Навчальний посібник із зарубіжної літератури «Навчатися легко!» 6 клас є частиною навчально-методичного комплексу, який складено відповідно вимогам Державного стандарту базової і повної загальної середньої школи та новой Програми із зарубіжної літератури (2012 р.) В основу посібника покладено матеріали підручника Николенко О.М. «Світова література» 6 клас. Посібник базується на технології проведення уроків з мультимедійною підтримкою, принципах особисто зорієнтованого навчання, диференціації, компетентісного навчання. У ньому запропоновано завдання до програмних тем і вивчення художніх творів, що вивчаються у 6 класі. Посібник складається з трьох частин: Зошит із зарубіжної літератури для б класу I семестр , II семестр (окремо) та Довідник (таблиці, схеми, пам'ятки). Для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, учителів.
Навчально-методичний
посібник
зі світової літератури
«Навчатися легко»
6 клас
I семестр
Рецензент:
М.Є.Чубарова – завідувач навчально-методичної лабораторії
російської мови і світової літератури ДОІППО
Автор: Гудим Г.І. вчитель світової літератури вищої категорії, вчитель-методист, переможець конкурсу «Презентація к уроку» в рамках фестивалю «Відкритий урок», лауреат II премії Міжнародного фонду М. та І.Рогачів.
Навчальний посібник «Навчатися легко»: Робочий зошит зі світової літератури 6 клас, розділ I.
Навчальний посібник зі світової літератури «Навчатися легко!» 6 клас є частиною навчально-методичного комплексу, який складено відповідно вимогам Державного стандарту базової і повної загальної середньої школи та новой Програми зі світової літератури (2012 р.) В основу посібника покладено матеріали підручника Николенко О.М. «Світова література» 6 клас. Посібник базується на технології проведення уроків з мультимедійною підтримкою, принципах особисто зорієнтованого навчання, диференціації, компетентісного навчання. У ньому запропоновано завдання до програмних тем і вивчення художніх творів, що вивчаються у 6 класі. Посібник складається з трьох частин: Зошит зі світової літератури для б класу I семестр , II семестр (окремо) та Довідник (таблиці, схеми, пам’ятки).
Посібник допоможе системно і творче організувати роботу учнів на уроці світової літератури, сформувати у них навички аналізу тексту, самостійності мислення, творчі здібності.
Для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, учителів.
2015 рік.
ЗМІСТ
Література як вид мистецтва…………………………………………… 6
Міфи народів світу……………………………………………………… 8
Мудрість байки. ………………………………………………………... 13
Пригоди і фантастика …........................................................................ 20
Умовні позначки:
Вивчаємо теорію літератури
Працюємо з текстом
Дослідницька робота
Позакласне читання
Повторюємо
Це цікаво
Творче завдання
Завдання з базового рівня знань
Література як вид мистецтва
Художній образ
Мистецтво – це совість людства.
Х.Ф. Геббель.
Мистецтво – одна з форм суспільної свідомості;
– досконале вміння у будь-якої справі.
Література – сукупність писаних і друкованих творів певного народу, епохи,людства;
Художній образ – втілення загального (уявлення) у конкретно-чуттєвій формі.
Завдання №1
Пригадай визначення поняття
Світова література - ___________________________________
_______________________________________________________
Завдання №2
Завдання №3
Поміркуй, чи є спільне між мистецтвом і наукою? Обґрунтуй відповідь у вигляді схеми.
Завдання №4
За допомогою схеми склади зв’язну розповідь «Література як вид мистецтва».
Міфи народів світу
Міф – давні оповідання, сказання, які передають уявлення древніх людей про створення світу, діяння богів та героїв, природні явища та людську долю.
Міфологія – сукупність міфів того чи іншого народу , упорядкованих певним чином (давньоримська, індіанська, давньогрецька та ін.)
Міфологія – це наука, яка вивчає міфи (їхнє виникнення, зміст, розповсюдження).
Міфологія як галузь культури є наївне і разом з тим фантастичне уявлення людей в докласовому і ранньокласовому суспільстві про світ, природу і людське буття. Міфи є витворення колективної фантазії. З їхньою допомогою люди хотіли пояснити то, що відбувається у природі та в житті людини. Наприклад, давні греки сприймали грозу як священний союз неба і землі. Вважалося, що небо , посилаючи дощ, запліднює землю, щоб вона дала врожай. У багатьох давньогрецьких міфах розповідається про походження богів, розкривається їхній родовід. У них, зокрема, розповідається про те, що богиня Гея (мати Земля) створила бога Урана (батька Неба) і народила все, що є на світі. Від шлюбу бога Неба і богині Землі народилися титани. Один з них – Кронос - захопив владу. Усунувши від неї свого батька Урана. Сину віщували така саму долю. Щоб уникнути пророцтва Кронос ковтав своїх дітей. Але його дружина – Рея – сховала одну дитину в печері на острові Кріт. Це був Зевс. Коли він виріс, то постав проти батька, переміг його, змусив повернути своїх братів та сестер і став володарем серед богів і людей. Він жив на горі Олімп. Олімпійськими богами вважаються діти Зевса – Аполлон, Арес, Гермес, Гефест, Афіна, Артеміда. Афродіта.
Інші народи світу, наприклад, давні слов’яни, як і давні греки, у своїх міфах також намагалися пояснити природні явища, походження богів, людей, ремесел тощо. Вони теж вірили в існування бога Неба і бога Землі. Так, Перун вважався богом світла і сонця. Дажбог – бог неба – дарував людям тепло і світло. Стрибог опікувався грізними природними силами, зокрема вітрами, а Велес – ремеслами. Одним з найпопулярніших богів у слов’ян був Ярило. З ним пов’язувалися уявлення про пробудження природи, прихід весни, а також весняну плодючість.
Міфи різних народів мають багато спільних тем. За тематичними групами відокремлюють міфи космогонічні (про виникнення світу), антропологічні (походження богів і людей), етіологічні (про походження вогню, ремесел, виникнення природних явищ або соціального життя).
|
Відмінне
|
Міф |
Казка |
|
Основа |
Реальні події, явища природи, перетворені людською фантазією |
Вигадані події |
|
Відображує |
Колективні уявлення про світ, його створення, будову, істоти, що його населяють. |
Уявлення про окремі аспекти людського буття, риси людей, мораль. |
|
Сприймається |
У давнину міфам вірили. |
Завжди сприймали як витвір фантазії. |
|
Призначено |
Пояснює світ.
|
Розважає та повчає. |
|
Дійові особи |
Діють міфологічні персонажі – боги, герої, дивовижні істоти. |
Діють звичайні люди, тварини, речі, які можуть наділятися чарівними властивостями. |
|
Зображує |
Світ у його неподільності, складності. |
Протистояння добра та зла, у якому добро завжди перемагає |
|
Художня структура |
Не має чіткої структури. |
Має чітку композицію, єдинопочаток. |
Спільне |
Авторство |
Результат колективної творчості.
|
|
Форма та обсяг |
Розповідна форма невелика за обсягом.
|
||
Варіативність |
Має різні варіанти змісту.
|
Тематичні
групи
міфів
Мотиви – неподільна смислова одиниця, що є реалізацією більш широкого поняття – теми. Мотив є засобом розкриття художнього образу.
Міфологічний образ – образ, що походить із міфу та втілює в конкретній формі загальні уявлення давніх людей про світу, природу, ідеали.
Завдання №1
Дай визначення поняття міф і підкресліть ключові слова у цьому визначенні.
Міф – це ___________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
Завдання №2
Працюючи з підручником ( слухаючи вчителя), заповни схему.
Завдання №3
Користуючись отриманими знаннями заповни таблицю
Міф |
Провідний мотив |
Міфологічний образ |
Переносне значення |
Прометей |
Пояснення появи вогню |
Прометеїв вогонь |
|
Нарцис |
|
Самозакохана людина |
Надмірна любов до себе |
Пігмаліон і Галатея |
|
|
Людина, закохана у свій витвір |
Орфей і Еврідіка |
Вплив мистецтва на людину |
|
|
Деметра і Пересефона |
Зміни пори року |
|
Достаток, злагода та мир |
Завдання №4
Дай відповіді на запитання.
Завдання №5
Добери прикметники до характеристики Геракла
Завдання №6
Прочитайте індійський міф «Творення світу».
Завдання №7
Дай відповіді на запитання.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №8
У сучасної мові закріпилося багато висловів, пов’язаних із міфологією давніх греків. У переносному значенні вони вживаються в літературі та розмовному мовленні: ахіллесова п’ята, троянський кінь, яблуко розбрату, нитка Аріадни, сізіфова праця та ін.
Завдання №9
Порівняй індійську версію виникнення світу ( дня, ночі, про потоп) з відомими вам версіями інших народів.
Завдання №10
Уважно перечитай єгипетський міф «Як Тефнут покинула Єгипет».
Завдання №11
Заповни прогалини у таблиці «Відмінності міфу та казки».
Міф |
Казка
|
Міф подібний до казки: |
Міф призначався для пояснення … . |
У казці події розгортаються… . |
Автором є… . |
Події в міфі розгортаються у …, визначені…, тому сприймаються як … . |
Казки призначені для…, а водночас … .
|
Подібна … … .
|
Основу міфу становлять …. , тому міф сприймається як … . |
Всі розуміють, що казка – вигадка, проте вірять в … . |
Має … … .
|
Завдання №12
Пригадай міф, який надихнув Франсуа-Ксавье на створення картини "Суд Париса".
Порівняйте текст міфу з картиною відомого художника.
Богиня раздора Эрида обиженная тем, что её не пригласили на свадебный пир Пелея и Фетиды, решила отомстить богам и подбросила пирующим яблоко с надписью «Прекраснейшей». Тотчас между тремя богинями: женой Зевса Герой, воительницей Афиной и богиней любви Афродитой — возник спор: кому по праву принадлежит яблоко? Богини обратились к Зевсу, но тот отказался быть судьёй. Зевс отдал яблоко Гермесу и велел отвести богинь в окрестности Трои к прекрасному сыну царя Трои Парису, который и должен выбрать прекраснейшую из трёх богинь. Каждая из них стала убеждать Париса отдать яблоко ей, суля юноше великие награды. Гера пообещала Парису власть над всей Азией, Афина — военные победы и славу. Парис отдал яблоко Афродите, которая обещала наградить его любовью любой женщины, которую он выберет. При этом она в восторженных выражениях описала ему Елену Прекрасную, дочь громовержца Зевса и Леды, и жену Менелая, царя Спарты. Это привело к похищению Елены Парисом, что и стало причиной Троянской войны. Парис стал любимцем Афродиты, и она во всём помогала ему. Гера и Афина возненавидели Париса и всех троянцев.
Мудрість байки
Єдина в байках є мета й призначення
Погані смертних виправляти звичаї
І закликати люд до справедливості.
Федр.
Байка - невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру.
Мораль – короткий, влучний висновок.
Езопова мова – замаскований спосіб думок із натяками, недомовками задля уникнення заборон.
Сатира – різновид комічного, нещадне висміювання людських вад.
Прочитай інформацію про давньогрецького письменника Езопа.
Байка один з найдавніших жанрів словесного мистецтва. Персонажами байки є птахи, тварини, рослини, речи, люди. Цим вона подібна до казки.
Спочатку байку писали прозою. Основоположником цього жанру вважається давньогрецький байкар Езоп, який жив у VI ст. до нашої ери. Перший історик, грек Геродот, писав, що Езоп народився у Фрігії і був рабом якогось аристократа, а потім його купив філософ Ксанф.
За переказами, Езоп був горбатим, з потворним обличчям і статурою. Однак, у тих же переказах підкреслюються його духовна шляхетність, мудрість, любов до простої людини, якій присвячені всі настанови байкаря. Давньогрецький поет Бабрій так сказав про Езопа: «Езоп — раб, але мудріший за вільних; він некрасивий, але вищий за красенів».
Його прозові байки були невеликі за розміром, прості та зрозумілі. Існує вислів «езопова мова». Езоп був рабом, тому не міг вільно висловлювати свої думки і часто звертався до алегоричної форми. «Езопова мова» це мова, насичена натяками, підтекстом, алегорією. У I ст.. нашої ери римський поет Федр надав байкам Езопа віршованої форми і видав їх окремою збіркою.
Жанр байки побутує в різних національних літературах видатними байкарями були: у Франції – Ж. де Лафонтен, У Німеччині – Г. Лессінг, в Росії – І Крилов. В Україні до цього жанру зверталися Г. Сковорода, Є. Гребінка, Л.Боровиковський, С. Руданський, Л. Глібов. Уже в байках XV ст. байкарі надають велике значення не тільки моралі, а й мистецтву розповіді.
Завдання №1
Користуючись схемою, розкажи про побудову байки.
розповідь
мораль
Завдання №2
Перекажи байки Езопа за малюнками
Знайомимось з письменником.
Що ці предмети можуть «розповісти» про І.А.Крилова?
Втіхою юнака Крилова були книги, які він читав із величезним задоволенням. Він наполегливо займався самоосвітою, сам вивчив французьку, німецьку, італійську мови, гарно малював і грав на скрипці.
Із 1788 р. починається співпраця І. Крилова з журналом «Ранкові години». Він виступав і як ліричний поет, і як сатирик, і як журналіст. Саме в цьому журналі Крилов анонімно опублікував свої перші байки «Сором’язливий гравець», «Павич і Соловей» та ін. На початку 1809 р. вийшла перша книга байок Крилова, які й принесли їх авторові справжню славу.
У 1838 р. відбулося урочисте вшанування Крилова в ознаменування 50-річчя його літературної діяльності. У своїй промові відомий російський поет Василь Андрійович Жуковський, вітаючи байкаря, сказав: «Наше свято, на яке ми зібралися, є свято національне; коли б можна було запросити на нього всю Росію, вона б узяла в ньому участь із тим самим почуттям, яке всіх нас у цю хвилину оживляє».
Якось у байкаря запитали, чому він у своїй творчості звернувся саме до байки, і він відповів: «Цей рід зрозумілий кожному: його читають і слуги і діти». Байки Крилова продовжують читати і досі, вони не втрачають своєї актуальності.
Завдання №3
Роздивись ілюстрацію до байки І.А. Крилова «Вовк та Ягня».
Уособлення (персоніфікація) – художній прийом перенесення властивостей живих істот на довколишні предмети, явища природи, абстрактні поняття.
Алегорія (інакомовлення) – вираження абстрактного поняття або явища через конкретний образ.
Алегорія має двоплановий характер. Вона складається с одного боку, з якогось абстрактного поняття чи явища(хитрість, мудрість, жадібність), з іншого – з конкретної картини життя, яка уособлює абстрактну думку, Конкретний образ в алегорії є формою розкриття абстрактного судження. У байці таке судження постає у формі моралі.
Алегорія
Перший алан Другий план
(абстрактна думка) (конкретний образ)
Завдання №4
У чому алегоричний зміст байки «Вовк та Ягня»?
«Вовк та Ягня» |
Перший план |
Другій план |
Езоп |
|
|
Федр |
|
|
І. Крилов |
|
|
Л. Глібов |
|
|
Завдання №5
Порівняйте байку Езопа «Вовк і Ягня» з байкою І. Крилова.
Езоп Спільне
І.Крилов
Відмінне
За підсумками роботи заповни таблицю
|
Езоп |
І. Крилов |
|
Відмінне |
|
Мова |
|
|
Вид діалогу |
|
|
Художні засоби |
|
|
Наявність моралі |
|
|
Проблематика |
|
|
|
Спільне |
|
|
|
Завдання №6
Завдання №7
Встанови відповідність між ілюстраціями
та назвами байок
Завдання №8
Пригоди і фантастика
Благословіть труднощі,
бо ними зростаємо.
М. Рерих.
Знайомимось з письменником
Ознайомся з інтерв’ю Жуля Верна однієї з французьких газет на медіа ресурсі http://www.lib.ru/RUFANT/BRANDIS/int_jv.txt_with-big-pictures.html
В одном из шкафов вместо книг оказалось множество дубовых ящичков. В определенном порядке в них были разложены бесчисленные выписки, заметки, вырезки из газет и журналов, наклеенные на карточки одинакового формата. Карточки подбирались по темам и вкладывались в бумажные обертки. Получались несшитые тетрадки разной толщины. Всего, по словам Жюля Верна, у него накопилось около двадцати тысяч таких тетрадок, содержащих интересные сведения по всем отраслям знаний.
"Его библиотека, - пишет Мэри Беллок, - служит исключительно для пользования, а не для любования. Тут вы встретите сильно подержанные издания сочинений Гомера, Вергилия, Монтеня, Шекспира, Мольера, Купера, Диккенса, Скотта. Вы найдете тут и современных авторов
Роман – великий, складний за будовою прозовий твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.
Пригодницький роман – великий за обсягом, переважно прозовий твір, дія якого відбувається розкриття характерів кількох персонажів, що формуються під час надзвичайних обставин і пригод.
Композиція – побудова твору, доцільне поєднання його компонентів у художньо-естетичну цілісність.
Завдання №1
Слухаючи пояснення вчителя заповни схему «Ознаки пригодницького роману».
Завдання №2
Завдання №3
Завдання №4
Відтворить у схемі основні події, що утруднили морську подорож героїв.
Завдання №5
Завдання №6
Дай відповідь на запитання.
Завдання №7
Поміркуй, від чого залежить дорослість?
Завдання №8
Підготуй виразне читання за ролями епізод «Розмова капітана Халла з Діком Сендом перед відплиттям на шлюпці» (розділ IV).
Завдання №9
Це письменник на всі часи.
К. Генієва
Знайомимось з письменником
Слухаючи розповідь учител про Ч. Діккенсая,
заповни хронологічну таблицю.
Рік |
Події |
1812 |
|
1823 |
|
1032 |
|
1833 |
|
1837 |
|
1838 |
|
1839 |
|
1840 |
|
1843 |
|
1870 |
|
Проаналізуй афоризми Ч.Діккенса на медіа ресурсі за посиланням http://citaty.info/man/charlz-dikkens
Зроби висновки:
Раніше в Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори на різдвяну тематику, в яких автор брав на себе функцію вихователя своїх читачів. Всі такі твори мають спільну схему побудови. Обов’язковим компонентом є елементи казки: зустрічі з духами, привидами. У результаті цих зустрічей відбувається перетворення героя на хорошу людину. Характерним є також чіткий розподіл героїв на позитивних і негативних в залежності від їх ставлення до Різдва. Ч.Діккенс свого часу теж написав цикл «Різдвяних оповідань». Сам письменник розглядав їх, як заклик до єднання багатих і бідних.
Фантастика – жанр художньої літератури і якому використовується фантастичне допущення, порушення межи реальності, прийнятих умовностей.
Повість - прозовий твір з однолінійним сюжетом. Характеризується більш глибоким розкриттям характеру героя на відміну від оповідання, але охоплює менше коло проблем, коротший період життя героя, ніж роман.
Завдання №1
Пригадай риси чарівної казки.
Завдання №2
Дай відповіді на запитання вікторини «Одним словом».
Завдання №3
Завдання №4
Завдання №5
Завдання №6
Зроби висновок:
Завдання №7
Знайди у тексті описи пейзажів.
Завдання №8
Роздивись ілюстрації до повісті Ч.Діккенса.
Гоголь – істинний знавець
серця людського.
Т. Шевченко.
Знайомимось з письменником
Прослухай розповідь учителя (повідомлення однокласників) про життя та творчість М. Гоголя,
1. Микола Васильович Гоголь народився 20 березня 1829 р. у селі Новоселівка Миргородського повіту Полтавської губернії.
2. Батько письменника, Василь Опанасович, був купцем. Мати, Марія Іванівна, була дуже освіченою жінкою, походила з дворянського роду.
3. Хлопчика назвали Миколою на честь прадіда. Дитячі роки майбутнього письменника пройшли в селі Діканька, де зараз створено музей-заповідник письменника.
4. У 1818 р. Миколу Гоголя віддали навчатися до Ніжинської гімназії вищих наук Юнак навчався іноземним мовам, живопису, брав участь у спортивних змаганнях. У той же час Микола почав писати.
5. Відомим Гоголя зробила його перша поема, яка вийшла у 1830 р. У цьому же році вийшов друком твір «Вечори на хуторі поблизу Диканьки».
6. Гоголя цікавила історія України. У 1839 році як результат поїздки до Москви стає збірка художніх творів «Миргород».
7. Останні роки життя Гоголь важко хворів. У 1849 р. він востаннє приїхав у Василівку. Це було його прощання з рідною землею, що давала силу й наснагу.
8. Саме там було написано останній його п’єса «Ревізор» 21 лютого 1855 р. Микола Васильович Гоголь помер. Поховано письменника Москві на Новодівичому цвинтарі.
Подивись презентацію на медіа ресурсі за адресою https://www.youtube.com/watch?v=GjonxLxzNvE
Завдання №1
Пронумеруй епізоди з фільму «Ніч перед Різдвом» в їхньої послідовності.
_____ _____ _____ _____
_____ _____ _____ _____
Завдання №2
Перекажи докладно зображений епізод з тексту від імені Оксани (дівчина), Вакули (хлопчик).
Завдання №3
Які сюжетні лінії твору ти можеш визначити? Занотуй їх до схеми.
Завдання №4
Відтвори фрагмент тексту повісті.
1. Юрми дівчат з мішками вломилися в хату Чуба, оточили Оксану. Крик, регіт, балачки оглушили коваля… …. …. …. ….
Так, - продовжувала гордовита красуня, будьте всі за свідків: якщо коваль Вакула принесе ті самі черевички, які носить цариця, то ось моє слово, що вийду негайно ж за нього заміж.
2. Чуб вирячив очі, коли ввійшов до нього коваль, і не знав з чого дивуватись: чи з того, що коваль воскрес, чи з того, що коваль насмілився до нього прийти, чи з того, нарешті, що він вирядився таким чепуруном і запорожцем…. …. …. ….
Коваль підійшов ближче, взяв її за руку; красуня й очі опустила. Ще ніколи не була вона така дивовижно гарна. Захоплений коваль тихо поцілував її, обличчя її ще більше зашарілось, і вона стала ще краща.
3. Вони (запорожці) сиділи на шовкових диванах, підібгавши під себе намащені дьогтем чоботи, і курили щонайміцніший тютюн, який називали звичайно корінцями. "Здорові були, панове! помагай вам, боже! осьде побачились!" сказав коваль, підійшовши близько та вклоняючись до землі…. …. …. ….
- Надівай же одяг такий, як і ми.
Коваль кинувся натягати на себе зелений жупан, коли враз двері відчинилися, увійшов із позументами чоловік і сказав, що пора їхати.
Завдання №5
Пригадай ознаки повість щодо зображення характерів героїв.
Завдання №6
Наведи із тексту приклади народних традицій та звичаїв, пов’язаних з Різдвом, які М.Гоголь описує у своєму творі.
Завдання №7
Порівняй різдвяні традиції англійського та українського народу.
|
«Різдвяна пісня у прозі» |
«Ніч перед Різдвом» |
Фантастичні образи. |
|
|
Обряди та традиції. |
|
|
Настрої, почуття, ідеї. |
|
|
Завдання №8
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
колектив: д.філол.н., проф., зав. кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка О. М. Ніколенко (керівник колективу), к.пед.н., головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і наук, молоді та спорту України К.В. Таранік-Ткачук, зав. Сектору Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту С.П. Фоміна, зав. навчально-методичного кабінету світової літератури та російської мови Кіровоградського ОІППО імені В. Сухомлинського О. В. Ревнивцева, учитель-методист гімназії № 117 імені Лесі Українки м. Києва Т.П. Сегеда, учитель-методист спеціалізованої школи № 80 м. Києва Н.В. Онищенко.
1