Урок з хімії "Хімічні властивості основ"

Про матеріал
Другий урок по вивченню основ. Урок комбінований. Підручник - Попель П.П., Крикля Л.С., 2016
Перегляд файлу

Тема уроку : Хімічні властивості основ.

Мета уроку:

  • ознайомити учнів з хімічними властивостями основ: взаємодією основ  з кислотами, взаємодією лугів з оксидами неметалів, а також розкладенням нерозчинених онов під час нагрівання. Формувати уявлення про спільні і відмінні риси лугів і нерозчинених основ.  Закріпити уявлення про реакцію обміну. Акцентувати увагу на правилах техніки безпеки при роботі з лугами.
  •  Розвивати предметну, полікультурну, комунікативну

               компетентність.

  • Виховувати інтерес до вивчення хімії, потяг до наукової творчості.

Наскрізні лінії: здоров’я і безпека громадянська відповідальність

Тип уроку: комбінований

Обладнання: гідроксид натрію, гідроксид калію, гідроксид купруму(II), гідроксид феруму (III), хлоридна та сульфатна кислоти, розчини індикаторів, універсальний папір, спиртівка, тримач, пробірки, вапняна вода, ферум (II)сульфат, скляна трубочка

                      На партах у учнів інструктивні картки до виконання

                      лабораторних дослідів, а також інструкції з т/б.

Хід уроку

  1. Організаційний етап   (1 хв)
  2. Перевірка дом. завдання  (3 хв)

Розповісти про свої дослідження універсальним папірцем миючих засобів вдома  (напередодні папірці учні отримали додому) 

 

3.   Актуалізація опорних знань учнів. ( Мікрофон .)  (8 хв)

 

3.1.На питання відповідають учні. (Середній рівень)   

  • Які класи неорганічних сполук ви знаєте ?
  • Які речовини належать до основ?
  • Від чого залежить кількість гідроксогруп в основах?
  • Як класифікують основи?
  • Які фізичні властивості мають основи?
  • Як визначити наявність кислоти і лугу в миючих засобах «Гала» і «Містер мускул»

Питання достатнього рівня.

3.2.Задайте питання за записами на дошці? (Закресліть третє зайве і назвіть речовини . Мікрофон.)

     а) KOH, CsOH, Li2O

     б) Cu(OH)2, KOH, NaOH

     в) Fe(OH)3, Bi(OH)3, LiOH

3.3. Як визначити наявність лугу в миючих засобах «Гала» і «Містер мускул», використовуючи дом. аптечку?

( брильянтовий зелений)

       4. Мотивація навчальної діяльності.    (2 хв)

В своїй життєдіяльності людина зустрічається з основами: у природі – з мінералами, у побуті – це мийні засоби, зубні пасти, використовується цей клас речовин в цукровій, будівельній промисловості. Тому важливо знати властивості цих речовин і правила безпечного поводження з ними.

5. Вивчення нового матеріалу.  (15 хв)

Вчитель: З якими хім. властивостями основ ми вже зустрічались?(взаємодія кислот з основами, з кислотними оксидами, з індикаторами) Наша задача сьогодні розглянути всі хім. властивості основ і порівняти вл-сті розчиннх і нерозчинних. Працюємо за таким планом:

  • Взаємодія лугів і нерозчинних основ з кислотами
  • Взаємодію лугів з оксидами неметалів
  • Розкладання нерозчиненої основи під час нагрівання
  • Порівняємо хімічні властивості лугів і нерозчинних основ

Робота в групах. За інструкцією ви робите досліди, звернувши увагу на правила безпеки при роботі з кислотами і лугами. Прочитаємо в підручнику правила роботи з лугами с 83

Група 1. Дія розчинів лугів на індикатори

  • У кожну з трьох пробірок налийте по 1 мл розчину натрій гідроксид та випробуйте його дію на різні індикатори, результати занесіть в зошит, оформивши у вигляді таблиці:

 

 

назва і формула лугу

Фенолфталеїн

(колір)

Лакмусовий

папір (колір)

Універсальний

папір (колір)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група № 2. Взаємодія розчину лугу з кислотами.

Інструктивна картка.

  • В пробірку по краплям влийте гідроксид натрію. Додайте в цей розчин по краплині фенолфталеїну. Що спостерігається?
  • Далі додайте в пробірку по краплі хлоридної кислоти.
  • Результати досліду занесіть в таблицю. Складіть рівняння реакцій.

 

Формули вихідних речовин

 

Ознаки реакції

 

 

Висновки

NaOH +фенолфталеїн

 

 

NaOH + фенолфтал.+ HCl

 

 

 

Рівняння реакцій: NaOH +  HCl                            тип реакції_____

                                                                                      

Дайте визначення реакції обміну.

Група 3. Взаємодія нерозчинної основи з кислотою

  • В пробірці знаходиться нерозчинна основа ферум(III)гідроксид
  • Додайте в пробірку 1 мл хлоридної кислоти і перемішайте скляною паличкою. Якщо гідроксид прореагував неповністю, додайте ще кислоти
  • Після повного розчинення зверніть увагу на розчин в пробірці
  • Складіть рівняння реакції:

Fe(OH)3  + HCI 3                              визначте тип реакції

 Зробіть висновок

Група № 4. Розкладання нерозчинної основи під час нагрівання.

Інструктивна картка.

Візьміть приготовлену порцію купрум (II) гідроксид в пробірці і закріпіть похило в лапці штатива. Спочатку прогрівайте всю пробірку, а потім ту частину, де міститься купрум (II) гідроксид.

  • Які зміни відбуваються з речовиною?
  • Що спостерігається на стінках пробірки?

Напишіть рівняння реакції і зробіть висновок.

Cu(OH)2 _____ + ______

 

Група №5. Взаємодія лугів з розчинами солей

  • Налийте в пробірку 1 мл розчину ферум(II)сульфату
  • Додайте до нього 1 мл розчину натрій гідроксиду.
  • Які ознаки реакції

      Складіть рівняння реакції і зробіть висновок:

            NaOH  +  FeSO4 

      Зробіть висновок    

 

     Дослід 6. Демонструє вчитель

Взаємодія лугів з кислотними оксидами.

В пробірку з вапняною водою через скляну трубочку продувається вуглекислий газ.

Учні розповідають про свої спостереження, відмічають, що вапняна вода – прозорий розчин , внаслідок реакції, розчин став каламутним. Складають рівняння реакції і роблять висновок: відбулась хімічна реакція. Луги взаємодіють з оксидами неметалів.

Ca(OH)2 + CO2CaCO3↓ + H2O

 

6. Закріплення матеріалу. (10 хв)

Після проведення експериментів, з кожної дослідницької групи один учень доповідає про результати дослідів, а другий записує рівняння на дошці і в порівняльну таблицю заносить «+» або «-» відповідно властивостям основ. Опоненти , тобто учні інших груп, задають питання. Всім класом аналізуємо таблицю. Учні під керівництвом вчителя відмічають спільні і особливі властивості лугів і нерозчинних основ.

 

Хімічні властивості основ

Розчинні  (луги)                                                                         Нерозчинні

+                        1. Дія на індикатори                                       -

 

 +                       2. Взаємодія сз кислотами                              +

 

 +                       3.  Взаємодія з солями                                     -

 

 +                       4.  Взаємодія з кислотними оксидами            -

 

  -                        5. Розкладання під час нагрівання                 +

 

 

7. Підбиття підсумків роботи на уроці. (2 хв)

    Оцінювання роботи учнів.

      8. Домашнє завдання: Вам доводилося відвідувати мистецькі галереї і милуватися старовинними шедеврами.

Внаслідок забруднення атмосфери сірководнем картини написані до середини 19 сторіччя з часом тьмяніють. Причиною цього є взаємодія свинцевих білил з сірководнем, що призводить до утворення чорного осаду.

У 1850 році цю проблему вирішили: був налагоджений промисловий випуск цинкових білил, які при реакції з сірководнем утворюють білий осад. Допоможіть митцям добути цинкові білила в хімічній лабораторії за поданою схемою.

 

За поданою схемою скласти рівняння хімічних реакцій,

що ведуть до утворення цинкових білил. Зазначити їх тип.

ZnZnCl2Zn(OH)2ZnO

 

 вивчити §29 c 155-158   і скласти рівняння  за вищеподаною схемою. (4хв)

 

 

Додаток № 1. ( на столах у учнів)               

 Забороняється:

  • Брати велику кількість реактивів;
  • Відкривати одночасно декілька пляшок;
  • Залишати пляшки відкритими;
  • Під час проведення дослідів відволікатися на сторонні речі.      

       Необхідно:

  • Обережно набирати реактиви і переносити їх у пробірки;
  • Щільно закривати пляшки і ставити їх на місце.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Романенко Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
2002
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку