Конспект уроку математики в 5-му класі
«Периметр прямокутника і квадрата»
Тема: «Периметр прямокутника і квадрата».
Мета: навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів про прямокутник і квадрат, отримані в початковій школі; розвивальна: розвинути навички обчислення периметра геометричних фігур і вміння їх будувати за допомогою лінійки; виховна: формувати активність, дисциплінованість та вміння слухати думки інших; розвивати зорову та слухову пам’ять, уважність і логічне мислення.
Обладнання: підручник з математики 5 клас (автора Істер) 2022 року, опорний конспект, лінійка, олівець.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти! Сьогодні ми з вами проведемо урок, присвячений геометричним фігурам – прямокутнику і квадрату. Сподіваюся, що ви готові до роботи і у вас гарний настрій! Для початку давайте перевіримо, чи всі готові до уроку. Я прошу всіх зосередитися, відкласти в сторону зайві речі і приготуватися до цікавої роботи!
Хто з вас пам’ятає, які основні властивості має прямокутник і квадрат? Поділіться своїми думками! (інтерактивний метод – мікрофон, діти висловлюють усно, по-черзі свої думки).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Які геометричні фігури (назва фігури) вам знайомі з початкових класів? Які фігури вам не знайомі?
(Якщо твердження правильне – плескаємо в долоні, якщо ні – мовчимо).
Ви молодці! Усі правильно засвоїли вивчений матеріал.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми будемо вивчати, що таке периметр і як його обчислювати для прямокутника і квадрата.
Прямокутник і його периметр
Чотирикутник, у якого всі кути прямі, називають прямокутником.
Сторони прямокутника, які не є протилежними, називають довжиною і шириною або суміжними сторонами.
Протилежні сторони прямокутника між собою рівні.
На малюнку AB = DC і AD = BC.
Р – периметр прямокутника.
a і b – сторони прямокутника.
Задача.
Периметр прямокутника дорівнює 30 см, а одна з його сторін — 5 см. Знайди іншу сторону.
Розв’язання.
P = 30 см, a = 5 см. Оскільки P = 2(a + b), то маємо рівняння:
2(5 + b) = 30;
5 + b = 30 : 2;
5 + b = 15;
b = 15 – 5;
b = 10.
Отже, b = 10 см.
Відповідь: 10 см.
Квадрат і його периметр
Квадрат – це прямокутник, у якого всі сторони між собою рівні.
Р – периметр квадрата.
а – сторона квадрата.
ІV. Закріплення знань. Формування вмінь
Виконаємо вправи з підручника (письмово в зошиті):
№824. Знайди периметр квадрата, якщо довжина його сторони дорівнює 5 см; 27 мм; 3 м.
№826. За допомогою лінійки накресли прямокутник зі сторонами 4 см і 3 см. Знайди його периметр.
№827. Одна зі сторін прямокутника завдовжки 16 см, а інша — на 8 см довша. Знайди периметр прямокутника.
№830. Порівняй периметр прямокутника зі сторонами 12 см і 9 см з периметром квадрата зі стороною 1 дм.
№831. Порівняй периметр квадрата зі стороною 5 см з периметром прямокутника зі сторонами 24 мм і 26 мм.
Практичне самостійне завдання (письмово в зошиті):
Дайте відповідь на запитання (усно):
Записати у зошити визначення:
Прямокутник – це чотирикутник, у якого всі кути прямі.
Квадрат – це прямокутник, у якого всі сторони між собою рівні.
V. Підсумок уроку
Чи зрозуміли ви матеріал уроку? Який настрій маєте на кінець уроку?
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати конспект уроку та виконати письмово в зошит №832, №834.