продовжити формувати поняття «перелітні та осілі птахи»,
познайомити дітей із змінами у житті птахів взимку,
поглибити вміння порівнювати, узагальнювати;
формувати пізнавальну та інформаційну компетентності;
сприяти розвитку у дітей, уваги, пам'яті, мислення;
виховувати бережливе ставлення до природи
Тема. Перелітні та осілі птахи. Навчально-виховний проект
„Пташина їдальня ”
Мета уроку: продовжити формувати поняття «перелітні та осілі птахи»,
познайомити дітей із змінами у житті птахів взимку,
поглибити вміння порівнювати, узагальнювати;
формувати пізнавальну та інформаційну компетентності;
сприяти розвитку у дітей, уваги, пам’яті, мислення;
виховувати бережливе ставлення до природи.
Цілі. Учні знатимуть про зміни, що відбуваються в житті птахів з приходом зими, про будову тіла птахів, як допомагати птахам взимку, про значення птахів для природи та життя людей.
Учні вмітимуть розрізняти перелітних та осілих птахів, з’ясовувати як птахи пристосовуються до життя взимку, виявляти моральні та естетичні почуття у ставленні до тваринного світу.
Тип уроку. Комбінований урок
Обладнання: мультимедійний супровід, тестові картки, підручник, зошит, картки із малюнками.
Методи, прийоми, види, форми роботи: технологія кооперативного навчання «Робота в парах»; технології колективно-групового навчання «Мозковий штурм», «Мікрофон»; технологія ситуативного моделювання «Конференція»; технологія опрацювання дискусійних питань «Метод ПРЕС»; інтерактивні вправи «Очікування», «Асоціативний кущ», «Самооцінювання», тестування.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Слово вчителя.
Повітря, земля і вода – це природа
Природа – це я, і ти – це природа,
пустелі і гори, поля і ліси,
і ми – тільки частка цієї краси.
2. Психологічна хвилинка.
Для того щоб настрій у всіх дітей став добрим та радісним...
Слайд
Нумо, діти, озирніться,
Зробіть назустріч сонцю крок –
Один одному всміхніться,
І розпочнемо наш урок.
3. Повторення правил роботи на уроці .
Слайд
Висловлюватись по черзі.
Говорити коротко, за темою.
Слухати один одного уважно.
Кожна думка є цінною.
Намагатися дійти згоди.
Правило піднятої руки.
ІІ. Мотиваційний етап.
1. Вправа «Очікування»
-А зараз кожен із вас скаже, чого ви очікуєте від нашої сьогоднішньої зустрічі.
По черзі продовжіть речення: « Я очікую від уроку…»
2. Фенологічні спостереження .
Скаче малий горобець, приморозив лапки,
Нема валянок у нього, немає і шапки.
Шкода стало горобця — кормушку будую,
Накладу туди зернят — пташку нагодую.
І тепліше стане враз птишечці маленькій,
Цвіринчить мале пташа — стало веселеньке.
Слайд
1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
2.Актуалізація суб’єктного досвіду.
Розгадування загадок .
Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
Слайд
Хто це у садку скрекоче,
Всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока,
З чорним хвостиком …(Сорока)
Слайд
Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)
Слайд
Сіра шубка із пір’їн,
На морозі жвавий він.
Не орел цей стрибунець.
Хто це, діти? - …(Горобець)
Слайд
(Про птахів)
ІІІ. Цілевизначення і планування.
(Основна відмінність птахів від інших тварин – наявність в них пір`яного покриву тіла.)
(Мають крила, кінцівки, голову і тулуб.)
Слайд
(Ні. Комахи не птахи, а літають.)
Слайд
Легенда про вирій
Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія. Одного разу, коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.
- Що його робити?- запитав Соловейко. – Я боюся, що помру.
- Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його жайворонок, - а без пісні я жити не можу.
Сумно стало птахам, страшно. Лебідь аж заплакав:
- Ой, мені теж страшно!
- Треба вміти жити. Вчіться в мене. Я за себе не боюсь, - мовили Сорока. – Головне - ближче до людей перебратися. А там уже не пропаду: десь вкраду кусок хліба. Десь біля курей пшеницею поласую. Не біда!
Подивились на Сороку здивовані пташки.
- Як це «вкрасти»? Як це «ближче до людей»? Ми любимо ліс і житимемо тільки тут.
Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:
- Я чула, що є така країна пташина-Вирій. Там тепло. Тож, хто хоче, летимо! Ми. Зозулі, летимо першими.
Страшно пташкам залишати рідні місця, та робити нічого. Стали вони збиратись зграйками і готуватись до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.
Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій. А найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.
Слайд
Слайд
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Із настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. У кінці вересня – на початку жовтня птахи готуються до відльоту.
Першими до відльоту готуються зграї шпаків. Як вибілять перші приморозки поля та луки – гляди, а шпаків уже й нема! Полетіли шпаки у вирій аж до наступної весни.
Щебечуть, хвилюються, метушаться ластівки. Це вони теж у дальню путь зібралися.
Високо, аж над хмарами летять у вирій ключем журавлі. То вже значить, що до зими недалеко. Птахи летять на великій висоті і здаються в небі маленькими цяточками.
Минає ще якийсь час – і чути із заростей рогозу ґелґотання. Білокрилі птахи піднімаються у височінь. Це гуси. Летять вони особливо обережно, всі разом, старше покоління і молодше, яке навчається долати відстань прямо у польоті.
Відлетіли старі зозулі, а молодь іще підростає, набирається сил і вчиться самостійності. Згодом і зозуленята відлетять, але самі, поодинці.
Слайд
Гуси-лебеді летіли, (змахи руками)
На лужку спочити сіли, (присідання)
Потім встали, крильця склали, (руки до плечей)
Розминати спинки стали (колові рухи плечима)
Ніжки обмивали, (нахил, руки вниз)
Вгору підлітали, (стрибок, руки вгору)
Хвостик піднімали, (нахил, руки зчеплені за спиною)
Шийки повертали (повороти голови)
Потім гуси потягнулись (глибокий вдих , руки вгору)
Діти до занять вернулись
3. Ділова гра «Пташина конференція».
Слайд 16
Я – невеличка за розміром пташка. Маса мого тіла до 20 грам. Забарвлення – жовто-зелене, голова чорна з білою плямою на потилиці, на шиї спереду чорна краватка. Живу у лісах, садах,парках. Полюбляю ласувати комахами, взимку – зерном. У пошуках їжі прилітаю ближче до людських осель. Не маючи достатньо корму, у холодні зими багато моїх друзів-синичок – гине. Діти, допоможіть нам! Влаштуйте годівниці.
Ворона
Я – великий за розміром птах.Маю чорну голову, крила та хвіст , а решта оперення – сіре. Хоч я і дуже обережна пташка, але інколи можу селитися поблизу житла людей. Гнізда будую на деревах, у садах, на узліссі.
Ми живемо у великих зграях, нерідко в компанії з іншими пернатими – найчастіше з граками або галками. Вранці вся наша зграя вилітає на пошуки харчів, а ночує завжди в одному і тому ж місці.
Шпак
Я – дуже корисний птах. Поїдаю гусінь, жуків, сарану та личинки. За один день можу знищити близько 300 різноманітних шкідників. Оселяюся у будиночках, які виготовляють нам люди. Я вмію досконало імітувати голоси інших птахів. Коли настають морози, ми відлітаємо на південь. Чекайте нас майбутньою весною.
Ластівка
Я прилітаю до вас на початку травня і зразу лаштую собі гніздо під дахом вашої оселі. Я -невеличкий гарний птах, маю цікавий чепурний окрас – пір’я темно-синє та біле, так що в польоті знизу нагадую маленький літак. У мене незвичний подвійний хвіст, а на шиї в неї красива прикраса – пляма червоного кольору. З настанням холодів я відлітаю у теплі краї.
Снігур
Я – червоногруда пташка. Черевце – червоне, спинка, крила і хвіст – чорні. На хвості біла смужечка. Живу я у хвойних лісах Півночі. До вас прилітаю пізно восени і оселяюся недалеко від людського житла. Мандруючи по садах, збираю насіння бур’янів, ягоди, що залишилися на кущах. Дуже люблю горобину.
Горобець
Я – маленький, добре відомий усім птах. Веду осілий спосіб життя. Верх голови у мене сірий, а горло, воло і верхня частина грудей чорні Живлюся переважно рослинною і тваринною їжею (комахами). Іноді збираємося у великі зграї, налітаємо на посіви зернових, клюємо ягоди, насіння соняшнику, завдаючи шкоди людям. Але навесні і влітку живимося комахами, серед яких багато шкідників. Комахами ми вигодовуємо своїх пташенят. Тож користі від нас більше, ніж шкоди.
Дятел
Моє забарвлення – це поєднання чорного, світлого і червоного кольорів. У самця є червона пляма на потилиці. Молоді птахи мають на голові червону «шапочку». Живимося комахами, а взимку – насінням ялини, сосни.
- Дякуємо птахам за цікаву інформацію.
5. Робота з підручником.
С..
- Як називають птахів, які відлітають у вирій? (Перелітні).
Слайд
Спробуємо пояснити залежність відльоту птахів від чинників неживої і живої природи:
Зміни в неживій природі |
|
Зменшення кількості їжі та її відсутність |
|
Відліт у вирій |
Слайди
— А чи всі пташки відлітають у теплі краї?
Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть найти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи (Робота за таблицею «Осілі птахи».)
Вони живляться ягодами калини та горобини.
- Синьокрила сойка зауважила, що ніколи не відлітає у вирій. А чому?
- Як їх називають? (Осілі)
Слайд
- Весь рік вони живуть в одній місцевості.
Слайд
(Слайд
V. Рефлексивно - оцінювальний етап.
1. Тестування.
1. Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод; б) холод.
2. На південь відлітає:
а) синиця; б) ластівка; в) дятел.
3. Горобці, галки, ворони – це:
а) перелітні птахи; б) зимуючі птахи.
4. Яка з цих пташок перелітна?:
а) ластівка; б) сорока; в) ворона.
5. Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають:
а) зимуючими; б) перелітними.
6. Назвіть зимуючого птаха:
а) горобець; б) лелека; в) зозуля
2. Самооцінювання.
Слайди
4. Метод «ПРЕС».
- Уявіть, діти, що я ластівка і я не хочу відлітати у теплі краї, але якщо ви зможете мене переконати, то я неодмінно полечу.
Ключові слова(вивішені на дошці):
Я вважаю... (що Вам життєво необхідно відлітати в теплі краї)
Тому що... (ви взимку тут загинете)
Наприклад... (вже в грудні не буде зовсім що їсти і буде дуже холодно)
Отже... (відлітайте і негайно)
Слайд 33
5. Технологія «Мікрофон»
Слайд
6. Рефлексія.
(Сигнальні картки)
Зеленого кольору – «Знаю, вмію, впевнений, все вдалося».
Синього – «Вдалося, але не все».
Червоного – «Поки багато не вдалося, потрібна допомога».
Слайд
7. Домашнє завдання.
Група 1.
Підготувати розповідь про перелітних птахів нашої місцевості.
Група 2.
Підготувати коротке повідомлення про осілих птахів нашого краю.
1