Педрада "Я-сучасний учитель"

Про матеріал
Матеріал допоже заступникам директорів з навчально-виховної роботи у формі гри визначити основні вимоги до сучасного уроку та визначити його ключові етапи.
Перегляд файлу

Тема. “Я - сучасний учитель»

Завдання:

  • визначити основні вимоги до сучасного уроку;
  • визначити ключові етапи уроку.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, дидактичний матеріал  «Методична скарбничка»

ХІД ЗУСТРІЧІ

Доброго дня, шановні колеги! Сьогодні зібралися тут не просто вчителі, а педагоги з великої літери, бо вчителі української мови – це рушійна сила освітнього закладу. Саме з вас розпочинаються інновації в освіті. Для нас важливо оволодіти новими знаннями та уміннями, не стояти на місці.

З уроку починається освітній процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках.

Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення. 

       Сучасний  урок  вже  не  можна  уявити  собі  без  новітніх  технологій. 

Кожен учитель шукає стежки до душ дітей, щоб завоювати в них довіру й викликати інтерес до оволодіння знаннями й виховання в собі найкращих людських рис. Наше завдання на сьогодні: відпочити від проведення уроків, поділитися одне з одним своїми здобутками і взяти хоча б щось у свою «Валізу знань». 

Вправа  «Методична  скарбниця»

Мета:  популяризувати  досвід  роботи  вчителя.

Час іде, з’являються нові методи і форми роботи. Але нове не виникає на голому місці й навіть не кожного дня. Це – безперервний пошук, на мою думку, постійна імпровізація вчителя. Постійний пошук відповіді на запитання: «Як зробити урок цікавим і доступним?» Сучасна методична література пропонує безліч нових форм роботи на уроці, які можна «побачити по-своєму». Зараз я пропоную вам записати на картці форми і методи, які найбільше полюбляєте у свїй роботі.

Ми їх прикріпимо на «Дереві головного болю» і спробуємо впровадити у свою роботу. Як зробити урок цікавим і доступним???

Які форми і методи ви використовуєте у свїй роботі?

Проблемне питання: Які  з  поданих  на  «Дереві головного болю» методів  та  форм  роботи ви  взяли  б  до  свого  методичного кошика?

Завдань перед вчителем завжди багато. Я виділила основні з них.(Сайд № )

Як зробити урок змістовним, цікавим та насиченим?

Як пов’язати проблемно-тематичну й емоційну сфери уроку?

Як за короткий термін викласти великий об’єм навчального матеріалу?

Як спланувати компетентнісно-орієнтований урок?

Вибір методів навчання зумовлений:

цілями навчання;

змістом навчального матеріалу та специфікою предметної області;

темпом та терміном процесу навчання;

стилем навчання та рівнем педагогічної майстерності педагога;

дидактичним та матеріально-технічним забезпеченням процесу навчання;    

рівнем підготовки учнів.                               

ІІ. Організація  діяльності  учасників

Знайомство. Вправа «Видиранка» 

Мета: сприяти позитивному самооцінюванню, усвідомленню унікальності кожної людини.

На столі лежить папір, заплющіть очі й виконайте  завдання: зігнути навпіл, відірвати правий кутик, зігнути навпіл, відірвати лівий кутик, зігнути навпіл, відірвати правий кутик. Звертають увагу на неповторність кожної видиранки.

Висновок: усі ми різні, але це чудово, бо можемо щось для себе запозичити один в одного.

IMG_256

Давайте визначимо своє ставлення  до життя та професії

Інструкція. Уявіть, що ви подумки здійсните прогулянку лісом, де з вами може статися все що завгодно. Уважно слухайте, і все, що уявили, запишіть.

1. Отже, ви йдете лісом. Який це ліс: світлий чи темний, рідкий чи просторий, чистий чи густий? Ідете ви стежкою чи самі прокладаєте шлях? Запишіть.

2. Ви зустрічаєте перешкоду у вигляді заростей чагарнику. Що робитимете? Запишіть.

3. У лісі ви натрапили на хатинку. Розгляньте й опишіть, який вигляд вона має. Увійдіть до хатинки. Що ви там побачили? Що ви робитимете в хатинці? Запишіть.

4. У лісі вам зустрівся вовк. Опишіть свої дії під час зустрічі зі страшним вовком.

5. А тепер ви вийшли до озера. Що ви робитимете біля водойми? Запишіть.

 

Обробка отриманих даних.

1. Ліс, як відомо, - це суспільство, соціальне середовище, у якому живе людина. Характеристика лісу — це сприйняття і ставлення людини до цього середовища. Якщо страху немає перед майбутнім і перед суспільством, то ліс світлий і просторий. Впевненість і відсутність тривожності виявиться у наявності стежки чи дороги. Якщо людина не впевнена в собі, то ліс для неї темний, а стежки вона не бачить. Може бути й таке, що ліс темний, а людина сама прокладає шлях. Це свідчить про невпевненість і острах, але наполегливість і спробу подолати свої страхи.

 

2. Подолання заростей чагарників говорить про вміння переборювати труднощі в реальному житті. Якщо людина йде напролом, то вона сама долає труднощі. Якщо обходить їх — не вміє переборювати або полюбляє створювати їх собі сама.

 

3. Опис хатинки характеризує сприйняття людиною своєї сім'ї. Міцна хата — це гарна сім'я, у якій людині затишно, там вона захищена. Іноді описують багатоповерховий дім. Це свідчить про те, що людині замало уваги, яку приділяють їй у сім'ї. Яка хатинка всередині і як поводиться людина, говорить про стосунки в сім'ї.

Якщо затишно і світло — то в сім'ї все добре. Темні кімнати, бруд свідчать про неблагополуччя, самотність і незахищеність людини.

 

4. Зустріч із вовком і поведінка в цій ситуації говорить про вміння людини переборювати свої страхи. Якщо тікає, то шукає захисту в інших. Якщо намагається вмовити вовка, то заганяє страх всередину себе, тому зростає тривожність.

Використання зброї та спроба перемогти вовка демонструє агресію і злість людини.

 

  1. За поведінкою біля озера можна сказати про ставлення людини до життя. Якщо в озеро спробували ввійти, замочили ноги або скупалися -активне ставлення до життя; якщо до води підійшли, але не торкнулися її або не підійшли взагалі, це свідчить про певні риси депресії.

Вправа «Конверт проблем»

Сформулюйте на аркуші найбільші проблеми чи почуття страху у роботі з дітьми і покладіть до конверта. Обміняйтесь між групами конвертами. Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і дієвими.

Вправа «Глечик знань»

 Пропоную Вам міні-вікторину. Дайте, будь ласка, відповіді на запитання.

  1. Яка галузь педагогіки досліджує теоретичні основи процесу навчання й освіти? (Дидактика)
  2. Який урок є особливою формою втілення міжпредметних зв'язків на якісно новому рівні (Інтегрований, бінарний)
  3. Поясніть значення слова «інновація». (Нововведення)
  4. Які форми роботи покладені в основу кооперативного навчання? (Робота в парах, у малих групах)
  5. Назвіть два види нетрадиційних уроків-пошуків. (Урок-подорож, екскурсія, диспут, прес-конференція, проблемний семінар)
  6. Що є основою технології ситуативного моделювання? (рольова гра)

 

  1. Для чого потрібна рефлексія на уроці? (Для зворотного зв'язку, обміну думками, ідеями)
  2. Класифікація типів уроків за їх дидактичною метою:

(урок засвоєння нових знань;... (урок формування ЗУН) урок застосування знань, умінь, навичок; урок узагальнення та систематизації;урок контролю, оцінювання знань, умінь, навичок; (комбінований урок).

  1. Чи залежить вибір методів навчання від вікових та індивідуальних особливостей учнів? (Так)
  2. Назвіть форми контролю. (Індивідуальна, фронтальна, групова форми, залік, екзамен)
  3. Що ви враховуєте під час планування д/з? (Співвідношення з обсягом виконаної на уроці роботи, попередження перевантаження, диференційований підхід...)
  4. Основні етапи уроку

 

Вправа «Казковий вернісаж»

А ще вчитель повинен вміти хоча б на декілька хвилин входити в роль учня. Усі ми родом із дитинства. І завжди з ніжністю і любов’ю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка – не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це джерело, що дає творчу наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям.

Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий вернісаж». Кожна група по черзі витягує згортки зі скриньки із описом знайомої всім казки. Група думає над відповіддю, потім зачитує опис казки і свій варіант відповіді.

 

1) У якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре?

                                                                 «Червона шапочка»

2) Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.

                                                               «Рукавичка»

3) Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.

                                                    «Золота рибка;  Про липку та зажерливу бабу»

4) В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.                                         «Коза-дереза»

5) Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал – трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине.

                                                                       «Колобок»

6) Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі.

                                                           «Царівна жаба»

 Таким майстрами, що можуть перевтілюватися в казкових героїв, чарівників, слухачів, є ви, шановні вчителі, а інструментами – наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь й учні, й учителі, досягло гармонії.

Мені імпонує думка  «Ефективно навчати, не зацікавивши, неможливо. Вчитель повинен бути творцем-модельєром кожного етапу спілкування дитини з предметом. Загальновідомий факт: через особистість вчителя дитина або ж любить предмет, або ж залишається байдужою до нього». (З книги Ходанич Л.П., Гнаткович Т.Д., Андрела Л.В. «Урок як форма організації навчання рідної мови: Навчально-методичний посібник для вчителів-словесників»)

     Про урок написана безліч  книг, статей, дисертацій. Міняються цілі  і зміст  освіти, з'являються нові засоби і технології навчання, але  які б не  здійснювалися  реформи, урок  залишається вічною і головною формою навчання. На  нім  трималася традиційна і  стоїть  сучасна школа. Які б новації не вводилися, тільки на уроці, як сотні і тисяч років назад, зустрічаються  учасники освітнього процесу: учитель і учень.

Вправа «Я так хочу»

Яким же має бути сучасний учитель і сучасний урок?

Пропоную вам на хвилинку уявити себе учнями. Якого вчителя ви хотіли б побачити поряд з собою? А на якому уроці ви працювали б із захопленням?

(запишіть на стікерах свої відповіді (за бажанням).

 Вправа «Маю свою думку» (асоціації).

Давайте зараз ми, учителі, підберемо асоціації на кожну букву зі слова «урок» (висловлювання записуються поряд з буквою).

У- УДОСКОНАЛЕННЯ, УМІННЯ, УСПІХ, УНІКАЛЬНІСТЬ,

     УПРОВАДЖЕННЯ, УНІВЕРСАЛЬНІСТЬ

Р- РОЗВИТОК, РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ, РОБОТА, РЕАЛІЗАЦІЯ, РИЗИКИ,

     РАДІСТЬ

О- ОПТИМІЗМ, ОБДАРОВАНІСТЬ, ОЧІКУВАННЯ, ОПТИМАЛЬНІСТЬ,

     ОРІЄНТАЦІЯ НА ОСОБИСТІСТЬ

К-  КОМПЕТЕНТНІСТЬ, КРЕАТИВНІСТЬ, КОМУНІКАЦІЯ, КОРЕКЦІЯ

Озвучимо і порівняємо ваші записи. От ми і  визначили основні риси сучасного уроку. До вашої уваги пропонується загальна картина сучасного уроку. (Сайд №  )

Вправа «Велике коло»

Пропоную вам відповісти на такі питання:

1. Коли вчителю нецікаво учити? (відповіді записують на стікерах та кріплять їх  біля «зображення» вчителя)

2. Коли учню нецікаво вчитися? (відповіді записують на стікерах та кріплять їх  біля «зображення» учня)

Якщо відповіді на ці питання є – необхідно щось змінювати в навчальній роботі, потрібні інновації та сучасний урок!

Урок – це основна структурна одиниця освітнього процесу. В системі особистісно орієнтованого  навчання  суттєво змінюється   режисура уроку. Тому і виникла об’єктивна потреба  модифікувати  традиційний  урок у напрямі  індивідуалізації педагогічної взаємодії вчителя і класу і оптимізації навантаження   на учня. Урок уже став іншим щодо його культурного наповнення, соціально- емоційної  тональності, впливу на індивідуальний розвиток особистості. Але поряд із цим урок має великі резерви

Його можливості використовуються ще не повною мірою. На уроках як основна, але не єдина організаційна форма навчання можуть і повинні використовуватись найрізноманітніші форми організації навчальної діяльності учнів, побудованої на принципах гуманізації, демократизації, диференціації та індивідуалізації чи особистісної орієнтації.

Класифікація типів уроків

  Існують традиційні типи уроків і нетрадиційні.

Я вам пропоную порівняти традиційний урок  та сучасний інтерактивний урок.

Ознаки:

Авторитарний стиль керівництва.

Домінування репродуктивної діяльності учнів.

Відсутність самоосвіти та саморозвитку

Орієнтація на середнього учня.

Спілкування між учнями в навчальній роботі відсутнє.

Відсутні умови для прояву індивідуальних здібностей учнів.

Основною формою організації навчального процесу є урок.

Спрямований на формування особистості учня.

Співробітництво між учителем та учнями.

Має місце спілкування між учнями в навчальній роботі.

Мають місце нестандартні уроки: подорож, семінар, конференція.

Створюються умови для розвитку індивідуальних здібностей учнів.

Має місце співнавчання, взаємонавчання  (колективне, групове, навчання у співпраці).

Вчитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання.

 

Назріла об’єктивна потреба модифікувати традиційний урок у напрямі індивідуалізації педагогічної взаємодії вчителя і класу і оптимізації навантаження на учня. Зробимо порівняння деяких параметрів традиційного уроку і уроку із застосуванням інноваційних технологій

Модифікація cучасного уроку (слайд)

 

 

+  індивідуалізація педагогічної взаємодії

 

 

 

 

Традиційний урок

(вербально-теоретичне навчання)

+  оптимізація навантаження на учня

 

+  впровадження інтерактивних технологій

=  інноваційний урок

Вправа “Оплески” (5 хв)

Втомлися? Давайте перепочинемо. Підніміться, будь ласка, ті, хто... (по черзі зачитує твердження 1-10, зміст тверджень повинен відповідати позитивним якостям та ознакам педагога). При виході окремих учасників всі присутні їм аплодують.

  1.   ...хто працює в школі більше 10 років.
  2.   ..хто в цьому році підвищує свою кваліфікацію.
  3.   ..хто передплачує фахові видання.
  4.   ..хто любить читати художню літературу
  5.   ...хто легко встановлює контакт з учнями.
  6.   ..хто у колективі має друзів.
  7.   ..хто має педагогічне звання.
  8.   ..хто володіє навиками роботи на ПК..
  9.   .. хто любить свою роботу.

 

Пропоную вам вправу «Повітряні кульки»

Кожному із вас хоча б раз в житті доводилося надувати повітряну кульку. Уявіть, що зараз вам необхідно це зробити. Робимо глибокий вдох носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.

А – добре впливає на організм

Є – впливає на щитоподібну залозу

І   – впливає на мозок, очі. Ніс, вуха

О  – впливає на серце, легені

В  – впливає на органи, розташовані в області живота

Я  – впливає на роботу всього організму

М  – впливає на роботу всього організму

Х  – допомагає очищенню організму

ХА – допомагає підвищити настрій.

Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де діти вчаться здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться висловлювати свою думку і доводити її.

Для сучасного уроку характерними ознаками є:

   варіативність і гнучкість структури уроку;

   спрямованість уроку на особистість учня;

   оптимізація форм роботи на уроці;

   формування найважливіших компетентностей учнів;

   співпраця вчителя і учня.

Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх, - ві повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватись.

Вправа «Сходинки до вдосконалення»

Створення освітніх маршрутів - це справа кожного вчителя. Зараз ми з вами спробуємо створити наші спільні «сходинки до вдосконалення». Кожна сходинка – це крок до досконалості. Потрібно зобразити себе на тій сходинці, де кожен себе уявляє, відповідно до своїх професійних досягнень. На нижніх сходинках потрібно означити словами вже досягнуте, а на верхніх – те, чого прагнете досягнути.

лайд№   )

Змінилися риси сучасного учителя. Постійно змінюються методи та засоби навчання. Щоб не відставати, йти в ногу з часом, нам потрібно завжди удосконалюватися.

«Не можна людину навчити на все життя,

Її можна навчити вчитися все життя»    (Дені Дідро)

Вправа «Займи позицію»    Завдання для кожної групи:

 Виявити суб’єктивні чинники, які впливають на ефективність сучасного уроку.

1.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учня.

2.Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учителя.

 

 Підведення підсумків роботи

Давайте разом складемо  рекомендації  щодо проведення сучасного уроку:

  1. Спрямовувати урок на основне – гуманізацію і генералізацію навчання.
  2. Дотримуватися варіативності і гнучкості структури уроку.
  3. Спрямовувати урок на особистість учня.
  4. Сприяти максимальному засвоєнню учнями  матеріалу на уроці
  5. Усі види учнівської діяльності повинні бути направлені на розвиток мислення, активності, самостійності.
  6. Оптимізувати форми роботи на уроці з використанням активних та інтерактивних методів навчання.
  7. Демократизувати  шкільне  навчання ( урок проводиться не для учнів, а разом із ними).
  8. Враховувати вікові та індивідуальні особливості учнів.
  9. Заохочувати прагнення учнів знаходити свій спосіб роботи з навчальним матеріалом.
  10.  Дотримуватися педагогічної етики, психологічного такту і культури мови.

     Рефлексія

Дорогі педагоги! Настав  час  підведення  підсумків  нашої зустрічі.

Вправа «Ми можемо бути письменниками»

Вид діяльності – читання.

Об’єднати учасників у три групи ( шляхом пори року).

Кожна група отримує конверт із набором речень ( у всіх груп однакові).

Речення необхідно скласти в логічній послідовності, щоб отримати змістовне оповідання. Представник групи презентує розповідь.

Конверти з реченнями:

Його серце тьохнуло.

Було дуже пізно.

Десь загавкав пес.

Чи має щось сенс у житті?

Він узяв її за руку.

Місяць немов великий апельсин.

Потяг рушив.

Він поглянув на неї.

Ця зустріч остання.

Легкий вітерець доносив схвильований шепіт.

Почулося скреготання заліза.

Пролунав постріл.

Він зрозумів, що тільки вона могла зробити його щасливим.

Її очі були заплющені.

Висновок: у кожній команді буде власне оповідання. Зазвичай звучить питання: а як правильно? Люди звикли діяти відповідно до усталених стереотипів, які створили інші люди. Тут немає правильного чи неправильного оповідання, кожна група мала свою логіку, якою користувалася. Кожен у групі розуміє цю логіку. Ми вчимося приймати і поважати думку інших, адже кожен має право на її висловлення, а думка – на існування. Ми всі різні, але , разом з тим, і чимось схожі.

 

Завершити роботу хочу легендою.

Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити своє місто. Але ж і воно велике. Тоді вирішив змінити свою родину. Але і родина в нього така велика, - одних діток десяток. Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе. Тож не бійтеся змінювати себе.

     Я дякую всім вам за активну та результативну роботу. Бажаю, щоб ваша праця приносила лише радість та позитивні результати. Робіть усе з любюв'ю. адже усе, що робиться з любов'ю, приречене на успіх.

 

docx
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
3425
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку