Професійна компетентність учителя як умова інноваційної діяльності

Про матеріал
Матеріали педради показують важливість професійного росту учителя, його самоосвіти для створення сучасного освітнього простору в умовах формування учнівських компетентностей
Перегляд файлу

 

Професійна компетентність педагога як одна з умов  інноваційної   діяльності

Педрада - тренінг

Мета:

  •    формування професійних компетентностей педагога для здійснення постійного професійного розвитку, самовдосконалення, в умовах особистісно зорієнтованого навчання;
  •    стимулювання бажання на підвищення свого професійного рівня;
  •    сприяння формуванню комунікативних умінь та навичок методичної діяльності.

Завдання:

  • забезпечити учасників тренінгу знаннями нових освітніх методик;
  • допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти;
  • сформувати вміння командної взаємодії.

 Обладнання: фліп - чарт (дошка ), аркуші паперу, кольорові стікери , плакат із зображенням дерева, ватмани, фломастери, роздаткові матеріали, маркери, малюнки.

Хід педради

 Вступ. Звучить спокійна, тиха музика. Директор читає притчу про  мудрого вчителя.

Притча про мудрого вчителя                                                                                                                             В.О.Сухомлинський

 Був учитель немічний та худий. Жилисті  були руки його, і сумна мережа зморшок зборознила високе чоло. Але очі вчителя, коли він говорив, блищали світло і чисто, сила випромінювалась з них. Коли говорив учитель, неначе стіна розсувалася перед людьми, і хід сонця розумів його, і спів пташок, і ярість тварин, і життя будь-якої тварини на землі. І були в нього три учні. Молоді вони були та любили життя. Усе, що знав, передав їм учитель. Коли  прийшов  час  їм  іти, він сказав: «Я навчав вас багато років. Ось шлях. Він веде до селища. Я вже старий  і не піду з вами. До того ж я знаю кожний камінь цього шляху. Через три доби ви повернетесь до мене і розкажете, що саме знайшли в кінці шляху». Пройшло три доби. Прийшов перший учень. «Мене ласкаво зустріли, -  сказав він, - називали мене вчителем, дивувалися моїм знанням, щедро пригощали в кожній хаті». «А якого ж кольору очі у дітей цього селища?»- спитав учитель. «Не знаю, бо в перший день я випив стільки прекрасного, духмяного вина, що всі очі здавалися мені однаковими». «Повертайся назад у селище,- сказав старий, -  ти ще зможеш оволодіти ремеслами, але вчителем ти не станеш ніколи».       Повернувся до вчителя другий учень. «Я був вражений красою жінок у селищі, - промовив він, - проте, є там одна краща за всіх у світі,  я готовий до будь-якої жертви заради неї».  І сказав тоді йому учитель: «Ти будеш люблячим чоловіком, ти станеш гідним батьком, але вчителем ти не станеш ніколи». І побачивши третього учня, спокійно дивився на нього учитель, як дивляться люди, які вже дізналися про каміння шляху великого, на тих, хто лише вступає на цю путь. «Я дізнався, що діти бувають голодні, - вимовив юнак ледве чутно. - Я дізнався, як вони плачуть, і як важко відкрити їхні серця. Біль і тривога оселилися в моїй душі. Я нічого не  знаю. Я знову твій учень». Але обійнявши юнака, учитель сказав: «Ти вже не учень. Ти  - УЧИТЕЛЬ!»

  Директор.       Отож, шановні колеги, сьогодні на нашому занятті  ми поговоримо про  особливості професії вчителя. Який же він, ХОРОШИЙ УЧИТЕЛЬ? Хто він? Якими рисами та ознаками характеризується? Про це пропоную поговорити на нашому занятті. Отож, тема тренінгу “Професійна компетентність педагога як одна з умов його успішної діяльності

Вправа   «Знайомство»  

Учасники сидять по колу. Кожен  називає своє ім”я, вказує свою одну позитивну рису, яка починається на першу  букву імені. А потім учасники називають свою негативну  рису, яка, на їхню думку, заважає їм у роботі. Самостійно або з допомогою членів групи, педагоги трансформують негативні риси та якості у позитивні та визначають яким чином ця негативна риса може допомогти у роботі (намагаються навіть у поганому побачити добре, корисне). Наприклад, Лариса. Позитивна риса - лояльна, негативна риса - вразлива. Будучи вразливою, можна співпереживати з учнями, колегами, краще їх розуміти; ретельно аналізувати свої вчинки та поведінку, що дасть можливість уникати помилок.

        Погодження правил роботи в групі  

        - Для чого потрібні правила роботи в групі? Які б правила роботи ви запропонували б нашій групі? Після варіантів відповідей варто наголосити, що кожна окрема група осіб може мати свої правила діяльності (залежно  від чисельності, особливостей роботи, сфери та напрямку діяльності), проте є й такі, які покладені в основу роботи практично  усіх груп. Також необхідно узагальнити запропоновані правила та погодити їх. Наприклад,

             Правила роботи нашої групи  

  • Лаконічність висловлювань
  • Активність
  • Доброзичливість  і  тактовність
  •  Добровільність

 Вправа «Очікування та сподівання»  

        Роздати учасникам заздалегідь приготовлені картки-стікери у вигляді зелених листочків та запропонувати записати на них свої очікування від даного заняття. Кожен учасник озвучує свої сподівання та закріплює їх  на дереві знань.

Мозковий штурм  «Сучасний учитель: який  він?» Завдання для  першої групи: створити модель сучасного учителя «Учитель, якого чекають»

Друга група скадає  акровірш « сучасний учитель»,                                (робота в групах)

Презентація роботи

         Вступне слово заступника директора:      Виховання  та навчання

дитини – це особлива професія, яку не можна порівняти ні з якою іншою справою. Вона має ряд специфічних особливостей.  Ми маємо справу  з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є у житті – з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить  її розум, характер, воля, її життя, її щастя. Кінцевий результат педагогічної праці можна побачити не сьогодні, не завтра, а через тривалий час.  Учительська професія – це людинознавство, постійне проникнення в складний духовний світ людини. Педагог, якому суспільство довірило навчати та виховувати дітей, повинен бути професіоналом своєї справи, гуманістом, володіти високою педагогічною культурою. Який же він, ідеальний учитель? – Давайте про це поміркуємо разом. Сучасні науковці розглядають модель ідеального педагога у трьох основних аспектах: фахівець, працівник, людина.

Вправа «Ідеальний учитель»

Для цієї роботи ми об’єднаємося в 3 групи. Пропоную вам взяти по яблучку і за словами (фахівець, працівник, людина), які написані на них, утворити групи. 

Кожній групі пропонується назвати риси, властивості та характерні ознаки ідеального вчителя у відповідних аспектах (як фахівця, працівника, людини). Свої думки учасники тренінгу записують на запропонованих аркушах А1. Результати роботи обговорюються спільно, учасники інших груп можуть робити доповнення. Спільно визначаються основні характеристики ідеального педагога

Інформаційне повідомлення «Особливості професійної спрямованості особистості педагога»   

Американський психолог Абрахам Маслоу вважає: для того, щоб людина повноцінно прожила своє життя, вона повинна задовольняти 5 потреб - нижчі і вищі: 

 самоактуалізація здібностей, талантів

  повага: визнання й оцінка;

 любов і прив'язаність;

 безпека;

 фізіологічні потреби.

 Якщо звузити цей погляд до життя в професії, то щаслива людина та, якій професія дає задоволення цих потреб. Самореалізація є, звичайно, явищем  індивідуальним. Самореалізація в професії вчителя - теж. Але можливе виділення 4-х основних типів самореалізації педагогів, залежно від складу особистості. Умовно назвемо їх: Організатор, Предметник, Комунікатор, Інтелігент.

Для організатора важливо реалізувати свою потребу в лідерстві, домінуванні, розкрити свої якості вольової, сильної, вимогливої, енергійної людини. Йому легко вдається організувати позакласні заходи,він уміє пробудити в учнів дух колективної зацікавленості, ділового співробітництва, відповідальності.

Вчитель-предметник реалізує свій інтелект, глибоке знання свого предмета. Він поважає інтелект і виховує його в учнів засобами свого предмета. Це професійно компетентна і творча людина, віддана своєму фахові. Для нього виховувати - це навчати, зацікавлювати предметом.

Вчитель-комунікатор реалізує в професії потребу в спілкуванні. Йому цікаві люди, він завжди в курсі проблем їхнього особистого життя. Він доброзичливий, співчутливий, привабливий, високоморальний. Його вплив на дітей, насамперед емоційний, через пошук шляхів сумісності з учнем, через особистий контакт. Йому легко зрозуміти особистість учня в цілому, він товаришує з ним.

Вчитель-інтелігент реалізує в професії свою потребу в духовності, високоморальності та вихованні цих якостей у дітей. Це людина з високою загальною культурою, високим рівнем інтелекту, високими моральними якостями, постійними духовними пошуками. Його вплив глибоко просвітницький. Він виховує собою, власним прикладом.   Звичайно, не можна говорити, що якийсь тип кращий чи гірший. Кожен має свої переваги й недоліки, кожен необхідний. Кожен учитель через особливості своєї професії виступає і як предметник, і як комунікатор, і як організатор, і як інтелігент. Ми говоримо про особисті особливості, які дають можливість із меншими затратами сили й часу здійснювати якусь із цих функцій.

Моделювання ситуації «Яким повинен бути вчитель»

Директор: кожна людина має свій стиль роботи. Тож і в учительській діяльності вирізняються різні стилі. Є вчителі, які досконало знають матеріал, уміють його пояснити, оперують термінами, цифрами, їх цікаво слухати, проте вони не працюють на розвиток учнів, вони, як експерти, тільки передають інформацію. Це вчителі - експерти.

Є вчителі, які використовують блискучі ефекти, яскраві вправи, їх цікаво слухати, приємно спостерігати за їхньою роботою, але такий учитель працює на себе, він демонструє свої вміння і навички і не працює на розвиток групи. Це вчитель-зірка.

Є вчителі, які не тільки вміють передати нові знання і навички учням, а й допомагають їм зробити узагальнення та висновки, спираючись на їх власний досвід. Це вчителі - фасилітатори. (легкий, зручний)

Запитання до учасників:

– Чому сучасний вчитель повинен поєднувати  в своїй роботі всі стилі?

 Директор: Сучасному вчителю необхідні гнучкість і нестандартність мислення, вміння адаптуватися до швидких змін  у суспільстві. А це можливо лише за умови високого рівня професійної компетентності, наявності розвинених професійних здібностей. У Концепції нової української школи сказано: «Школа українська буде успішна, якщо в неї прийде успішний учитель. Він –успішний учитель та фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає »

Інформаційне повідомлення   «Поняття професійної компетентності  педагога та його складові в умовах сучасної школи»

Поняття "компетентність" (лат. competens - відповідний, здібний) означає коло повноважень будь-якої посадової особи чи органу; володіння знаннями, досвідом у певній галузі. Під професійною компетентністю педагога розуміють особистісні можливості учителя, які дозволяють йому самостійно й ефективно реалізовувати цілі педагогічного процесу. Для цього потрібно знати педагогічну теорію, уміти застосовувати її в практичній діяльності. Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Зміст психолого-педагогічних знань визначається навчальними програмами. Психолого-педагогічна підготовленість складається із знань методологічних основ і категорій педагогіки; закономірностей соціалізації і розвитку особистості: суті, цілей і технологій навчання та виховання; законів вікового анатомо-фізіологічного і психічного розвитку дітей, підлітків, юнацтва. Вона є основою гуманістично орієнтованого мислення педагога. Психолого-педагогічні і спеціальні (з предмета) знання є необхідною, але недостатньою умовою професійної компетентності. Практичне розв'язання педагогічних завдань забезпечують уміння і навички, передумовою яких є теоретико-практичні і методичні знання.

Педагогічні уміння - це сукупність послідовно розгорнутих дій, що грунтуються на теоретичних знаннях. Частина цих дій може бути автоматизованою (навички).

Через педагогічні уміння розкривається структура професійної компетентності педагога.

Вправа.  Визначити ключові компоненти педагогічної компетентності.

  Основні компетентності педагога

 Сучасний педагог повинен володіти такими  професійними компетентностями:

   соціальна компетентність:  здатність проектувати стратегії свого життя, індивідуумів, різних соціальних груп відповідно до усталених норм і правил соціальної взаємодії (виявляти ініціативу, регулювати міжособистісні,

групові відносини; долати конфлікти тощо);

 загальнокультурна компетентність: полягає в культурі міжособистісних відносин, толерантності, знанні та використанні рідної та іноземних мов, застосуванні методів самовиховання, сприянні розвитку творчості, інноваційного мисленнята підприємництва, формуванні гуманістичного світогляду, визначенні духовно-ціннісних орієнтирів, моральних і етичних принципів особистості; розумінні вагомості навчання  впродовж життя; 

уміння вчитись: здатність уявляти, прогнозувати, досягати ре-зультатів діяльності; знати й застосовувати прийомисмисло-вого групування матеріалу, впорядковувати та відтворювати інформацію, вміти перетворювати інформацію на спосіб діяльності, сприймати та опрацьовувати матеріал, залежно від мети діяльності, формувати узагальнення, критичні судження та оригінальні думки, моделювати, комбінувати, доповнювати, перетворювати, інтегрувати способи перевірки й контролю власної діяльності, оцінювати навчальні дії учнів;

   інформаційна компетентність: здатність педагога орієнтуватись в інформаційному просторі, використовувати технічні та мультимедійні засоби, володіти й оперувати інформацією відповідно до професійних потреб, оцінювати досягнутий результат; 

  науково-методична компетентність: поінформованість у сфері освітніх інновацій, інтерактивного навчання,  використання інформаційних освітніх технологій моніторингу та управління освітніми процесами;

   комунікативна компетентність: об'єктивне сприйняття партнерів по взаємодії, знаходження адекватного стилю й тону спілкування, урахування індивідуальних особливостей, вміння активно слухати, вільно володіти вербальними, невербальними, комп'ютерними засобами комунікації; 

  здоров'язберігаюча компетентність: культура здорового способу

життя (підтримка власного духовного здоров'я,  фізичної форми),

поінформованість у способах психологічного захисту й підтримки; 

налаштованість на саморозвиток і самовдосконалення:  потреба і готовність до самоосвітньої діяльності, творчого самовдосконалення впродовж життя через осмислення досягнутих результатів і самостійний вибір нових цілей і завдань.

Педагогічна компетентність є динамічним феноменом,  систематичне оновлення якого зумовлене змінами суспільства, стратегічних орієнтирів освіти, проблемами, що випливають із особистого досвіду і специфіки діяльності кожного педагога. 

Вправа «Глосарій»

Пропоную  вам    словникову роботу.    Спільно розкриємо  значення компетентностей за допомогою цієї  вправи.  Діти люблять складати пазли. Я пропоную їх учням   для цікавого і легкого вивчення словникових слів. Потрібно лише вирізати та роздрукувати, а далі виконувати із ними різні завдання: скласти, прочитати, переписати…

Кожній групі дається  набір пазлів з термінами та їх визначеннями.

Завдання учасників: поєднати терміни та їх визначення (компетентності та їх значення).

Шляхи формування та вдосконалення професійної компетентності вчителя:

  • самоосвітня діяльність;
  • вивчення, апробація та впровадження інноваційних освітніх технологій;
  • дослідницько-пошукова діяльність;
  • практично-експериментальна робота;
  • кооперативна проектна творча діяльність;
  • науково-методична робота.

Вправа “Дерево підсумків”

Мета: з`ясувати реалізацію очікуваних результатів. Очікування: отримати зворотній зв'язок від учасників тренінгу.

Ресурсне забезпечення: ватман з малюнком дерева, клейкі стікери у формі яблука, ручки.

Хід вправи: Директор пропонує зробити аналіз заняття. Роздає стікери-яблука, де учасники записують свої емоції від заняття, чи справдились їхні очікування. Відповіді мають бути лаконічними, поради – дієвими та конкретними. Записана інформація промовляється.

Директор: Наше заняття добігає до кінця. Завершити його я хочу вправою «Тепло наших рук».

Пропоную вам стати в коло,  потиснути колегам руки й коротко висловити особисті побажання, які починатимуться з вислову «У вашій професійній діяльності я бажаю…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку