Період як особлива синтаксична одиниця

Про матеріал
Презентація до уроку з української мови для 9 класу. Тема " Період. Основні його ознаки. Структірні типи періоду". Презентація містить як теоретичний матеріал, так і практични : завдання на закріплення, тестування.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Період як особлива синтаксична конструкція. Учитель української мови та літератури Степанчук Н. В. Долинського ліцею№4

Номер слайду 2

Термін "період" походить від грецького слова лєріо6о ; (грецьк. алфавіт), що означає коло, окружність, обертання.

Номер слайду 3

Період – це складне речення ускладненої будови: перша частина являє собою кілька однотипних (однорідних) за функцією речень(члени періоду), друга – заключна, що є простим чи складним реченням, головним щодо першої ускладненої частини. Наприклад: І так, де на всьому лежить печать мовчання, де стримані і скарги, і пісні, де здавлені прокльони і ридання, - //вість людям подають кайдани голосні (Леся Українка).

Номер слайду 4

Період - це своєрідна організація складних, а інколи простих, переважно ускладнених речень: Коли в грудях моїх тривога то потухає, то горить; коли загублена дорога, а на устах любов тремтить; коли уся душа тріпоче, як білий парус на човні,-//тоді рука моя не хоче пером виводити пісні (М. Рильський);

Номер слайду 5

За будовою період – це найчастіше багатокомпонентне складнопідрядне речення, що складається з головної і кількох однорідних підрядних частин, які містяться у першій частині періоду. Щоб там не було, які б не були зараз чи в майбутньому труднощі, яким би несподіваним і підступним не був ворожий удар, ніколи ворогу не перемогти нас, ніколи! (О. Довженко) – (Щоб...),(які...), (яким...), [ ];

Номер слайду 6

Періодом може бути і багатокомпонентне складносурядне речення, ускладнене однорідними членами. Наприклад: / там, де на всьому лежить печать мовчання, де стримані і скарги, і пісні, де здавлені прокльони і ридання, — вість людям подають кайдани голосні (Леся Українка).

Номер слайду 7

Стилістичними ознаками періоду властиве своєрідне інтонаційне оформлення. Перша частина періоду характеризується висхідною інтонацією, коли при збереженні загального називання елементів (частин) кожен з наступних однорідних вимовляється з завершальною інтонацією.

Номер слайду 8

Погасне світло, та палають очі, аж доки до­світки в вікно тихенько заглянуть сивими очима і всі ре­чі почнуть із темряви помалу виступати, – тоді мене перемагає сон (Леся Українка). Перший період — просте ускладнене речення, другий – складне сполучниково-безсполучникове речення.

Номер слайду 9

Диференційними ознаками періоду є:1) періодична побудова – уміщений у межах речення;2) поділ періоду на дві частини відбувається за інтонаційною ознакою (інтонація є засобом вираження граматичних значень);3) глибока пауза на межі підвищення і пониження – вираження відношень між ними;4) ритмомелодійний аспект періоду повністю залежить від кількості однорідних синтаксичних компонентів, згрупованих у першій частині періоду.

Номер слайду 10

За компонентним складом періоди можуть бути: двочленнітричленні чотиричленні п’ятичленні:

Номер слайду 11

Різновиди періоду. Незамкнений (обернений) періодструктурно характерний тим, що починається з кінця, із висновку, а засновок іде в цьому випадку після висновку, після паузи.обірванийдля цієї структури характерна відсутність висновку як такого чи заміна його фразою іншого значення — запереченням сказаного в засновку, вигуком, невеликим коментарем до сказаного або чимось подібним обрамленийце період,який починається в засновку й висновку тією самою фразою чи частиною її, що передає головну думку, яку треба виділити, підкреслити.

Номер слайду 12

Практикуємо. Поділіть речення на періоди. Від синяви дніпрової, де зводять додаткові переправи, від парких плавнів, де рубають дерево для плацдарму, і до просторів сухого, а гарячим, повітрям степу – всюди напружено трудиться люд (О. Гончар). Коли вже люди обляглися спати, коли вже місяць вилизнувся з хмар, коли спартанка Києва, не Спарти, лиш я світила вікнами в бульвар, – тоді із ночі, з пітьми, з порожнечі, де зап’ялася вежа на потурн, мені хтось душу тихо взяв за плечі – заговорив шопенівський ноктюрн (Л. Костенко)..

Номер слайду 13

Побудуйте схеми наведених складених багатокомпонентних синтаксичних конструкцій.1. Найбільше повезло грекам: їхня алфавітна система лягла в основу «великого дерева» алфавіту, що розкинув свої віти по всій земній кулі (А. Кондратов).2. Дмитро уважним поглядом вдивляється в далечінь, мов читає живу карту ланів; у плюскіт стебла непомітно вплітаються голоси його великої рідні, і кожне поле дивиться на нього допитливими очима його друзів, що, мов казку, підводили до сонця народне добро(М. Стельмах).

Номер слайду 14

3. І всі ми, як один, підняли вгору руки, і тисяч молотів о камінь загуло, і в тисячні боки розприскалися штуки та відривки скали: ми з силою розпуки раз по раз гримали о кам’янечоло (І. Франко)4. А тиха пристань оживає: в артілях виспіли жнива, вантажать динь багряні кулі, і кавуни лежать поснулі, за човном човен підпливає (А. Малишко).

Номер слайду 15

Поставте розділові знаки та умотивуйте їхнє використання.1. Достоїнство стилю полягає в ясності доказом цього служить те що коли промова не є ясною то вона не досягає своєї мети (Аристотель). 2. Термін „другорядні члени” зовсімне принижує їх гідність він просто підкреслює що такі слова групуються навколо підмета чи при судка і залежать від них (З підручн.).

Номер слайду 16

З. Я знов пригадую весну свою хлоп’ячу що квітла у вітрах в донецькій далині і вчителя свого лице я бачу і п’є душа моя слова його ясні (В. Сосюра). 4. Дівчина з чорними косами відкидає паранджу і Черниш несподівано бачить що перед ним та дівчина з Альба-Юлії яка хотіла йому ворожити в каменоломнях (О. Гончар).

Номер слайду 17

5. Сірий припорошений весняною пилюкою степ збігає на південь і стигне там голубим маревом суворою лінією стоять на ньому сторожові могили насипані може татарвою а може волелюбним козацтвом що шаблею та мушкетом боронило оці степи відворожих навал (Г. Тютюнник). 6. Моя душа ніколи не забуде того дарунку що весна дала весни такої не було й не буде як та що за вікном цвіла (Леся Українка). 7. Не може керувати той людьми хто сам не бачить шляху із пітьми не може дати волю той народу хто душу закував у тем ноту (Д. Павличко).

Номер слайду 18

Тестування1. Період — це А) складне речення ускладненої будови;Б) просте, ускладнене однорідними членами;В) багатокомпонентне складносурядне речення;Г) багатокомпонентне складнопідрядне речення.2. Будова періоду: А) має одну граматичну основу, неускладнену однорідними членами;Б) має дві частини: члени періоду, заключна частина;В) засновок, висновок.3. Ознаки періоду: А) непостійний порядок розміщення його частин;Б) невичерпна повнота змісту і негармонійність синтаксичної структури ;В) постійний порядок розміщення його частин;Г) вичерпна повнота змісту і гармонійність синтаксичної структури.

Номер слайду 19

4. Визначити рідновид періоду за характеристикою:для цієї структури характерна відсутність висновку як такого чи заміна його фразою іншого значення — запереченням сказаного в засновку, вигуком, невеликим коментарем до сказаного або чимось подібним. А) незамкнений; Б) обірваний; В) обрамлений.5. Визначити тип періоду за будовою.І там, де на всьому лежить печать мовчання, де стримані і скарги, і пісні, де здавлені прокльони і ридання,— вість людям подають кайдани голосні. А) багатокомпонентне складнопідрядне речення; Б) багатокомпонентне складносурядне речення; В) просте, ускладнене однорідними членами.

Номер слайду 20

6. Незамкнений (обернений) період – це. А) це період, який починається в засновку й висновку тією самою фразою чи частиною її, що передає головну думку, яку треба виділити, підкреслити;Б) структурно характерний тим, що починається з кінця, із висновку, а засновок іде в цьому випадку після висновку, після паузи;В) для цієї структури характерна відсутність висновку як такого чи заміна його фразою іншого значення — запереченням сказаного в засновку, вигуком, невеликим коментарем до сказаного або чимось подібним

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Колеснікова Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ткаченко Діна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
15115
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку