Презентація, що розкриває принципи переходу від початкової до базової школи, аналізує основні проблеми та способи їх вирішення при переході здобувачів освіти з одного рівня на інший.
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИДержавний стандарт визначає мету та принципи освітнього процесу в закладах базової середньої освіти, дає загальну характеристику змісту навчання, пояснює вимоги до обов’язкових результатів навчання та орієнтири для їхнього оцінювання. Документ було затверджено 30 вересня 2020 року.
Номер слайду 3
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИОСВІТНІ ГАЛУЗІ У Державному стандарті немає поділу на предмети, натомість є освітні галузі – це означає, що розробники освітніх та навчальних програм зможуть як втілювати певну навчальну галузь через окремий предмет, так і комбінувати їх для інтеграції. Галузімовно-літературна,математична,природнича,технологічна,інформатична,соціальна і здоров’язбережувальна,громадянська та історична,мистецька,Фізична культура.
Номер слайду 4
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИКЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІУ документі чітко окреслено ключові компетентності, якими мають оволодіти школярі після закінчення кожного з двох циклів – адаптаційного (5-6 класи) і базового предметного навчання (7-9 класи). Перелік основних компетентностей виглядає так: вільне володіння державною мовою,здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами,математична компетентність,компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій,інноваційність,екологічна компетентність,інформаційно-комунікаційна компетентність,навчання впродовж життя,громадянські та соціальні компетентності,культурна компетентність,підприємливість і фінансова грамотність.
Номер слайду 5
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИНАСКРІЗНІ ВМІННЯНаскрізні вміння формуються на всіх інтегрованих курсах або предметах. Вони є спільними для всіх компетентностей. Перелік наскрізних умінь:читати з розумінням,висловлювати власну думку усно і письмово,критично та системно мислити,діяти творчо,виявляти ініціативність,здатність логічно обґрунтувати позицію,конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики,приймати рішення, розв’язувати проблеми.
Номер слайду 6
Напрямки наступності між початковою та середньою освітою
Номер слайду 7
Основні проблеми переходу між освітніми рівнями
Номер слайду 8
Ознаки успішної адаптації п'ятикласника
Номер слайду 9
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Недостатня наповненість уроку навчальним матеріалом, повільний темп уроку, відсутність матеріалу для сильніших учнів, великий об'єм і складність домашнього завдання. З кожним уроком збільшувати обсяг матеріалу і темп навчання; давати додаткові завдання сильним учням; складніші завдання виконувати у школі, а додому задавати легші. Недостатньо організований початок та закінчення уроку, виділення додаткового часу на виконання письмових перевірочних робіт, а тому діти не привчаються швидко включатися в роботу , швидко та ефективно працювати. Привчити до роботи на уроці по дзвінку, швидко включатися в роботу, не давати окремим дітям додаткового часу на виконання контрольних робіт, закінчувати урок також по дзвінку.
Номер слайду 10
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Стійка звичка в дітей до надмірної допомоги батьків під час виконання домашніх завдань, творчих робіт. Пояснити батькам четвертокласників, що їх надмірна допомога наносить шкоду інтелектуальному розвитку дитини. Включення в уроки завдань, що контролюють ступінь самостійності школярів у виконанні домашніх завдань. Бідність арсеналу і одноманітність методів навчання, невідповідність методичного багажу вчителя реальним навчальним можливостям дітей. Поширення кращого досвіду успішного навчання дітей із застосуванням інноваційних методів і технологій навчання.
Номер слайду 11
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Пасивність більшості учнів у процесі навчання. Використання форм і методів організації знань, що вимагають від кожного учня активної та усвідомленої участі. Недостатньо сформоване уявлення учнів про відмінність в усній відповіді “з місця” чи відповідь “біля дошки” . Учителям- предметникам спільно з учителями початкової школи визначити вимоги до відповіді учня і поступово роз'яснювати дітям ці вимоги, враховувати їх, оцінюючи відповіді в 4-му класі.
Номер слайду 12
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Звичка в дітей одержувати похвалу чи оцінку за будь-якій найменші, короткі або необґрунтовані відповіді. Добиватися від дітей розгорнутих, повних відповідей, чіткої і грамотної мови; не допускати не обґрунтованих оцінок. Збіднена мова вчителя, відсутність динаміки у використанні лексики від 1-го до 4-го класу, уникання наукових термінів і понять. Проведення окремих уроків у початковій школі разом із учителями середніх класів. Обговорення суміжних предметів вчителів початкових класів їз учителями предметниками.
Номер слайду 13
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Створення вчителем і батьками в кінці 4 –го класу психологічного бар'єру - настороженого очікування труднощів навчання в 5 –му класі. Знайомство батьків і дітей зі своїми майбутніми вчителями вже у 4 – му класі різноманітними способами.
Номер слайду 14
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Загально-дидактичні Проблема Шляхи розв'язання. Недостатня техніка читання, значні проблеми в розумінні тексту через збіднений лексичний запас у частини дітей, невміння ділити текст на смислові частини та аналізувати його. Постійно пропонувати учням завдання на перевірку знань і розуміння термінів, понять: вести словнички термінів, читати в голос, і аналізувати умови завдань. Недостатня швидкість письма, нечіткий почерк у значної частини дітей. Рекомендувати вправи для розвитку м'язів кисті руки, відповідну ручку продовжити стежити за правильністю написання букв і цифр.
Номер слайду 15
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Загально-дидактичні Проблема Шляхи розв'язання. Нестійкість уваги, слабо розвинена пам’ять у багатьох дітей. На уроках і вдома пропонувати обчислення ланцюжків, виконувати різноманітні вправи на тренування уваги і пам'яті. Недостатня тренованість довготривалої механічної пам'яті. Практикувати письмове опитування правил, пропонувати для запам'ятовування не лише віршовані, а й прозаїчні тексти.
Номер слайду 16
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Загально-дидактичні Проблема Шляхи розв'язання. Елементи псевдонаукових визначень, понять у процесі навчання, невміння відокремлювати істотне від неістотного. Своєчасно вводити наукові поняття , практикувати вправи на класифікацію, знаходження істотних ознак. Відсутність в учнів звички звертатися до енциклопедій, довідників, словників, науково-популярної і додаткової навчальної літератури. Використовувати в класі довідкові видання, пропонувати учням завдання по роботі з додатковою літературою.
Номер слайду 17
Алгоритм впровадження наступності між початковою та основною школою