Іншим ефективним методом дослідження є експеримент. Експеримент – це активне втручання дослідника в діяльність випробуваного з метою створення умов, у яких виявляється який-небудь психологічний факт. Достоїнствами експерименту є: активна позиція спостерігача, можливість повторення, строго контрольовані умови проведення. До недоліків варто віднести: штучність умов, значні витрати для контролю значимих факторів. Експерименти бувають природними, лабораторними і формуючими. Природний експеримент характеризується незначними змінами звичайних умов навчання і виховання. При цьому типі експерименту намагаються мінімально змінювати умови і контекст, у якому протікає цікавлячий діагностичний психічний феномен. Лабораторний експеримент відрізняється строгою стандартизацією умов, що дозволяють максимально ізолювати досліджуване явище, відвернутися від умов навколишнього середовища, що змінюються. Формуючий експеримент передбачає впровадження в педагогічну практику результатів дослідження з наступним вивченням змін, що виникають унаслідок подібних новацій. Природний експеримент по вивченню, наприклад, міжособистісних переваг у навчальному класі може полягати в поздоровленні учнів зі святом за допомогою листівок. Учень, що одержав максимальну кількість листівок, буде емоційним лідером, що одержав мінімальну кількість – що не обирається. При цьому типі експерименту намагаються мінімально змінювати умови і контекст, у якому протікає цікавлячий діагностичний психічний феномен [22, c. 17].