Педраду вітають учні 5В класу с композицією вчителя 4В класу.
Словник
На екрані
Фото учнів 4А, 4Б, 47В класів
Класні керівники 4х класів вручають паспорти класним керівникам 5х класів.
Тема педради «Дорога в 5 клас: особливості, труднощі, проблеми у наступності »
ОСОБЛИВОСТІ ПЕРІОДУ АДАПТАЦІЇ.
Відомо, що результати освіти великою мірою залежать від налаштованості дітей на навчання. А для її появи велике значення має успішність адаптаційного періоду – входження дітей у робочий ритм після тривалих літніх канікул. Педагоги в змозі допомогти дітям подолати цей період. Але для цього необхідно враховувати його особливості. Адаптаційний період умовно можна поділити на 2 етапи :
Перший – час ейфорії. Діти зустрічаються після тривалої розлуки, у них багато вражень, якими вони прагнуть поділитися. Всі відчувають прилив нових сил. Цьому етапові притаманний високий рівень психологічного комфорту. У цей час більшість учнів легко сприймає нові завдання й вимоги школи. Період ейфорії триває перші два тижні вересня. А далі позитивна налаштованість зазвичай знижується. І доволі стрімко. На школу накочується рутина повсякдення, літній запас позитивних емоцій вичерпується. Учні приступають до вивчення нового матеріалу.
Другий етап теж триває два тижні. А далі настає період стабільності: узгоджено розклад, усі ролі розподілено, з’ясовано вимоги. Вчитель уже має уявлення про свій клас. Відбулися перші збори, встановлено певні контакти з батьками.
Прорахунки, допущені в період адаптації, можуть проявитися у стійкій низькій успішності, проблемах поведінки, частих захворюваннях. При цьому необхідно розуміти, що все це – ознаки загальної шкільної дезадаптації, які можуть бути супутніми не лише початку навчального року.
Очевидно, що успіх адаптації залежить від здатності педагогів брати до уваги індивідуальні особливості дітей. Безумовно, у великій школі зробити це не просто.
Для слабких учнів адаптаційний період може відбуватися під знаком «Я починаю нове життя.» Це шанс перегорнути сторінку й виявити себе з кращого боку. Завдання педагога – підвести дітей до бачення цієї перспективи. Звичайно, робити це слід не прямо, а стиха, тактовно, у неформальних бесідах.
Окрім індивідуальних росходжень слід брати до уваги вікові особливості, а також специфіку різних етапів шкільного життя.
Є класи, які традиційно вважають групами ризику. Скажімо, перший клас. Зрозуміло, чому: для першокласників все нове. Приблизно з тієї ж причину до групи ризику відносять п’ятий і дев’ятий класи. Окрім іншого перший і п’ятий класи об’єднує те, що раніше вони були найстаршими в своєму садочку або початковій школі. А тепер опинилися в ролі найменших. І ця різка зміна спричиняє стрес.
Своєрідним « щепленням » від цього стресу може стати попередня профілактична робота. Наприклад, «Программа адаптации детей к средней школе», «Первый раз в пятый класс» автор Е.Г.Коблик.
О программе глазами психологов. «Пятиклассникам в школе и интересно и тревожно: хочется быть активными, умными и независимыми, нужными и успешными; хочется, чтобы новый учитель оценил и увидел всё самое лучшее в них. Но нам, психологам, хочется, чтобы педагоги, уставшие от своего нелегкого труда и поэтому иногда не замечающие ожиданий, проблем детей, принимая на обучение пятиклассников, умели оказывать поддержку своим подопечным. Мы особенно надеемся заинтересовать учителей-предметников, классных руководителей самой постановкой проблемы адаптации пятиклассников к условиям средней школы. Мы думаем, что предлагаемые в этой книге конкретные технологии и упражнения могут быть с успехом использованы в работе педагогов, а также побудить их к творческому осмыслению и поиску собственных путей решения проблемы адаптации детей в школе».
Итак, основная цель данной программы – создать условия, позволяющие каждому пятикласснику как можно легче и радостнее вступить в новый этап школьного обучения; поддержать и развить в детях интерес к знаниям; помочь им общаться с новыми одноклассниками и преподавателями.
Упражнение «Пустой или полный»
Сейчас я покажу вам стакан, наполненный водой до середины. Что вы можете сказать о нем? Одни люди скажут, что он наполовину пустой, а другие – что наполовину полный. И то и другое правда, однако эти высказывания выражают разное отношение к происходящему. Позитивное отношение к фактам и людям лучше, чем критическое. Каждому из нас приятнее, когда в конкретной ситуации (даже в наших ошибках) люди видят хоть что-то положительное. Пусть возникают сложности, но всегда можно найти что-то хорошее. Давайте попробуем увидеть положительные стороны в новой ситуации обучения.
В ходе упражнения дети стараются увидеть плюсы в негативных проявлениях школьной жизни. Например:
●У нас появились новые учителя, у них новые требования, к ним трудно привыкать – зато интересно, узнаешь новых людей.
●Задают много домашнего задания – учишься быть более организованным.
В кінце квітня 2018-2019н.р. ми разом з психологом, класним керівником влаштували заняття для 4Бкл. з цієї програми.
Цели:
Занятие включало.
Приветствие, разминку, упражнение «Прощание с начальной школой», упражнение, способствующее прояснению личной мотивации обучения в средней школе, осознанию своих целей, обсуждение итогов занятия, домашнее задание «портрет в лучах солнца», прощание.
На цьому занятті були присутні вчителі школи. Робилась відеозйомка.
Відеозйомка - демонстрація відеозйомки
Початкову школу розташовано в окремій будівлі, і коли учні приходять у п’ятий клас, вони потрапляють в абсолютно новий, незнайомий світ. І тут, в ігровій формі, займаючись пошуком «скарбів», кл. кер. 5-Б класу, ознайомлює дітей зі школою, діти дізнаються, де розташовані різні кабінети, вчительську, туалети. Вони дізнаються, де можна отримати допомогу в разі якоїсь проблеми. Кл. керівник майбутнього 5-Б кл. та кл. керівник 4-Б кл. організували посвячення учнів 4Б класу у п’ятикласники. У цікавій ігровій атмосфері діти знайомилися з майбутнім класним керівником, відповідали на питання випускників.
Диск посвячення на екран
Оптимізація адаптаційного періоду – завдання не окремих педагогів, а всієї школи. Для успіху необхідно скоординувати та узгодити дії різних шкільних служб. Тому наприкінці серпня ( а треба, щоб на 15.08 всі педагоги були вже на роботі) важливо провести настановні збори та обговорити, як краще забезпечити успішність адаптаційного періоду конкретних дітей ( паралелей класів), заздалегідь познайомити їх з учителями-предметниками.
Нам всім слід пам’ятати, що вчителі так само проживають період адаптації. Доцільно відокремити різні групи вчителів. Наприклад, учителів, котрі випускають одинадцятий клас і беруть п’ятикласників.
Учитель уже кілька років працював зі старшокласниками, а тепер на нього «впали» зовсім маленькі, і яким би досвідченим він не був, усе одно людина почувається не надто впевнено. Точнісінько така сама проблема постає перед учителями, котрі випустили четвертий і беруть перший клас. Специфічні труднощі притаманні не лише початківцям, а й досвідченим учителям.
Існує дуже важлива річ, яка працює на адаптацію дітей і дорослих. Візмимо типову ситуацію: вчитель математики не звернула увагу на те, що дитина написала «зОдача», а вчитель рідної мови виправила літеру в цьому слові. Та ще й зробила зауваження. І як дитині зрозуміти цю ситуацію?
Або, припустимо, один учитель не вимагає, щоб щоденник лежав на столі , а інший вимагає. Один каже пишіть – відступивши 3 клітинки справа, а інший - пишіть як хочете, можете взагалі без полів. Дітей, особливо п’ятикласників, це дуже спантеличує. Вони звикли робити так, як їм каже вчитель.
Уникнути цих проблем допоможуть (на екрані)
Рекомендації вчителям - предметникам у роботі з п’ятикласниками.
Бажаємо успіху!
На екрані
Єдині педагогічні вимоги
У період адаптації ми не вимагаємо максимуму, ознак і не дозволяємо зовсім розслаблятися. Інакше виходить – одним учитель поганий, бо багато дає й питає, а інший – хороший, бо не напружує. Щоб такого поділу не сталося, слід дотримуватися єдиних вимог.
Принцип наступності в навчанні, вихованні та розвитку дитини має велике значення, це одна з найважливіших складових систематичності і послідовності. Актуальність проблеми наступності підтверджується результатами психолого-педагогічної діагностики, яка свідчить про зниження загальної успішності учнів, наявність прикмет дезадаптації у деяких школярів, зниження емоційного благополуччя учнів та їх батьків.
Про що необхідно пам’ятати на перехідному етапі?
НА ЕКРАНІ
- Про вікові та індивідуальні особливості учнів.
- Гуманізацію відносин з учнями.
- Вдосконалення самого педагога у процесі роботи.
- Те, що порушення гігієнічних вимог до уроку погіршує здоров’я учнів та педагогів.
- Необхідність підтримання тісного контакту з родиною учня.
Перехід учнів з початкової школи в середню справедливо вважають кризовим періодом. Багаторічні спостереження педагогів свідчать про те, що цей етап завжди пов’язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, що звикли до порядку початкової школи, необхідний час щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. У цей період зовнішні зміни збігаються в часі з початком фізіологічних змін в організмі дітей. Усе це, безумовно, відбивається на успішності.
Оскільки діти за семестр атестуються у грудні, мова буде йти про підсумки первинної адаптації. А результати семестрового оцінювання ми розглянемо на педконсіліумі, який буде проведено у січні 2019 року.
на екрані
Моніторинг якості успішності учнів 5А, 5Б, 5В (на кінець І половини І семестру) в порівнянні з успішністю учнів 4х класів
Перевірка щоденників показала, що в 5А класі зауваження про невиконане домашнє завдання мають 59 учнів, у 5Б класі – 61 учень, у 5В класі – 17 учнів. На це треба звернути увагу, тому що виконання домашніх завдань – резерв якості успішності учнів. Цифри свідчать що виконання домашнього завдання на сьогодні є проблема, і її треба вирішувати як учням, так і вчителям.
(на екрані)
Пропонуємо вам наступні способи стимулювання домашньої роботи учнів:
1. Школьный день заканчивать тогда, когда домашнее задание выполнено.
2. Назначать специальное штрафное время.
3. по материалу домашней работы проводить контрольные работы.
4. Обсуждать с учащимися домашнее задание.
5. Проверять, как записано задание на дом.
6. Начинать выполнять задание вместе с учащимися.
7. Помогать ученикам планировать будущую работу.
8. Оценивать выполненное домашнее задание.
9. Подводить итоги успехов школьников.
10. Выработать систему домашних заданий.
11. Создать поощрения для всего класса.
12. Давать группам учеников общее задание.
13. Проводить собрания, посвященные ситуации с домашней работой в классе.
В учнів 5-х класів змінюється їхнє соціальне оточення (новий склад учителів) і система діяльності (зміст нового ступеня освіти). Зміна умов навчання й виховання ставить вже вищі вимоги до інтелектуального й особистісного розвитку, до рівня сформованості в дітей певних навчальних знань, умінь, навичок.
Діти в школі адаптуються не тільки до своєї соціальної ролі, а й насамперед до особливостей засвоєння знань у нових умовах.
Однією з причин виникнення проблем є нездатність учнів упоратися з великим, порівняно з початковою школою, обсягом домашніх завдань, адаптуватися до вимог учителів - предметників. Зниження успішності учнів 5- х класів викликає тривогу батьків, учителів, адміністрації й самих дітей. Школярі частіше бувають неуважними , дратівливими, можуть неадекватно реагувати на зауваження вчителів, батьків.
Проблеми :
75%-100% высокий,
50%-75% средний,
0-50% низкий
Содержательная характеристика каждого фактора тревожности:
Признаки тревожности:
Как видим уровень тревожности учащихся 5А класса в основном низкий и средний. Три ученика имеют высокий уровень тревожности 80%, а именно: страх не соответствовать ожиданиям окружающих.
Высокий уровень тревожности имеет ученица 5Б класса почти по всем факторам. Два ученика имеют высокий уровень тревожности – фактор «страх самовыражения». 8 учеников имеют высокий уровень тревожности – фактор «страх ситуации проверки знаний». Один ученик имеет высокий уровень тревожности – фактор «низкая физическая сопротивляемость стрессу».
Один ученик имеет высокий уровень тревожности – фактор «переживание социального стресса». Два ученика имеют 100% уровень тревожности фактор «страх самовыражения». Три ученика имеют высокий уровень тревожности – фактор «страх ситуации проверки знаний». Два ученика имеют высокий уровень тревожности – фактор «страх не соответствовать ожиданиям окружающих».
Психологу разом с класними керівниками проаналізувати ситуації та надати допомогу.
Вашій увазі пропонуються моніторинги якості знань учнів 5х класів за результатами контрольних робіт з української, російської мов, читання, математики, які проводилися у вересні, щоб подивитися ступінь забування учнями програмного матеріалу за курс початкової школи.
Діаграми контрольних робіт на екрані.
З початкової школи виростає вся освіта. Зміст самої назви “початкова школа”, “школа 1 ступеня” визначає роль цієї ланки й особливу відповідальність вчителів за якість результатів. Перш за все це пов’язане з тим, що саме в цьому віці поступово провідною формою діяльності стає навчальна. Важливим є й те, що початкова школа – це вік шкільної освіти, багатий на свої ресурси, які треба своєчасно виявити і розвинути.
Розвитку сприяє пластичність психіки молодших школярів, їх готовність до сприйняття нового, природна допитливість, емоційність.
Все це створює унікальні можливості для повноцінного виховання, навчання і розвитку дітей цього віку. Отже, початкова школа – це базис освіти. Фундаментом якісної освіти є перш за все багатокомпонентний зміст початкової освіти та методичні забезпечення.
Гострою залишається проблема наступності. Не достатня увага до реалізації принципу наступності на перехідному етапі впливає на якість знань, рефлексію, може призвести до погіршення здоров’я, бо нові умови навчання у 5-му класі пов’язані з високими вимогами до інтелектуального й особистого розвитку, ступеня сформованості вмінь і навчальних дій.
Рівень розвитку п’ятикласників різний: у одних він відповідає умовам успішності їх подальшого навчання; у інших ледве сягає допустимої межі.
Результати роботи шкільного психолога.
70-79% - критическая черта
80-89% - слабый интеллект
90-108% - нормальный интеллект
109-119% - высокий интеллект
120% и более – сверх высокий интеллект
Таблица данных
ИЗУЧЕНИЯ СЛОВЕСНО-ЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ, УРОВНЯ РАЗВИТИЯ И ОСОБЕННОСТЕЙ ПОНЯТИЙНОГО МЫШЛЕНИЯ,
СФОРМИРОВАННОСТИ ВАЖНЕЙШИХ ЛОГИЧЕСКИХ ОПЕРАЦИЙ
УЧАЩИХСЯ 5-х КЛАССОВ
100—75 баллов — высокий уровень развития;
74—50 баллов — средний уровень развития;
49—25 баллов — низкий уровень развития.
Цей перехідний період може супроводжуватися різного роду труднощами, які виникають не тільки у школярів, але й у вчителів. Для попередження можливих негативних явищ психологу необхідно провести спеціальну роботу з виявлення потенційної “групи ризику” дітей, чиє подальше навчання і виховання пов’язані з суттєвими труднощами.
Класні керівники до кінця грудня 2018 р. заповнять психолого-педагогічний статус учня 5 класу.
Результати цієї роботи ми заслухаємо на педконсіліумі у січні 2019р.
У цей період відбуваються зміни психіки дитини. Засвоєння нових знань, нових уявлень дитини про навколишній світ перебудовує життєве уявлення дітей, які складалися раніше, а шкільне навчання сприяє розвитку теоретичного мислення у доступних дітям цього віку формах.
Завдяки розвитку нового рівня мислення відбувається трансформація всіх інших психічних процесів (за словами Ельконіна, “пам’ять починає мислити, а сприйняття думати” ).
Слід зазначити, що якщо молодший шкільний вік – це вік початкового “ознайомлення” з навчальною діяльністю та її основними структурними компонентами, то наступний етап – це оволодіння самостійними формами роботи, етап розвитку інтелектуальної, пізнавальної активності учнів, яка стимулюється відповідною навчально-пізнавальною мотивацією.
Відомо, що перехід дитини від початкової школи до п’ятого класу нерідко “тягне за собою зниження її навчальних успіхів, погіршення психологічного самопочуття, втрату інтересу до навчання”.
НА ЕКРАНІ
5А клас: 19 учнів Х 22 дні = 418 малюнків.
До школи Після школи
301 <20 321
63 <8 71
54 >28 26
5Б клас: 26 учнів Х 22 дні = 572 малюнків.
До школи Після школи
440 <20 460
110 >30 80
22 <10 32
5В клас: 22 учнів Х 22 дні = 484 малюнків.
До школи Після школи
132 <9 141
328 >11 317
4 = 4
Перевірка щоденників показала, що учні 5А класу за місяць отримали 12 зауважень
Учні 5Б класу отримали 77 різноманітних зауважень.
Учні 5В класу отримали 27 різноманітних зауважень.
У таких випадках вчителі початкової школи схильні перекладати провину на “предметників”, у яких досить благополучні діти стали “ проблемними ” у свою чергу, педагоги середньої ланки мають претензії до початкової школи. Насправді ж п’ятикласники та їхні нові вчителі переживають складний період адаптації.
П’ятий клас –один з визначних етапів у житті людини. Це не просто перехід від одного ступеня до іншого. У початковій школі провідною була пізнавальна діяльність, головні спрямування дитини були зорієнтовані на навчання, для неї біло важливе схвалювання вчителя, батьків за успіхи у навчанні. Було цікаво вчитися, пізнавати нове.
Проблемним на перехідному етапі для п’ятикласників є складність адаптації у відносинах з новими вчителями-предметниками, яка супроводжується часто конфліктами, взаємним незадоволенням. Авторитетний вчитель зникає, а на його місце приходять декілька, кожний із своїми вимогами та підходом. Дитина губиться, і, якщо перші кроки взаємин невдалі, шукають винуватого: частіше вчителя, рідко – себе.
З метою визначення ефективності взаємодії “педагог-учень” було пропоновано учням написати лист-твір першій вчительці.
Витяги з листів до першої вчительки
5А клас
15. Я вчусь гарно. Вас не підводжу.
5Б клас
1. Мені подобаються всі уроки.
2. На уроках все гаразд. У мене є улюблені – математика, англ., укр.. Нові теми вивчати теж цікаво. Усі учителі добрі, ввічливі. Мені гарно у 5-му класі.
3. Мені подобається 5 клас. У нас красива класна кімната. За вікном велике та красиве дерево. Коли виходиш з класу, то почуваєшся як в музеї.
4. Життя в середній школі важке, але мені подобається.
5. Мені подобаються всі предмети.
6. Мені подобається у п’ятому класі. Вчителі гарно відносяться до нас і гарно пояснюють матеріал. Тільки вчителька малювання буває іноді не в настрої.
7. Мені цікаво у 5 класі. У нас з’явилось багато нових уроків.
8. Всі вчителі дуже добрі. Не подобаються уроки трудового навчання і малювання, тому що вчителі суворі. Ми вчимося на 3-му поверсі. Там дуже багато сонця та тепла.
9. У п’ятому класі вчителі всі добрі та справедливі.
10. Мені подобається бути учнем багатьох учителів, але у вас мені подобалось більше.
11. Ми повинні урозуміти, що ми стали дорослими і треба гарно вчитись, як ви нас навчали.
12. Я вчуся у 5-му класі. Мені тут гарно, мені подобаються тут усі вчителі.
13. Пройшов лише місяць, але мені сподобалось у 5-му класі. Дуже цікаво, але я сумую по маленькій кімнаті 4Б класу.
14. А в теперішньому моєму житті ще багато незвичайного, нового – буває, що й не зрозумілого, я не звик, що вчителів багато, що вони міняються. Звичайно, тепер більше часу потрібно на підготовку до занять, але я встигаю і спортом зайнятися і на вулиці побігати.
15. Мені подобається бути п’ятикласником.
5В клас
Проводилась також робота з батьками.
Анкетування батьків.
АНКЕТА ДЛЯ РОДИТЕЛЕЙ
Ф.И.учащегося__________ _________________
Школа №__Класс___Дата рождения__________
Уважаемые родители, просим Вас ответить на приведенные ниже вопросы. Подчеркните тот вариант, который кажется Вам наиболее подходящим к Вашему ребенку.
а) неохотно б) без особой охоты в) охотно, с радостью
а) пока нет б) не совсем в) в основном, да
а) скорее нет, чем да б) не вполне в) в основном, да
а) перед трудностями сразу пасует б) обращается за помощью в) настойчив в преодолении трудностей
Ф.И.О. родителей___________________________________________________
___________________________________________________________________
Своей подписью даю согласие на работу психолога с моим ребенком.
Дата____________________ Подпись_______________
Результати анкетування батьків учнів 5х класів
№ п/п |
Фамилия, имя учащегося |
Результаты анкетирования родителей |
|
|
А-адаптация ВДА- возм. дезадаптац ДА- дезадаптация |
+ДА согласен с работой психолога - НЕТ не согласен |
Для учнів була проведена анкета
1. Які уроки в школі ти вважаєш:
а) найважчими (чому?);
б) найлегшими;
в) найцікавішими та улюбленими?
2. Що ти залюбки робиш після школи?
Проведення такого анкетування дає можливість:
отримати від учнів інформацію про наявність або відсутність у них труднощів під час вивчення окремих навчальних предметів; про особливості викладання предметів різними викладачами; про формування в дітей пізнавального інтересу та мотивації до навчання про ставлення до окремих навчальних предметів і вчителів, про стосунки з учителями.
Отримали наступну інформацію
5А
Найважчі предмети – англійська мова 1 місце(були проблеми у молодчих класах, тому я не розумію), праця (хлопці) 2 місце(багато пишемо), російська мова 3 місце(ми український клас).
Найлегші предмети – перше місце фізкультура, друге – математика, третє праця (дівч.), музика, укр.. літ.
Улюблені предмети –фізкультура 1 місце, математика, етика, зарубіжна літ. – 2 місце, англійська мова і укр. мова – 3 місце.
Залюбки робиш після школи – гуляю, граю на комп’ютері, допомагаю мамі, роблю уроки, читаю, малюю(1).
5Б
Найважчі предмети – математика, англійська мова 1 місце, російська, українська мови 2 місце, малювання, фізкультура 3 місце.
Найлегші предмети – етика, фізкультура, праця
Улюблені предмети – для кожного свій.
Залюбки робиш після школи – гуляю, граю на комп’ютері, допомагаю мамі, роблю уроки, читаю.
5В
Найважчі предмети – природа, математика, англійська, українська мови.
Найлегші предмети – фізкультура, праця, малювання.
Улюблені предмети – для кожного свій.
Залюбки робиш після школи – гуляю, граю на комп’ютері, допомагаю мамі, роблю уроки, читаю.
Педагоги, які працюють з підлітками, та батьки повинні враховувати те, що саме в ці роки відбувається найбільш інтенсивний розвиток моральної свідомості особистості, формуються моральні поняття, а пізнавальна діяльність спрямована на усвідомлення системи стосунків. Підліткам у цей період потрібна кваліфікована допомога у формуванні адекватної самооцінки, самосвідомості, самоповаги, самоконтролю, самоспостереження, самоаналізу для запобігання розвитку різних форм навчальної, соціальної та емоційної дезадаптації, асоціативної та антисоціальної поведінки, психопатій.
Для виявлення дітей, які потребують такої допомоги, і для своєчасного надання їм різнобічної психологічної і педагогічної допомоги й підтримки, крім дослідження – анкетування, було проведено обстеження учнів 5-х класів за методикою «Визначення особистої адаптованості учнів до зовнішнього та внутрішнього світу»(Автор А.В.Фурман)
Визначення особистісної адаптованості школярів.
Моє ставлення |
дуже позитивне |
позитивне |
нейтральне |
негативне |
дуже негативне |
|
І. Школа |
||||
До однокласників |
|
|
|
|
|
До вчителів |
|
|
|
|
|
До класного керівника |
|
|
|
|
|
До навчальних предметів |
|
|
|
|
|
До школи та її вимог |
|
|
|
|
|
|
ІІ Сім’я |
||||
До матері |
|
|
|
|
|
До батька |
|
|
|
|
|
До брата, сестри |
|
|
|
|
|
До бабусі, дідуся та інших родичів |
|
|
|
|
|
|
ІІІ.Вулиця |
||||
До близьких друзів |
|
|
|
|
|
До знайомих і товаришів |
|
|
|
|
|
До батьків друзів |
|
|
|
|
|
До сусідів |
|
|
|
|
|
|
ІV. Власне “Я” |
||||
До своєї поведінки та вчинків |
|
|
|
|
|
До власного “Я” |
|
|
|
|
|
Тест – запитальник розроблено за 4 напрямками: «Школа», «Сім’я», «Вулиця», «Власне Я». Учням потрібно було висловити своє ставлення до довкілля, людей, самого себе. Таким чином ми отримали найповнішу та об’єктивну характеристику на кожного п’ятикласника, яка необхідна для кількісного, якісного та порівняльного аналізу ситуації в 5-х.
На екрані результати досліджень за цією методикою 5А, 5Б, 5В класів.
Аналіз результатів досліджень дає можливість порівняти ситуацію в паралельних п’ятих класах, зробити висновки, розробити рекомендації для класних керівників, учителів, батьків, дітей. Цю роботу продовжить психолог школи, яка повинна визначити оптимальні шляхи розв’язання виявлених проблем та надати допомогу класним керівникам, дітям, учителям і батькам.
Особливо пильної уваги потребують дезадаптовані діти. Тому доцільно запланувати конкретні заходи з поліпшення психологічного клімату, пом’якшення чи усунення психотравмуючих ситуацій у школі та в сім’ї. психолог також має проводити індивідуальне консультування вчителів, учнів, їхніх батьків з питань усунення цих причин.
Можна сказати, що за умови збереження в школі та сім’ї атмосфери доброзичливості, взаємодопомоги прогноз щодо подальшого розвитку дезадаптованих учнів буде хорошим.
Для підвищення ефективності заходів щодо профілактики психогенної шкільної дезадаптації,що особливо яскраво виявляється під час переходу з початкової школи до школи II ступеня доцільно активізувати цю роботу з четвертого класу.
Різні види роботи в цьому напрямку(на екрані)
Модель ідеального п’ятикласника підготувала вчитель в/к, учитель-методист.
Учителю необхідно виробити стратегію та тактику поведінки, співпраці, співіснування на засадах: співпереживання, вибору, авансової довіри, гарантованого успіху, гнучкості в спілкуванні, врівноваження «хочу», «можу», «маю зробити», усвідомлення наслідків діяльності, підтримання або розвиток бажання долучитися до загальнолюдських форм спілкування, бачити перед собою особистість, індивідуальність, виховувати на позитивних прикладах, націлити роботу на плідну співпрацю з родиною учня.
Учитель має навчитися: співпереживати з учнем, виявляти доброзичливість, будувати гуманні взаємини, заглиблюватись у світ дитини, ставити себе на місце учня, паритетної позиції, впливати спочатку педагогічно, а не адміністративно, спостерігати, бачити зміни позитивні та негативні, аналізувати бачене, здійснювати корекцію відхилень, прогнозувати, переплановувати свою діяльність, не боятися починати спочатку.
Виклик
Трошки боротьби — це те, що потрібно. Ви станете тільки багатшими через бурю, блискавку, грім — так само, як через радість і щастя.
Це давня притча, дуже давня, тому що Бог ще жив на Землі в ті дні. Одного разу до. Бога прийшла людина, це був старий фермер, він сказав:
Бог погодився й дав фермерові один рік.
Природно, що фермер просив найкращого, він думав тільки про краще — ні бурі, ні грому, нічого небезпечного для врожаю. Він одержував все потрібне, все сприятливе й був щасливий. Пшениця росла дуже високою! Якщо він хотів сонця — було сонце, коли він хотів дощу — йшов дощ, і рівно стільки, скільки він хотів. Цього року все було правильним, усе було математично точним. Пшениця виросла такою високою! І от фермер прийшов до Бога й сказав:
Але коли врожай було зібрано, зерен у пшениці не виявилося. Фермер несказанно здивувався. Він запитав у Бога:
Бог відповів:
— Не було заперечення, не було конфлікту, не було труднощів, тому що ти усунув усе погане, твоя пшениця залишилася порожньою. Трохи боротьби було б достатньо. Необхідні бурі, грім і блискавка теж потрібні. Вони розбудили б душу пшениці.
Дякую за увагу!
Проект рішення.
1. Визнати, що період адаптації учнів до 5го класу проходить задовільно.
2. Кл. керівникам 5-х класів спільно з психологом школи, враховуючи психолого-педагогічний аналіз причин труднощів, які виникають у період адаптації п’ятикласників, застосовувати на кл. годинах програму «Адаптація – 5».(відповідальна замдир.)
3. Вчителям 4-х класів запросити на уроки спеціалістів основної школи з метою вивчення рівня готовності переходу до основної школи. (кл.кер. 4х класів)
4. Кл. керівникам 5-х класів заповнити до січня 2019 р. психолого-педагогічний статус ученика 5-го класу та розглянути його на січневому педконсиліумі. (Відповідальні класні керівники 5х класів.)
5. Класним керівникам та психологу довести до дітей та їхніх батьків результати анкети «Визначення особистої адаптованості школярів».
6. Провести спільне засідання ШМК учителів початкових класів, суспільно-гуманітарного циклу та природничо-математичного з метою вироблення єдиних орфографічних вимог та критеріїв оцінювання письмових робіт учнів 4х 5х класів. (листопад 2018 року)
7. На педконсиліумі розглянути питання моніторингу успішності учнів 5х класів.
8. Учителям-предметникам звернути увагу на способи стимулювання домашньої роботи учнів. Результати підвести на педконсиліумі у січні 2019 року.