Тема : Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя
у повісті Ч. Діккенса « Різдвяна пісня в прозі»
Мета уроку : розтлумачити факт казкового переродження Скруджа ; розкрити
гуманістичний зміст повісті ; розвивати образне мислення учнів ,
уміння висловлювати особисте ставлення до проблем , порушених
у творі , аргументуючи свою думку цитатами з твору ; формувати
активну творчу діяльність ; виховувати людяність , розуміння , ба-
жання творити добро і прощати .
Обладнання : портрет письменника , тексти твору , ілюстрації до твору ,
« Кросворд навпаки»
Епіграф : Важливо не те , чи довго – а чи правильно ти прожив .
Сенека
А найкраще було те , що і майбутнє належало йому і він
міг ще змінити свою долю .
Ч. Діккенс
Творіть добро , поки ви існуєте .
Дені Дідро
Май душу , май серце – і будеш людиною на всі часи .
Ч. Діккенс
Віддай людині крапельку тепла ,
Душа від того сповнюється світлом .
Л. Костенко
Запис на дошці :
« Це радісні дні – дні милосердя , доброти , всепрощення . Це єдині дні , в усьому календарі , коли люди наче з мовчазної згоди вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх , -- навіть у тих , хто не має ні грошей , ні долі , -- таких самих людей , як вони самі .»
Ч. Діккенс
Словникова робота
Деградація – занепад .
Деградувати – ставати гіршим , йти назад у розвитку , занепадати .
Переродження – оновлення , зміна .
Переродитися – стати зовсім іншою людиною .
Хід уроку
Вчитель . Сьогодні у нас незвичайний урок . Тож давайте почнемо його з того , що візьмемо одне одного за руки і посміхнемося , бо саме від посмішки залежить гарний настрій і з’являється бажання вчитися .
Ти добро лиш твори повсюди ,
Хай тепло твої повнить груди ,
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити .
Перевірка знання тексту « Різдвяної пісні в прозі» : цитатна реконструкція .
Поєднайте цитати і персонажів , яких вони стосуються .
( Додаток 1 . Роздається на кожну парту . )
Різдво – це одне з найкращих свят у житті . У цей день не можна сваритися , лаятися . Навпаки , слід попросити вибачення в усіх , кому ти завинив , і проба –
чити тим , хто завинив перед тобою . А ще кажуть , що різдвяної ночі відбуваю –
ться незвичайні дива і збуваються найзаповітніші бажання . Ви мали змогу в цьому переконатися , читаючи твір Діккенса . Хіба не диво , що старий скнара , який усе життя тільки й те робив , що накопичував гроші , раптом змінився ?
Скруджа ?
Саме ці проблеми ми будемо розв’язувати на сьогоднішньому уроці .
Наші завдання :
Отже , запишіть тему уроку : « Переродження Скруджа як наслідок осмислен –
ня свого життя в повісті Ч. Діккенса « Різдвяна пісня в прозі» . І до зошитів запи –
шіть один з епіграфів , який вам найбільше сподобався .
4. Сприйняття навчального матеріалу .
Вчитель . Сьогодні на урок я принесла соснову гілку . Запах хвої і мандаринів
викликають у мене особливі асоціації . Вони пов’язані , як ви вже здогадалися , з
Новим роком і Різдвом .
( 1) радість --- родина --- ікона --- іскра --- задоволення --- зірка --- діти --- диво ---
віра --- веселощі --- очікування …
2) Син Божий --- ялинка --- коляда --- світло --- Ісус --- зоря --- кутя --- подарун –
ки --- диво … ) .
Зі слів , які ви дібрали , складіть невеличкий текст про Різдво .
Слово вчителя .
Давайте ми разом зі Скруджем спробуємо зазирнути і в свою душу – поста –
раємося осмислити , як ми живемо і за якими принципами житимемо , куди йдемо і чого прагнемо .
( Жарина жевріла , скринька , шарф : « Погода була холодна , похмура , до того ж іще туман , і Скрудж чув , як за вікном перехожі , снуючи туди – сюди , голосно тупотіли по тротуару , віддихувалися і били себе по боках , щоб зігрітися . Двері в Скруджеву контору залишалися відчиненими , щоб він міг наглядати за своїм клерком . Біля самого Скруджа полум’я в каміні ледь дихало , та вогник біля клерка був незрівнянно менший , -- здавалося , там жевріє один – єдиний вуглик .
Але клерк не міг підкинути вугілля , бо Скрудж тримав скриньку з ним в себе в кімнаті . Тому клерк тугіше обмотав шию білим вовняним шарфом і спробував зігрітися від свічки , але без особливої уяви , тож і тут зазнав невдачі .» )
( Через економію ) .
( Через економію ) .
( Щоб самому розпоряджатися вугіллям , економити ) .
( Скрудж не дасть ) .
( Скрудж жадібний , безсердечний ) .
скупість цього персонажа ?
( Відмовився зробити благодійний внесок двом джельтенменам , не пус –
тив хлопчика – колядника поколядувати , не хотів платити Бобу зарплату у вихідний ) .
4. Робота з ілюстрацією .
Чи правильно художник зобразив Скруджа ? Вулиці маленькі , люди на вулицях маленькі , а Скрудж величезний ?
( Автор зобразив те , що Скрудж думав про себе ) .
( Влада і гроші ) .
5. Занурення в текст .
( « Пришелепки» , « телепень» , « загнав би в могилу кілок з гостролисту» ,
« зварив би із його власним пудингом» ) .
нижче від нього .
( « Гей там» , « Ще почую хоч звук від тебе» ) .
( Мовлення Скруджа грубе , образливе , насмішкувате , він звертається до людей , як до тварин ) .
( Ніхто на вулиці , зустрівшись з ним , не спинявся , щоб привітатися , старці ніколи не сподівалися від нього милостині ; діти ніколи не питали в нього , котра година , навіть собаки сліпих , побачивши його , швидше тягли своїх господарів куди – небудь під ворота або у двір ) .
( Ні , його це ніяк не зачіпало . Він жив , сторонячись усіх . І ті , хто його добре знали , уважали , що відлякувати найменші прояви симпатії йому навіть приємно ) .
( Ця сумна подія не надто пригнітила його , у день похорону залишився бездоганно діловою людиною , відзначивши це укладенням вельми вигідної оборудки ) .
( Жадібна , скупа людина , навіть збіг приголосних у його прізвищі – с , к , р , у , д , ж –свідчить про його різкість , грубість , неприємність ) .
6. « Гронування» . Робота в групах .
Завдання : схарактеризуйте Скруджа за допомогою ключових слів .
1 варіант – дібрати дієслова ( давить , витягує , заганяє , загрібає , хапає , захоп –
лює , вимагає , заморожує , загострює … )
2 варіант – дібрати прикметники ( безсердечний , холодний , твердий , затаєний ,
злий , жорстокий , немилосердний . заздрісний , корисливий , без –
жальний , черствий … ) .
3 варіант – дібрати іменники ( скупердяга , кремінь , молюск , жмикрут , гріш –
ник … ) .
( Про змертвіння душі : Діккенс свідомо посилює і нагнітає атмосферу загибелі людської душі іще за життя тіла ) .
( « Душевний холод заморозив ізсередини старечі риси його обличчя , загострив шкіру на щоках , скував ходу , змусив посиніти губи й почервоніти очі , зробив крижаним його скрипливий голос . І навіть щетинисте підборіддя , рідке волосся й брови , здавалось , укрилися памороззю . Він усюди вносив із собою цю льодову атмосферу . рисутність Скруджа заморожувала його контору в літню спеку , і він не дозволяв їй розмерзатися ні на дещицю навіть на Різдво .» ) .
7. « Мікрофон» .
*Які вчинки героя відповідають опису його зовнішності і характеру ?
( Негативно ставиться до Різдва . Зневажливе і навіть жорстоке ставлення до племінника . Відсутність жалю за втратою єдиного друга Марлея . Небажання платити Бобу добру зарплату . Обурення , що 25 грудня – вихідний день . Не розуміє почуттів людини . Проганяє хлопчика – колядника . Волів би . щоб бідняки сиділи в тюрмах або просто повмирали . )
8. « Обери позицію» .
А зараз проаналізуйте сказане і займіть власну позицію .
( На партах лежать різнокольорові кружечки ( сині і червоні ) . Залежно від обраної позиції діти піднімають кольоровий кружечок ( засуджую – червоний , співчуваю – синій ) і обґрунтовують свою позицію ) .
Заключне слово вчителя .
Справді , на що – осуд чи співчуття – заслуговує ця людина ? Скрудж завжди міг замислитися , як він живе , що насправді цінує . Він міг звернути увагу на тих , хто поряд ( писар , племінник , бідняки , що потребують допомоги ) . Та він , навпаки , свідомо принижує і гнобить свого писаря , навіть погрожує йому звільненням за те, що той славить Різдво . Свідомо розриває Скрудж і сімейні стосунки , хоч для кожної людини родина є однією із запорук щастя . Він не здатен на співчуття .
Доля не раз давала йому шанс стати кращим . Але він , не вагаючись , відкидав його . Для нього єдиною цінністю стали гроші , люди його не цікавлять , людські почуття йому не притаманні .
Холодна душа Скруджа заціпеніла . Він деградував як особистість , людина . І немає жодної надії на те , що Скрудж одумається .
9. Перевірка домашнього завдання . Твір – мініатюра « Чи може зла людина стати доброю і що для цього потрібно ?» ( Зачитуються два – три твори ).
10. Слово вчителя .
У першу чергу людина повинна сама визнати , що вона зла , і спробувати розібратися в собі , знайти причини . А ще , як сказав А. П. Чехов : « Тоді людина стане кращою , коли ви покажете їй , якою вона є» .
( Духи Різдва ) .
11. Рольова гра « Інтерв’ю з героєм» .
Уявімо , що герой завітав до нас в гості . Давайте візьмемо в нього інтерв’ю , можливо , він поділиться з нами своєю таємницею , і ми зрозуміємо , що допомогло йому стати добрим і щасливим .
( Учень – журналіст бере інтерв’ю у Скруджа . Учень , що грає Скруджа одягнений у чорний фрак і циліндр ) .
Журналіст . Шановний пане Скрудже , коли я читав повість про вас ,то мені зда –
валося , що ви ніколи не станете іншим , адже багато років ви не любили
людей і Різдво . Що ж допомогло вам змінитися ?
Скрудж . Одного разу до мене прийшов дух мого товариша Марлея . Він нагадав
мені , що я відповідаю перед Богом за всі свої вчинки . У той момент мені
ще не дуже хотілося стати кращим . Марлей зрозумів , що один я не впо –
раюся із цим завданням , і прислав до мене трьох духів .
Журналіст . Що це були за духи і як вони допомогли вам ?
Скрудж . Це були Духи Минулого , Теперішнього і Майбутнього Різдва . Перший
дух повів мене в дитинство . Я заплакав , коли побачив себе маленьким –
самотній хлопчик , покинутий своїми близькими , сидів у похмурій кімнаті
і читав . « Бідне хлоп’я» ,–подумав я тоді . І ви знаєте , я пригадав того ма –
ленького колядника , якого вигнав зі своєї контори . Мені захотілося дати
йому що-небудь , адже він був такий схожий на мене самого в дитинстві .
Журналіст . Я знаю , що сьогодні ви чудовий , добрий господар . Як ви стали та –
ким ?
Скрудж . І знову ж , дякуючи першому духові . Він нагадав мені мою юність , під
час подорожі з ним я побачив пана Фецвіга , у якого служив у крамниці
помічником . Цей добрий чоловік влаштував на Різдво справжній бенкет
для нас , він поважав свою челядь . І я зрозумів , що господар може зро –
бити службу легкою або обернути роботу в муку . Тоді я згадав Боба
Кретчита і мені стало дуже соромно .
Журналіст . Скажіть , пане Скрудже , мабуть , ви стали щедрим , бо зрозуміли , що
зробило вас « жмикрутом» , жадібним ?
Скрудж . Знаєте , скупість стала рисою мого характеру якось зовсім непомітно . Я
пам’ятаю , як мене здивували слова моєї нареченої , сказані під час оста –
нньої нашої зустрічі : Ваші величні почування потроху пожерла охота
наживати гроші» .Тепер я розумію , що бажання розбагатіти уже тоді ста-
ло для мене головним в житті . Як я шкодую , що відштовхнув тоді любов.
Журналіст . А все – таки , пане Скрудже , що ж переконало вас , що стати добрим ,
щедрим , веселим просто необхідно ?
