МЕТА уроку:сформувати поняття перпендикуляра до площини, похилої, проекції похилої на площину; відстань від точки до площини; установити взаємозв’язок між довжинами похилих, проведених з однієї точки до площини, і довжинами їхніх проекцій на площину.розвивати критичне мислення, логіку, увагу, навчати самоконтролю та взаємоконтролю, комунікативні компетентності;виховувати відповідальності, наполегливість у досягненні мети, віру у свої сили, інтерес до математики через ознайомлення з відомостями з історії геометрії.
«Аналогія, напевно, має частку в усіх відкриттях, але в деяких вона має левову частку» Дьйорд Пойя ПРАВИЛО-ОРІЄНТИР вибір і формулювання твердження В у планіметрії, перегляд та аналіз цього твердження;перехід за допомогою «словника перекладача»;формулювання твердження про існування та достовірність твердження А в стереометрії.
Планіметрія. Стереометрія Перпендикуляром, опущеним з даної точки на дану пряму, називають відрізок прямої, перпендикулярної до даної прямої, що міститься між даною точкою і прямою. Перпендикуляром, опущеним з даної точки на дану площину, називають відрізок прямої, перпендикулярної до даної площини, що міститься між даною точкою і площиною. СА
Планіметрія. Стереометрія. Якщо АН – перпендикуляр, опущений з точки А на , М – будь-яка точка цієї , відмінна від Н, то відрізок АМ називають похилою, проведеною з точки А до , точку М – основою похилої, а відрізок НМ – проекцією похилої АМ на . НАа. АНММпряму апрямоїпрямої апряму аплощину α площиниплощини αплощину α
Планіметрія. Стереометрія. Якщо з однієї точки поза прямою проведено до неї дві рівні похилі, то їх проекції рівні. Якщо з однієї точки поза площиною проведено до неї дві рівні похилі, то їх проекції рівні. Взаємозв’язок між довжинами двох похилих, проведених з однієї точки до площини, і довжинами їх проекцій. НМАК
Планіметрія. Стереометрія. Якщо з однієї точки до прямої проведено дві похилі, то з них більша та проекція якої більша. Якщо з однієї точки до площини проведено дві похилі, то з них більша та проекція якої більша. Взаємозв’язок між довжинами двох похилих, проведених з однієї точки до площини, і довжинами їх проекцій. НМКА
Властивості перпендикуляра й похилої застосовуються на практиці. Наприклад, якщо встановлюють щоглу на радіостанції, то стяжки беруть рівної довжини. Нижні кінці їх закріпляють на однакових відстанях від основи щогли. Це сприяє стійкості щогли. Властивості перпендикуляра й похилої«Головне значення перпендикуляра – це його роль у техніці і у всьому нашому вжитку» О. Д. Александров
«Виконай, у тебе вийде!»Розв’язування елементарних задач на похилу та її проекцію на площину зводиться до розв’язування прямокутного трикутника, сторонами якого є похила, її проекція на площину і перпендикуляр до площини. Якщо такого трикутника немає на малюнку, то, щоб його утворити, проводимо допоміжні відрізки.
А В С α Розв’язування задач Задача 2. Знайдіть довжину перпендикуляра, якщо довжина проекції становить 5см, а кут між перпендикуляром і похилою становить 30°.30°Розв’язання: З ∆АВС (∟В = 90°)Так як ∟А = 30°, АС = 2*СВ = 2*5 = 10см. За теоремою Піфагора маємо: АВ2=АС2− СВ2; АВ2= 102−52;АВ2=100−25;АВ2=75;АВ=75=53см. Відповідь: АВ= 53см см. ІІ спосіб. Розв’язання: З ∆АВС (∟В = 90°)ctgα=ABCB =>AB=CB∗ctgα=5∗ctg30°=53см. Відповідь: АВ = 53см
Розв’язування задач. S B α О A Задача 3Із точки S проведено до площини перпендикуляр SO та похилі SA і SB. Довжини похилих відповідно дорівнюють 13 і 20 см. Довжина проекції похилої AS дорівнює 5 см рис. Знайти відстань від точки S до площини та довжину проекції похилої SB. Якщо в задачі йдеться про дві похилі, проведені з однієї точки до площини, то розглядаємо два прямокутних трикутники, спільним катетом яких є перпендикуляр, опущений з даної точки на площину.
S B α О A Дано: SO⊥α, SA=13см, SB=20 см,OA=5 см. Знайти: SO, SВ. Виберіть правильний на вашу думку запис розв’язку задачіРозв’язання: З ∆SOA (∟O = 90°)SO=SA2−AO2=132−52=169−25=144=12см. З ∆SOB (∟O = 90°)OB=SB2−SO2=202−122=400−144=256=16см. Відповідь: SO = 12см, ОВ = 16см. Розв’язання: З ∆SOA (∟O = 90°)SO=SA2+AO2=132+52=169+25=194=14см. З ∆SOB (∟O = 90°)OB=SB2+SO2=202+142=400+194=594=24см. Відповідь: SO = 14см, ОВ = 24см.
А В α О С Дано: АO⊥α, АС = 10 см, АВ = 17 см,ОС : ОВ = 2 : 5 Знайти: АО. З ∆АOС (∟O = 90°)АО2=АС2−ОС2=102−(2х)2=100−4х2. З ∆АOВ (∟O = 90°)АО2=АВ2−ОВ2=172−(5х)2=289−25х2. Так як АО спільний перпендикуляр, то маємо: АО2=АС2−ОС2 =АВ2−ОВ2; 100−4х2 = 289−25х2;21х2=189;х2=9;х = 3. Отже ОС = 2*3 = 6 см, ОВ = 5*3 = 15 см. АО2=АС2−ОС2=102−62=100−36 = 64. АО = 8 см. Відповідь: АО = 8 см.