Перетворення цілих виразів

Про матеріал
Мета: узагальнити та систематизувати знання, вміння, навички учнів; підготуватися до тематичної контрольної роботи.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Перетворення цілих виразів

Мета: узагальнити та систематизувати знання, вміння, навички учнів; підготуватися до тематичної контрольної роботи.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку та повідомляє тему.

 

II. Перевірка домашнього завдання

  1. Вправи № 1 та 2 із домашнього завдання є вправами на закріплення на­вичок, формування яких почалося на попередньому уроці. Тому перевірку цієї частини домашнього завдання виконуємо або вибірково (у «слабких» учнів) або спонукаємо учнів до самоперевірки та відповідаємо на запитання, що виникли в учнів під час розв'язування цих завдань.
  2. Робота з випереджальним домашнім завданням,

Ця частина домашнього завдання є дуже важливою, бо є фундамен­том для здійснення узагальнення та систематизації та, можливо, й  корекції знань,  умінь та навичок напередодні тематичної контрольної роботи.  Тому цю  частину домашнього завдання перевіряємо ретельно. Учні презентують виписані поняття та аргу­ментують свій вибір.

Наступним кроком повинно йти встановлення зв'язків (логіки) між виписаними елементами й поняттями. Після обговорення можемо зроби­ти певні висновки.

Під час роботи з цілими виразами (а саме такі розглядаються в 7 класі) ми здійснюємо два обернені види перетворень: а) записати вираз у вигляді многочлена (суми); б) перетворити многочлен (суму) у добуток (розкласти на множники).

Можна виділити такі способи тотожних перетворень цілого виразу у многочлен:

  1. розкриття дужок;
  2. зведення подібних членів многочлена;
  3. перетворення одночленів у одночлени стандартного вигляду;
  4. додавання і віднімання многочленів;
  5. множення одночлена на многочлен та многочлена на многочлен;
  6. застосування формул скороченого множення.

Нагадуємо такі способи перетворення суми в добуток (розкладання на множники):

  1. винесення спільного множника за дужки;
  2. застосування формул скороченого множення;
  3. групування та деякі спеціальні прийоми (перегрупування, зведення до різниці квадратів).

Основні види задач, під час розв'язування яких використовують названі перетворення:

  1. обчислення значень виразів;
  2. розв'язування рівнянь;
  3. доведення подільності;
  4. пошук найбільшого або найменшого значення виразу.

Після обговорення складаємо схему:

 

 

1) a + (b c) = a + b c  

2) а (bс) = а b + с

3) а(b + с) = аb + ас

4) (а ± b)2 = а2 ± 2аb + b2

5) (а b)(а + b) = а2b2

6) (а ± b)(а2 аb + b2) = а3 ± b3

 

III. Формулювання мети й завдання уроку

Після виконаної роботи з узагальнення матеріалу формулюємо мету уроку: 1) узагальнити навчальний матеріал щодо способів перетво­рень деяких виразів; 2) узагальнити та систематизувати вміння ви­конувати названі перетворення та навички застосування під час розв'язування задач.

 

IV. Узагальнення та систематизація вмінь та навичок

Цей етап уроку передбачає узагальнення засвоєних умінь та нави­чок учнів на конкретних типових завданнях, а також, у разі необхідності, корекції знань та вмінь учнів. Тому цей етап уроку ба­жано провести у вигляді роботи у групах, причому групи формуються з учнів, що мають схожі проблеми, тобто будуть опрацьовувати й ко­ригувати одні й п самі вміння і навички Для того щоб сформувати групи, учням пропонується для самостійного виконання тестове завдання.

  1. Розкладіть на множники 3а2 – 3:

1) 3(а2 – 3); 2) 3(а2 – 1); 3) 3(а – 1)2; 4) 3(а – 1)(а + 1).

  1. Виділіть повний квадрат із виразу х2 – 14х + 50:

1) х2 + (-14x + 50); 2) (x – 7)2; 3) (х – 7)2 + 1;   1)г > 1; 4) (х – 7)2 +50.

  1. Розв'яжіть рівняння х3 – 6х2 19х = 0:

1) х = 0; 6x2 = 0; 9х = 0;   2) х(х2 6х + 9) = 0; х = 0 або х2 – 6х + 9 = 0;

3) х(х – 3)2 = 0; х = 0 або х – 3 = 0;   4) х3 – 6х2 = -9х.

  1. Доведіть, що вираз (п + 1)2 – (п – 1)2 (ділиться на 4):
    l) (п + 1)2 – (п – 1)2 = (п + 1 – (п – 1))(п + l + пl) = 2 ∙ (2п) = 4п 4;

2) (п + 1)2 (п – 1)2 = п2 + 1 – п2 – 1 = 0 ділиться на 4;

3) (п + 1)2 – (п – 1)2 = п2 + 2п + 1(п2 – 2п + 1) =

     = п2 + 2п + 1 – п2 + 2п – 1 = 4п 4;

4) інший варіант.

Після проведення і перевірки тестів учні об'єднуються в гомогенні групи, і наступна робота проводиться в групах із подальшою презентацією результатів роботи.

Група № 1. Тема. Застосування різних способів розкладання многочле­нів на множники.

Завдання 1. Повторіть за підручником або зошитом теорію: алгоритм за­стосування різних способів розкладання многочленів на множники.

Завдання 2. Використовуючи повторений алгоритм, розкладіть на множники:

1) х3 – 4х; 2) х4у2 – х2у4;  3) 1,44а2 b2;           4) (с2 + 1)2 – 4с2;

5) а2 – 2аb + b2 – 1;        6) 25т2(4т – 4)2;  7) х2 – у2 – х – у;

8) 2a22b2 – (ab)2;     9) a3 – 64;                 10) а5 – а3 + а2 – 1.

Група № 2. Тема, Виділення повного квадрата двочлена.

Завдання 1. а) За підручником або конспектом у зошиті повторіть фор­мули квадрата двочлена й алгоритм виділення квадрата двочлена з квадрат­ного тричлена; б) як визначити найменше значення виразу х2 + а?

Завдання 2. а) Подайте у вигляді квадрата двочлена х2 + 8х + 16;

б) виділить квадрат двочлена з виразу х2 + 8х + 18;

в) яких значень набуває вираз, здобутий у п. б)? Яке значення є наймен­шим? При якому значенні змінної вираз набуває цього значення?

Група № 3. Тема. Розв'язування рівнянь із застосуванням різних спо­собів, покрокового перетворення виразів.

Завдання 1. За конспектом, довідником або підручником повторіть: 1) як звести розв'язування рівняння до розв'язування лінійного рівняння з однією змінною; 2) як розв'язати рівняння, якщо ліва частина його є до­бутком двох або більше лінійних множників, а права частина є нулем; 3) яку властивість використати, щоб розв'язати рівняння, якщо ліва час­тина є сумою двох невід'ємних доданків, а права — нулем.

Завдання 2. Розв'яжіть рівняння і прокоментуйте хід розв'язання.

1) x2 – 9х = 0;    2) у(у2 + 3) = 4у;

3) х3 5х2 х + 5 = 0; 4*) (х2 – 1)2 + (х2 х)2 = 0.

Група № 4. Тема. Доведення подільності.

Завдання 1.1) Яке число називають дільником даного числа?

2) Як довести, що вираз А ділиться на дане число?

Завдання 2. Доведіть, що:

1) при кожному цілому значенні п значення виразу

(2п + 7)(8п – 8) – (4п + 5)2 не ділиться на 6;

2) значення виразу ділиться на дане число:

а) 4012 – 1992 на 600; б) 583 + 423 на 100; в) 825 – 6412 на 7;

г) 169 – 328 + 812 на 7;

д*) різниця квадратів двох цілих чисел, які не діляться на 3, кратна 3.

 

V. Підсумки уроку

Знову повертаємось до схеми, складеної на початку уроку, й повто­рюємо основні теоретичні моменти й способи дій.

 

VI. Домашнє завдання

Домашня контрольна робота

№ 1. Спростіть вираз:

1) (а – 6)(а + 6) + (3 – а)2 – (2а + 1)2 – (а – 3)(а + 4);

2) (а2b2)(а2 + b2)(а4 + b4) + а8 + b8.

№ 2. Розкладіть на множники:

1) 9у2 – 16; 2) 3х2 3у2; 3) 27а3 b3; 4) b6 – 4b4; 5) 0,8а3 + 0,4а2 + 0,4а4;

6) т3 п3 + 3т2 + 3тп + 3п2; 7) а2 + b2 + с2х2 + 2аb + 2bс + 2са.

№ 3. Розв'яжіть рівняння:

1) (х2 l)(х2 + l)(x4 + 1) = x8 + 4x; 2) х29 = х – 9х2.

№ 4. Доведіть, що:

1) вираз 2 + 10х – 27 набуває лише від'ємних значень;

2) якщо число п від ділення на 5 дає остачу 3, а число т — остачу 4; число п2 + т2 ділиться на 5.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
7 березня 2020
Переглядів
700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку