Тема уроку : Хімічні властивості основ.
Мета уроку:
компетентність.
Наскрізні лінії: здоров’я і безпека громадянська відповідальність
Тип уроку: комбінований
Обладнання: гідроксид натрію, гідроксид калію, гідроксид купруму(II), гідроксид феруму (III), хлоридна та сульфатна кислоти, розчини індикаторів, універсальний папір, спиртівка, тримач, пробірки, вапняна вода, ферум (II)сульфат, скляна трубочка
На партах у учнів інструктивні картки до виконання
лабораторних дослідів, а також інструкції з т/б.
Хід уроку
Розповісти про свої дослідження універсальним папірцем миючих засобів вдома (напередодні папірці учні отримали додому)
3. Актуалізація опорних знань учнів. ( Мікрофон .) (8 хв)
3.1.На питання відповідають учні. (Середній рівень)
Питання достатнього рівня.
3.2.Задайте питання за записами на дошці? (Закресліть третє зайве і назвіть речовини . Мікрофон.)
а) KOH, CsOH, Li2O
б) Cu(OH)2, KOH, NaOH
в) Fe(OH)3, Bi(OH)3, LiOH
3.3. Як визначити наявність лугу в миючих засобах «Гала» і «Містер мускул», використовуючи дом. аптечку?
( брильянтовий зелений)
4. Мотивація навчальної діяльності. (2 хв)
В своїй життєдіяльності людина зустрічається з основами: у природі – з мінералами, у побуті – це мийні засоби, зубні пасти, використовується цей клас речовин в цукровій, будівельній промисловості. Тому важливо знати властивості цих речовин і правила безпечного поводження з ними.
5. Вивчення нового матеріалу. (15 хв)
Вчитель: З якими хім. властивостями основ ми вже зустрічались?(взаємодія кислот з основами, з кислотними оксидами, з індикаторами) Наша задача сьогодні розглянути всі хім. властивості основ і порівняти вл-сті розчиннх і нерозчинних. Працюємо за таким планом:
Робота в групах. За інструкцією ви робите досліди, звернувши увагу на правила безпеки при роботі з кислотами і лугами. Прочитаємо в підручнику правила роботи з лугами с 83
Група 1. Дія розчинів лугів на індикатори
назва і формула лугу |
Фенолфталеїн (колір) |
Лакмусовий папір (колір) |
Універсальний папір (колір) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Група № 2. Взаємодія розчину лугу з кислотами.
Інструктивна картка.
Формули вихідних речовин |
Ознаки реакції
|
Висновки |
NaOH +фенолфталеїн |
|
|
NaOH + фенолфтал.+ HCl |
|
|
Рівняння реакцій: NaOH + HCl → тип реакції_____
Дайте визначення реакції обміну.
Група 3. Взаємодія нерозчинної основи з кислотою
Fe(OH)3 + HCI 3 → визначте тип реакції
Зробіть висновок
Група № 4. Розкладання нерозчинної основи під час нагрівання.
Інструктивна картка.
Візьміть приготовлену порцію купрум (II) гідроксид в пробірці і закріпіть похило в лапці штатива. Спочатку прогрівайте всю пробірку, а потім ту частину, де міститься купрум (II) гідроксид.
Напишіть рівняння реакції і зробіть висновок.
Cu(OH)2 → _____ + ______
Група №5. Взаємодія лугів з розчинами солей
Складіть рівняння реакції і зробіть висновок:
NaOH + FeSO4 →
Зробіть висновок
Дослід 6. Демонструє вчитель
Взаємодія лугів з кислотними оксидами.
В пробірку з вапняною водою через скляну трубочку продувається вуглекислий газ.
Учні розповідають про свої спостереження, відмічають, що вапняна вода – прозорий розчин , внаслідок реакції, розчин став каламутним. Складають рівняння реакції і роблять висновок: відбулась хімічна реакція. Луги взаємодіють з оксидами неметалів.
Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3↓ + H2O
6. Закріплення матеріалу. (10 хв)
Після проведення експериментів, з кожної дослідницької групи один учень доповідає про результати дослідів, а другий записує рівняння на дошці і в порівняльну таблицю заносить «+» або «-» відповідно властивостям основ. Опоненти , тобто учні інших груп, задають питання. Всім класом аналізуємо таблицю. Учні під керівництвом вчителя відмічають спільні і особливі властивості лугів і нерозчинних основ.
Хімічні властивості основ |
Розчинні (луги) Нерозчинні + 1. Дія на індикатори -
+ 2. Взаємодія сз кислотами +
+ 3. Взаємодія з солями -
+ 4. Взаємодія з кислотними оксидами -
- 5. Розкладання під час нагрівання +
|
7. Підбиття підсумків роботи на уроці. (2 хв)
Оцінювання роботи учнів.
8. Домашнє завдання: Вам доводилося відвідувати мистецькі галереї і милуватися старовинними шедеврами.
Внаслідок забруднення атмосфери сірководнем картини написані до середини 19 сторіччя з часом тьмяніють. Причиною цього є взаємодія свинцевих білил з сірководнем, що призводить до утворення чорного осаду.
У 1850 році цю проблему вирішили: був налагоджений промисловий випуск цинкових білил, які при реакції з сірководнем утворюють білий осад. Допоможіть митцям добути цинкові білила в хімічній лабораторії за поданою схемою.
За поданою схемою скласти рівняння хімічних реакцій,
що ведуть до утворення цинкових білил. Зазначити їх тип.
Zn → ZnCl2→Zn(OH)2→ZnO
вивчити §29 c 155-158 і скласти рівняння за вищеподаною схемою. (4хв)
Додаток № 1. ( на столах у учнів)
Забороняється:
Необхідно:
1