Тема. Перетворення цілих виразів
Мета: узагальнити та систематизувати знання, вміння, навички учнів; підготуватися до тематичної контрольної роботи.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку та повідомляє тему.
II. Перевірка домашнього завдання
Ця частина домашнього завдання є дуже важливою, бо є фундаментом для здійснення узагальнення та систематизації та, можливо, й корекції знань, умінь та навичок напередодні тематичної контрольної роботи. Тому цю частину домашнього завдання перевіряємо ретельно. Учні презентують виписані поняття та аргументують свій вибір.
Наступним кроком повинно йти встановлення зв'язків (логіки) між виписаними елементами й поняттями. Після обговорення можемо зробити певні висновки.
Під час роботи з цілими виразами (а саме такі розглядаються в 7 класі) ми здійснюємо два обернені види перетворень: а) записати вираз у вигляді многочлена (суми); б) перетворити многочлен (суму) у добуток (розкласти на множники).
Можна виділити такі способи тотожних перетворень цілого виразу у многочлен:
Нагадуємо такі способи перетворення суми в добуток (розкладання на множники):
Основні види задач, під час розв'язування яких використовують названі перетворення:
Після обговорення складаємо схему:
1) a + (b – c) = a + b – c
2) а – (b – с) = а – b + с
3) а(b + с) = аb + ас
4) (а ± b)2 = а2 ± 2аb + b2
5) (а – b)(а + b) = а2 – b2
6) (а ± b)(а2 аb + b2) = а3 ± b3
III. Формулювання мети й завдання уроку
Після виконаної роботи з узагальнення матеріалу формулюємо мету уроку: 1) узагальнити навчальний матеріал щодо способів перетворень деяких виразів; 2) узагальнити та систематизувати вміння виконувати названі перетворення та навички застосування під час розв'язування задач.
IV. Узагальнення та систематизація вмінь та навичок
Цей етап уроку передбачає узагальнення засвоєних умінь та навичок учнів на конкретних типових завданнях, а також, у разі необхідності, корекції знань та вмінь учнів. Тому цей етап уроку бажано провести у вигляді роботи у групах, причому групи формуються з учнів, що мають схожі проблеми, тобто будуть опрацьовувати й коригувати одні й п самі вміння і навички Для того щоб сформувати групи, учням пропонується для самостійного виконання тестове завдання.
1) 3(а2 – 3); 2) 3(а2 – 1); 3) 3(а – 1)2; 4) 3(а – 1)(а + 1).
1) х2 + (-14x + 50); 2) (x – 7)2; 3) (х – 7)2 + 1; 1)г > 1; 4) (х – 7)2 +50.
1) х = 0; 6x2 = 0; 9х = 0; 2) х(х2 – 6х + 9) = 0; х = 0 або х2 – 6х + 9 = 0;
3) х(х – 3)2 = 0; х = 0 або х – 3 = 0; 4) х3 – 6х2 = -9х.
2) (п + 1)2 – (п – 1)2 = п2 + 1 – п2 – 1 = 0 ділиться на 4;
3) (п + 1)2 – (п – 1)2 = п2 + 2п + 1 – (п2 – 2п + 1) =
= п2 + 2п + 1 – п2 + 2п – 1 = 4п 4;
4) інший варіант.
Після проведення і перевірки тестів учні об'єднуються в гомогенні групи, і наступна робота проводиться в групах із подальшою презентацією результатів роботи.
Група № 1. Тема. Застосування різних способів розкладання многочленів на множники.
Завдання 1. Повторіть за підручником або зошитом теорію: алгоритм застосування різних способів розкладання многочленів на множники.
Завдання 2. Використовуючи повторений алгоритм, розкладіть на множники:
1) х3 – 4х; 2) х4у2 – х2у4; 3) 1,44а2 – b2; 4) (с2 + 1)2 – 4с2;
5) а2 – 2аb + b2 – 1; 6) 25т2 – (4т – 4)2; 7) х2 – у2 – х – у;
8) 2a2 – 2b2 – (a – b)2; 9) a3 – 64; 10) а5 – а3 + а2 – 1.
Група № 2. Тема, Виділення повного квадрата двочлена.
Завдання 1. а) За підручником або конспектом у зошиті повторіть формули квадрата двочлена й алгоритм виділення квадрата двочлена з квадратного тричлена; б) як визначити найменше значення виразу х2 + а?
Завдання 2. а) Подайте у вигляді квадрата двочлена х2 + 8х + 16;
б) виділить квадрат двочлена з виразу х2 + 8х + 18;
в) яких значень набуває вираз, здобутий у п. б)? Яке значення є найменшим? При якому значенні змінної вираз набуває цього значення?
Група № 3. Тема. Розв'язування рівнянь із застосуванням різних способів, покрокового перетворення виразів.
Завдання 1. За конспектом, довідником або підручником повторіть: 1) як звести розв'язування рівняння до розв'язування лінійного рівняння з однією змінною; 2) як розв'язати рівняння, якщо ліва частина його є добутком двох або більше лінійних множників, а права частина є нулем; 3) яку властивість використати, щоб розв'язати рівняння, якщо ліва частина є сумою двох невід'ємних доданків, а права — нулем.
Завдання 2. Розв'яжіть рівняння і прокоментуйте хід розв'язання.
1) x2 – 9х = 0; 2) у(у2 + 3) = 4у;
3) х3 – 5х2 – х + 5 = 0; 4*) (х2 – 1)2 + (х2 – х)2 = 0.
Група № 4. Тема. Доведення подільності.
Завдання 1.1) Яке число називають дільником даного числа?
2) Як довести, що вираз А ділиться на дане число?
Завдання 2. Доведіть, що:
1) при кожному цілому значенні п значення виразу
(2п + 7)(8п – 8) – (4п + 5)2 не ділиться на 6;
2) значення виразу ділиться на дане число:
а) 4012 – 1992 на 600; б) 583 + 423 на 100; в) 825 – 6412 на 7;
г) 169 – 328 + 812 на 7;
д*) різниця квадратів двох цілих чисел, які не діляться на 3, кратна 3.
V. Підсумки уроку
Знову повертаємось до схеми, складеної на початку уроку, й повторюємо основні теоретичні моменти й способи дій.
VI. Домашнє завдання
Домашня контрольна робота
№ 1. Спростіть вираз:
1) (а – 6)(а + 6) + (3 – а)2 – (2а + 1)2 – (а – 3)(а + 4);
2) (а2 – b2)(а2 + b2)(а4 + b4) + а8 + b8.
№ 2. Розкладіть на множники:
1) 9у2 – 16; 2) 3х2 – 3у2; 3) 27а3 – b3; 4) b6 – 4b4; 5) 0,8а3 + 0,4а2 + 0,4а4;
6) т3 – п3 + 3т2 + 3тп + 3п2; 7) а2 + b2 + с2 – х2 + 2аb + 2bс + 2са.
№ 3. Розв'яжіть рівняння:
1) (х2 – l)(х2 + l)(x4 + 1) = x8 + 4x; 2) х2 – 9 = х – 9х2.
№ 4. Доведіть, що:
1) вираз -х2 + 10х – 27 набуває лише від'ємних значень;
2) якщо число п від ділення на 5 дає остачу 3, а число т — остачу 4; число п2 + т2 ділиться на 5.