Перелік діагностичних методик дуже гарний помічник для психологів та соціальних педагогів. Гарна шпаргалка при складанні річного плану роботи, місячного. Для діагностики класного колективу
Перелік психодіагностичних методик та методик для соціально-психологічних досліджень
№ п/п |
Назва методики, автор |
Джерело |
Для вирішення якого завдання використовується, спрямованість |
Вік досліджу-ваних |
|||||||||
1. Готовність до школи |
|||||||||||||
1.1 |
-Філіппінський тест; -Вправа „З-під”; -Вправа „Коза-корова” |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. група „Основа”, 2008.-216 с. |
Біологічна (морфологічна) готовність |
5,5-7,5 років |
|||||||||
1.2 |
Методика визначення навчальної мотивації (М. Гінзбург) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова. - Луганськ: Знання, 2006.-164 с. |
Визначити мотиви навчання дитини |
6-7 років |
|||||||||
1.3. |
Тестова бесіда (С.О.Банков) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова. - Луганськ: Знання, 2006.-164 с. |
Ступінь обізнаності дитини, її світоглядні уявлення |
-/- |
|||||||||
1.4. |
Бесіда про школу за Т. Нєжновою |
Готовність дитини до навчання / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. –112 с. (Психологічний інструментарій) |
Виявлення особливостей внутрішньої позиції школяра |
5,5 -7 років |
|||||||||
1.5. |
Тестова бесіда (С.Ф. Русова) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.-Луганськ: Знання, 2006.-164 с. |
Для визначення запасу знань дитини |
6-7 років |
|||||||||
1.6. |
Орієнтовний тест шкільної зрілості Ярослав Йірасек |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.-Луганськ: Знання, 2006.-164 с. |
Визначення вербального мислення |
6-7 років |
|||||||||
1.7. |
Тест шкільної зрілості А.Керна – Йєрасека: - змальовування групи крапок за зразком; - наслідування письмових літер; - малювання чоловічої фігури за уявленням „Намалюй людину” Гудинаф –Харрісса |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Довільність психічної діяльності –загальний психічний розвиток, розвиток моторики, уміння працювати за зразком, саморегуляцію, короткочасну зрілість
Визначення індивідуальних рис особистості; встановлення орієнтованого рівня розумового розвитку дитини. Використовується як частина комплексного дослідження. |
6-7 років
5-7 років 11 місяців
|
|||||||||
1.8. |
Тест „Будинок” (змальовування за зразком) Н.Ш.Гуткіна |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Визначення здатності дитини копіювати складний зразок (зорово-моторна координація) |
5–10 років |
|||||||||
1.9. |
Тест словника (Ю.З. Гільбух) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.- Луганськ: Знання, 2006.-164с. |
Визначення рівня розвитку активного словника дитини, розуміння нею значення слів |
6-7 років |
|||||||||
1.10. |
Методика „Послідовність подій” запропонована А. Бернштейном |
Готовність дитини до навчання / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. –112 с. (Психологічний інструментарій) |
Дослідження розвитку логічного мислення дитини, її мовлення і здатності до узагальнення |
5,5 – 7 років |
|||||||||
1.11. |
Тест фонематичного слуху (Ю.З. Гільбух) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.- Луганськ: Знання, 2006.-164с. |
Перевірка рівня фонематичного слуху |
6-7 років |
|||||||||
1.12. |
Тест короткочасної пам’яті та умовиводів |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.- Луганськ: Знання, 2006.-164с. |
Діагностика короткочасної пам’яті і логічного мислення |
6-7 років |
|||||||||
1.13. |
Методика „Графічний диктант” (розробка Д.Б.Ельконіна) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.- Луганськ: Знання, 2006.-164с. |
Діагностика рівня розвитку здатності довільно керувати своїми діями за покроковою інструкцією дорослого |
Учні 1-3 класів |
|||||||||
2. Дослідження соціально-психологічної адаптації |
|||||||||||||
2.1.Дослідження адаптації до школи учнів 1-4 класів |
|||||||||||||
2.1.1 |
Оцінювання рівня тривожності й схильності дитини до неврозу (О.І.Захаров) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.- Луганськ: Знання, 2006. -164с. |
Оцінка емоційного стану дитини залежно від поведінкових реакцій |
5-8 років |
|||||||||
2.1.2 |
Навчальна мотивація за М.Гінзбургом |
Готовність дитини до навчання / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. –112 с. (Психологічний інструментарій) |
Вивчення навчальної мотивації |
Діти молодшого віку |
|||||||||
|
Методика з визначення домінування пізнавального чи ігрового мотиву за Н. Гуткіною |
Готовність дитини до навчання / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. –112 с. (Психологічний інструментарій) |
Визначення домінування пізнавального чи ігрового мотиву дитини |
5,5 – 7 років |
|||||||||
2.1.3 |
Тест „Тривожність” (Р. Темл, М. Доркі, В. Амен) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тіхонова.- Луганськ: Знання, 2006.-164с. |
Виявлення рівня тривожності дитини |
5-10 років |
|||||||||
2.1.4 |
Тест шкільної тривожності Філіпса |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Вивчення рівня, характеру тривожності, які пов’язані зі школою |
Учні 1-4 класу |
|||||||||
2.1.5 |
Карта спостереження |
Готовність та адаптація дитини до школи/Упоряд.: О. Главник, 2007. – с.192. (Серія «Псих. інструментарій»). Бібліогр.: с. 188-190 |
Діагностика дезадаптованості дитини |
Учні 1-4 класу |
|||||||||
2.2. Дослідження адаптації учнів до нових умов навчання в середній школі |
|||||||||||||
2.2.1 |
Анкета „Адаптація п’ятикласників ” |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008. -216 с. |
Вивчення адаптивних механізмів та з’ясування можливих проблемних зон і труднощів навчання в школі, переважних інтересів учнів, відношення до себе і людей |
Учні 4-5 класу |
|||||||||
2.2.2 |
Карта спостережень |
Адаптація дитини до школи / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111с. – (Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 109-110 |
Діагностика дезадаптованості дитини |
|
|||||||||
2.2.3 |
Тест ОСЛК (суб’єктивної локалізації контролю) модифікація шкали 1-Є Дж. Роттера (С.П.Пантелєєв, В.В.Столін) |
Адаптація дитини до школи / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 109-110 |
Вимірювання локус контролю |
Учні старших класів (10-12) |
|||||||||
3. Дослідження пізнавальної сфери |
|||||||||||||
3.1. Дослідження відчуттів |
|||||||||||||
3.1.1 |
Абсолютний поріг зорових відчуттів |
Беседина А.Н., Липатов И.И., Тимченко А.В., Шапар В.Б. Книга практического психолога: Часть 1./Худож. оформитель В.М. Толдин/. – 1996.- 302 с.: илл. |
Вивчення зорових відчуттів |
Діти середнього та старшого віку |
|||||||||
3.1.2 |
Абсолютний поріг слухового відчуття |
Беседина А.Н., Липатов И.И., Тимченко А.В., Шапар В.Б. Книга практического психолога: Часть 1./Худож. оформитель В.М.Толдин/. – 1996.- 302 с.: илл. |
Вивчення слухового відчуття |
Діти середнього та старшого віку |
|||||||||
3.1.3 |
Тактильні відчуття |
Беседина А.Н., Липатов И.И., Тимченко А.В., Шапар В.Б. Книга практического психолога: Часть 1./Худож. оформитель В.М.Толдин/. – 1996.- 302 с.: ил. |
Вивчення тактильного відчуття |
Діти середнього та старшого віку |
|||||||||
3.1.4 |
Вивчення різниці порога кинестетичної чутливості рук (методика Х.Кєкчєєва) |
Практикум по возрастной психологии: Учеб. пособие / Под. ред. Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко. – СПб. Речь, 2005.- 688с.: илл. |
Вивчення різності порога кинестетичної чутливості рук |
Діти старшого віку |
|||||||||
3.2. Дослідження сприймання |
|||||||||||||
3.2.1 |
Методика „Пишемо кружечками” |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Оцінка здатності відрізняти фонему в потоці мовлення |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.2.2 |
Тест «Незакінчені малюнки» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Діагностика цілісності сприйняття і рівня розвитку репродуктивної уяви |
-//- |
|||||||||
3.2.3. |
Методика „Знайди квадрат” |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Оцінка зорового диференційованого сприйняття дитини |
-//- |
|||||||||
3.2.4 |
Тест «Чим залатати килим?» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Визначення здатності дитини практично використовувати образи побаченого, збережені в короткочасній пам’яті, під час розв’язування наочних завдань |
-//- |
|||||||||
3.2.5 |
Тест «Чого не вистачає на малюнку?» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Оцінювання цілісності сприйняття |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.2.6 |
Тест «Намиста» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Виявлення кількості умов, яких може дотриматися дитина в процесі діяльності під час сприйняття завдання на слух |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.2.7 |
Виключення предметів (4-й зайвий) |
Семаго Н..Я., Семаго М.М. Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольный и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Дослідження рівня сформованості спілкування, понятійного розвитку та можливості вичленення іменників, смислоутворюючих ознак, виявлення особливостей когнітивного стилю |
з 3 до 14 років |
|||||||||
3.2.3 |
Методика „Графічний диктант” (розробка Д.Б.Ельконіна)
|
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І.Тіхонова .- Луганськ: Знання, 2006.-164с. |
Діагностика рівня розвитку здатності довільно керувати своїми діями за покроковою інструкцією дорослого |
Учні 1-3 класів |
|||||||||
3.3. Дослідження уваги |
|||||||||||||
3.3.1 |
Методика „Знайти і викреслити” |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначення продуктивності та стійкості уваги |
5-7 років |
|||||||||
3.3.2 |
Тест „Коректурні спроби” за В. Анфімовим
|
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Виявлення швидкості розподілу й переключення уваги, її обсягу і стійкості у дитини |
5-7 років |
|||||||||
3.3.3 |
Тест переплетених ліній (Рея –Череднікової) |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецьк, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109. |
Визначення рівня стійкості уваги |
Діти дошкільного віку |
|||||||||
3.3.4 |
Тест Кюссі |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109. |
Визначення вибірковості уваги |
Діти дошкільного віку |
|||||||||
3.3.5 |
Методика «Лабіринт» А.Зака |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109. |
Визначення уміння дотримуватись правила рішення графічної задачі |
Діти дошкільного віку |
|||||||||
3.3.6 |
Дослідження рівня уваги методика Тулуз - П’єрона |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення якостей довільної уваги (концентрації, стійкості, можливостей переключення), психологічного темпу та оцінка точності та надійності переробки інформації, вольової регуляції, особистісні характеристики працездатності та її динаміку у часі |
Учні 2-4 класу |
|||||||||
3.3.7 |
Коректурні таблиці Б Бурдона або В. Анфімова |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109 |
Вивчення стійкості уваги |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.3.8 |
Методика Р. Немова |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109 |
Визначення розподілу та переключення уваги |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.3.9 |
Методика Є. Крепеліна |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109 |
Визначення точності уваги та працездатності –втомленості |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.3.10 |
Модифікація Л.В. Черемошкіної методики Шульте «Чорно-білі таблиці» |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109 |
Визначення здатності до переключення уваги |
Діти підлітково-го віку |
|||||||||
3.3.11 |
Модифікація В.А. Худікв методик Е.Крепеліна «Рахунок» та «Таблиця Крепеліна» |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109 |
Визначення здатності до переключення уваги |
Діти підлітково-го віку |
|||||||||
3.3.12 |
Модифікація О.Ю.Козирєвої методики «Таблиці Шульте» |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109 |
Визначення стійкості уваги і динаміки працездатності |
Діти підлітково-го віку |
|||||||||
3.3.13 |
Методика П.Я.Гальперіна та С.Л.Кабиліцького |
Увага дитини/ Упоряд.: С. Максименко,Л. Терлецькі, О. Главник. –К.: Главник, 2004. – 112 с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 105-109 |
Визначення рівня уваги та самоконтролю |
Діти підлітково-го віку |
|||||||||
3.3.14 |
Методика «Оцінка уваги» Мюнстенберга |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Вивчення вибірковості, концентрації уваги та стійкості до перешкод |
10-16 років (підлітки) |
|||||||||
3.4. Дослідження пам’яті |
|||||||||||||
3.4.1 |
Методика запам’ятовування десяти слів (О.Лурія) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
На визначення обсягу короткочасної і відстроченої пам’яті, слухової пам’яті |
Діти дошкіль-ного віку та молодші школярі |
|||||||||
3.4.2 |
«Складна фігура» тест розроблен А.Реем |
Венгер А.Л. Психологическое консультирование и диагностика. Практическое руководство. Часть 1. – М.: Генезис, 2001. – 160 с. |
Вивчення зорової пам’яті, організація та планування дії |
Діти дошкіль-ного віку та молодші школярі |
|||||||||
3.4.3 |
Методика О.М.Леонтьєва |
Пам’ять дитини/ Упоряд.: С. Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Плавник, 2004. – 112 с. – (Псих. інструментарій). Бібліогр.: с. 93 |
Визначення рівня опосередкованого запам’ятовування |
Діти дошкіль-ного віку (з 4,5 -8 років) |
|||||||||
3.4.5 |
Запам’ятовування двох фраз |
Семаго Н..Я., Семаго М.М. Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольный и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Вивчення впливу смислової організації матеріалу на об’єм запам’ятовування матеріалу |
6-6,5 років |
|||||||||
3.4.6. |
Повторення цифрових рядів (субтест із тесту інтелекту Д. Векслера ) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначення розвитку короткочасної механічної пам’яті |
Молодші школярі |
|||||||||
3.4.7 |
Методика Л.С.Виготського |
Пам’ять дитини/ Упоряд.: С. Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Плавник, 2004. – 112 с. – (Псих. інструментарій). Бібліогр.: с. 93 |
Визначення рівня опосередкованого запам’ятовування |
Діти підлітко-вого віку |
|||||||||
3.4.8 |
Методика П..Нечаєва |
Пам’ять дитини/ Упоряд.: С. Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Плавник, 2004. – 112 с. – (Псих. інструментарій). Бібліогр.: с. 93 |
Визначення типу запам’ятовування та відтворення матеріалу |
Діти підлітко-вого віку |
|||||||||
3.4.9 |
Методика Є.Крепеліна |
Пам’ять дитини/ Упоряд.: С. Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Плавник, 2004. – 112 с. – (Псих. інструментарій). Бібліогр.: с. 93 |
Вивчення обсягу оперативної пам’яті |
Діти підлітко-вого віку |
|||||||||
3.4.10 |
Методика піктограм (А.Р.Лурія)
|
Бойбіна Ю.В.,Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога.– Х:: Вид. Група „Основа”, 2008.-216с. |
Оцінка особливостей наочно-образного мислення, перевірка опосередкованої пам’яті, її продуктивності |
5 років, дорослі |
|||||||||
3.5. Дослідження мислення |
|||||||||||||
3.5.1 |
Дошки Сегена |
Семаго Н..Я., Семаго М.М. Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольный и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Виявлення сформованості наочно-дійового мислення, специфіки конструктивної діяльності у дітей |
Від 3 до 5,5 років |
|||||||||
3.5.2 |
Розрізні картинки за методикою А.Н. Бернштейн |
Семаго Н..Я., Семаго М.М. Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольный и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Виявлення сформованості конструктивного та просторового мислення |
Від 2,5 до 7 років |
|||||||||
3.5.3 |
Наочна класифікація по Л.С.Вигодському |
Семаго Н..Я., Семаго М.М. Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольный и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Виявлення актуального рівня розвитку понятійного мислення дитини |
Від 2 до 10 років, другий варіант від 8,4 до 12 років |
|||||||||
3.5.4 |
Завдання „Візерунок” |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Виявлення вміння дітей аналізувати зразок, встановлювати принципи побудови ряду на основі відокремлення його елементів (у першому класі на початку навчального року малюється візерунок А, у середині – Б, наприкінці – А і Б)
|
6-7 років |
|||||||||
3.5.5. |
Методика „Смужка”(О.Зак) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначити наявність рефлексивної дії як необхідної умови теоретичного розв’язування задач |
8-9 років
|
|||||||||
3.5.6 |
Тест „Обведи контур” |
Готовність дитини до навчання / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. –112 с. (Психологічний інструментарій |
Оцінювання наочно-дійового мислення дитини |
6-7 років |
|||||||||
3.5.7 |
Тест «Лабіринт» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Дослідження наочно-схематичного мислення (вміння користуватися схемами, умовними позначками) |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.5.8 |
Тест «Четвертий - зайвий» |
Чуб Н.В.Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Дослідження логічного, образного мислення, вміння узагальнювати |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.5.9 |
Гештальт-тест Бендера |
Лови О.В., Белопольский В.И. Руководство по использованию зрительно-моторного гештальт-теста Бендер. Серия 2. „Библиотека практического психолога”, вып. 3. «Форум» - «Когито-центр», 1996. доработка руководства Лубовского Д.В. |
Виявлення особливостей наочно - моторної координації |
1-4 класи |
|||||||||
3.5.10 |
Методика «Чобітки» (Н.Гуткіна) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Виявлення актуального рівня процесу узагальнення та його найближчого розвитку |
6-8 років |
|||||||||
3.5.11 |
Методика „Логічні задачі” ( О.Зак) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначення рівня сформованості теоретичного аналізу та внутрішнього плану дій у молодших школярів |
6-10 років |
|||||||||
3.5.12 |
Вивчення вміння встановлювати логічну послідовність подій (модифікація Л.Кондратенко, Л. Богуславської, С. Гончаренко субтесту „Логічна послідовність дій” із тесту інтелекту Д. Векслера) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначення здатності дитини до відтворення окремих подій чи фрагментів дійсності, надання їм логічної цілісності, а також спроможність усебічно розуміти ситуації й передбачити події |
5-6,5 років |
|||||||||
3.5.13 |
Прогресивні матриці Равена (дитячий варіант) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначити рівень візуального мислення |
6-9 років, учні 1-4 класів |
|||||||||
3.5.14 |
Методика дослідження аналітичного мислення (варіант VI субтесту Амтхауера) |
Газета «Психолог» /Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 27-28 (315-316), липень, 2008.- 40 с.( Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу). |
Діагностика особливостей мислення |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
|
3.6. Дослідження уяви |
||||||||||||
3.6.1 |
Тест „Склади казку” |
Готовність дитини до навчання / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. –112 с. (Психологічний інструментарій |
Виявлення уяви |
З 5,5- діти молодших класів |
|||||||||
3.6.2 |
Тест «Інтерпретація зображень» Дж.Гільфорда |
Газета «Психолог» /Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 27-28 (315-316), липень, 2008.- 40 с.( Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу). |
Виявлення креативності (творчості) |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
3.7. Дослідження рівня інтелектуального розвитку |
|||||||||||||
3.7.1 |
Тест Векслера |
Роговик Л. Психомоторика дитини. – К.: Главник, 2005. – 112 с. – (Психол. інструментарій). – Бібліогр.: с.110-111 |
Визначення рівня розумового розвитку |
4-6,5 років |
|||||||||
3.7.3 |
Прогресивна матриця Дж. Равена |
Венгер А.Л. Психологическое консультирование и диагностика. Практическое руководство. Часть 1. – М.: Генезис, 2001. – 160 с. |
Виявлення скритих закономірностей, рівень розвитку мислення по аналогії, сформованість логічних операцій класифікації та серіації |
8-13,5 років |
|||||||||
3.7.4 |
Тест «Склади малюнок» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Вивчення практичного інтелекту |
Молодші школярі |
|||||||||
3.7.5 |
Методика «Класифікація» |
Венгер А.Л. Психологическое консультирование и диагностика. Практическое руководство. Часть 1. – М.: Генезис, 2001. – 160 с. |
Охарактеризування розвитку понятійної структури мислення, критичності та обдуманості дій, логічну пам’ять, деякі особові особистості |
|
|||||||||
3.7.6 |
Тест „Малюнок людини” |
Степанов С.С. Диагностика интеллекта методом рисуночного теста. Серия: "Библиотека практического психолога", 2007 г., Изд.: ТЦ СФЕРА |
Діагностика рівня розумового розвитку засобами ізодіяльності |
Від 3-х років |
|||||||||
3.7.7 |
Шкільний Тест Розумового Розвитку (ШТРР) |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Діагностика розумового розвитку |
Підлітки та юнаки |
|||||||||
3.8. Вивчення здібностей, обдарованості |
|||||||||||||
3.8.1 |
Тест–опитувальник для вивчення обдарованості й спрямованості дошкільника щодо сфери діяльності (за книгою Н.Гуткіної «Підготовка дитини до навчання ») |
Газета «Психолог» / Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ, № 47 (287), грудень, 2007. – 30 с. |
Визначення обдарованості й спрямованості дошкільника щодо сфери діяльності |
Дошкільний вік |
|||||||||
3.8.2 |
Діагностика творчого мислення (Е. Торренс) |
Газета «Психолог» / Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ, № 47 (287), грудень, 2007. – 30 с. |
Вивчення гнучкості побудови графічного образу |
Діти 5-9 років |
|||||||||
3.8.3 |
Адаптований тест Р.Амтхауера - субтест 1 „Виявлення суттєвих ознак”; - субтест 2 „Виключення зайвого поняття”; - субтест 3 „Порівнення понять”
|
Обдаровані діти: Діагностика та супровід/ Упоряд. Т.Червонна. – К. : Шк. світ, 2008.- 120 с. – (Бібліотека „Шкільного світу”). |
Виявлення рівня інтелектуального розвитку |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.8.4 |
Тест «Придумай оповідання» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Діагностика рівня розвитку творчої уяви |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.8.5 |
Методика „Таблиці Равена”(шкала прогресивних матриць) |
Бойбіна Ю.В.,Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Виявлення інтелектуальної обдарованості |
6-12 класи |
|||||||||
3.8.6 |
Тест «Чи є обдарованою Ваша дитина?» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Визначення властивих рис дитини (помітити і розвинути приховані здібності та нахили) |
6-8 років |
|||||||||
3.8.7 |
Тест «Зроби малюнок» |
Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи / Художник Є.А.Мартиненко. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 144 с. (Серія «ДНЗ + школа») |
Оцінювання творчої уяви |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.8.8 |
Опитувальник для обдарованих дітей |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Надається дітям з проявами інтелектуальної обдарованості |
Учні молодшого віку |
|||||||||
3.8.9 |
Тест Торренса, опитувальник Девіса |
Бойбіна Ю.В.,Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення творчої обдарованості учнів |
|
|||||||||
3.8.10 |
Методика Б.К. Пашнєва |
Бойбіна Ю.В.,Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Дослідження й аналіз структури мотиваційної сфери учнів (отримання уявлення про ієрархію мотивів) |
6-12 класи |
|||||||||
3.8.11 |
Рестандартизація тесту Р. Амтхауера - стимульний матеріал скороченої версії тесту Р. Амтхауера |
Обдаровані діти: Діагностика та супровід/ Упоряд. Т.Червона. – К. : Шк. світ, 2008.- 120 с. – (Бібліотека „Шкільного світу”). |
Тест дозволяє отримати характеристику загального інтелекту |
Юнацький вік |
|||||||||
3.8.12 |
Методична шкала для дослідження моторної обдарованості (розроблена М.І. Озерецьким) |
Роговик Л. Психомоторика дитини. – К.: Плавник, 2005. – 112 с. – (Психол. Інструментарій). – Бібліогр.: с.110-111 |
Визначення статичної та динамічної координації на швидкість, узгодженість, силу рухів та чіткість їх виконання
|
8-15 років |
|||||||||
4. Дослідження особистісної сфери |
|||||||||||||
4.1. Комплексне дослідження особистості |
|||||||||||||
4.1.1 |
Дитячий особистісний опитувальник Р.Б.Кеттела, Р.В.Коана |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Дослідження особистісних особливостей молодших школярів |
8-12 років |
|||||||||
4.1.2 |
Методика „Малюнок дерева”
|
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник.. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с.
|
Виявлення особистісних особливостей дитини: ставлення до себе, самооцінки, характеру взаємовідносин з оточенням, особистісні проблеми |
Обмежень не існує |
|||||||||
4.1.3 |
Діагностика вад особистісного розвитку ДВОР, розроблений В.Киричуком |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення вад особистісного розвитку дитини та виявлення усвідомлення дитиною рис свого характеру та шляхів самовдосконалення |
5 клас |
|||||||||
4.1.4 |
Методика „12 тварин” Б.К. Пашнєва |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Виявлення індивідуальних типологічних рис особистості |
Обмежень не існує |
|||||||||
4.1.5 |
Методика „Ціннісні орієнтації” М.Рокіча |
Бойбіна Ю.В.,Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Визначення змістового боку спрямованості особистості й становлення основи її відносин до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, основу світогляду і ядро мотивації життєвої активності, основу життєвої концепції та „філософії життя” |
Учні середного та старшого віку |
|||||||||
4.1.6 |
Тест Томаса, адаптований Н.В.Гришиною |
Бойбіна Ю.В.,Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення особистісної схильності до конфліктної поведінки та типові способи реагування учнів на конфліктні ситуації |
Учні старших класів |
|||||||||
4.1.7 |
Методика «Як би я поводився у конфлікті» (за К. Томасом, Д. Джонсоном) |
Газета «Психолог». Шкільний світ. № 27-28 (315-316), липень, 2008. Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу. |
Вивчення вміння поводитись у конфліктній ситуації |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
4.1.8 |
Метод самооцінки (за Т. Дембо- С. Рубінштейн) |
Газета «Психолог» /Ред. Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ. № 27-28 (315-316), липень, 2008.- 40 с.( Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу). |
Дослідження самооцінки |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
4.1.9 |
16-факторний опитувальник Р.Кеттєлла ЧХТ (межи характеру та темпераменту ) |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Побудова особистого профілю |
Підлітки |
|||||||||
4.1.10 |
Методика «Неіснуюча тварина» |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Вивчення особистості |
Учні старших класів |
|||||||||
4.1.11 |
Методика «Автопортрет» Е.С.Романова, С.Ф.Потьомкіна |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Діагностика особистості |
Учні старших класів |
|||||||||
4.1.12 |
Визначення рівня тривожності методика Ч.Д. Спілбергера, школа адаптована Ю.Л.Ханіним |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Вимірювання тривожності як особистих властивостей так і полягання |
Учні старших класів |
|||||||||
4.2. Дослідження темпераменту |
|||||||||||||
4.2.1. |
Маудслейський опитувальник (МРІ) |
Адаптація дитини до школи / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 109-110. |
Вимірювання екстраверсії та нейротизму |
Для батьків, практичних психологів, соціальних працівників та вчителів які викладають у 1-12 класах |
|||||||||
4.2.2 |
Опитувальник В. Русанова |
Готовність та адаптація дитини до школи / Упоряд.: О.Главник, 2007. – с.192. (Серія «Псих. інструментарій»). Бібліогр.: с. 188-190. |
Визначення типу темпераменту |
Учні 1-2 класу індивідуально, учні 3-5 класів самостійно |
|||||||||
4.2.3 |
«Коло Айзенка» опитувальник Г. Айзенка в адаптації О. Шмельва |
Адаптація дитини до школи / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 109-110. |
Психологічне дослідження типу темпераменту (екстраверсії, інтроверсія та нейротизму) |
Діти молодшого шкільного віку |
|||||||||
4.2.4 |
Методика «Темпоральні особливості» (М.Т.Акімова, В.Т. Козлова) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Дослідження особливості центральної нервової системи рухливість – інертність і сила-слабкість |
Діти молодшого шкільного віку |
|||||||||
4.2.5 |
Тест-опитувальник «Коло» за Г. Айзенком |
Адаптація дитини до школи / Упоряд.: С.Максименко, К. Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111с. –(Психол. інструментарій). Бібліогр.: с. 109-110. |
Визначення типу темпераменту (сангвінік, флегматик, меланхолік, холерик ) |
Учні середньої школи |
|||||||||
4.2.6 |
Опитувальник запропоновано Є. Жариковим та Є.Крушельницьким |
Газета «Психолог» /Ред. Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ. № 27-28 (315-316), липень, 2008.- 40 с.( Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу). |
Вивчення темпераментної структури, яка включає всі типи |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
4.2.7 |
Методика виявлення типологічних особливостей особистості по К.Юнгу |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Виявлення типологічних особистостей особистості |
Педагоги |
|||||||||
4.2.8 |
Опитувальник структури темпераменту (ОСТ) В.М. Русалова |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Виявлення структури темпераменту та «комунікативного» - аспектів темпераменту |
Підлітки |
|||||||||
4.3. Дослідження характеру |
|||||||||||||
4.3.1. |
Методика „Конструктивний малюнок чоловічків з геометричних фігур”, розроблена А.В. Лібіним (ТІГР) |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Виявлення індивідуально-типологічних відмінностей та характерологічних рис особистості |
Обмежень не існує |
|||||||||
4.3.2 |
Патохарактеріологічний діагностичний опитувальник (ПДО) А.Е.Личко |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Розпізнання типів акцентуації |
Підлітки |
|||||||||
4.3.3 |
Опитувальник «Басса-Доркі» |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Діагностика полягання агресивності |
Підлітки |
|||||||||
4.3.5 |
Тест –опитувальник Я. Стреляу |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Вивчення трьох основник характеристик нервової діяльності: рівень процесу збудження, рівень процесу гальмування, рівень рухливості нервових процесів |
Учні старшого віку |
|||||||||
4.3.6 |
Анкета «Ваш характер» по Хеймансу – Ле Сенну |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Визначення типології характеру |
Педагоги |
|||||||||
4.4. Дослідження емоційно-вольової сфери |
|||||||||||||
4.4.1 |
Оцінювання рівня тривожності й схильності дитини до неврозу (О.Захаров) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Оцінка емоційного стану дитини залежно від поведінкових реакцій |
1-4 клас |
|||||||||
4.4.2 |
Тест „Тривожність” (Р. Темл, М.Доркі, В.Амен) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Виявлення рівня тривожності дитини |
1-4 клас |
|||||||||
4.4.3 |
Тест методики „Вивчення настрою учнів”, кольорово-малюнковий тест розроблений А.О.Прохоровим і Г.Н. Геринг |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення психічних станів та настрою учнів |
Учні 3-12 класів |
|||||||||
4.4.4 |
Методика виявлення страхів та тривоги Є. Рогова |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Діагностика наявності та вираження дитячих страхів та виявлення змін в емоційно-афективній сфері дитини |
Діти дошкільного та молодшого шкільного віку (1-3 класи) |
|||||||||
4.4.5 |
Вивчення рівня шкільної тривожності за тестом Філіпа |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. ( тест методик Рогова Є.І. Настольная книга практичного психолога. I ч.) |
Вивчення рівня шкільної тривожності (як основа для розробки індивідуальних та групових корекційно–розвивальних занять) |
Молодший шкільний вік |
|||||||||
4.4.6 |
«Тест Рука» адаптована Т.Н. Курбатовой |
Семаго Н..Я., Семаго М.М. Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольный и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Виявлення таких категорій як : «тривожність», «активність», «пасивність», «комунікативність» |
Від 4-12 років |
|||||||||
4.4.7 |
Вивчення рівня тривожності підлітків за методикою Кондаша |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення рівня тривожності (як основа для розробки індивідуальних та групових корекційно – розвивальних занять) |
Підлітки |
|||||||||
|
«Гарний малюнок» |
Венгер А.Л. Психологическое консультирование и диагностика. Практическое руководство. Часть 1. – М.: Генезис, 2001. – 160 с. |
Виявлення емоційного стану |
|
|||||||||
4.4.8 |
Вивчення агресивності за методикою Басса – Даркі |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Виявлення якісних і кількісних характеристик агресії, визначення професійної придатності та визначення здатності до управлінської діяльності |
Починаючі з 6-7 класу |
|||||||||
4.4.9 |
Визначення стилів конфліктної поведінки за тестом Томаса |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення особистої схильності до конфліктної поведінки, визначення типових способів реагування учнів на конфліктні ситуації |
З 6 класу |
|||||||||
4.4.10 |
Методика «Шкала тривожності», розроблена по принципу «Шкала соціально – ситуативної тривожності» Кондаша |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Виявлення основних джерел тривожності |
Підлітки |
|||||||||
4.4.11 |
Методика «Самооцінка емоційних станів» (за Уесманом-Ріксом) |
Газета «Психолог» /Ред. Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ. № 27-28 (315-316), липень, 2008.- 40 с.( Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу).
|
Виявлення функціональних станів учнів або рівень активації нервової системи |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
4.4.12 |
Оцінка агресивності педагога А.Ассінгер |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Виявлення коректності педагогів по відношенню до своїх колег, учнів |
Педагоги |
|||||||||
4.5. Дослідження мотивації |
|||||||||||||
4.5.1. |
Методика визначення навчальної мотивації (М. Гінзбург) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначення мотивів навчання дитини |
6-7 років |
|||||||||
4.5.2 |
Методика „Бесіда про школу” (Т. Нєжнова) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначення „внутрішньої позиції школяра” як нового ставлення дитини до навчального середовища, що виникає з пізнавальної потреби й потреби у спілкуванні з дорослими на новому рівні |
6-7 років |
|||||||||
4.5.3. |
„Спрямованість на оцінку або на отримання знань” (автори Е.Ільїн, Н. Тихонова) |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення мотивації навчальної діяльності учнів, а також вивчення мотивів навчально-трудової діяльності |
Учні початкової (з 3 класу) та середньої школи |
|||||||||
4.5.4 |
Методика вимірювання мотивації успіху Т.Елерса |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вивчення мотивації досягнень |
Учні 2-4 класи |
|||||||||
4.5.5. |
Методика виявлення мотивації досягнень (Ю.Орлов) |
Газета «Психолог». Шкільний світ. № 27-28 (315-316), липень, 2008. Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу. |
Вивчення мотивації досягнень |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
4.5.6 |
Вимірювання мотивації афіліації за методиками А.Меграбяна |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Вимірювання мотивації афіліації – прагнення до визнання, до встановлення теплих емоційних відносин і страх (чутливість) до викидання |
Учні середнього та старшого віку, а також дорослі |
|||||||||
4.5.7 |
Методика А. Реан |
Газета «Психолог» /Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 30 (222), серпень, 2006.- 28с.( Психологічний супровід закладів професійної орієнтації) |
Виявлення мотивації успіху та страху невдачі |
Учні середнього та старшого віку |
|||||||||
4.5.8 |
Модифікація теста – опитувальника А.Мехрабиана ТМД |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Діагностика двох мотивів особистості: мотиву прагнення до успіху та мотиву уникнення невдач |
Учні старшого віку |
|||||||||
4.5.9 |
Опитувальник мотивації досягнення мети (Т. Елерс) |
Газета «Психолог» /Ред Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 30 (222), серпень, 2006.- 28с.( Психологічний супровід закладів професійної орієнтації)
|
Оцінювання мотивації досягнення мети |
Підлітки і діти старшого віку |
|||||||||
5. Дослідження міжособистісних стосунків та соціально-психологічного клімату: |
|||||||||||||
5.1. В сім’ї; |
|||||||||||||
5.1.1 |
Методика „Будинок-дерево-людина” Дж. Бук |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Відображення відношення дитини до свого «домашнього життя», до сім’ї |
Усі категорії |
|||||||||
5.1.2 |
Методика «Малюнок сім’ї », Херрісон |
Венгер А.Л. Психологическое консультирование и диагностика. Практическое руководство. Часть 1. – М.: Генезис, 2001. – 160 с. |
Виявлення особливостей сімейних взаємостосунків в сприйняті дитини |
Молодший шкільний вік |
|||||||||
5.1.3 |
Методика «Сім’я тварин», Херрісон |
Венгер А.Л. Психологическое консультирование и диагностика. Практическое руководство. Часть 1. – М.: Генезис, 2001. – 160 с. |
Якщо дитина «закривається» від психолога, він більш інформативний ніж «Малюнок сім’ї» |
Усі категорії |
|||||||||
5.1.4 |
Тест «Підлітки о батьках» Е. Шафера |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Вивчення установок, поведінки і методів виховання батьками так, як бачать їх діти у підлітковому віці |
Підлітки |
|||||||||
5.1.5 |
Тест-опитувальник батьківських відношень (А.Я.Варга, В.В.Столін) |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Виявлення батьківських відношень у осіб, які звертаються за допомогою до психолога з питань виховання дітей та спілкування з ними |
Батьки |
|||||||||
5.1.6 |
Методика «Вимірювання батьківських установ та реакцій» (PARY) Е.Шафера |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Виявлення методів здійснювання виховання дитини |
Батьки |
|||||||||
5.1.7 |
Тест-опитувальник задоволеності браком розроблений В.В. Століним, Т.Л. Романовой, Г.П. Буденко |
Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. |
Виявлення ступеня задоволеності-незадоволеності браком та ступеня узгодженості –разузгодженості задоволеності браком |
Дорослі |
|||||||||
5.1.8 |
Методика Рене Жіля |
Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. /Ред.-сост. – Д. Я. Райгородский. С.: Изд. Дом «БАХРАХ», 1998. – 496 с. |
Вивчення соціального пристосування дитини, а також взаємовідношення з оточенням
