План-конспект уроку № 5 Клас: 8_ Дата: 17.09
Розділ : Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома
Тема уроку: Історичні відомості про способи класифікації хімічних елементів. Поняття про природні групи елементів — лужні метали, галогени, благородні гази
Мета уроку:
Навчальна:
повторити та систематизувати знання учнів про хімічні елементи, пояснити причину необхідності класифікації хімічних елементів; сформувати уявлення про природні групи хімічних елементів, пояснити властивості родин лужних і лужноземельних металів, галогенів та інертних газів;розглянути історичні відомості про способи класифікації хімічних елементів
Розвиваюча:
продовжити розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, визначати подібні властивості розглядаючи групи хімічних елементів; розвивати уявлення про розвиток хімічної науки та відкриття в хімічній науці
Виховна:
формувати вміння працювати з підручником, довідковим матеріалом, таблицями; працювати самостійно і в групах.
Обладнання : періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності
Базові поняття та терміни:
хімічний елемент, метали, неметали, амфотерні елементи, проста і складна речовина, будова речовини, лужні і лужноземельні метали, галогени, халькогени, птіктогени, інертні гази
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Вид уроку: учнівська лекція
Методи і методичні прийоми:
пояснювально-ілюстративні—бесіда, розповідь, наочні—демонстрації, практичні—розв’язування вправ, репродуктивні
Хід уроку
№ п/п |
Зміст уроку |
Методи і методичні прийоми |
||||||||||||||||||||||||||||||||
І. |
Організація учнів класу |
пояснення |
||||||||||||||||||||||||||||||||
ІІ. |
Актуалізація опорних знань
|
Евристична бесіда
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
ІІІ. |
Вивчення нового матеріалу 1. Родини хімічних елементів Наприкінці ХVIIIст. Було вже відомо понад 25 хімічних елементів. Першу класифікацію елементів запропонував французький хімік Антуан-Лоран Лавуазьє. Він розподілив їх на метали і неметали. Але така класифікація була надто проста і недосконала(Чому?). У 70-х роках ХІХ ст. було відомо 63 хімічних елементів. Із зростанням кількості хімічних елементів, учені намагалися класифікувати їх та виділити природні родини з подібними властивостями. Калій за властивостями нагадує Натрій та Літій. Прості речовини цих елементів—це легкоплавкі сріблясто-білі метали, ріжуться ножем. Реагують з киснем, хлором, сіркою, водою, кислотами, завжди одновалентні. Їхні оксиди при взаємодії з водою утворюють розчинні основи—луги. Рубідій, Цезій, Францій за своїми властивостями подібні до Натрію, Літію та Калію(Ігрупа). Всі ці метали називають лужними, бо при взаємодії з водою вони утворюють розчинні основи—луги. Кальцій, Стронцій і Барій(ІІгрупа) дуже подібні з лужними, однак твердіші і двовалентні. Їх називають лужноземельними металами, бо їх оксиди раніше називали землями. Демонстрація: «Особливості взаємодії лужних і лужноземельних металів з водою» У кристалізатор з водою з кількома краплями фенолфталеїну поміщають по невеличкому шматочку різних лужних і лужноземельних металів. Порівнюють активність металів однієї групи і різних груп; отримані результати спів ставляють з рядом активності металів. !!!При проведенні дослідів слід звернути увагу на умови зберігання реактивів і правила роботи з ними. Серед неметалів також є групи, подібні за властивостями. Хлор з металами утворює відповідні хлориди—солі хлоридної кислоти. Подібно реагують Фтор, Бром, Йод, Астат(VIIгрупа), які об’єднують у родину галогенів(з грец. «halos»—сіль). Це активні неметали, які легко реагують з металами і лугами. У сполуках з Гідрогеном одновалентні, а водні розчини цих сполук—кислоти. Оксиген, Сульфур, Селен, Телур, Полоній(VIгрупа) об’єднують в родину халькогенів. Це неметали, які взаємодіють з металами з утворенням солей. З Гідрогеном вони двовалентні, а з Оксигеном IV і VI. Елементи Vгрупи Нітроген, Фосфор, Арсен, Стибій і Бісмут називають птіктогенами. Гелій, Неон, Аргон, Криптон, Ксенон і Радон об’єднують в родину інертних або благородних газів(від грец. інертний—бездіяльний). Це гази, що у невеликих кількостях є в повітрі та є основною складовою космічних об’єктів. Ще виділяють тріаду Феруму(Ферум, Кабальт, Нікол),платинові метали(Рутеній, Родій, Паладій, Осмій, Іридій, Платина) та родини лантаноїди(№57-71) та актиноїди(№89-103) Лінгвістична задача В перекладі з грецької «гало»—сіль, «халько»—мідь, «птікто» —задушентй, «генеа» —народження. Яке значення мають назви родин «галогени», «халькогени» і «птіктогени»? Чому вони названі саме так? 2. Тріади Деберейнера Німецький вчений Йоган Деберейнер виділив кілька тріад(трійок) елементів, подібних за властивостями. Першою тріадою в 1817р були лужноземельні метали Кальцій, Стронцій, Барій. Через 12р (1829р) встановив ще 2 тріади: лужні (Літій, Натрій і Калій) та халькогени (Сульфур, Селен, Телур). Також він помітив, що в цих тріадах відносна атомна маса середньго елемента є середнім арифметичним І і ІІІ. (АrLi+ArK):2=(6,9+39,1):2=23=Ar(Na). Проте більшість хімічних елементів залишалися поза тріадами, але закон тріад Деберейнера підготував грунт для систематизації елементів. 3. Октави Ньюлендса У 1865р англійський вчений Джон Ньюлендс розмістив відомі на той час 56 хімічні елементи за збільшенням їх атомних мас. Запропонував введення порядкового № елемента. Він помітив, що кожен 8 є подібний до першого за властивостями. Така закономірність нагадує звуковий ряд в музиці, в якому октава складається з І«до» і VІІІ«до», а між ними є 6інших. Своє відкриття він назвав «закон октав». Ньюлендс вперше висунув припущення про періодичні зміни властивостей елементів. Але не зміг виявити фізичний зміст. Його відкриття було одним з багатьох, тому не привернуло особливої уваги. 4. Таблиця Лотара Мейера У 1864р свою першу таблицю опублікував німецький хімік Лотар Мейер. До неї входило 43 елементи з 63 відомих на той час. Він розташував елементи за збільшенням відношення молярної маси до молярного об’єму. Це відповідало валентностям і збільшенню їх відносних атомних мас. Але робота Мейера не мала систематичного характеру, крім того, були невірно встановлені атомні маси, що вносило також неточності. |
Розповідь
Демонстрація
Аналіз
Пояснення
Розповідь
Робота з періодичною таблицею
Розв’язування задачі
Розповідь
Запис на дошці
Розповідь
Дискусія
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
IV. |
Узагальнення і систематизація знань
|
Бесіда
Робота з підручником |
||||||||||||||||||||||||||||||||
V. |
Повідомлення д/з Вивчити § 3 , опрацювати конспект, підготувати картки елементів №1-18 та родин хімічних елементів. |
Повідомленя |
||||||||||||||||||||||||||||||||
VІ. |
Підсумки уроку Нове …Найцікавіше…Складне… |
Методика одним словом |