Скрудж . Якщо ви читали повість , то напевно знаєте , що налякало мене найбіль –
ше ?
Журналіст . Так , я знаю . Але давайте запитаємо в моїх друзів . Цікаво , чи знають
вони .
12. Бесіда .
( Найбільше налякала Скруджа подорож у Майбутнє Різдво . Тому , що він побачив свою смерть . Герой зрозумів , що , всі , хто його знали , радіють з того , що « старо –
го скнари не стало» . Особливо боляче йому було бачити тіло чоловіка , обкрадено –го , покинутого , ніким не оплаканого , що лежало в пустій похмурій кімнаті . А коли на кладовищі , на всіма покинутій могилі , він прочитав своє ім’я « Ебенезер Скрудж» , то затремтів від страху . В цю мить з його уст пролунало прохання : « Я вже не той чоловік , що був раніше . Я вже не хочу бути тим , чим я був … Я шануватиму Різдво і думатиму про нього цілий рік . Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім !» )
Отже , Скрудж пригадав своє минуле , дізнався , що про нього думають оточуючі , побачив свою смерть і зрозумів , що на нього чекає самотність . Герой зрозумів свої помилки .
13. Дослідницька робота .
Шлях переродження Скруджа .
Словникова робота ( на дошці ) .
Потрясіння --- прозріння --- каяття --- очищення .
14. Рольова гра .
* Чи дотримав Скрудж свого слова ? Що він зробив доброго ? Від імені Скруджа
розкажіть про зроблені ним добрі справи ?
( 1. Посилає велетенську індичку сім’ї Боба Кретчита .
2. Іде в гості до свого племінника .
3. Підвищує клеркові заробітню платню .
4. Допомагає вилікувати Тіма .
5.З радістю виділяє кошти на допомогу біднякам .
6. Славить і шанує Різдво .
7. Змінює ставлення до людей . )
15. Виразне читання і коментування фрагменту твору ( від слів « Скрудж став таким добрим господарем …» до слів « … Скрудж уміє шанувати Різдво» .
Отже , Скрудж не тільки на словах , а й усіма своїми вчинками доводить ,
що він переродився .
16. Літературна гра « Добери приказку» .
Є така народна мудрість : « Якщо у тебе горе , поділися ним із другом , і у тебе залишиться половина горя . Коли у тебе щастя , поділися ним , і матимеш вдвічі більше щастя .»
( Хто не чинить лихого , тому не страшно нічого . Не одежа красить людину , а добрі діла . Робиш добро – не кайся , робиш зло – зла й сподівайся . Все добре переймай , а зла уникай . Хто людям добра бажає , той і собі має . Доброму скрізь добре . )
17. Робота в парах .
Ми простежили шлях Скруджа від прозріння , що настало під час першої та другої подорожей , до каяття і переродження під час третьої подорожі .
Особливістю різдвяного сюжету є те , що плач Різдва змінюється сміхом , страх поступається місцем великій радості . Давайте відчуємо велику радість героя і знайдемо , які казкові зміни відбулися зі Скруджем .
( Зміни у настрої , мовленні , зовнішності , до власної родини , до Кретчитів , до оточуючих , у ставленні людей до Скруджа , у природі .)
18. Складання « Діаманта» .
Коментар . Діамант – це віршована форма із семи рядків , перший і останній з
Яких – поняття з протилежним значенням .
1 рядок – тема ( іменник ) .
2 рядок – означення ( 2 прикметники ) .
3 рядок – дія ( 3 дієслова ) .
4 рядок – асоціації ( 4 іменники ) .
5 рядок – дія ( 3 дієслова ) .
6 рядок – означення ( 2 прикметники ) .
7 рядок – тема ( іменник ) .
Зразок « Діаманта» .
Скнара
Холодний , черствий
Злиться , лютує , знущається
Подорож , сльози , прозріння , каяття
Радіє , веселиться , святкує
Турботливий , щедрий
Людина
19. « Коло думок» .
Висловіть свою думку .
( Духовне очищення , спасіння , переродження людини , яка втратила в душі Бога , відбувається під час Різдва , тому що Різдво – світлий період добра і радості . За словами самого Діккенса , « принцип добра завжди перемагає , незважаючи на щонайневдячніші обставини і тяжкі перепони» . У день святкування Різдва « всі людські серця ширшають» і вся земля сяє від світла віри , надії на добро і щастя .)
20. Творча робота .
У вас на партах лежать сердечка і кольорові олівці , намалюйте серце Скруджа до і після подорожі . Обгрунтуйте , чому саме такими ви зобразили серця Скруджа .
21. « Кросворд навпаки» .
Перед вами на дошці « Кросворд» із вже заповненими клітинками . Ваше завдання : до вже готових відповідей скласти свої запитання , завдання .
( Кросворд додається . Додаток 2 .)
Людина здатна вчитись : на добрих вчинках – якою їй потрібно бути і на поганих – чого їй робити не слід .
( Кожна людина має : турбуватися про ближнього ; бути доброю , милосердною , щедрою ; цінувати кожну мить життя ; спокутувати свої гріхи ; цінувати родинні стосунки ; виховувати найкращі моральні якості ; любити ближніх ; вміти співпереживати і співчувати ; мати вірних друзів ; шанувати Різдво ) .
Скоро і ми святкуватимемо Різдво – єдиний з усіх днів , коли ширшають вузькі серця , найкращий у році день , добрий , веселий , привітний .
Смисл Різдва
Бувають дні , як одкровення Боже ,
Благословення зоряних небес , --
Коли на себе справжніх ми похожі
І в нас Ісус воістину воскрес .
Коли світліють скривлені обличчя ,
Збагнувши суть духовного буття ,
І хочеться подумати про вічність ,
А не про тлінь короткого життя .
У дні такі завіт прадавній з Богом
У серці , що відкрилось , ожива …
І ми в собі народжуємось знову
Під знаком світлоносного Різдва .
О. Ніколенко .
Тож нехай різдвяний дзвін розбудить людські душі . Подаруймо один одному посмішку , теплий погляд , добре слово , і тим самим зробімо людей поряд з нами щасливішими . Добро , яке ми здатні створити , варте чи не найбільшого скарбу .
Будьмо в святкові дні ( і не тільки у святкові ) уважнішими до навколишніх , не забуваймо про посмішку , бо вона у дні різдвяні має високу ціну .
Нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі так , як розбудив душу Скруджа . Запам’ятайте слова Ч. Діккенса : « Май душу , май серце , і будеш людиною на всі часи !»
6. Оцінювання діяльності учнів на уроці .
Додаток 1.
Цитатна реконструкція.
Поєднайте цитати і персонажів , яких вони стосуються .
1. « Він був у вузьких штанах і високих чоботах …Ланцюг , що тяг за собою , був при-
в’язаний йому до стану …Тіло його було прозоре» .
2. « Вона була завжди таким тендітним створінням і могла зів’янути від найменшого
подиху вітру , але серце в неї було добре .»
3. « Цей гість був чудна істота . Він мав дитячу зовнішність , однак був більш схожий
на діда … Він держав гілочку вічнозеленої рослини , а вбрання на ньому було при –
крашене літніми квітами .»
4. « Він брав усього 15 шилінгів на тиждень , і , незважаючи на це , дух Різдва побла –
гословив його маленьку домівку .»
5. «Батько ніжно і ласкаво тримав його маленьку і худу ручку , немов боявся , щоб ні –
хто не одібрав його синочка від нього .»
6. « Він був у простому зеленому балахоні , отороченому білим хутром . На його поясі
теліпались якісь стародавні піхви , але порожні , без меча , й уже добряче поїдені
іржею .»
нього Різдва . 6. Боб Кречит .
С |
К |
Р |
У |
Д |
Ж |
||||||||||||
Е |
Б |
Е
|
Н |
Е |
З |
Е |
Р |
||||||||||
К |
Н |
И |
Г |
А |
|||||||||||||
К |
Р |
Е |
Т |
Ч |
И |
Т |
|||||||||||
Ф |
А |
Н |
Н |
І |
|||||||||||||
Д |
У |
Ш |
А |
||||||||||||||
М |
А |
Р |
Л |
Е |
Й |
||||||||||||
Л |
А |
Н |
Ц |
Ю |
Г |
||||||||||||
Р |
І |
З |
Д |
В |
О |
||||||||||||
Т |
Е |
М |
Р |
Я |
В |
А |
|||||||||||