|
Учні середнього та старшого віку |
|||||||||
5.1.9 |
Методика «Незакінчена пропозиція» Сакса та Леві |
Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. /Ред.-сост. –Д. Я. Райгородский. С.: Изд. Дом «БАХРАХ», 1998. – 496 с. |
Виявлення системи відношень до сім’ї , до представників свого чи протилежного полу, до сексуальних відношень, до вищестоящих по службовому положенню та підлеглих |
Учні старшого віку і дорослі
|
|||||||||
5.1.10 |
Методика PARI Е. Шиффер, І Р. Белла. Адаптація Т. В. Нещерет „Сімейне життя очима матері”
|
Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. /Ред.-сост. –Д. Я. Райгородский. С.: Изд. Дом «БАХРАХ», 1998. – 496 с. |
Вивчення сімейного життя очима матері |
Батьки |
|||||||||
5.2. В навчальному колективі; |
|||||||||||||
5.2.1 |
Система спостереження (можна доповнити даними соціометричного вимірювання „Вибір у дії”) |
Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник/ Упоряд. М.І. Тихонова.- Луганськ: Знання, 2006.-164 с. |
Вивчення стосунків між дітьми |
5-6 років |
|||||||||
5.2.2 |
Контурний САТ-Н (Е. Крис) |
Н. Семага М.Семаго Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольний и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Допомога у розумінні існуючих відносин між дитиною і навколишнім середовищем у найбільш важливих та травмуючих для дитини життєвих ситуаціях |
Від 3-12 років |
|||||||||
5.2.3 |
Квітковий тест відношень (М. Люшера) Обґрунтований А.М.Еткіндом |
Н. Семага М.Семаго Теория и практическая оценка психического развития ребенка. Дошкольний и младший школьный возраст. – СПб.6 Речь, 2005. – 384 с., илл. |
Вивчення емоційних компонентів відношень людини до значущих для неї людей |
З 4,5 років |
|||||||||
5.2.4 |
Метод Дж. Морено |
Газета «Психолог» /Ред Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 27-28 (315-316), липень, 2008.- 40 с.( Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу). |
Виявлення соціометричного статусу |
Учні 5-12 класів |
|||||||||
5.2.5 |
Методика „Самооцінка” |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Виявлення рівня і диференційованості самооцінки учня та отримання матеріалів для висновків про сприйняття дитиною її стосунків з учителем та однолітками |
1-4 клас |
|||||||||
5.2.6 |
Опитувальник „Мій клас”(методика Боврозера у модифікації Ю. З. Гільбуха) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Діагностування ставлення окремих учнів до свого класу та отримання й узагальнення його характеристики (ступень задоволеності шкільним життям, конфліктності у класі, згуртованості класу) |
|
|||||||||
5.2.7 |
Методика незакінчених речень „Мій клас та мій учитель” (Ю.З. Гільбуха) |
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами: методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006. – 416 с. |
Визначення ставлення учнів до свого класу та вчителя |
З 3-го класу |
|||||||||
5.3. В педагогічному колективі |
|||||||||||||
5.3.1 |
Методика визначення стилю керівника трудового колективу |
Беседин А.Н., Липатов И.И., Тимченко А.В., Шапарь В.Б. Книга практического психолога: Часть 1/ Худож. Офомитель В.М. Толдин/ – 1996.- 302 с.6 илл. |
Визначення стилю керівника трудового колективу |
педагоги |
|||||||||
5.3.2 |
Методика „Задоволення своєю професією” розроблена Н.Журіним та Є Ільїним |
Газета «Психолог» /Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ. № 29 (269), серпень, 2007.- 32 с.(Спецвипуск. Психологічна служба Білої Церкви). |
Вивчення задоволеності учителів своєю професією і різними сторонами професійної діяльності |
педагоги |
|||||||||
5.3.3 |
Анкетування за методикою М. Коломінського |
Газета «Психолог» /Ред Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ. № 20 (308), травень, 2008.- 67 с.(Психологічні аспекти моніторингу плинності кадрів у закладах освіти). |
Визначення мікроклімату в педагогічному колективі |
педагоги |
|||||||||
5.3.4 |
Методика діагностики рівня емоційного вигорання В.В.Бойко
|
Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие /Ред.-сост. – Д. Я. Райгородский. С.: Изд. Дом «БАХРАХ», 1998. – 496 с. |
Виявлення особистих механізмів психологічного захисту
|
педагоги |
|||||||||
5.3.5 |
Методика діагностики міжособистісних стосунків Т. Лірі |
Беседин А.Н., Липатов И.И., Тимченко А.В., Шапарь В.Б. Книга практического психолога: Часть 1/ Худож. оформитель В.М. Толдин/ – 1996.- 302с. 6 илл. |
Визначення особистих уявлень про себе |
педагоги |
|||||||||
6. Дослідження професійних здібностей, схильностей учнів |
|||||||||||||
6.1. |
Карта інтересів А.Е. Голомштока |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Визначення професійних інтересів та здібностей особистості |
7-12 клас |
|||||||||
6.2 |
Встановлення професійного типу особистості за текстом Голанда |
Бойбіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Виявлення професійного типу особистості, характерологічних властивостей, усвідомлення потенційних можливостей та перспектив професійної діяльності |
Підлітки |
|||||||||
6.3 |
Методика „Оцінка комунікативних і організаторських здібностей особистості” КОС-1 (автори В.В.Синявський та В.А.Федоришин) |
Бой біна Ю.В., Гончарові С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Виявлення комунікативних і організаторських схильностей; виявлення потенційних можливостей особистості в розвитку її комунікативних і організаторських здібностей (і в процесі первинної профконсультації)
|
14-17 років |
|||||||||
6.4 |
Орієнтовно-діагностична анкета інтересів - 2 (за Б. Федоришиним та С. Карпіловською) |
Газета «Психолог» /Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 27-28 (315-316), липень, 2008.- 40 с.( Спецвипуск: Психологічний супровід навчально-виховного процесу). |
Визначення та орієнтація у професійній потребі |
Учні старшого віку |
|||||||||
6.5. |
Методика „Мотиви вибору професії” В. А. Семиченко |
Газета «Психолог» /Ред. Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 30 (222), серпень, 2006.- 28с.( Психологічний супровід закладів професійної орієнтації) |
Виявлення ступені значущості мотиваційних спонукань вибору професії |
Учні старшого віку |
|||||||||
6.6 |
Методика „Спрямованість на здобуття знань або на оцінку” Е.П. Ільїн, Н.А. Курдюкова |
Газета «Психолог» /Ред. Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 30 (222), серпень, 2006.- 28с.( Психологічний супровід закладів професійної орієнтації) |
Виявлення спрямованості, яку виявляють учні в навчальному процесі школи |
Учні старшого віку |
|||||||||
6.7 |
Тест Дж. Холланда |
Газета «Психолог» /Ред.Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 30 (222), серпень, 2006.- 28с.( Психологічний супровід закладів професійної орієнтації) |
Вимірювання професійної спрямованості особистості |
Учні старшого віку |
|||||||||
6.88 |
Методика «Діфференціально – діагностичний опитувальник» (ДДО) Е. А. Клімова |
Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие/Ред.-сост. – Д. Я. Райгородский. С.: Изд. Дом «БАХРАХ», 1998. – 496 с.
