10 клас. Систематизація і узагальнення знань з теми «Перпендикулярність прямих і площин у просторі»
Номер слайду 2
Інтерактивна гра: «Закінчи речення»Довжина перпендикуляра, опущеного з даної точки на площину – це відстань…2. Фігура, утворена двома півплощинами із спільною прямою, що їх обмежує називається…3. Відстань від довільної точки однієї площини до другої площини - це відстань…4. Довжина перпендикуляра, опущеного з будь-якої точки прямої на площину – це відстань…від точки до площинидвогранним кутомміж паралельними площинамивід прямої до паралельної їй площини
Номер слайду 3
7. Кут, утворений двома півпрямими, по яких площина, перпендикулярна до ребра двогранного кута, перетинає даний двограннийкут називається... 8. Міра кута між прямою і площиною знаходиться в межах… 6. Відстань між мимобіжними прямими дорівнює довжині…5. Міра двогранного кута знаходиться в межах… від 0° до 180°їхнього спільного перпендикуляралінійним кутом двогранного кутавід 0° до 90°
Номер слайду 4
Задача 1. (за зразком)Разом. Пряма CD утворює з площиною α кут 30°. Знайти похилу, якщо її проекція дорівнює 8𝟑см. О DαСРозв’язок За означенням 𝒄𝒐𝒔∠𝑫=𝑶𝑫𝑪𝑫CD =𝑶𝑫𝒄𝒐𝒔∠𝑫𝒄𝒐𝒔∠𝑫=𝒄𝒐𝒔𝟑𝟎° =𝟑𝟐 CD = 𝟖𝟑𝟑𝟐 = 8𝟑 * 𝟐𝟑 = 16 Відповідь: CD= 16 см.
Номер слайду 5
Пряма CD утворює з площиною α кут 45°. Знайти довжину перпендикуляра, опущеного з точки C на площину α, якщо довжина похилоїCD дорівнює 10𝟐см. Задача 2. Самостійно. О DαСРозв’язок 1) За означенням 𝒔𝒊𝒏∠𝑫= 2) CO = ----* 𝒔𝒊𝒏∠𝑫 3) 𝒔𝒊𝒏∠𝑫=𝒔𝒊𝒏__° = 4) CO = ___*___ = ___ Відповідь: CO= ___ см.
Номер слайду 6
Пряма CD утворює з площиною α кут 45°. Знайти довжину перпендикуляра, опущеного з точки C на площину α, якщо довжина похилоїCD дорівнює 10𝟐см. Задача 2. Перевіряємо О DαСРозв’язок 1) За означенням 𝒔𝒊𝒏∠𝑫=𝐂𝐎𝑪𝑫 2) CO =C𝐃 * 𝒔𝒊𝒏∠𝑫 3) 𝒔𝒊𝒏∠𝑫=𝒔𝒊𝒏45°° =𝟐𝟐 4) CO = 10𝟐 * 𝟐𝟐 = 10 Відповідь: CO= 10 см.
Номер слайду 7
Задача 3. До площини α проведено перпендикуляр АВ і похилу АС. Знайти довжину проекції похилої, якщо АС = 10 см, АВ = 8 см. Обери правильну відповідь:а) 8 см; в) 6 см; б) 10 см; г) 2 см.
Номер слайду 8
Задача 4. Дано: МО ⊥ α, МА і MB – похилі, МО = 5 см, МА = 𝟔𝟏см, MB = 13 см. Знайти: відношення проекцій похилих. Розв’язок1)Якщо МО ⊥ α, МА і MB – похилі, то ВО і АО – проекці похилих. 2) ΔМОВ і ΔМОА – прямокутні. З т. Піфагора: ВО𝟐 = МВ𝟐 - МО𝟐= 𝟏𝟑𝟐 - 𝟓𝟐= 𝟏𝟔𝟗 - 𝟐𝟓= 144(см) ВО =12 см. АО𝟐 = МА𝟐 - МО𝟐= (𝟔𝟏)𝟐 - 𝟓𝟐= 𝟔𝟏 - 𝟐𝟓= 36 АО = 6 см3) АО : ВО = 6 : 12 = 1 : 2 Відповідь: 1 : 2.
Номер слайду 9
Задача 5. Точка А знаходиться на відстані 6 і 8 см від двох перпендикулярних площин. Знайдіть відстань від цієї точки до лінії перетину площин. АВСОαꞵДано: α ⊥ꞵ, АВ ⊥ꞵ, АС⊥α, АС =6см, АВ = 8см. Знайти: АО. Розв’язок. Розглянемо АВОС – це прямокутник, отже ОС = ВА =8см.2) ΔОАС – прямокутний. За т. Піфагора. АО𝟐 = ОС𝟐 + АС𝟐= 𝟖𝟐 + 𝟔𝟐= 64 +36 =100 АО = 10 см. Відповідь: 10см.
Номер слайду 10
Задача 6. З вершини А прямокутного рівнобедреного трикутника АВС ( C = 90°) проведено перпендикуляр SA до площини трикутника АВС. SA= 4𝟑 см, AC =12 см. Знайдіть кут між площинами трикутників SBC і АВС. 1) SС – похила, AC – проекція SA – перпендикуляр, ВС ⊥ АС(за умовою). SС⊥ ВС(за т. про три перпендикуляри) Отже SСA – шуканий кут між площинами ΔSBC і ΔАВС. 2) ΔSАС – прямокутний SС – гіпотенуза, АС та SА – катети.𝒕𝒈𝑪=SА𝑨𝑪=𝟒𝟑𝟏𝟐=𝟑𝟑 C = 30o. Відповідь: 30o. Розв’язок
Номер слайду 11
Задача 7. Точка S віддалена від вершин квадрата зі стороною 𝟔 см на 2см. Чому дорівнює відстань від точки S до площини квадрата? АS ОB CDт. О – точка перетину діагоналей. Отже SО – відстань між точкою S і площиною квадрата. Розв’язокΔАDС – прямокутний. АС = АD𝟐 = 𝟔· 𝟐 = 𝟏𝟐 ΔSОС – прямокутний. З т. Піфагора = 2𝟑 ОС = 2𝟑𝟐 = 𝟑 (см) SО𝟐 = SС𝟐 - ОС𝟐= 𝟐𝟐 - 𝟑𝟐= 4 – 3 = 1 SО = 1 см. Відповідь: 1 см.
Номер слайду 12
Задача 8. Точка S віддалена від усіх сторін правильноготрикутника на 𝟏𝟐 см, а від площини трикутника на 3 см. Чому дорівнює сторона трикутника? Самостійно виконати рисунок і розв'язати задачу.
Номер слайду 13
Які теореми, означення, властивості повторили на уроці?Чи все було зрозуміло?Що було найскладнішим при виконанні завдань?Чи задоволені своєю роботою на уроці?Що треба ще вивчити вдома?