"Періодична система хімічних елементів"

Про матеріал
Розробка містить повністю готову інформацію для проведення уроку у 8 класі. На уроці пропонується ознайомити учнів з треоретичним матеріалом і виконати вправи на закріплення знань
Перегляд файлу

План-конспект уроку № 5     Клас: 8_                                Дата: 17.09

Розділ : Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома

Тема уроку: Історичні відомості про способи класифікації хімічних елементів. Поняття про природні групи елементів — лужні метали, галогени, благородні гази

Мета уроку:

Навчальна:

повторити та систематизувати знання учнів про хімічні елементи, пояснити причину необхідності класифікації хімічних елементів; сформувати уявлення про природні групи хімічних елементів, пояснити властивості родин лужних  і лужноземельних металів, галогенів та інертних газів;розглянути  історичні відомості про способи класифікації хімічних елементів

Розвиваюча:

продовжити розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, визначати подібні властивості  розглядаючи групи хімічних елементів; розвивати уявлення про розвиток хімічної науки та відкриття в хімічній науці

Виховна:

формувати вміння працювати з підручником, довідковим матеріалом, таблицями; працювати самостійно і в групах.

Обладнання : періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності

Базові поняття та терміни:

 хімічний елемент, метали, неметали, амфотерні елементи, проста і складна речовина, будова речовини, лужні і лужноземельні метали, галогени, халькогени, птіктогени, інертні гази

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Вид уроку: учнівська лекція

Методи і методичні прийоми:

 пояснювально-ілюстративні—бесіда, розповідь, наочні—демонстрації, практичні—розв’язування вправ, репродуктивні

 

 

Хід уроку

п/п

Зміст уроку

Методи і методичні прийоми

І.

Організація учнів класу

пояснення

ІІ.

Актуалізація опорних знань

  1. хімічний елемент
  2. властивості хімічного елементу
  3. атом
  4. молекула
  5. речовина, класифікація речовин
  6. чи однаковий зміст мають поняття «хімічний елемент»і «проста речовина»?
  7. чому складних речовин значно більше, ніж хімічних елементів?

 

 

Евристична бесіда

 

 

 

 

 

ІІІ.

Вивчення нового матеріалу

1. Родини хімічних елементів

Наприкінці ХVIIIст. Було вже відомо понад 25 хімічних елементів. Першу класифікацію елементів запропонував французький хімік Антуан-Лоран Лавуазьє. Він розподілив їх на метали і неметали. Але така класифікація була надто проста і недосконала(Чому?).

 У 70-х роках ХІХ ст. було відомо 63 хімічних елементів. Із зростанням кількості хімічних елементів, учені намагалися класифікувати їх та виділити природні родини з подібними властивостями.

Калій за властивостями нагадує Натрій та Літій. Прості речовини цих елементів—це легкоплавкі сріблясто-білі метали, ріжуться ножем. Реагують з киснем, хлором, сіркою, водою, кислотами, завжди одновалентні. Їхні оксиди при взаємодії з водою утворюють розчинні основи—луги. Рубідій, Цезій, Францій за своїми властивостями подібні до Натрію, Літію та Калію(Ігрупа). Всі ці метали називають лужними, бо при взаємодії з водою вони утворюють розчинні основи—луги.

Кальцій, Стронцій і Барій(ІІгрупа) дуже подібні з лужними, однак твердіші і двовалентні. Їх називають лужноземельними металами, бо їх оксиди раніше називали землями.

Демонстрація:   «Особливості взаємодії лужних і лужноземельних металів з водою»

У кристалізатор з водою з кількома краплями фенолфталеїну поміщають по невеличкому шматочку різних лужних і лужноземельних металів. Порівнюють активність металів однієї групи і різних груп; отримані результати спів ставляють з рядом активності металів.

!!!При проведенні дослідів слід звернути увагу на умови зберігання реактивів і правила роботи з ними.

Серед неметалів також є групи, подібні за властивостями. Хлор з металами утворює відповідні хлориди—солі хлоридної кислоти. Подібно реагують Фтор, Бром, Йод, Астат(VIIгрупа), які об’єднують у родину галогенів(з грец. «halos»—сіль). Це активні неметали, які легко реагують з металами і лугами. У сполуках з Гідрогеном одновалентні, а водні розчини цих сполук—кислоти.

   Оксиген, Сульфур, Селен, Телур, Полоній(VIгрупа) об’єднують в родину халькогенів. Це неметали, які взаємодіють з металами з утворенням солей. З Гідрогеном вони двовалентні, а з Оксигеном IV і VI.

Елементи Vгрупи Нітроген, Фосфор, Арсен, Стибій і Бісмут називають птіктогенами.

Гелій, Неон, Аргон, Криптон, Ксенон і Радон об’єднують в родину інертних або благородних газів(від грец. інертний—бездіяльний). Це гази, що у невеликих кількостях є в повітрі та є основною складовою космічних об’єктів.

Ще виділяють тріаду Феруму(Ферум, Кабальт, Нікол),платинові метали(Рутеній, Родій, Паладій, Осмій, Іридій, Платина) та родини лантаноїди(№57-71) та актиноїди(№89-103)

Лінгвістична задача

В перекладі з грецької «гало»—сіль, «халько»—мідь, «птікто» —задушентй, «генеа» —народження. Яке значення мають назви родин «галогени», «халькогени» і «птіктогени»? Чому вони названі саме так?

2. Тріади Деберейнера

Німецький вчений Йоган Деберейнер виділив кілька тріад(трійок) елементів, подібних за властивостями. Першою тріадою в 1817р були лужноземельні метали Кальцій, Стронцій, Барій. Через 12р (1829р) встановив ще 2 тріади: лужні (Літій, Натрій і Калій) та халькогени (Сульфур, Селен, Телур). Також він помітив, що в цих тріадах відносна атомна маса середньго елемента є середнім арифметичним  І і ІІІ.

rLi+ArK):2=(6,9+39,1):2=23=Ar(Na).

Проте більшість хімічних елементів залишалися поза тріадами, але закон тріад Деберейнера підготував грунт для систематизації елементів.

3. Октави Ньюлендса

У 1865р англійський вчений Джон Ньюлендс розмістив відомі на той час 56 хімічні елементи за збільшенням їх атомних мас. Запропонував введення порядкового № елемента. Він помітив, що кожен 8 є подібний до першого за властивостями. Така закономірність нагадує звуковий ряд в музиці, в якому октава складається з І«до» і VІІІ«до», а між ними є 6інших. Своє відкриття він назвав «закон октав».

 Ньюлендс вперше висунув припущення про періодичні зміни властивостей елементів. Але не зміг виявити фізичний зміст. Його відкриття було одним з багатьох, тому не привернуло особливої уваги.

4. Таблиця Лотара Мейера

У 1864р свою першу таблицю опублікував німецький хімік Лотар Мейер. До неї входило 43 елементи з 63 відомих на той час. Він розташував елементи за збільшенням відношення молярної маси до молярного об’єму. Це відповідало валентностям і збільшенню їх відносних атомних мас. Але робота Мейера не мала систематичного характеру, крім того, були невірно встановлені атомні маси, що вносило також неточності.

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрація

 

 

 

 

Аналіз

 

Пояснення

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з періодичною таблицею

 

Розв’язування задачі

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

Запис на дошці

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дискусія

 

 

IV.

Узагальнення і систематизація знань

  1. чому поділ елементів на метали і неметали є неточним?
  2. складіть формули оксидів лужних і лужноземельних металів. Складіть реакції взаємодії їх з водою.
  3. складіть рівняння утворення з простих речовин солей: натрій хлориду, калій броміду, кальцій хлориду, алюміній йодиду, ферум(ІІІ)хлориду.
  4. заповнити таблицю

 

 

Назва родини хімічних елементів

Хімічні елементи родини

Номер групи

Загальна формула вищого оксиду

Лужні метали

 

 

 

Лужноземельні метали

 

 

 

Рідкоземельні метали

 

 

 

Птіктогени

 

 

 

Халькогени

 

 

 

Галогени

 

 

 

Інертні гази

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником

V.

Повідомлення д/з

Вивчити § 3 , опрацювати конспект, підготувати картки елементів №1-18 та родин хімічних елементів.

Повідомленя

VІ.

Підсумки уроку

Нове …Найцікавіше…Складне…

Методика одним словом

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
1432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку