Тема. Графік функції
Мета: сформувати в учнів свідоме розуміння поняття «графік функції» та розпочати роботу із засвоєння вмінь читати та будувати графіки функції; розвивати просторове мислення, відпрацювати обчислювальні навички.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
1) Особливу увагу під час перевірки домашнього завдання слід приділити № 1 (в), розв'язання якого зводиться до складання та розв'язування рівняння, де замість у підставляємо х, якщо функція дорівнює аргументу, або 3х, якщо функція в 3 рази більша за аргумент.
2) Під час роботи з випереджальним домашнім завданням слід звернути увагу на такі моменти:
а) якщо функція задана формулою, то можна скласти як завгодно багато пар значень (х; у), де х — значення аргументу; у — відповідне значення
функції;
б) з 6-го класу учням відомо, що пара (х; у) зображується точкою на координатній площині, де х та у, відповідно, абсциса та ордината цієї точки;
в) з п. а) та б) випливає, що для кожної функції можна побудувати, взагалі кажучи, як завгодно багато точок (х; у), де х — аргумент, а у — відповідне значення функції.
III. Формулювання мети й завдань уроку
Зі сказаного вище випливає запитання: навіщо це потрібно робити, тобто який зиск ми можемо мати в такій побудові і яке поняття, пов'язане із функцією, ми будемо розглядати.
IV. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1) А (3; 7); 2) А (-5; 4); 3) А (-3; -6); 4) А(1; 0)?
Отже, ми повторили:
1) що показують координати точки в координатній площині;
2) як знайти координати заданої точки та як побудувати точку із відомими координатами в координатній площині;
3) що називається графіком залежності? що показує графік? що можна
дізнатись, розглянувши графік залежності?
V. Засвоєння знань
Викладення змісту поняття «графік функції» можна розпочати із виконання усних вправ (див. вище АОЗ з № 3). Конкретний реальний сюжет цієї вправи формує в учнів змістовні уявлення, на основі яких легко, сформувати уявлення про графік довільної числової функції. Після цього можна сформулювати означення графіка числової функції та розглянути приклади, що формують в учнів уявлення про сферу застосування (вид задач на використання змісту поняття) графіка функції.
Записи в зошитах учнів можуть мати такий вигляд:
Конспект 17 |
Графік функції |
Означення. Графіком (числової) функції називається множина усіх точок координатної площини, абсциси яких дорівнюють значенню аргументу, а ординати — відповідним значенням функції, тобто |
|
VI. Засвоєння практичних умінь
Приклад 1. Використовуючи графік функції (див. рис):
а) Заповніть таблицю.
х |
-3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
у |
|
|
|
2 |
-3 |
-1 |
|
б) Яка область визначення та область значень цієї функції? в) При яких значеннях х функція дорівнює 0? |
г) При яких значеннях х функція додатна? від'ємна?
Приклад 2. Чи залежать точки А(4; 2), В(1; -4), С(1; 4) графіку функції, що задана формулою у = 2х – 6? Назвіть координати ще будь-яких 2-х точок, одна з яких належить графіку цієї функції, а інша — не належить.
Приклад 3. Побудуйте графік функції, що задана формулою у = х(х – 3), заповнивши попередньо таблицю:
х |
-2 |
-1,5 |
-1 |
-0,5 |
0 |
0,5 |
1 |
1,5 |
2 |
у |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Приклад 4. Побудуйте графік функції, що задана формулою:
Оскільки вправи 3 – 4 є досить складними для учнів, тому не всі вправи (серед прикладів 3 та 4) є обов'язковими для виконання.
VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання
VIII. Домашнє завдання
№ 1. Вивчіть зміст основних понять уроку.
№ 2. Крива MN — графік деякої функції. Знайдіть за графіком: а) значення функції, що відповідають значенням аргументу -2; -1; 0; 1; 5; б) при яких значеннях аргументу функція дорівнює 0; в) при яких значеннях аргументу функція набуває додатних значень, від'ємних значень; г) яка область визначення функції, яка область значень функції?
№ 3. Чи належать точки А(3; -1), В графіку функції ?
№ 4. Побудуйте ламану ABC: А(-3; 1), В(-1; -1), С( 3; 3). Чи можна вважиш цю ламану графіком деякої функції? Чому?