентнісний, особистісно орієнтований підхід в освіті. І лише сьогодні склалися умови для його повноцінної реалізації в НУШ. Ви бачите, скільки часу відводиться для навчання педагогів, не дивлячись на їхній професійний стаж, які працюють або працюватимуть в новій українській школі. І сьогодні ми намагатимось згадати ті ідеї Василя Олександровича, які набули актуальності в час становлення нової школи.
Центром будь-якого навчального закладу є дитина. А поруч з дитиною іде учитель. Як знайти шлях до серця дитини? Це питання хвилювало 35 років павлиського директора. І він нам відповів у статтях, книгах, які читають на усіх континентах..
«У руках педагога сильний і водночас небезпечний інструмент, який
вимагає великої мудрості і обачності – влада над людиною», - писав
В. Сухомлинський. Тому головним у роботі учителя він вважав любов, любов до дитини. «Любити дітей – це дуже тонка і мудра річ, любити дітей – це найскладніше людське вміння. Справжня любов поєднує в собі відповідальність та бажання добра». Тільки відчуваючи душу дитини, довіряючи їй, роблячи її своїм партнером під час роботи, надаючи можливість завжди висловити свою точку зору, можливо досягти певних результатів.
Вправа «Важливі уроки життя».
Кожен із вас має набір слів, з яких потрібно скласти вислів. Це не просто вислів, це вислів В. Сухомлинського, який не втратив своєї актуальності і в наш час.
(Склавши вислови, учителі об’єднуються в групи – за однаковими висловами. Група має довести або спростувати актуальність цього вислову).
Щоб дитина була палко зацікавлена навчанням, їй необхідне багате, різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя. Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості. Головною потребою кожного школяра мають стати праця, самостійна думка, відкриття істини. Саме таке партнерство між керівником і учителями, між учителями та учнями виділяв у своїй роботі великий педагог В. Сухомлинський, бо був переконаний, що лише на довірі один до одного, на співпраці можливо досягти результатів. А головною особливістю організації сучасного навчально-виховного процесу є педагогіка партнерства, яка виділена окремим розділом у Концепції НУШ і яка має бути пріоритетом у роботі сучасного учителя. Ви всі знайомі з нею, але ми повинні бути досконало обізнані з нею. Тому сьогодні будемо детально опрацьовувати її зміст, аби могли успішно застосовувати у роботі. Пропоную працювати в групах. Кожна група буде виконувати своє завдання.
Вправа «Коло думок»
1 група - вибрати ключові слова і скласти з ними вірш (сенкан, акровірш)
2 група– порівняти стилі освіти: авторитарний і педагогіку партнерства та скласти діаграму «Кола Вена»
3 група – рольова гра: попробуйте переконати директора взяти вас на роботу, доведіть, що ви готові працювати за педагогікою партнерства і презентуйте це у формі рольової гри.
Підсумок:
Як уже було сказано, багато ідей В. Сухомлинського знаходять своє відображення у Концепції Нової Української школи. Давайте переглянемо презентацію і ще більше переконаємось у цьому.
Перегляд презентації «Ідея Василя Сухомлинського у Концепції Нової Української школи»
Як бачимо, величезне та невичерпне джерело методичної думки вкладено у педагогічній творчості Василя Сухомлинського. Кожного разу, вивчаючи роботи цього видатного педагога, можна знайти щось незвичайне, нове. Дуже важко назвати проблеми освіти, педагогічної теорії або шкільного виховання, яких би не розглядав у своїх наукових працях цей педагог. Педагогічна система Василя Сухомлинського – це концептуальна основа особистісно зорієнтованого підходу, що пролонгується у комптентнісно орієнтовану освіту, яка покладена в основу НУШ. Саме тому ідеї видатного українського педагога актуальні сьогодні.
Ми вкотре переконалися, що педагогічна концепція Василя Олександровича високогуманна і демократична, органічно поєднує класичну і народну педагогіку. Найголовнішим у його житті була любов до дітей. У записних книжках Сухомлинського, які він вів все своє життя, 3700 сторінок, кожна з яких присвячена одній людині – його учневі: "Три тисячі сімсот людських доль... Кожна дитина була світом – цілком особливим, унікальним".
Завітавши на «гостину» до ідей Сухомлинського, Ви мали змогу переконатися у тому, що нам необхідно прикласти максимум зусиль, аби діти у нашому закладі почували себе комфортно, вони не були обділені любов’ю, щоб освітні компетенції, які ви формуєте на своїх уроках, максимально переросли у ключові, тобто, стали життєво важливими.
Тож давайте створимо колаж ідей Сухомлинського, які будемо втілювати в життя в нашій гімназії. Для цього вам необхідно придумати форму, в яку потрібно помістити найбільш важливі думки, ідеї, які ви дібрали до сьогоднішнього заняття, надати їм естетичного забарвлення і розмістити на ватмані
Колаж ідей В.Сухомлинського
Відомо, що учительська професія нелегка, і з кожним роком все ускладнюється та збільшується об’єм роботи. «Щоб мати доступ до цього казкового палацу, ім’я якого – Дитинство, ви повинні перевтілитися, стати деякою мірою дитиною – лиш за цієї умови вам доступна буде мудра влада над людиною-дитиною», - навчав великий педагог.
Вправа «Незакінчене речення»
Пропоную учасникам по колу висловити свої думки ( на вибір):
Я дізналася, що…
Мене здивувало, що…
Можливо було б краще…
Мені сподобалося, що…