Перевірочні картки (8 клас)

Про матеріал
Закріплення вивченого матеріалу для учнів 8 класу. Набір навчальних карток із перевірочними завданнями за вивченими темами: "Вставні слова", "Звертання", "Однорідні члени речення та розділові знаки при них".
Перегляд файлу

Картки для перевірки знань.

 

№ 1.Повторення вивченого.

1. Позначте просте речення (розділові знаки пропущено).

а) Вітерець підхопив метелика підняв вище й поніс до лісу.

Б) Прийшла весна ріка завирувала бурхливою повінню.

2. Підкресліть  граматичні основи у складному реченні.

Стрімка вода спінила залишки снігових заметів, загрозливо підступила до пагорба, на якому височіло могутнє дерево.

3. Служки носили безліч страв тетереви гуси рябці оленина.

4.Уведіть до речення різні вставні слова. Поставте розділові знаки.

Я не зможу __________________________ до Вас зайти.

Я не зможу __________________________ до Вас зайти.

 

№ 2. Повторення вивченого.

1.Позначте просте речення(розділові знаки пропущено)..

а) Я розгріб торішнє листя під ним сховався грибочок.

б) Ожили під дубовою корою мурашки вилазять на сонце на волю.

2. Підкресліть  граматичні основи у складному реченні.

Яскравий день, свіже повітря задурманили йому голову, й метелик на якусь мить завмер, а потім злетів.

3.Поставте пропущені розділові знаки.

   Всі великі городи й землі віддали все своє найцінніше мармур       золото срібло слонову кістку.

  1. 4. Уведіть до речення різні вставні слова. Поставте розділові знаки.

Нас ніхто __________________________ не помітив.

Нас ніхто __________________________ не помітив.

 

№ 3. Повторення вивченого. Вставні слова. Звертання.

Перепишіть, вставляючи, де потрібно, пропущені літери і розділові знаки.

  1. Уч..теся брати мої думайте читайте… (Т.Шевч.)
  2. До тебе Україн.. наша бездольная мати струна моя перша озвет..ся. (Леся Укр.)
  3. Кажуть мудрість приходить з роками. (Л.Дмитерко)
  4. Населення на диво зустріло нас привітно. (Я.Баш)

 

№ 4. Повторення вивченого. Вставні слова. Звертання.

Перепишіть, вставляючи, де потрібно, пропущені літери і розділові знаки.

 

  1. Добрий день мій рідний кра.. вольний добрий день тобі. (Д. Павличко)
  2. Калин.. моя чом ти не цвіла? (Нар.тв.)
  3. З ділом бач у нас ніколи не розходяться слова. (П.Дорошенко)
  4. А вона уявіть зупинилась в ту мить. (В.Сосюра)



 

№ 5. Повторення вивченого. Вставні слова. Звертання.

Перепишіть, вставляючи, де потрібно, пропущені літери і розділові знаки.

 

  1. Розцвітай же слово і в родині і у школі й на заводі і у полі пр..чудесно пр..чудово – розцвітай же слово. (П.Тичина)
  2. Прости мені земл.. простіть мені трави! (Л.Костенко)
  3. Добра такого там зроду у мене не було. (Т.Шевч.)
  4. Ніжність наприклад описати математично не можна. (В.Собко)


 

№ 6. Повторення вивченого. Вставні слова. Звертання

Перепишіть, вставляючи, де потрібно, пропущені літери і розділові знаки.

 

  1. Прощай Іван.. найвірніший друж.. шляхетна іскр.. вічного вогню! (Л.Костенко)
  2. Рідна мов.. без тебе ніхто я мов підрізан..ий вітром листок.

(Л. Перебийніс)

  1.               Мабуть неможливо знайти галузь знань яка могла б обійтись без послуг мате мат..ки.
  1. Говорять не св..яті горшки ліплять.

 

№ 7. Повторення вивченого. Словосполучення і речення.

Записати словосполучення, у кожному визначити головне і залежне слова.

 

 Осінній день; чудовий настрій; наблизились до школи; зустрівся з товаришем; прийшли вчасно; привіталися чемно; слухаємо уважно.



 

№ 8. Повторення вивченого. Словосполучення і речення.

1.Прочитати подані сполучення слів, пояснити, чи є вони словосполученнями. Свою думку обґрунтуйте.

 

 Осінь настала; налетів вітер; злива стишилась; дерева і кущі; дуби і осокори; знати й любити; пісня та праця.

 

2. Самостійно складіть словосполучення і зробіть його розбір.





 

№ 9. Повторення вивченого. Словосполучення і речення.

Записати речення, почленувати на словосполучення, у ньому виділити головне і залежне слова.

 

  1. Осінь на рябому коні їздить. (Нар.тв.)
  2. Осінь ходить, яблука золотить. (М.Рильський)
  3. Падають тепло і глухо яблука в нашім саду. (В.Сосюра)






 

№ 10. Повторення вивченого. Словосполучення і речення.

Записати речення, почленувати на словосполучення, у ньому виділити головне і залежне слова.

 

  1. Чатує осінь на останнє листя старого дуба. (Л.Костенко)
  2. Каштанів жовтий лист прощально одшумів. (В.Сосюра)
  3. Зелене, вічне і широке вкриває листя землю вщерть. (М.Доленго)




 

№ 11. Повторення вивченого. Словосполучення і речення.

Записати речення, почленувати на словосполучення, у ньому виділити головне і залежне слова.

 

1. Я в серці з юних літ до скону пронесу це листя трепетне на полі голубому. (М.Рильський)

2. У мові – чари барвінкові, печаль і радість в ріднім слові. (Д.Білоус)






 

№ 12. Повторення вивченого. Просте і складне речення. Члени речення

 

Підкреслити головні члени речення.

 

Птиця створена для літання, а чоловік народжений для праці.

Один діло робить, другий ґав ловить.

Вчися ремесла такого, щоб ти міг жити з нього.

На те дерево й росте, щоб на нього птиці сідали.

 

№ 13. Повторення вивченого. Просте і складне речення. Члени речення

 

Підкреслити головні члени речення.

 

Погана та пташка, якій її гніздо не миле.

Кожен кулик своє болото хвалить, і кожен лис свою нору любить.

Ластівка день починає, а соловей його кінчає.

 

№ 14. Повторення вивченого. Просте і складне речення. Члени речення

 

 Однорідні члени речення підкреслити. Пояснити розділові знаки в реченнях.

 

1.Прийшла пора грибів і журавлів, вдягнувся в золоту кирею ліс.

2.Чую, як пахне Вітчизни земля блакиттю, росою, квітками.

3.Джерела б'ють, співають і кричать, а потім виливаються у ріки…




 

№ 15. Повторення вивченого. Просте і складне речення. Члени речення

 

 Однорідні члени речення підкреслити. Пояснити розділові знаки в реченнях.

 

1. Тече туман у берегах ріки, й течуть в тумані птиці над рікою, сидять в човнах із вудками дядьки, а сиві коні йдуть до водопою.(Є.Гуцало)

2. Україна не зміліє, не замуляться криниці! (Г.Білоус)



 

№ 16 Лексикологія. Власне українські і запозичені слова

 

Прочитати речення. Що ви можете сказати про походження виділених слів? Пояснити їх лексичне значення. До якого словника слід звернутися?

 

  1. Ще голубим крилом леліє тепла днина. (І.Москаленко)
  2. Багаття погасло так само нагло, як і спалахнуло. (О.Ільченко)
  3. В плесі тихого смеркання човнярі човни лаштують. (П.Осадчук)
  4. Пливуть, неначе мрії, журавлі, ключами йдуть відпочивать на луки. (І.Москаленко)

 

№ 17 Лексикологія. Власне українські і запозичені слова

 

Переписати слова, на місці крапок вставляючи пропущені букви. Пояснити написання і в іншомовних словах. З'ясувати значення слів, при потребі звернувшись до словника. З двома словами (на вибір) скласти речення.

 

 Магн..т, б..лет, тр..о, д..агноз, істор..я, рад..ац..я, такс.., пар.., ..нститут, ..нжир, ..нформація.

 Техн…ка, рад..о, ман..я, стандарт..зац..я, ав..ац..я, жур.., пон.., Капр.., ..нженер, ..єрогл..ф.

 

№ 18 Лексикологія. Власне українські і запозичені слова

 

Записати речення, іншомовні слова підкреслити, з'ясувати значення кожного.

 

1.Немов патрони з динамітом, бруньки набухли на гіллі. (М. Гірник)

2. Елегію бджола на скрипці грає, а сонях гра на кобзі золотій. (Є.Гуцало)

3. Розгойдає сонце свої качелі, і бджолині вдарять віолончелі. (А.Малишко)


 

№ 19 Лексикологія. Правопис слів іншомовного походження.

 

Записати речення, іншомовні слова підкреслити, з'ясувати значення кожного, пояснити правопис.

 

  1. Діамантами небо зоріє. (О.Гриценко)
  2. Дід про хліб, а баба про фіалки. (Нар.тв.)
  3. Вже й клівер прозирає крізь зело рожевими очима марсіанина. (І.Муратов)




 

Групи слів за походженням

Незапозичені

Запозичені

Слова, успадковані з попередніх періодів розвитку мови: холодний, кузня, діти

Старослов’янізми: уста, совість, глава

Власне українські: коник, жіноцтво, гарбуз, левада

З інших слов’янських мов: млин, зичити

 

З неслов’янських мов: фантазія, імунітет, соло

Основні ознаки іншомовних слів

  1. Початок слова на А, Е,І.
  2. Наявний збіг голосних і приголосних.
  3. Наявність звука [ф]  (крім слів Фастів, форкати, фе)
  4. відсутнє чергування –о, -е, з – і та немає випадних –о, -е.
  5. Рідко можна виділити префікси й суфікси, а корінь може мати три і більше складів.
  6. Частина слів з кінцевим голосним не відмінюється.

Букви и, і в словах іншомовного походження

 

Після букв д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р у загальних назвах іншомовного походження пишеться и: директор, сигнал, циркуль, шифр, ритм. Це правило називається правилом «дев’ятки».

 

У словах іншомовного походження пишеться буква і:

 

1. На початку слів

інститут, інженер

2. У кінці незмінних слів

таксі, колібрі

3. Після букв, що не входять до «дев’ятки »

пінгвін, фініш

4. Перед буквами, що позначають голосний звук та й

радіус, діалог

5. У власних назвах після букв на позначення приголосних, крім шиплячих

брати Грімм, Дені Дідро

№ 20  Написання слів іншомовного походження

Записати слова, вставляючи замість крапок букви и, і. Пояснити написання слів.

 

Д…ректор, ц…ферблат, с…стема, ш…фр, р…тм, бенз…н, ж…рафа, …інкубатор, …інститут, …спанія, рад…ус, презид…я, міт…нг, д…зель, пон… .






 

№ 21  Написання слів іншомовного походження

Записати слова, вибравши з дужок потрібну букву.

 

(І, и)дея, (і,и)інженер, (і, и)нжир, (і, и)індекс,

(і, и)нвестор, (і, и)нвестор, (і, и)дол, (і, и)люстрація,

(і, и)інтерес.

№ 22  Написання слів іншомовного походження

Записати подані слова українською мовою.

 

Масса, шоссе, барокко, аккуратный, территория, иллюстрация, аппарат, коллекция, вилла, дискуссия, процесс, профессия, грамматика, иллюминация, группа, грипп, пассажир.



 

№ 23  Написання слів іншомовного походження

Виправити в наведених словах, де потрібно, помилки.

 

Адютант, кар’єра, пєса, субьєкт, пьєдестал, більярд, п’юре, барєр, прем’єра, Г’юго, к’ювет, медальйон, барель’єф, бюст, б’юлетень, бульон, рель’єф, він’єтка.


 

№ 24  Написання слів іншомовного походження

Записати слова, вставляючи замість крапок букви и, і. Пояснити написання слів.

 

С…лует, б…знес, ст….ль, ц…стерна, арх….в, сп…рт, к…лограм, ф…олетовий, пенс…онер, кл…єнт, г…дролог…я, б…ограф…я, каз…но, регб…, жалюз…, брати Гр….мм, співачка В…ардо, поет Ш…лер.



 

№ 25  Написання слів іншомовного походження

Записати власні назви в такій послідовності: назви країн, назви міст, назви річок. Поставити наголос. Пояснити правопис слів.

 

Міссісіпі, Міссурі, Лісабон, Калькутта, Голландія, Йоганнесбург, Філіппіни, Марокко, Ніцца, Люксембург, Греція, Франція, Андорра.






 

 

 

№ 26. Застарілі і нові слова (неологізми)

 

Прочитати, виписати застарілі слова, пояснити їх значення.

 

  1. Як одступиш од грамоти на аршин, то вона від тебе на сажень.
  2. Ліпше живий хорунжий, як мертвий сотник.
  3. Хоч і надів жупан, та не цурайся свитки.
  4. Порожня миска не вабить писка.
  5. В нього і сволок молоко дає. (Нар.тв.)



 

№ 27. Застарілі і нові слова (неологізми)


 

До поданих застарілих слів дібрати загальновживані відповідники.

 

Ліпота, стезя, перст, чоло, десниця, рамена, глаголити, вуста.

 

Для довідок: Краса, шлях, палець, лоб, правиця, плечі, говорити, губи.


 

№ 28. Застарілі і нові слова (неологізми)

 

Пояснити значення неологізмів. 2 – 3 з них увести в самостійно складені речення.

 

Дискета, компакт-диск, дискотека, біоробот, кіборг, трилер.



 

№ 29. Застарілі і нові слова (неологізми)

 

Прочитати, вказати авторські неологізми (письменницькі новотвори) та слова, які увійшли до мови відносно недавно у зв’язку з розвитком науки і техніки.

 

  1. Ракетяться ранкові небеса. «На старт!» - лунають дальні космодроми. І пахне материнкою роса, а космонавт вертається додому. (А.Камінчук)
  2. Звичними персонажами телестрічок стали безжальні кіборги та підступні андроїди. (З газ.)
  3. Вже скоро, скоро хмарнокрилі дні завісять світ марудними дощами. (Б.Чіп)
  4. Хвилюється море, хвилиниться день. (М.Доленго)
  5. Зеленіє світ, зеленіє. І майбутній квіт брунькотіє. (Я.Кремінський)

№ 30 . Загальновживані та діалектні слова

 

Загальновживані та діалектні слова записати в дві колонки

 

Вітер, легіт; легінь, парубок; печаль, туск; гуторити, говорити; пательня, сковорода; капелюх, крисаня; бордзо, швидко; джерга, ковдра; дядько, стрий; мальфівниця, відьма; хустина, рантух; кошик, кобівка; жарти, фіглі.





 

№ 31 Загальновживані та діалектні слова

Записати. Діалектні слова підкреслити. З якою метою їх ужито в реченнях?

 

  1. До села повертається чабан і жене ґирлиґою туман. (А.Качан)
  2. Над розливом гірських полонин тужно грає трембіта остання. (О.Лупій)
  3. Багато небесної сходить краси на кучері лисі, на наші ліси… (В.Герасим’юк)
  4. Лиш тоді життя щось варте, як палає, наче ватра… (С.Пушик)
  5. Піднесу свою молодість яру, як бартку. (Д.Кремінь)
  6.  

Словник .Ґиглиґа – ціпок. Полонина – безліса ділянка в Карпатах для пасовиська, сінокосу. Трембіта – духовий музичний інструмент. Кичеря – гора, вкрита лісом вся, крім вершини. Ватра – багаття. Бартка – гуцульський топірець.

 

№ 32 Загальновживані та діалектні слова

До поданих діалектних слів дібрати літературні відповідники.

 

Жовнір, керниця, коц, кошуля, ногавиці, митка, обіг, тупиця, фамілія, фая, спудитися, пироги, ринка.

 

Словник: Солдат, криниця, ковдра, сорочка, штани, ганчірка, кочерга, сокира, сім’я, буря, злякатися, вареники, каструля.





 

№ 33 Офіційно – ділова лексика

 

Відредагувати подані сполучення слів, записати правильний варіант

 

На мій адрес надійшов лист; виборна кампанія; приймати участь; і відділку кадрів зникла особиста справа; покажчик можливостей; особовий підпис; вступний взнос; наличні гроші; канцелярські принадлежності; жила площа; заключати угоду.





 

№ 34 Офіційно – ділова лексика

Перекласти і записати текст українською мовою.

 

 Страхование бывает обязательное и добровольное. К обязательному относится страхование имущества предприятий и организаций, медицинское страхование, страхование пассажиров и др.

 Добровольное страхование – виды страховой деятельности, проводимые страховщиками на добровольной основе. (Из газеты)



 

№ 35 Основні способи словотворення

 

Зробити словотворчий розбір поданих слів

 

Затишок, зачарований, засісти, прикордонник, іменувати, істинний, затінок, цілина, підсудний, знизу, кара, політ,  давньоримський.



 

№ 35 Основні способи словотворення

 

Від поданих слів утворити похідні з суфіксами зменшеності та пестливості. Побудувати з ними речення. Визначити, якого стилістичного відтінку надають вони тексту.

 

Хліб, син, брат, сестра.

docx
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
1472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку