Підготовка до написання контрольної роботи Складнопідрядне речення
1. До складнопідрядного з підрядним з'ясувальним належить речення. А Уже сонце хилилося до заходу, як у степу показалася велика чорна плахта . Б Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця . В Зібралася ціла флотилія, наче з якого великого переможного походу верталися. Г Назбирали багато сухого бадилля, щоб було чим цілу ніч палити . 2. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення. А Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню. Б Щоб не сидіти без діла, дід став бджіл розводити та допомагати бабі в городі товктися. В Отаман дав знак, щоб галера спинилася . Г Здивований, кінь перечекав, не рухаючись з місця, щоб не скаламутити води. 3. Укажіть ССР. А Півень стояв на порозі у хліві, стріпував крильми, наче поривався летіти понад мерехтливим сяйвом снігів. (Є. Гуцало) Б Вийшов на сизу піщану косу і, струсивши воду, знову заіржав грізно та бойовито, перегукуючись із громами. (В. Дрозд) В Десь далеко щасливіший од Шептала кінь п'є сонячний ранок, і в прозорім кориті дня того ранку лишається все менше, на самому денці. (В. Дрозд) Г Сиджу і слухаю, як народжується вітер. (Гр. Тютюнник)
Прочитати текст і виконати завдання 4-9. 1. Легендарний давньогрецький поет Гомер образно відзначав, що на крилатих словах летять думки з вуст мовця до слухача. 2. Продовжуючи цю думку, можна сказати, що крилаті слова передаються від покоління до покоління, від одного народу до інших. 3. З плином часу вони набувають нового значення, ніби осучаснюються, продовжуючи при цьому виражати багатогранний людський досвід, відкривати розум і душу минулих поколінь. 4. Сьогодні не можна залишитися байдужим до цього неймовірного фразеологічного розмаїття, яке неможливо ні виміряти, ні описати. 5. Опанування фонду крилатих слів і вільне його використання — неодмінна риса культурної людини що, даватиме їй перевагу в дискусіях і публічних виступах, у спілкуванні з іншими. 6. Той, хто вільно послуговується всім багатством фонду крилатих слів, активно їх використовує, завжди справляє враження культурної, освіченої, компетентної людини.
4. Підрядна частина стоїть у середині головної складнопідрядного речення. А Першого. Б Другого. В Четвертого. Г Шостого. 5. Засіб зв'язку виконує синтаксичну роль додатка в складнопідрядному реченні. А Другому. Б Четвертому. В П'ятому. Г Шостому. 6. До складнопідрядного з підрядним з'ясувальним належить речення. А Перше. Б Четверте. В П'яте. Г Шосте. 7. До складнопідрядного з підрядним обставинним порівняльним належить речення. А Перше. Б Друге. В Третє. Г Четверте. 8. Складнопідрядних речень з підрядними означальними вжито в тексті. А Два. Б Три. В Чотири. Г П'ять. 9. Пунктуаційну помилку допущено в складнопідрядному реченні. А Другому. Б Четвертому. В П'ятому. Г Шостому.
10. Установіть відповідність:
1 означальне А) Матінка не дурно казали, що світ не без добрих людей.
2 з’ясувальне Б) Було так тихо, що навіть шелест листя здавався великим шумом.
3 наслідку В) Моря перелетиш і не впадеш, допоки буде в серці рідна мова.
4 часу Г) На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.
Д) Англія – перша неслов’янська країна, де з’явилися переклади
українських дум.
11. Поставити розділові знаки, скласти схеми, визначити види підрядних речень:
1. На ніч щоб захиститися від вітру треба було забиратися в саму гущавину лісу.
2. Як захоче коза сіна то до воза прийде.