ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИДержавний стандарт визначає мету та принципи освітнього процесу в закладах базової середньої освіти, дає загальну характеристику змісту навчання, пояснює вимоги до обов’язкових результатів навчання та орієнтири для їхнього оцінювання. Документ було затверджено 30 вересня 2020 року.
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИОСВІТНІ ГАЛУЗІ У Державному стандарті немає поділу на предмети, натомість є освітні галузі – це означає, що розробники освітніх та навчальних програм зможуть як втілювати певну навчальну галузь через окремий предмет, так і комбінувати їх для інтеграції. Галузімовно-літературна,математична,природнича,технологічна,інформатична,соціальна і здоров’язбережувальна,громадянська та історична,мистецька,Фізична культура.
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИКЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІУ документі чітко окреслено ключові компетентності, якими мають оволодіти школярі після закінчення кожного з двох циклів – адаптаційного (5-6 класи) і базового предметного навчання (7-9 класи). Перелік основних компетентностей виглядає так: вільне володіння державною мовою,здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами,математична компетентність,компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій,інноваційність,екологічна компетентність,інформаційно-комунікаційна компетентність,навчання впродовж життя,громадянські та соціальні компетентності,культурна компетентність,підприємливість і фінансова грамотність.
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИНАСКРІЗНІ ВМІННЯНаскрізні вміння формуються на всіх інтегрованих курсах або предметах. Вони є спільними для всіх компетентностей. Перелік наскрізних умінь:читати з розумінням,висловлювати власну думку усно і письмово,критично та системно мислити,діяти творчо,виявляти ініціативність,здатність логічно обґрунтувати позицію,конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики,приймати рішення, розв’язувати проблеми.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Недостатня наповненість уроку навчальним матеріалом, повільний темп уроку, відсутність матеріалу для сильніших учнів, великий об'єм і складність домашнього завдання. З кожним уроком збільшувати обсяг матеріалу і темп навчання; давати додаткові завдання сильним учням; складніші завдання виконувати у школі, а додому задавати легші. Недостатньо організований початок та закінчення уроку, виділення додаткового часу на виконання письмових перевірочних робіт, а тому діти не привчаються швидко включатися в роботу , швидко та ефективно працювати. Привчити до роботи на уроці по дзвінку, швидко включатися в роботу, не давати окремим дітям додаткового часу на виконання контрольних робіт, закінчувати урок також по дзвінку.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Стійка звичка в дітей до надмірної допомоги батьків під час виконання домашніх завдань, творчих робіт. Пояснити батькам четвертокласників, що їх надмірна допомога наносить шкоду інтелектуальному розвитку дитини. Включення в уроки завдань, що контролюють ступінь самостійності школярів у виконанні домашніх завдань. Бідність арсеналу і одноманітність методів навчання, невідповідність методичного багажу вчителя реальним навчальним можливостям дітей. Поширення кращого досвіду успішного навчання дітей із застосуванням інноваційних методів і технологій навчання.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Пасивність більшості учнів у процесі навчання. Використання форм і методів організації знань, що вимагають від кожного учня активної та усвідомленої участі. Недостатньо сформоване уявлення учнів про відмінність в усній відповіді “з місця” чи відповідь “біля дошки” . Учителям- предметникам спільно з учителями початкової школи визначити вимоги до відповіді учня і поступово роз'яснювати дітям ці вимоги, враховувати їх, оцінюючи відповіді в 4-му класі.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Звичка в дітей одержувати похвалу чи оцінку за будь-якій найменші, короткі або необґрунтовані відповіді. Добиватися від дітей розгорнутих, повних відповідей, чіткої і грамотної мови; не допускати не обґрунтованих оцінок. Збіднена мова вчителя, відсутність динаміки у використанні лексики від 1-го до 4-го класу, уникання наукових термінів і понять. Проведення окремих уроків у початковій школі разом із учителями середніх класів. Обговорення суміжних предметів вчителів початкових класів їз учителями предметниками.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Організаційно-психологічні Проблема Шляхи розв'язання. Створення вчителем і батьками в кінці 4 –го класу психологічного бар'єру - настороженого очікування труднощів навчання в 5 –му класі. Знайомство батьків і дітей зі своїми майбутніми вчителями вже у 4 – му класі різноманітними способами.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Загально-дидактичні Проблема Шляхи розв'язання. Недостатня техніка читання, значні проблеми в розумінні тексту через збіднений лексичний запас у частини дітей, невміння ділити текст на смислові частини та аналізувати його. Постійно пропонувати учням завдання на перевірку знань і розуміння термінів, понять: вести словнички термінів, читати в голос, і аналізувати умови завдань. Недостатня швидкість письма, нечіткий почерк у значної частини дітей. Рекомендувати вправи для розвитку м'язів кисті руки, відповідну ручку продовжити стежити за правильністю написання букв і цифр.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Загально-дидактичні Проблема Шляхи розв'язання. Нестійкість уваги, слабо розвинена пам’ять у багатьох дітей. На уроках і вдома пропонувати обчислення ланцюжків, виконувати різноманітні вправи на тренування уваги і пам'яті. Недостатня тренованість довготривалої механічної пам'яті. Практикувати письмове опитування правил, пропонувати для запам'ятовування не лише віршовані, а й прозаїчні тексти.
Проблеми наступності та шляхи їх розв'язання. Загально-дидактичні Проблема Шляхи розв'язання. Елементи псевдонаукових визначень, понять у процесі навчання, невміння відокремлювати істотне від неістотного. Своєчасно вводити наукові поняття , практикувати вправи на класифікацію, знаходження істотних ознак. Відсутність в учнів звички звертатися до енциклопедій, довідників, словників, науково-популярної і додаткової навчальної літератури. Використовувати в класі довідкові видання, пропонувати учням завдання по роботі з додатковою літературою.