|
Методика призначена для відбору на різні типи професії у відповідності з класифікацією типів професії Е. А. Клімова |
Учні старшого віку |
|||||||||
7. Особливості навчально-виховного процесу |
|||||||||||||
7.1 |
Методика «Спрямованість на відмітку» Е.П. Ільїн, Н.А. Курдюкова |
Практикум по возрастной психологии: Учеб. пособие / Под. ред. Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко. – СПб.6 Речь, 2005.- 688с.: илл. |
Вивчення спрямованості на відмітку |
Учні середнього та старшого віку |
|||||||||
|
Вивчення пізнавальної потреби |
Практикум по возрастной психологии: Учеб. пособие / Под. ред. Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко. – СПб.6 Речь, 2005.- 688с.: илл. |
Вивчення пізнавальної потреби |
Педагоги та батьки |
|||||||||
|
Вивчення спрямованості на придбання знань Е.П. Ільїн, Н.А. Курдюкова |
Практикум по возрастной психологии: Учеб. пособие / Под. ред. Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко. – СПб.6 Речь, 2005.- 688с.: илл. |
Вивчення спрямованості на здобуття знань
|
Учні середнього та старшого віку |
|||||||||
|
Вивчення ставлення до навчання, навчальних предметів К.Н.Казанцева |
Практикум по возрастной психологи: Учеб. пособие / Под. ред. Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко. – СПб.6 Речь, 2005.- 688с.: илл. |
Вивчення якісного аналізу причин переваги тих чи інших предметів та мотивів навчання |
Учні середнього та старшого віку |
|||||||||
Перелік просвітницьких програм для учнів різного віку, вчителів та батьків
№ п/п |
Назва програми |
Цільова група |
Автор (ПІБ, адреса), джерело |
Кількість занять, часів
|
Спрямованість програми |
1 |
Духовно-моральне виховання школярів у системі середнього загального закладу. Програма спецкурсу. |
З підлітками 14-15 років (8-9 клас) |
Ірина Анохіна, практичний психолог НОК „Школа –ліцей №3 ім. А.С. Макаренко” 950334 м. Сімферополь, вул.. Лермонтова, 14-А |
Протягом 1 півріччя (1 година на тиждень) або протягом навчального року (2 заняття на місяць) |
Основна мета програми – формування у підлітків здібності до саморозвитку, самовиховання, вміння планувати і аналізувати свою поведінку в між особистісних та міжстатевих стосунках. |
2 |
Роль практичного психолога в психологічній просвіті педагогів школи. |
Педагоги ЗНЗ |
Ольга Савон, практичний психолог ЗОШ I-III ступенів 96564 с. Геройське, вул.. Єршова, 49, Сакський р-н |
|
Цінним у дослідженні автора є обґрунтування необхідності проведення вказаних нею форм просвітницької роботи саме з педагогами школи, оскільки більшу частину свого шкільного часу дитини проводить у взаєминах з учителем |
Перелік методик щодо забезпечення психологічного супроводу випускників ЗНЗ під час ЗНО
№ п/п |
Назва методики, автор |
Джерело |
Для вирішення якого завдання використовується |
Вік досліджуваних |
1 |
Методика діагностики самооцінки Ч.Д. Спілберга, Ю.Л.Ханіна
|
Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. /Ред.-сост. -Д. Я. Райгородский. С.: Изд. Дом «БАХРАХ», 1998. – 496 с.
|
Виявлення самооцінки рівня тривожності в данний момент (реактивна тривожність як полягання) і особова тривожність (як стійка характеристика людини) |
Випускники школи |
2 |
Методика Експрес - діагностики властивостей нервової системи по психомоторним показникам Е. П. Іл’їна (теплінг-тест)
|
Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. /Ред.-сост. -Д. Я. Райгородский. С.: Изд. Дом «БАХРАХ», 1998. – 496 с. |
Діагностика властивостей нервової системи по психомоторним показникам
|
Випускники школи |
3 |
Методика А. Реан |
Газета «Психолог» /Ред. Т. Шаповал.- К.: Шк.. світ,. № 30 (222), серпень, 2006.- 28с.(Психологічний супровід закладів професійної орієнтації) |
Виявлення мотивації успіху та страху невдачі |
Учні старшого віку |
4 |
Методика „Ціннісні орієнтації” М.Рокіча |
Бобіна Ю.В., Гончарова С.В. Обліково-звітна документація шкільного психолога. – Х.: Вид. Група „Основа”, 2008.-216 с. |
Визначення змістового боку спрямованості особистості й становлення основи її відносин до навколишнього світу, до інших людей, до себе самої, основи світогляду і ядра мотивації життєвої активності, основи життєвої концепції й „філософії життя” |
Учні старшого віку |
1