Тема. Функція. Область визначення та область значень функції
Мета: вдосконалювати та поглиблювати вміння та навички розв'язувати основні види завдань для функції, заданої формулою.
Тип уроку: застосування знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
1) № 1,2 перевіряємо, зібравши зошити, № 2 бажано розібрати (навести приклади і сформулювати основну ідею, найбільш вдалі роботи можна оцінити).
2) № 3 (випереджальне домашнє завдання) розбираємо ретельно, бо ці вправи є основою для розв'язування вправ високого рівня, запланованих на уроках.
Завдання 1. Поясніть хід розв'язання рівнянь:
1) х2 – 2х + 1 = 0; 2) х2 – 2х = 0; 3) х2 + 1 = 0, 4) |х – 3| = 0; 5) |х – 3| + 1 = 0.
Які корені мають рівняння? Що це означає?
Завдання 2. Поясніть, як, використавши результати завдання 1, знайти значення змінної х, при яких виконуються нерівності:
1) х2 – 2х + 1 ≠ 0; 2) х2 – 2х ≠ 0; 3) х2 + 1 ≠ 0; 4) |х – 3| ≠ 0; 5) |х – 3| + 1 ≠ 0.
Висновок. Бажано, щоб учні усвідомили, що розв'язки нерівності вигляду f(х) ≠ 0 можна знайти, розв'язавши рівняння f(х) = 0 і виключивши із множини всіх (раціональних) чисел знайдені корені рівняння.
III. Формулювання мети й завдань уроку
Основна мета уроку — вдосконалити вміння та навички знаходження за формулою значення функції, а також поглибити ці вміння, розв'язавши задачі високого рівня.
IV. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1) у = 2х; 2) у = 3х + 4; 3) .
Знайдіть значення аргументу, якому відповідає значення функції, що дорівнює 0.
V. Удосконалення та поглиблення знань, умінь
На цьому уроці, коли основні поняття, пов'язані з поняттям функції, вже засвоєні і базові вміння щодо розв'язування основних задач для функції сформовані, основну увагу приділяємо розв'язуванню завдань достатнього і високого рівнів, які б поєднували новий матеріал із вивченим раніше матеріалом. Якщо рівень підготовки учнів досить високий, можна розширити знання учнів, ознайомивши їх із кусковим способом задання функції.
Виконання письмових вправ
1) ; 2) ; 3) ; 4) ;
5*) .
2*. Функція задана кусково:
1) 2)
Знайдіть значення функції, що відповідає значенню аргументу, що дорівнює -2; 0; 3.
4*. Знайдіть найменше значення функції у = х2 – 4х + 2.
5*. Доведіть, що функція не може набувати від'ємних значень. Яка область визначення функції? Якого найбільшого значення набуває функція?
6*. Додатково (на повторення). Встановіть пропущене число.
ху + 3х2 |
|
5 |
х3 – 2у |
|
? |
VI. Підсумок уроку
Контрольні запитання
VII. Домашнє завдання
Повторіть зміст основних понять теми (див. контрольні запитання).
№ 1. Функцію задано формулою у = 5х – 3.
1) Знайдіть значення функції, які відповідають значенням аргументу -8; 0; 16.
2) Знайдіть значення аргументу, якому відповідає значення функції: -3; 1.
3) При якому значенні означення функції дорівнює значенню аргументу? в 3 рази більше за значення аргументу?
№ 2. Розгляньте функцію , де -1 ≤ х ≤ 4. Знайдіть пари значень х та у для всіх цілих значень х та запишіть їх у вигляді (х; у). Як можна зобразити ці пари чисел?
Виконайте відповідну побудову.