Урок геометрії 8 клас
Тема. Розв’язування прямокутних трикутників.
Мета. Закріпити знання учнів про співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника. Продовжити роботу над формуванням навичок знаходження невідомих елементів трикутників. Формувати навички практичного застосування набутих знань. Сприяти розвитку логічного та критичного мислення. Виховувати прагнення до знань, інтерес до математики та її історії.
Девіз уроку. Світ, що нас оточує – це світ геометрії. Пізнаваймо його!
Хід уроку
Вчитель. Діти, цікаво, а чи давно виникла потреба уміти обчислювати синуси, косинуси, тангенси гострих кутів. Виявляється існує ціла наука, що вивчає ці співвідношення – тригонометрія. Що таке тригонометрія? Про це розкаже нам …
Виступ учениці. Тригонометрія - наука про вимірювання трикутників.
Ви знаєте, що стародавні мандрівники орієнтувалися за зорями та планетами. Вони могли досить точно визначити місцезнаходження корабля в океані або каравану в пустелі за розташуванням світил на небосхилі. При цьому одним з орієнтирів була висота, на яку піднімалося над горизонтом те або інше небесне світило в даній місцевості в певний момент часу. Зрозуміло, що безпосередньо виміряти цю висоту неможливо. Тому вчені стали розробляти методи непрямих вимірювань. Тут істотну роль відігравало розв’язування трикутника, дві вершини якого лежали на поверхні Землі, а третя була зорею.
Для розв’язування подібних задач стародавнім астрономам потрібно було навчитися знаходити взаємозв’язки між елементами трикутника. Так виникла тригонометрія — наука, яка вивчає залежність між сторонами та кутами трикутника. Термін «тригонометрія» (від грецьких слів «тригонон» — трикутник і «метрео» — вимірювати) означає «вимірювання трикутників». В даному випадку вимірювання трикутників слід розуміти як розв'язування трикутників, тобто визначення сторін, кутів та інших елементів трикутника, якщо дано деякі з них.
Поняття синуса й косинуса з’являються в тригонометричних трактатах індійських учених у IV—V ст. н. е. У Х ст. арабські вчені оперували поняттям тангенса, яке виникло з потреб гномоніки — учення про сонячний годинник. Відношення катета, протилежного куту , до прилеглого катета вони називали словом «тінь». Пізніше, в XVI ст. , це відношення дістало назву «тангенса».
Вчитель. Так древні астрономи і землеміри застосовували тригонометрію для своїх потреб. І в наш час велика кількість практичних задач планіметрії, стереометрії, астрономії, геодезії та інших наук зводяться до задачі розв'язування трикутника.
Вчитель. Якби урок тривав довше ніж 45 хвилин, ми змогли б розв’язати ще більше таких задач і доповнити кластер іншими галузями застосування трикутників.
Додаток 1.
«Математичне доміно»
Додаток 2.